Julkinen alue
Telia Yhteisö
peruuta
Näytä tulokset kohteelle 
Hae sen sijaan kohdetta 
Tarkoititko: 
Mikko87fin
Kommentaattori
  • 2 custom-general.kudos
  • 24 custom-general.replies
  • 0 custom-general.solutions

Kaapelinetti yhteys kotiin XXL erittäin hidas.

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

Eli yhteys ollut tässä jo muutaman kuukauden verran erittäin hidas varsinkin iltaisin. Saattaa alkaa hidastelemaan jo noin klo16. jälkeen. Onko muilla ollut ongelmia turussa päin tällä yhteydellä? Technicolor CGA2121 löytyy modeemina.

 

Mikko87fin.png

 

Edit MinnaLN: upotettu kuva.

81 vastausta
KaPetri
Telialainen
Telialainen
  • 100 custom-general.kudos
  • 547 custom-general.replies
  • 49 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

@wijulepa@  kirjoitti:

Aloituksesta on näemmä virinnyt monipuolinen keskustelu ja kuuluvuusongelmia selvästi tuntuu olevan. Ja on edelleen itselläni. Esim. tänään ei työnteosta tullut yhtään mitään kun XXL-taloyhtiönetissä tieto on liikkunut vain 40-50 mbpsn nopeudella. Työläppärissäni ei ole minkäänlaista liitäntää verkkopiuhalle, joten olen täysin langattoman yhteyden varassa, mutta kyllä läppärin suorituskyky riittää leveämpäänkin kaistaan ja VPN syö tosiaan vain vähän kaistan nopeudesta. Samansuuntainen tulos myös kännykällä. Yhteyden hidastellessa olen testannut nopeutta myös verkkopiuhalla yhdistetyllä televisiolla, joka antaa samansuuntaisia tuloksia. Käytännössä koskaan (ehkä joskus aamuyön pimeillä hetkillä, mutta harvemmin juuri silloin on tarvetta netinkäytölle) nopeus ei ole 500 mbps paremmalla puolella, lähellekään 1000 (siis josta maksan) en ole päässyt koskaan. 


Käyttävätkö laitteesi modeemin 5GHz wlan taajuutta eikä mahdollisesti ruuhkaista 2,4GHz taajuutta? Oletko valinnut minkä kanavan ja kaistanleveyden tälle 5GHz taajuudelle. 

Oman kokemuksen mukaan VPN yhteys lähes poikkeuksetta rajaa yhteyden nopeutta, varsinkin suuremmissa nopeusluokissa. Siksi testit on syytä tehdä ilman VPN yhteyttä luotettavan tuloksen saamiseksi. 

 

Yhteyden hidastelessa usealla laitteella ja kun Wifin mahdollinen hidastelu on suljettu ulkopuolelle tulee tilanteesta kirjata häiriöilmoitus. 

Hidastelu voi johtua ajoittaisesta kohinasta alueella tai muusta häiriöstä signaalissa. Häiriöilmoituksen suosittelen kirjaamaan Minun Telian kautta.

KaPetri
Telialainen
Telialainen
  • 100 custom-general.kudos
  • 547 custom-general.replies
  • 49 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

@sevk_@  kirjoitti:

Telian runkoverkossa on sniiduiltu oikein huolella. Huomaa hyvin vuorokauden aikaan sidotun vaihtelun, reititin tekee 12 tunnin välein nopeustestin ja käyrässä on melkoista vaihtelua. 


Vaikea uskoa että runkoverkkoon ongelma jäisi. Olethan jättänyt meille häiriöilmoituksen tilanteesta, jotta pystymme hidastelua tutkimaan?

 


@sevk_  kirjoitti:

Telialta korjaus vaatisi kuitupuuhia, rautapuuhia ja maksaa enemmän kuin asiakkaiden nurinoiden kuuntelu, joka on lähes ilmaista. Jos se liittymän suorituskyky on alle sopimuksen mukaisen tason, niin liittymässä virhe, joka pitää korjata. 


