Kaapelinetti ja haaroitin


Hei

 

Tässä nyt montakuukautta tapeltu telian kanssa että kummassa päässä se vika on ja en mitenkään voi uskoa että korjaajien mielestä vika on rajattu seinässä olevaan kaapeli liitäntää jossa on haaroitin, tulee jotain kaikua tms. Jos asia on näin niin eikö vian pitäisi olla kokoajan päällä. välillä netti toimii moiteeettomasti monta päivää ja eikä pätki ja muissakin talouksissa toiminut hyvin mutta ei tääällä. Viime kesänä oli aivan luokaton netti jonka takia otin 4G netin joka osottaitui minun käytöss täysin kelvottomaksi ( silloin todettiin muutama kk kestänyt muuntaja kärähtäminen ) Siitä lähtien on ollut vikaa netissä. Mutta vika on kuulemma talon päässä eikä yhteyksissä. (haaroitin tv ja modeemi) Tänään netti on ollut aivan luokatonta, enkä voi tehdä vikailmoitusta koska siellä vaan todetaan että se on se seinärasian vika, mitä ei taloyhtiö suostu vaihtamaan tai itse en sitä osaa vaihtaa. Kysymys kuuluu. lähteekö vika mukamas jos saan kunnon tulpan seinään, niinkö simppeliä? Kuvana tämän päivän pingaustuloksia = käyttökelvoton.

 


26 kommenttia

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +10

Hei @Down90, liittymästäsi on ilmeisesti ollut häiriöilmoitus, jossa asentaja on rajannut häiriön  asuntosi kaapeliTV:n antennipistorasiaan. Yleensä asentaja on siis tutkinyt Telian verkon osuuden ja todennut näiden mittauksien ja tutkintojen perusteella häiriöpaikan. Viallinen antennipistorasia voi aiheuttaa ongelmia laajakaistayhteydelle esim. aiheuttaen häiriöitä signaaliin. Häiriö ei välttämättä ole päällä koko ajan. Jos asut taloyhtiössä, kuuluu antennipistorasian korjaus taloyhtiön vastuulle, joten suosittelen olemaan isännöitsijään tai kiinteistöhuoltoon yhteydessä. Heille tämän olettaisin olevan ihan tuttu juttu, koska näitä joudutaan kyllä tämän tästä korjailemaan. Kun taloyhtiö on korjannut rasian ja jos häiriö kuitenkin edelleen jatkuu, voidaan liittymästä aktivoida häiriöilmoitus uudelleen.

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +6

Silloin kun tv-signaali mulla tuli antennin kautta kerrostalossa, ennen kaapeli teeveetä. Kaikki muut kanavat näkyi hyvin, mutta neloskanava oli tarkka liittimien puhtaudesta. Nelonen katosi ja muut näkyivät, mutta kun liitintä pyöritti niin kanava tuli takaisin. Katosi siis omia aikojaan neloskanava. Kerrosta alempana oli naapurilla sama systeemi, tuli kerran kysymään, näkyykö mulla nelonen, sanoin siitä liittimen herkkyydestä.

Kyllä se vika voi johtua antenni pistorasiasta ja liittimestä.

 

Täällä kyselin kiintestiönhuoltoon/isännöitsijään mutta todettiin että ei heille kuulu vaan asiakkaan itse hommattava. Tiedä sitten pitäisikö lähteä tappelemaan ko. asiasta. Muutenkin vastaava mies ei ole yhteistyökykyinen missään asiassa

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +16

Oletko kokeillut jättää haarottimen kokonaan pois? Kytke kaapelimodeemi suoraan seinärasiaan. Toimiiko kaapelimodeemi silloin moitteetta?

 

Jos kaapelimodeemi toimii tällöin, pysy tässä järjestelyssä.

 

Mikäli tarvitset signaalin myös televisioon, hanki sille oma televisioantenni.

modeemissa joku kierteillä oleva kaapeli mikä tulee haaroittimeen. seinässä ei ole ko. kierteillä olevaa paikkaa. kokeiltu tosin erikseen sellaisella Liittimellä minkä saa seinään ja silti ei toimi

Minullakin oli ongelmaa antennirasiassa ja se vaihdettiin uuteen. Homma meni niin että eltellin asentaja kävi telian toimeksiannosta ja rajasi vian siihen antennirasiaan. Soitin isännöitsijälle ja sieltä tuli sähköasentaja vaihtamaan sen. Nyt toimii netti hyvin. Sisäverkko on taloyhtiön vastuulla ja se kattaa myös sen rasian. Joten itse sitä ei tarvitse hommata. Jos taloyhtiö ei vaihda viallista rasiaa, vika ei silloin ole sinun. Sinun pitää silloin neuvotella Telian kanssa liittymäsopimuksen vaihtamisesta/purkamisesta.

