Kaapelinetti pätkii


Parisenviikkoa jatkuvaa pätkintää. pingaus  päällä niin näkee jatkuvaa request time out 8sek katkoksia ja lyhyempi ja pitempiä. 15min-1h välein. netti pelaaminen mahdotonta kun kokoajan servuilta lentää pois. nettisivujakin saa vähänväliä ladata uudestaan kun ensimmäisellä latauksella tulee vain puoletsivusta.


 


samaongelma jatkuu telvision puolella netflixiä katsoessa, kuvanlaatu tippuu jopa hd laatua alemmaksi. youtubekin välillä automaattisesti tarjoaa 360p laatua.  vaikka 100mb liittymä 


 


sama tapahtuu kaikissa modeemiin kytketyissä laitteissa, ettei koneesta ole kiinni. huoltosanoo vain että hänymmärtää ne katkokset mutta ne on niin lyhyitä etteine rekistöröidy järjestelmään.  eikä vissii mitää oo koitettu asialle tehä.  


 


tossa ny koitellu tracking systeemii katella googlen osoitteeseen ja sielläkin matkalla näkyy näitä request time out. 


 


Tracing route to arn09s20-in-f14.1e100.net [216.58.211.14]
over a maximum of 30 hops:


1 <1 ms <1 ms <1 ms 192.168.0.1
2 17 ms 17 ms 17 ms 10.21.128.1
3 * * * Request timed out.
4 21 ms 21 ms 21 ms 62.115.143.50
5 29 ms 29 ms 29 ms s-bb4-link.telia.net [80.91.245.214]
6 29 ms 29 ms 29 ms s-b6-link.telia.net [62.115.139.107]
7 30 ms 31 ms 31 ms 74.125.32.56
8 * * * Request timed out.
9 31 ms 31 ms 31 ms 209.85.242.82
10 31 ms 31 ms 31 ms 209.85.241.29
11 30 ms 31 ms 31 ms arn09s20-in-f14.1e100.net [216.58.211.14]


 


 


edit Merja_J: otsikon typo korjattu


 


26 kommenttia

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

Hei,


 


Mitä modeemi kertoo hallinassa linjan arvoiksi?


 


Eli siid hallintasivulla etsit sellaisen paikan, jossa on listaus "downlink bonded channels" ja vastaavasti uplink. Vaikka kuvakaappaus, mitä näyttää power ja snr -arvoiksi?


 


 

tossa signaalitasoja

 

 

downstream channelit 

 

 