Kaapeliverkon hidastelut saadaan yleensä korjattua vahvistinta säätämällä, vaihtamalla ja liitoksia tarkistamalla/kiristämällä eli ihan perinteisillä huoltopuuhilla. Nämä toki operaattorille maksavat, mutta isoista rahoista ei ole kyse. Asiakkaiden palvelu ja heidän raportoimien häiriöiden käsittely ei sekään tietenkään ilmaista ole.

Jos palvelussa tai liittymässä on virhe tulee se palveluntarjoajan korjata kohtuullisessa ajassa. Siitä olemme samaa mieltä.

 

 

Nemiers
Uusi keskustelija
  • 6 custom-general.kudos
  • 9 custom-general.replies
  • 0 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

Minun nopeuden ongelman ratkaisu ei löytynyt. Tää oli viimeinen viesti Telialta. Enemmään en jaksaa, halua mietiä tai tehdä. Yleensä selvä että ei ihmisiä lähtisi tilata sisäisen verkon tutkinta....

 

"Hei, verkonhallintamme on tutkinut ilmoittamasi vian. Vikaa verkosta ei löytynyt
. Tarvittaessa saat apua modeemi- ja tietokoneongelmiin Telia Helppi palvelusta
0600-10100 (2,25e/min). Edellisellä vialla oli asentajamme rajoitanut vian kiint
eistön sisäverkkoon, joten jos vikaa edelleen on kannattaa pyytää isännöitsijää
tilaamaan paikalle antenniasentaja tarkistamaan asuntosi ja kiintesitön sisäverkon kunto. T. Telia."

KaPetri
Telialainen
Telialainen
  • 100 custom-general.kudos
  • 547 custom-general.replies
  • 49 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

@Nemiers@  kirjoitti:

Minun nopeuden ongelman ratkaisu ei löytynyt. Tää oli viimeinen viesti Telialta. Enemmään en jaksaa, halua mietiä tai tehdä. Yleensä selvä että ei ihmisiä lähtisi tilata sisäisen verkon tutkinta....

 

"Hei, verkonhallintamme on tutkinut ilmoittamasi vian. Vikaa verkosta ei löytynyt
. Tarvittaessa saat apua modeemi- ja tietokoneongelmiin Telia Helppi palvelusta
0600-10100 (2,25e/min). Edellisellä vialla oli asentajamme rajoitanut vian kiint
eistön sisäverkkoon, joten jos vikaa edelleen on kannattaa pyytää isännöitsijää
tilaamaan paikalle antenniasentaja tarkistamaan asuntosi ja kiintesitön sisäverkon kunto. T. Telia."


Tuossa häiriön syy on siis paikallisesttu kiinteistön sisäverkkoon aivan tavattomasta tilanteesta ei ole kyse. Operaattori ei voi lähteä kiinteistön kaapelointiin koskemaan (ajoittain antennirasioita voidaan vaihtaa jos ongelma johtuu selvästi siitä). Tästä kannattaa ehdottomasti nyt isännöitsijälle tai suoraan huoltoyhtiölle laittaa viestiä, jotta liittymän toimintaa häiritsevä ongelma sisäverkossa saadaan kuntoon. 

sevk_
Vakiokalustoa ☆
  • 31 custom-general.kudos
  • 239 custom-general.replies
  • 1 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

@KaPetri@  kirjoitti:

@sevk_@  kirjoitti:

Telian runkoverkossa on sniiduiltu oikein huolella. Huomaa hyvin vuorokauden aikaan sidotun vaihtelun, reititin tekee 12 tunnin välein nopeustestin ja käyrässä on melkoista vaihtelua. 


Vaikea uskoa että runkoverkkoon ongelma jäisi. Olethan jättänyt meille häiriöilmoituksen tilanteesta, jotta pystymme hidastelua tutkimaan?

 


@sevk_@  kirjoitti:

Telialta korjaus vaatisi kuitupuuhia, rautapuuhia ja maksaa enemmän kuin asiakkaiden nurinoiden kuuntelu, joka on lähes ilmaista. Jos se liittymän suorituskyky on alle sopimuksen mukaisen tason, niin liittymässä virhe, joka pitää korjata. 