Ei oo kyllä kukaan kuullut mistään "multimediapistokkeesta" niin onko se nyt tämä mikä pitää vaihtaa tilalle: 

Käyttäjätaso 7

@Down90@  kirjoitti:

Ei oo kyllä kukaan kuullut mistään "multimediapistokkeesta" niin onko se nyt tämä mikä pitää vaihtaa tilalle: 


Periaatteessa kyllä. Kun ilmeisesti kyse on taloyhtiöstä , niin pitää ensin selvittää taloyhtiön antenniverkon rakenne. Jos huoneistosi on verkossa linjan viimeisenä , niin sinne kuuluu asentaa ns. pääterasia ja jos ei , niin sitten ns. läpimenevä , josta linja jatkuu naapureille. Päällepäin rasiat ovat samannäköisiä , mutta sisuskalut ovat erilaiset. Lisäksi jättäisin tuon satelliittiliitännän pois ellei taloyhtiöllä sellaista ole.

 

https://www.verkkokauppa.com/fi/catalog/9117d/Antennirasiat

 

Lisäksi tarvitset tv/data suotimen , mikäli rasian tv-liittimestä on linja telkkariin ja kaapelimodeemiin.

 

http://www.sahkonumerot.fi/7526083/

Eli siis tuollainen minulla on siis nyt haaroittimen kanssa mutta asentaja sanoo että siihen pitää asentaa joku multimedia pistoke josta ei ole ees sähköinsinööri kaveri kuullut.

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +14

@Down90@  kirjoitti:

Eli siis tuollainen minulla on siis nyt haaroittimen kanssa mutta asentaja sanoo että siihen pitää asentaa joku multimedia pistoke josta ei ole ees sähköinsinööri kaveri kuullut.


Monta kymmentä vuotta olen itsekin näiden kanssa puljannut enkä ole ikinä kuullutkaan mistään "multimediapistokkeesta". Joku on nyt keksinyt koko termin omasta päästään. Ei sellaista ole olemassakaan.

 

Tuo kuvassa näkyvä antennirasia on TV+SAT yhdistelmäjärjestelmään littyvä. Sellaista raisaa EI pidä asentaa, ellei talossa nimenomaan ole myös satelliittilautasta esim. unicable-mikropäällä varustettuna. Tuo ruuvattava liitin on satelliittiviritintä varten ja se toimii eri taajuusalueilla kuin normaali TV, lisäksi siitä on DC yhteys antennijärjestelmään.

Esimerkki multimedia-rasiasta. On monenlaista vaihtoehtoa tarjolla. Enää mitään jaottimia laitella vaan ruuvataan coaxial suoraan keskimmäiseen tappiin.

https://verkkokauppa.slo.fi/fi/multimediarasia-paattyva-4db-apm041-7536530

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +14

Ok, eli kyseessä hyvin samanmoinen rasia kuin TV+SAT käyttöön tehty, mutta tietysti ihan erilaisille taajuusalueille. Hyvä tietää, että tällaisiakin on nykyään olemassa!

Tuossa tulikin jo aiemmin hyviä esimerkkejä multimediarasiasta. Siinä on tosiaan nuo tv, radio ja kierrettävä dataliitin. 

SAT-liitin taitaa olla samankokoinen ja joissakin tapauksissa ainoastaan rasian päälykuoressa on tuo SAT merkintä vaikka rasia oikeasti on normaali multimediarasia eli netin kuvat voivat myös hämätä tässä asiassa. 

 

mutta miten saan sisäkierteillä olevan kaapelin tuohon "ruuvattua" kiinni, en mitenkään? Piuha joka on reitittimessä on melkeinpä antennikaapelin näköinen.  Ylemmässä ei ole sitä reikää keskellä vai hämääkö kuva?