DOCSIS Event Log

Count Time ID Level Description

1Time Not EstablishedD1.0Critical (3)DHCP FAILED - Discover sent, no offer received;CM-MAC=54:a6:5c:4
1Time Not EstablishedD3.1Critical (3)DHCP FAILED - Critical field invalid in response ;CM-MAC=54:a6:5
1Time Not EstablishedD1.0Critical (3)DHCP FAILED - Discover sent, no offer received;CM-MAC=54:a6:5c:4
1Time Not EstablishedD3.1Critical (3)DHCP FAILED - Critical field invalid in response ;CM-MAC=54:a6:5
1Time Not EstablishedD1.0Critical (3)DHCP FAILED - Discover sent, no offer received;CM-MAC=54:a6:5c:4
1Time Not EstablishedD3.1Critical (3)DHCP FAILED - Critical field invalid in response ;CM-MAC=54:a6:5
1Time Not EstablishedD1.0Critical (3)DHCP FAILED - Discover sent, no offer received;CM-MAC=54:a6:5c:4
108/25/2019 03:15T1.0Critical (3)SYNC Timing Synchronization failure - Failed to acquire QAM/QPSK
108/25/2019 03:15T1.0Critical (3)SYNC Timing Synchronization failure - Failed to acquire QAM/QPSK
108/25/2019 03:16T1.0Critical (3)SYNC Timing Synchronization failure - Failed to acquire QAM/QPSK
108/25/2019 03:16R4.0Critical (3)Received Response to Broadcast Maintenance Request, But no Unica
108/25/2019 03:16T1.0Critical (3)SYNC Timing Synchronization failure - Failed to acquire QAM/QPSK
108/25/2019 03:16R4.0Critical (3)Received Response to Broadcast Maintenance Request, But no Unica
108/25/2019 03:17T1.0Critical (3)SYNC Timing Synchronization failure - Failed to acquire QAM/QPSK
108/25/2019 03:17R4.0Critical (3)Received Response to Broadcast Maintenance Request, But no Unica
108/25/2019 03:17T1.0Critical (3)SYNC Timing Synchronization failure - Failed to acquire QAM/QPSK
108/25/2019 03:17R4.0Critical (3)Received Response to Broadcast Maintenance Request, But no Unica
108/25/2019 03:17D3.1Critical (3)DHCP FAILED - Critical field invalid in response ;CM-MAC=54:a6:5
108/25/2019 03:17D1.0Critical (3)DHCP FAILED - Discover sent, no offer received;CM-MAC=54:a6:5c:4
108/25/2019 03:17D3.1Critical (3)DHCP FAILED - Critical field invalid in response ;CM-MAC=54:a6:5
108/25/2019 03:18D1.0Critical (3)DHCP FAILED - Discover sent, no offer received;CM-MAC=54:a6:5c:4
108/25/2019 03:18D3.1Critical (3)DHCP FAILED - Critical field invalid in response ;CM-MAC=54:a6:5
108/25/2019 03:18D1.0Critical (3)DHCP FAILED - Discover sent, no offer received;CM-MAC=54:a6:5c:4
1Time Not Established Notice (6)Honoring MDD; IP provisioning mode = IPv4
1Time Not EstablishedD3.1Critical (3)DHCP FAILED - Critical field invalid in response ;CM-MAC=54:a6:5
1Time Not EstablishedD1.0Critical (3)DHCP FAILED - Discover sent, no offer received;CM-MAC=54:a6:5c:4
1Time Not EstablishedD3.1Critical (3)DHCP FAILED - Critical field invalid in response ;CM-MAC=54:a6:5
1Time Not EstablishedD1.0Critical (3)DHCP FAILED - Discover sent, no offer received;CM-MAC=54:a6:5c:4
1Time Not EstablishedD3.1Critical (3)DHCP FAILED - Critical field invalid in response ;CM-MAC=54:a6:5
1Time Not EstablishedD1.0Critical (3)DHCP FAILED - Discover sent, no offer received;CM-MAC=54:a6:5c:4
108/25/2019 08:33D3.0Warning (5)DHCP WARNING - Non-critical field invalid in response ;CM-MAC=54
108/25/2019 08:33I401.0Notice (6)TLV-11 - unrecognized OID;CM-MAC=54:a6:5c:4e:a0:88;CMTS-MAC=cc:4
Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +13

Moi @ilopilleri ja tervetuloa Telia Yhteisöön! Mukavaa kun päätit avata asiaa täällä.

 

Signaaliarvot vaikuttaisi kuvanoton hetkellä hyvältä ja toimivalta. Tuota pätkintää tulisi vielä tarkemmin selvittää asiakastietojen kanssa, joten pyytäisin olemaan meidän häiriöilmoituksiin yhteydessä joko chat:ssa tai jättämällä häiriöilmoituksen. Nuo katkoksen ajankohdat on tärkeää ilmoittaa, niin niiden perusteella verkonhallinta voi verrata niitä alueen yleiseen toimintaan ja päästä juurisyyn äärelle.

Olethan muuten kokeillut jo eri pistokkeet, jos niitä asunnossa on useampi. 

häiriö ilmoituksia on kyllä tusina tehty.  tuntuu ettää pätkintä alkaa arkena klo15-16klo välillä ja kestääyöhön. mut arki aamuja ei ole vielä tullu niin tutkittua.   viikonloppuisin heti aamusta.  vähän samantuntuista efectiä kuin mobiilinetissä kun on ruuhkaa.  modeemin kautta tracert päätyy aina vain tracert failed  ilmoitukseen. 

 

02 * * *

03 62.115.143.50 20 ms 20 ms 20 ms

04 62.115.123.26 30 ms 80.91.245.214 30 ms 62.115.123.26 30 ms

05 62.115.133.31 30 ms 62.115.114.167 20 ms 62.115.136.25 30 ms

06 74.125.32.56 30 ms 30 ms 30 ms 07

* Traceroute FAILED.

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +13

Onko sinulle vastattu siis verkonhallinnasta asti, ettei kaapeliverkossa ole havaittu kohinaa/häiriötä? Täällä yhteisössä en näe tarkempia asiakastietoja enkä nuita jo käsiteltyjä häiriöilmoituksia. 