Kaapeliverkon hidastelut saadaan yleensä korjattua vahvistinta säätämällä, vaihtamalla ja liitoksia tarkistamalla/kiristämällä eli ihan perinteisillä huoltopuuhilla. Nämä toki operaattorille maksavat, mutta isoista rahoista ei ole kyse. Asiakkaiden palvelu ja heidän raportoimien häiriöiden käsittely ei sekään tietenkään ilmaista ole.

Jos palvelussa tai liittymässä on virhe tulee se palveluntarjoajan korjata kohtuullisessa ajassa. Siitä olemme samaa mieltä.

 

 


Jos alkuaikoina tästä liittymästä irtosi heittämällä tuloksia 980/96 luokassa ja nyt on kelloa katsottava ensin, että on aamu mahdollisimman ajoissa tai sopiva kohta iltasella ja voi päästä luokkaan 800/80. Normaalimpaa on juuri sopimuksen mukaisen nopeuden täyttyminen hyvin nuukaillen. Eli kyllä verkko on viilattu kuntoon siinä mielessä, eli mennään siitä aita on matalin. Telian väki kyllä tuntee tämän pisteen kartalta varsin korkealle asti, toivoisi vain sen vanhan kunnon yhteyden paluun näkevän vielä. Ja se on tasan tarkkaan runkoverkon välityskyvyn loppuminen, ei muuta. Seison korjattuna, jos jollain muulla kuin CGA2121 modeemilla pääse nopeampiin nopeuksiin. Tämä modeemi on kyllä jonkun pimeän voimien modeemi, kun käydä kukkuu. Voin kyllä tehdä vaihtokauppana tästä nopeudesta 2 ms pingeihin. 😉 Runkoverkon kapasiteetin nosto on helpompi temppu kuin taikoa uusia metkuja vanhaan verkkoon.

sevk_
Vakiokalustoa ☆
  • 31 custom-general.kudos
  • 239 custom-general.replies
  • 1 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

Tuli ehdotuksena "viralliseksi" mittaustavaksi tuo Telian speedtest upotus. Sehän näyttää mitä sattuu, tiedä onko tarkoituksella alle sopimusrajojen vai mikä on tarkoitus. Työpöydälle saa Speedtest-softan, jolla saa samalla tehtyä logia mittauksista, ei haittaa selaimen ympäristö eikä ahdista mittaustapa. Jos tuollaisia ehdotellaan Telialta, niin ei ihme, että nopeus muistuttaa etanan liikehdintää. 

HenriLie
Telialainen
Telialainen
  • 126 custom-general.kudos
  • 672 custom-general.replies
  • 61 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

@sevk_@  kirjoitti:

Tuli ehdotuksena "viralliseksi" mittaustavaksi tuo Telian speedtest upotus. Sehän näyttää mitä sattuu, tiedä onko tarkoituksella alle sopimusrajojen vai mikä on tarkoitus. Työpöydälle saa Speedtest-softan, jolla saa samalla tehtyä logia mittauksista, ei haittaa selaimen ympäristö eikä ahdista mittaustapa. Jos tuollaisia ehdotellaan Telialta, niin ei ihme, että nopeus muistuttaa etanan liikehdintää. 


Otamme vastaan ja käsiteltäväksi kyllä myös eri nopeustestien tuloksia, vaikkakin voimme ohjata käyttämään sivuiltamme löytyvää testiä. Kuinka suuri nopeuden ero oli työpöytäsovelluksen ja selaimen välillä?

Selvisikö yhteydenoton aikana, mistä nopeuden muuttuminen (verrattuna alkuaikana saatuun nopeuteen) voisi johtua?

Tekniikasta aina mielenkiinnolla keskusteleva. Päivitän myös meidän asiakastukisivustoa osana asiantuntijatiimiämme. Kerrothan tarvittaessa palautetta sivuston ohjeista.
sevk_
Vakiokalustoa ☆
  • 31 custom-general.kudos
  • 239 custom-general.replies
  • 1 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

@HenriLie@  kirjoitti:

@sevk_@  kirjoitti:

Tuli ehdotuksena "viralliseksi" mittaustavaksi tuo Telian speedtest upotus. Sehän näyttää mitä sattuu, tiedä onko tarkoituksella alle sopimusrajojen vai mikä on tarkoitus. Työpöydälle saa Speedtest-softan, jolla saa samalla tehtyä logia mittauksista, ei haittaa selaimen ympäristö eikä ahdista mittaustapa. Jos tuollaisia ehdotellaan Telialta, niin ei ihme, että nopeus muistuttaa etanan liikehdintää. 