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +16

Kuvassa data-liittimeen on ruuvattu joko päätevastus tai suojatulppa. Kun kierrät päätevastuksen/suojatulpan irti, sen alta paljastuu samanlainen F-liitin kuin kaapelimodeemissakin on.

 

Huomioi, että mikäli kyseessä on päätevastus, se tulee ruuvata rasiaan takaisin, jos kaapelimodeemi irroitetaan rasiasta.

hienoa, nyt on jonkunlainen kuvakin tästä mystisestä "multimedia" pistokkeesta. Nyt vain kyselemään ko. asentamista paikalliselta jobbarilta. Näitä ei vissiin perustallaaja pysty/saa asentaa

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +14

@Down90@  kirjoitti:

hienoa, nyt on jonkunlainen kuvakin tästä mystisestä "multimedia" pistokkeesta. Nyt vain kyselemään ko. asentamista paikalliselta jobbarilta. Näitä ei vissiin perustallaaja pysty/saa asentaa


Riippuu ehkä eniten asumismuodosta. Kiinteistön sisäverkko kuuluu kiinteistön omistajan vastuulle. Asumismuoto ratkaisee, kuka on omistaja. Jos asut omakotitalossa, olet silloin kiinteistön omistaja ja päätät, kuinka teet rasian vaihdon. Jos olet kykenevä ja varma siitä mitä olet tekemässä ja miten, voit periaatteessa tehdä itsekin. Jos taas asut jossain missä on taloyhtiö, et ole kiinteistön omistaja ja et voi mennä niitä itse sorkkimaan. Taloyhtiössä tulee aina käyttää valtuutettua asentajaa kaikkeen mahdolliseen.

 

Itse ainakin rakensin kaikki sisäverkot (antenni+satelliitti yhdistelmä, digitaalinen puhelinjärjestelmä, valokuitu+kupari ethernet) täysin itse. Kyseessä siis omakotitalo. Sähkötöissäkin olen asentanut kaapeleita valmiiksi paikoilleen joka on se suurin työ, mutta virallinen sähkäri teki kytkennät ja lopputarksatukset. Toisaalta mulla myös alan koulutuskin mm. antenniasennuksiin eli en ole täysin ns. maallikko, mutta en kuitenkaan tee työkseni näitä asennushommia. Halutessani voisin tehdä, mutta mieluummin teen paremmin palkattua R&D hommaa.

 

Netistä löytyy omakotiasujille suunnattu "pientalon antenniopas", josta löytyy tietoa omatoimisille antenniasentajille. Kaapeliverkossa ei toki ole antennia, mutta kiinteistön sisäverkko on silti ja tuo rasia kuuluu sisäverkkoon.

Sen modeemin mukana ei tullut suunnilleen ton näköistä laitetta?.Jos talon tv sisäverkko on ns "rikki" niin sen korjaaminen pitäisi kuulua taloyhtiölle.Osa taloyhtiöistä ei tosin ole välttämättä valmiita sitä korjaamaan.


@arapahoe@  kirjoitti:

Sen modeemin mukana ei tullut suunnilleen ton näköistä laitetta?.Jos talon tv sisäverkko on ns "rikki" niin sen korjaaminen pitäisi kuulua taloyhtiölle.Osa taloyhtiöistä ei tosin ole välttämättä valmiita sitä korjaamaan.


tälläisiä on tullut noin 3 kappaletta jokaisen modeemin vaihdon yhteydessä. Kuten ylempänäkin on tätä asiaa puitu, niin tuo kappale ei kelpaa. pitää olla ihan kiinteä pistoke


@SINAD@  kirjoitti:

@Down90@  kirjoitti:

hienoa, nyt on jonkunlainen kuvakin tästä mystisestä "multimedia" pistokkeesta. Nyt vain kyselemään ko. asentamista paikalliselta jobbarilta. Näitä ei vissiin perustallaaja pysty/saa asentaa


Riippuu ehkä eniten asumismuodosta. Kiinteistön sisäverkko kuuluu kiinteistön omistajan vastuulle. Asumismuoto ratkaisee, kuka on omistaja. Jos asut omakotitalossa, olet silloin kiinteistön omistaja ja päätät, kuinka teet rasian vaihdon. Jos olet kykenevä ja varma siitä mitä olet tekemässä ja miten, voit periaatteessa tehdä itsekin. Jos taas asut jossain missä on taloyhtiö, et ole kiinteistön omistaja ja et voi mennä niitä itse sorkkimaan. Taloyhtiössä tulee aina käyttää valtuutettua asentajaa kaikkeen mahdolliseen.

