Kaapelinetti-ongelma - jatkuvat katkot, korkea packet loss

  • 27 September 2017
  • 19 kommenttia
  • 35 katselukertaa

Tämä on jo työn alla Telialla, mutta puhelimessakin minulle sanottiin ettei oikein tiedetä mitä tälle voisi tehdä kun ei ongelman juuri ole tiedossa.

 

Ongelmana on ollut toistuva satunnainen yhteyden katkeilu paitsi pelatessa, myös muutenkin. Pelatessa (ja Netflixiä katsellessa) ongelman tietty helpoiten huomaa. Katkoja on tällä hetkellä ainakin pari kolme päivässä, sekunnista muutamaan minuuttiin. Välissä oli muutama päivä ilman mitään ongelmia, viime aikoina ei ongelmattomia päiviä ole ollut.

 

Tämä aamuna asensin pingplotterin ja se näyttää tällä hetkellä 85,3 prosentin packet lossia osoitteeseen 141.208.25.6. mikä on Telian joku osoite - pahimmillaan tuo on ollut tänä aamuna päälle 88 %. Muuta packet lossia ei ole mihinkään muuhun osoitteeseen - ja silloin kun on, korkeintaan 0,4-2 %, mitkä nekin putoavat nollaan hetken päästä.

 

Edit: Niin ja kaikki yhteydet ovat kännyköitä lukuunottamatta langallisella.


19 kommenttia

Kunniamerkki +14

Onko kenties Ciscon kaapelimodeemi käytössä? Modeemi reitittävä vai sillattu? Jos routed niin kokeile vaihtaa bridget ja testaa uudelleen. Jos Teliaan oltu yhteydessä kuitenkin vikapuolelle, niin voisi kokeilla jotain toista modeemia. Gigantissa on esim 30vrk palautusoikeus niin sieltä eri merkkistä modeemia testiin jos löytyy valikoimasta.

Moi ja kiitos vastauksesta.

 

Kyllä, Cisco on ja reitittävänä. Ongelma on siltaavassa viiden IP:n rajoitus ja huushollista löytyy tätä selvästi enemmän laitteita kännykät mukaan luettuina.

 

En löydä verkkokaupoista kaapelimodeemeja, joku väitti minulle että operaattoreilla olisi niihin yksinoikeus.

 

Toisaalta en tiedä mitä siltaavaksi muuttaminen auttaisi jos 141.208.25.6. vaan hukkailee paketteja - jos, ja näyttäisi että "kun", vika on siellä.

 

Edit: ihan hauska alkaa olla tuo average ping tuohon osoitteeseen

 

Kunniamerkki +14

@NicoD kirjoitti:

Moi ja kiitos vastauksesta.


 


Kyllä, Cisco on ja reitittävänä. Ongelma on siltaavassa viiden IP:n rajoitus ja huushollista löytyy tätä selvästi enemmän laitteita kännykät mukaan luettuina.


 


En löydä verkkokaupoista kaapelimodeemeja, joku väitti minulle että operaattoreilla olisi niihin yksinoikeus.


 


Toisaalta en tiedä mitä siltaavaksi muuttaminen auttaisi jos 141.208.25.6. vaan hukkailee paketteja - jos, ja näyttäisi että "kun", vika on siellä.


 


Edit: ihan hauska alkaa olla tuo average ping tuohon osoitteeseen


 




Noissa Ciscon laitteissa mitä Teliakin jakaa ollut mitä ihmeellisempiä ongelmia ihmisillä, tuli vain mieleen. Voithan sinä silti testata sitä bridget tilaa vaikka ip:t ei pysyvään käyttöön riitäkään? 


  


Tuossa https://www.jimms.fi/fi/Product/Show/109460/20002657/avm-fritz-box-6490-cable-kaapelimodeemi-punainen-hopea ainakin ok kaapelimodeemi


 


Ihan normaalisti tuo osoite 141.208.25.6 vastaa pingiin, Telian vdsl yhteydellä ainakin :D

Juu, pitää testata. Minulla on aiemmin käytössä ollut Telewellin täysin moitteetta toiminut reititin jossain.

Kunniamerkki +14

@NicoD kirjoitti:

Juu, pitää testata. Minulla on aiemmin käytössä ollut Telewellin täysin moitteetta toiminut reititin jossain.




Jos toimii sillattuna paremmin, niin sitten vaan Telewelli siihen kiinni ja laitteet sen perään eikä muutakuin kovaa käyttöä.

No niin, laitettu siltaavaksi ja ainakin toimii. Mutta packet lossia on silti huomattavasti ja sitä näkyy myös Telewelliin päin. Mitä meinannee?

 

 

Kunniamerkki +14

@NicoD kirjoitti:

No niin, laitettu siltaavaksi ja ainakin toimii. Mutta packet lossia on silti huomattavasti ja sitä näkyy myös Telewelliin päin. Mitä meinannee?


 


 




Joo, se reititys kun vaatii laitteelta tehoa ja halvoissa Ciscoissa sitä ei vaan ole tarpeeksi niin sillattuna toimii yleensä paremmin. Eipä tuossa enään muuta tule oikeastaan mieleen mitä voisi kokeilla, onhan tuo vähän korkea prosentti. Antaako ihan käyttiksen oma traceroute ja ping samanlaisia lukemia? Vikailmoitusta vaan sitten Telialle aiheesta.