 

Onko asunnossa useampaa antennipistoketta vai onko datalla oma liitin, mihin kaapelimodeemin johdon saa suoraan kiinnitettyä? Eli sellainen hieman ulospäin tuleva, kierteillä oleva liitin TV / Radio pistokkeiden lähellä.

mitenhän sinne asti pääsis, että havaittais kohinat tai häiriöt. vaikka lukuisia ilmotuksia tehty.  viimeksi vaan mainihti että asentaja vois käydä kattoo talon vahvistimen, mut ei mitään hajua onko käyny tai etenikö se asiakaa edes mihinkään. 

 

 

vanha talo, tv ja netti samassa.  mukana tulleella haarottinmötikällä kiini jossa on data ja tv liittimet. 

enkä usko että näillä nyt ois merkitystä koska nettihän on toiminut yli vuoden jos ei lasketa aikaisempia dns palvelin häiriöitä. 

lisätään nyt tähän vielää, esim tänään aamupäivällä alkuiltapäivästä vain kerran pätkässy.  saasnähdä muuttuuko tilanne illemmalla

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +13

Kyllä se häiriöilmoituksen kautta menee verkonhallintaan häiriöilmoituksena. Sinun tulee vain kokeilla resetoida verkonlaitteet ja kokeilla toisella johdolla. Kun olet kokeillut nämä, niin verkonhallintamme tarkistetaa kohinatasot. Oletko saanut verkonhallinnasta tekstiviestiä koskaan? Tekstarit tulee aina, kun häiriöilmoitus otetaan käsittelyyn ja suljetaan. Jos olet saanut tekstiviestin, että häiriö on korjattu, mutta pätkintää jatkuu niin tekstiviestin lopussa on ohje kuinka ilmoittaa häiriön edelleen jatkuvan.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

Minun silmään ei aivan normaalilta nuo alalinkin tehotasot vaikuta. Perin outoa, että ylemmillä kanavilla tehotaso on huomattavasti korkeampi kuin alemmilla. Jokseenikin tasaisesti noiden olisi hyvä asettua. Kuten @HenriLie tuossa kirjoitti, niin kannattaa ehdottomasti kontaktoida vikapalvelua. Olisi ehkä syytä, että asentaja kävisi tuon käyttöpaikan KTV-verkon läpi ja optimoisi tehotasot ja mahdolliset häiriölähteet tunnistaisi.


 


Kuvasit myös, että iltapäivästä yöhön häiriöitä ilmenee? Tulee nyt mieleen, että onko sinulla kenties jotain digiboksia tai jokin TV tms, joka on päällä häiriöiden esiintyessä?


 


Joskus on niin, että viallinen tai huonolaatuinen TV, digiboksi tai niiden verkkolaite(muutaja) päästää häiriöitä KTV-verkkoon asti. Tuli vain mieleen, että voisiko sinulla tai jollain naapurilla olla tuollainen laite? Asentaja tämän kyllä testerillään näkee, jos mittaa talojakomosta, mistä päin mahd. häiriöt tulevat.


 


Tosin jo vikapalvelussa pystyvät hyvinkin tarkkaa diganostiikkaa verkossa ajamaan, niin KTV:n keskittimeltä (näkevät modeemi - keskitin -linjan toiminnan, sekä sitten lokit yms.) Jotenkin vaikuttaa siltä, että asiaa ei ole vielä kertaakaan kunnolla selvitetty.

tuohon en osaa sanoa mitä laitteita naapurilla on. Olen resetoinu moniakertoja modeemia, ei ole vaikutusta. eri johoilla ja lagattomasti.  jokaista laitetta myöskin yksitellen päällä ollessa, sama ongelma. 

tänään ei aamulla/ aamupäivällä ollut mitään ihmeempää häiriötä, mutta tässä illan edestessä vain pahentuu. nytten välillä netflixit pysähtyy latamaan. kun tulee 5-10min välein pitempiä katkoksia. 

 

viimeksi sain kyseisen mahdollisuuden että tekstiviestillä vastata jos ongelma jatkuu, siihen laitoinkin jo viestiä. siihen en ole vielä saanut paluu vastausta. 

 

myös tuota kuvaa sai yrittää laittaa 3x ennekuin oli hetki pätkinnältä ett sai ladattua

 

tullu siihenpäätökseen että saa mennä kiinni tämä yhteys,  ei tälläsestä viiti maksaa, kun ei voi käyttääkään kunnolla.  varmaan tämä jatkuvapätkiminen riittää määräaikaisen sopimuksen lopettamiseen, vai tuleeko siiitäkin ongelmia.   

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +14

Määräaikaisen sopimuksen ollessa voimassa palveluntarjoajalla on olemassa korjausoikeus palveluun.