 

Itse ainakin rakensin kaikki sisäverkot (antenni+satelliitti yhdistelmä, digitaalinen puhelinjärjestelmä, valokuitu+kupari ethernet) täysin itse. Kyseessä siis omakotitalo. Sähkötöissäkin olen asentanut kaapeleita valmiiksi paikoilleen joka on se suurin työ, mutta virallinen sähkäri teki kytkennät ja lopputarksatukset. Toisaalta mulla myös alan koulutuskin mm. antenniasennuksiin eli en ole täysin ns. maallikko, mutta en kuitenkaan tee työkseni näitä asennushommia. Halutessani voisin tehdä, mutta mieluummin teen paremmin palkattua R&D hommaa.

 

Netistä löytyy omakotiasujille suunnattu "pientalon antenniopas", josta löytyy tietoa omatoimisille antenniasentajille. Kaapeliverkossa ei toki ole antennia, mutta kiinteistön sisäverkko on silti ja tuo rasia kuuluu sisäverkkoon.


Näinpä. Rivarissa, aiemmissa posteissa kerroin taloyhtiön menettelystä. Muutenkin vastaava taloyhtiönedustaja on erittäin vaikea tapaus ja ei näin vuokralaisen yksityiselle jaksa tai riitä kiinnostus alkaa asiaa sen enempää murehtimaan. todennäköisesti muutto lähiaikoina omakotitaloon jolloin saa olla oman itsensä herra eikä näiden vaikeiden herrojen alaimaisuudessa.

Nyt on se surullisen kuuluisa multimedia pistoke asennettu. Nyt ei löydy verkkoa ollenkaan, ei edes vanhalla modeemilla. Mikä siinä olisi niin radikaalisti voinut muuttua. Oikea pistoke asennettu ja ennenkin näitä asentamassa käynyt henkilö on tuon laittanut. Kaapelissa telkkari toimii hyvin, ei mitään ongelmaa. Kokeiltu myös haaroitinta tv kaapeli kohtaan, ei vaikutusta. Valot vilkkuu ja hakee yhteyttä mutta kun on löytämäsillään verkon niin iskee valot päälle ja sitten sammuttaa ja virtavalo vilkkuu. mikä lie ongelmana?

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +14

Olisko vääränlainen rasia? Antennirasioita on olemassa jatkettavia ja pääterasioita ja erilaisilla vaimennuksilla. Pikaisella vilkaisulla näissä "multimediarasioissa" on sama juttu. Esimerkiksi puuttuva päätevastus (jatkettava rasia linjan päässä) voisi hyvin olla selityksenä toimimattomuuteen. Jatkettavaankin rasiaan voi kyllä asentaa päätevastuksen erikseen.

se voipi olla. Jonkun tietysti pitäisi ne desibelit tulla mittaamaa vissiin.

Itseasissa tutkin asiaa hieman ja ei ole kuin 2 erilaista päättyvää pistokeetta ja molemmat ovat 4db. Tämä huoneisto on päättyvä, ketjutetuilla on useita eri desibelisiä, mutta päättyvissä en löytänyt kuin yhtä.


@SINAD@  kirjoitti:

Olisko vääränlainen rasia? Antennirasioita on olemassa jatkettavia ja pääterasioita ja erilaisilla vaimennuksilla. Pikaisella vilkaisulla näissä "multimediarasioissa" on sama juttu. Esimerkiksi puuttuva päätevastus (jatkettava rasia linjan päässä) voisi hyvin olla selityksenä toimimattomuuteen. Jatkettavaankin rasiaan voi kyllä asentaa päätevastuksen erikseen.


Noissa jatkettavissahan jos otat johdot irti niin naapurien tv:t jotka on siellä takana lakkaa toimimasta( 🙂 ).Aiheutti myös ongelmia jos yhdellä asukkaalla oli jotain omia virityksiä tai tv oli joku vanha romu.Itse noita näin viimeksi jossain wanhoissa taloissa helsingin keskustassa ja noi aiheutti ongelmia varsinkin kaapelimodeemi käytössä.Nykyään noita ei kai enää ole vaan kaikki on jotain "tähtiverkkoja"?.

Vastaa