Sitä minä en vaan ymmärrä miksi tuo yksi ping tuottaa niin hirveän määrän packet lossia ja muut ei käytännössä yhtään.

Kunniamerkki +14

@NicoD kirjoitti:

Sitä minä en vaan ymmärrä miksi tuo yksi ping tuottaa niin hirveän määrän packet lossia ja muut ei käytännössä yhtään.




Sitä on hankala sanoa näillä tiedoilla. Ei siellä Telialla nyt mitään kovin yleistä vikaa voi olla kun mulla se osoite vastaa ihan normaalisti. Testaa nyt kun on sillattuna että poistuuko ne pätkimiset mistä aiemmin mainitsit. Eri laitteista kannattaa myös kokeilla tuota pingiä tai traceroutee ettei nyt oo laitteesta kiinni sitten.

Okei, pingasin puhelimella tuota Telian IP:tä - tai itseasiassa kahta eri ip:tä, se kun oli muuttunut .78 loppuikseksi kun olin ulkona - ja puhelimen wifi näyttää 0 % pakettihäviötä.

 

Voiko siis PC:ni aiheuttaa yhteyden katoamisen? Ja jos, niin miksi? CCleaner, Avira?

Kunniamerkki +14

@NicoD kirjoitti:

Okei, pingasin puhelimella tuota Telian IP:tä - tai itseasiassa kahta eri ip:tä, se kun oli muuttunut .78 loppuikseksi kun olin ulkona - ja puhelimen wifi näyttää 0 % pakettihäviötä.


 


Voiko siis PC:ni aiheuttaa yhteyden katoamisen? Ja jos, niin miksi? CCleaner, Avira?




Juu, eli vika siis on kuitenkin sinun laitteissa. Juuri siksi kannattaa kokeilla aina eri laitteilla. Kannattaa päivittää verkkokortin ajurit jos mahdollista.

Resetoin ciscon ja ainakin siltaus poistui kun toimii nyt entisellä setupilla - en vain pääse käsiksi Ciscon asetuksiin, 192.168.0.1 ei enää vastaa.... Ideoita?

Kunniamerkki +14

@NicoD kirjoitti:

Resetoin ciscon ja ainakin siltaus poistui kun toimii nyt entisellä setupilla - en vain pääse käsiksi Ciscon asetuksiin, 192.168.0.1 ei enää vastaa.... Ideoita?




Sillattuna ei kuulukaan päästä suoraan asetuksiin, tietokoneen ip:t täytyy ensin muuttaa käsin samaan Ciscon kanssa. Eli ip, maski ja gateway kohdalleen tietokoneen verkkoasetuksista niin hallinta toimii, sitten takas automaatille kun olet konffannut. Kuulostaa siltä että siltaus ei kuitenkaan poistunut resetissä, liekö se oletus mode?

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +16

@tilasto kirjoitti:


@NicoD kirjoitti:

Resetoin ciscon ja ainakin siltaus poistui kun toimii nyt entisellä setupilla - en vain pääse käsiksi Ciscon asetuksiin, 192.168.0.1 ei enää vastaa.... Ideoita?




Sillattuna ei kuulukaan päästä suoraan asetuksiin, tietokoneen ip:t täytyy ensin muuttaa käsin samaan Ciscon kanssa. Eli ip, maski ja gateway kohdalleen tietokoneen verkkoasetuksista niin hallinta toimii, sitten takas automaatille kun olet konffannut. Kuulostaa siltä että siltaus ei kuitenkaan poistunut resetissä, liekö se oletus mode?




Niin, tai muutettu tietokoneen verkkoasetuksia. Toinen reitti on 192.168.100.1 tietääkseni :)

Jes, 192.168.100.1 toimi. Kiitos, sain muutettua takaisin reitittäväksi.

 

Nyt kun vielä selviäisi mikä koneella on sellaista, että se (oletettavasti) kaataa yhteyden... Pitää katsoa sitä verkkokorttien päivitystä, jos onnistuisi.

Kunniamerkki +14

@NicoD kirjoitti:

 


Nyt kun vielä selviäisi mikä koneella on sellaista, että se (oletettavasti) kaataa yhteyden... Pitää katsoa sitä verkkokorttien päivitystä, jos onnistuisi.




Palomuuri? Verkkokortinajurissa jotain mätää? Millaisia tietoturvasoftia ja "tietoturvasoftia" on asennettu? Mikä käyttis ja millainen verkkokortti?

Windows 7:n palomuuri sekä Aviran palomuuri/virussuoja käytössä. Realtekin verkkokortti.

Kunniamerkki +14

@NicoD kirjoitti:

Windows 7:n palomuuri sekä Aviran palomuuri/virussuoja käytössä. Realtekin verkkokortti.




Nyt kun se on taas routed modessa ja oletuksilla niin ota ip flood detection pois käytöstä jos ei ole jo.

IP flood on ollut pois päältä jo muutaman viikon. Ei muutosta. Asentelen juuri uusia ajureita Realtekiin. Jos tuli oikeat, sen näkee varmaan kohta.

Vastaa