Tottakai mikäli operaattori ei saa ongelmaa korjattua kohtuullisessa ajassa on se määräaikaisen sopimuksen purkuperuste. Tule chattiimme niin katsotaan vikahistoria läpi ja tehdään päätös miten kannattaa asiassa edetä.

Taisivat sittenkin saada tämän toimimaan, viimeinkin 2 viikon taistelun jälkeen. Lauantai iltapäivän jälkeen ei ole vikaa ilmennyt. 

Edit SaJoonas: muokattu tekstin ulkoasua

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +14

Hienoa kuulla, että yhteys saatiin lopulta pelittämään :smileyhappy:

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

@ilopilleri@  kirjoitti:

Taisivat sittenkin saada tämän toimimaan, viimeinkin 2 viikon taistelun jälkeen. Lauantai iltapäivän jälkeen ei ole vikaa ilmennyt. 

Edit SaJoonas: muokattu tekstin ulkoasua




Hei!


 


Hyvä kuulla, että ongelmat olisivat ratkenneet! Miten tuo ratkesi, jos hieman tarkemmin saa kysyä? Teitkö vielä häiriöilmoituksen ja sitten huolto kävi tutkimassa verkon toimintaa, johtiko johonkin toimenpiteisiin? Tämä sen vuoksi, jos joku toinen etsii ratkaisua, niin huomaa mitä kannattaa tehdä.

niin, mitä tehtiin, että toimii taa. Itselläni pätkinyt pari, kolme päivää, satunnaisesti muutaman sekunnin ajan. En saa paikkakunnalta kokeiluun toista modemia, joten aika hankala on saada vikalähdettä kiinni.


@Purnipsi@  kirjoitti:

@ilopilleri@  kirjoitti:

Taisivat sittenkin saada tämän toimimaan, viimeinkin 2 viikon taistelun jälkeen. Lauantai iltapäivän jälkeen ei ole vikaa ilmennyt. 

Edit SaJoonas: muokattu tekstin ulkoasua


Hei!

 

Hyvä kuulla, että ongelmat olisivat ratkenneet! Miten tuo ratkesi, jos hieman tarkemmin saa kysyä? Teitkö vielä häiriöilmoituksen ja sitten huolto kävi tutkimassa verkon toimintaa, johtiko johonkin toimenpiteisiin? Tämä sen vuoksi, jos joku toinen etsii ratkaisua, niin huomaa mitä kannattaa tehdä.


 

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +15

@mrpn900@  kirjoitti:

niin, mitä tehtiin, että toimii taa. Itselläni pätkinyt pari, kolme päivää, satunnaisesti muutaman sekunnin ajan. En saa paikkakunnalta kokeiluun toista modemia, joten aika hankala on saada vikalähdettä kiinni.


@Purnipsi@  kirjoitti:

@ilopilleri@  kirjoitti:

Taisivat sittenkin saada tämän toimimaan, viimeinkin 2 viikon taistelun jälkeen. Lauantai iltapäivän jälkeen ei ole vikaa ilmennyt. 

Edit SaJoonas: muokattu tekstin ulkoasua


Hei!

 

Hyvä kuulla, että ongelmat olisivat ratkenneet! Miten tuo ratkesi, jos hieman tarkemmin saa kysyä? Teitkö vielä häiriöilmoituksen ja sitten huolto kävi tutkimassa verkon toimintaa, johtiko johonkin toimenpiteisiin? Tämä sen vuoksi, jos joku toinen etsii ratkaisua, niin huomaa mitä kannattaa tehdä.


 


Käytätkö @mrpn900 yhteyttä nettikaapelilla vai langattomasti? Oletko kokeillut toista johtoa ja onko sinulla useampi pistoke, mistä voisit testata yhteyttä? 

Minulla  on nyt suunnitelma, kun huomasin tuon pingauksen


 


1) piuhalla kiinni suoraan läppäriin, pingi päälle. Jos pätkii, joko modemi/yhteys vialla. Jos ei pätki, vika Asuksen AC86:ssa


2) jos edellä pätki, kokeilen lainamodemilla (hakusessa). Jos pätkii edelleen, vika Telialla


 


Edit SannaMKoo: Poistettu nimitieto lopusta, voit lisätä halutessasi automaattisen allekirjoituksen profiiliasetuksista

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +13

Kyllä, juurikin tälläiset testit on hyvä tehdä, jotta ongelman syy rajoittuu. Toinen kaapelimodeemi, joka on todettu toimivaksi muualla, kertoo selvästi häiriön johtuvan verkosta, jos pätkintä jatkuu.