Otamme vastaan ja käsiteltäväksi kyllä myös eri nopeustestien tuloksia, vaikkakin voimme ohjata käyttämään sivuiltamme löytyvää testiä. Kuinka suuri nopeuden ero oli työpöytäsovelluksen ja selaimen välillä?

Selvisikö yhteydenoton aikana, mistä nopeuden muuttuminen (verrattuna alkuaikana saatuun nopeuteen) voisi johtua?


Samaan aikaan oli työpöytäsoftan ja nettiselaimen ero tuloksissa tuollaiset reilut 200 megaa. Melkoinen hajonta. Työpöydällä softa osaa ottaa usean yhteyden ja Telian sivulla taitaa olla se aatamin ajalta oleva versio. Jokunen vuosi sitten ruohonjuurien tasolta kuulin tietoa, että Telian palvelimia ei kannata rassata nopeustesteistä vaan suosia Elisaa. Tuo on kyllä paikkakuntakohtainen juttu, Speedtest arpoo pingailutuloksensankin jollain ihme kaavalla ja sutta tapaa osua valinnaksi. Onneksi voi käsin testipalvelimen valita näissä tietyissä ympyröissä. Jos testiskriptiä pohtii, niin oma skripti cronissa aikoinaan pyöri kolmen palvelimen ympärillä ja loppuhan on excelöintiä.

 

Saisiko Telia vaikka 100 teraisen filun tyrkylle wget-testejä varten tähän maahan? Ei loppuisi heti samana päivänä ihan äkkiä. 

 

Eikä tämä nopeuden piiputtaminen selvinnyt. Lähiseudun kapasiteetti loppu tai se on isompi runkoverkon murhe. Mitä täällä heiluttelee viat pahimmillaan laajaa aluetta, niin kyllä se vika luuraa isommassa laitetilassa. Kellon aikaan sidottu nopeuden heittely viittaisi kauemman verkon ongelmalta. 

 

Modeemeissa on iät ja ajat ollut tyhjää tilaa yllin kyllin sisällä ja sinne ei ole hoksattu modeemia speksatessa iskeä diagnostiikkaa sisälle. Kun modeemissa olisi älyä verkon suuntaan kieliä mikä linjalla on, niin vianhaku helpottuisi varmasti. Kun tätä olisi vuosikymmenet hierottu, niin modeemi käyttäjälle osaisi jo piipata, missä vika, tee näin ja ilmoita tuonne. Näyttäisi viallista liitintä ja metrilleen katkoksen kaapeloinnissa myöden dataa, operaattorille ja/tai tilaajalle. 

 

 

 

 

HenriLie
Telialainen
Telialainen
  • 126 custom-general.kudos
  • 672 custom-general.replies
  • 61 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

@sevk_@  kirjoitti:


Samaan aikaan oli työpöytäsoftan ja nettiselaimen ero tuloksissa tuollaiset reilut 200 megaa. Melkoinen hajonta. Työpöydällä softa osaa ottaa usean yhteyden ja Telian sivulla taitaa olla se aatamin ajalta oleva versio. Jokunen vuosi sitten ruohonjuurien tasolta kuulin tietoa, että Telian palvelimia ei kannata rassata nopeustesteistä vaan suosia Elisaa. Tuo on kyllä paikkakuntakohtainen juttu, Speedtest arpoo pingailutuloksensankin jollain ihme kaavalla ja sutta tapaa osua valinnaksi. Onneksi voi käsin testipalvelimen valita näissä tietyissä ympyröissä. Jos testiskriptiä pohtii, niin oma skripti cronissa aikoinaan pyöri kolmen palvelimen ympärillä ja loppuhan on excelöintiä.