 

Jos olet asiasta aiemmin ilmoittanut meille, olet saanut jo tekstiviestin omien laitteiden testaamisesta, niin vastaa siihen ohjeiden mukaan pätkinnän jatkuessa. Muulloin kirjaa meille häiriöilmoitus.

Ei tuo pingaus saanut syytä selville. Lopulta löysin Asuksen logista, että valitti ISP:n DHCP-virheestä. Googlailin vähän ja päädyin resetoimaan Asuksen uudelleen. Tällä kertaa en ottanut varmuuskopiosta asetuksia takaisin, vaan tein kaiken alusta asti uudelleen. Ainakin eilen näytti siltä, että tuo virheilmoitus hävisi ja katkoksia ei enää tullut. Virheen tyyppi kyllä oli lähellä panna minut tekemään vikailmoituksen Telialle

"wan connection: isp's dhcp did not function properly"

eise sittenkään tullut kuntoon. olivain 3päivää jostainsyystä että toimi ongelmitta mutta senjälkeen samaongelma jatkuu. satunnaisesti muutamanpäivän toimii ja sit mennään taas pätkien moniapäiviä.  Oli jonkun henkilönkanssa puhetta, että on paljon ollut pätkimistä että tekniikan vaihto on mahdollista tai irtisanoutuminen.  

 

4g enää ainutvaihtoehto, et sitä sit testaamaan. mut pelottaa saako tuota sitten irtisanottua jos ei toimikkaan kuin 10mb, kun sellaisella nopeuksellahan ei tänäpäivänä tee mitään. 

 

oli sopimus että kaapelinettiä ei katkaista ennekun uudet laitteet saapuvat. mutta kaapelinetti meni sitten pimeäksi vaikka uusia laitteita ja simkortteija ei ole saapunu. 

 

en tiedä miten teillä tietokulkee,  kun edes pääsee tapahtumaan tälläisiä virheitä.  joutuu sit asiakas kärsimään ja olemaan ilmanytheyksiä. eikä tietenkään mitään korvauksia, murheista. 

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

Käviko @ilopilleri sinun asunnossa kertaakaan asentaja mittaamassa häiriön ollessa päällä linjaa, ts. oliko huoltokäyntiä?


 


Ei varmasti ole tarkoituksenmukaista, että yhteydet katkeavat toisin kuin on kertomasi mukaan oli sovittu. Jos haluaa, tuosta voi tehdä kirjallisen reklamaation telialle vaikkapa yhteydenottolomakkeen kautta, joka löytyy täältä:  https://www.telia.fi/asiakastuki/lomakkeet/yhteydenottopyynto?&path=1


 


Joka tapauksessa se kiinteä kaapelinetti kyllä olisi ollut hyvä saada huollettua kuntoon, sillä kuitenkin se on kunnossa ollessaan ylivoimainen mobiiliyhteyksiin verrattuna.

onneksi kaapelinetin sai sitten takaisinpäälle puhelinsoitollasiksiaikaa kunhan uudet laitteet tulevat.   ja anteeksipyytelyt vahinkoliittymä sulkemisesta. 

 

asentaja oli käynyt talon vahvistinta mittailemassa ja linjoja että pitäis olla kohdillaan,ei käynyt asunnossa. Joku muu henkilö mainitsi että olisi jopa runkoverossa alueellista kohinaa.   silloin mainitsivat että viikonverran menee korjaustöissä että senjälkeen pitäis pätkiminen loppua.

 

se oli juurise lauantai kun pätkiminen loppui mutta jatkuikin sitten tiistaina. aattelin että no katsotaan sitten vielä viikko jos vaikka huoltotoimenpiteet kestääkin pitemään.ilmoitinkin että pätkiminen jatkuu sitten soitti tuo joku tekniikan ihminen joka sanoi että on vaikeita pätkimisiä tai linjaongelmia, että on mahdollista tekniikanvaihto tai irtisanominen. 

 

tällähetkelläkin tuntuu että kaapelinetti toimii nytten täydellisesti kun oli hetken poissa, mutta ehkä 2tunnin tai huomenna tilanne onkin taas eri.  tai sitten toimiikinpysyvästi ton linja boottauksen ansiosta.

 

tokihan mielellään tämän kiinteän yhteyden olisi pitäny, muttakun pätkii välilläsit niin rankasti.  se myös hirvittää tuon mobiili yhteyden miten ruuhkainen masto on. sekinkun sääkin siihenvaikuttaa. 

Vastaa