 

Saisiko Telia vaikka 100 teraisen filun tyrkylle wget-testejä varten tähän maahan? Ei loppuisi heti samana päivänä ihan äkkiä. 

 

Eikä tämä nopeuden piiputtaminen selvinnyt. Lähiseudun kapasiteetti loppu tai se on isompi runkoverkon murhe. Mitä täällä heiluttelee viat pahimmillaan laajaa aluetta, niin kyllä se vika luuraa isommassa laitetilassa. Kellon aikaan sidottu nopeuden heittely viittaisi kauemman verkon ongelmalta. 

 

Modeemeissa on iät ja ajat ollut tyhjää tilaa yllin kyllin sisällä ja sinne ei ole hoksattu modeemia speksatessa iskeä diagnostiikkaa sisälle. Kun modeemissa olisi älyä verkon suuntaan kieliä mikä linjalla on, niin vianhaku helpottuisi varmasti. Kun tätä olisi vuosikymmenet hierottu, niin modeemi käyttäjälle osaisi jo piipata, missä vika, tee näin ja ilmoita tuonne. Näyttäisi viallista liitintä ja metrilleen katkoksen kaapeloinnissa myöden dataa, operaattorille ja/tai tilaajalle. 

 


Sivuillamme oleva nopeustesti on vasta päivitetty ja sen palvelin on kyllä todettu riittäväksi, eikä siitä tulisi puhti loppua kesken. Nopeuden vaihtelun syitä pystytään tarkemmin selvittämään häiriöilmoituksen kautta.

Kapasiteetin loppuminen tuskin on kyseessä, koska kiinteät kaistat tarjotaan palveluehtojen mukaisesti. Kiinteässä laajakaistan palvelukuvauksessa ilmoitamme nopeuden vaihteluvälin tekniikan mukaan, eli tarjoamme vain, mitä pystymme toteuttamaan. Jos olemassa olevan liittymän nopeudet ei täytä palvelukuvauksen nopeutta, on häiriötä tärkeää tutkia tarkemmin. Teittekö viimeyhteydenoton aikana tuon häiriöilmoituksen eteenpäin tutkittavaksi liittymän nopeuden vaihtelusta/tippumisesta?

Kommentti modeemin tilan hyödyntämisestä logittamiseen on oiva, välitän sen eteenpäin talon sisällä.

Tekniikasta aina mielenkiinnolla keskusteleva. Päivitän myös meidän asiakastukisivustoa osana asiantuntijatiimiämme. Kerrothan tarvittaessa palautetta sivuston ohjeista.
sevk_
Vakiokalustoa ☆
  • 31 custom-general.kudos
  • 239 custom-general.replies
  • 1 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

@HenriLie@  kirjoitti:

@sevk_@  kirjoitti:


Samaan aikaan oli työpöytäsoftan ja nettiselaimen ero tuloksissa tuollaiset reilut 200 megaa. Melkoinen hajonta. Työpöydällä softa osaa ottaa usean yhteyden ja Telian sivulla taitaa olla se aatamin ajalta oleva versio. Jokunen vuosi sitten ruohonjuurien tasolta kuulin tietoa, että Telian palvelimia ei kannata rassata nopeustesteistä vaan suosia Elisaa. Tuo on kyllä paikkakuntakohtainen juttu, Speedtest arpoo pingailutuloksensankin jollain ihme kaavalla ja sutta tapaa osua valinnaksi. Onneksi voi käsin testipalvelimen valita näissä tietyissä ympyröissä. Jos testiskriptiä pohtii, niin oma skripti cronissa aikoinaan pyöri kolmen palvelimen ympärillä ja loppuhan on excelöintiä.

 

Saisiko Telia vaikka 100 teraisen filun tyrkylle wget-testejä varten tähän maahan? Ei loppuisi heti samana päivänä ihan äkkiä. 

 

Eikä tämä nopeuden piiputtaminen selvinnyt. Lähiseudun kapasiteetti loppu tai se on isompi runkoverkon murhe. Mitä täällä heiluttelee viat pahimmillaan laajaa aluetta, niin kyllä se vika luuraa isommassa laitetilassa. Kellon aikaan sidottu nopeuden heittely viittaisi kauemman verkon ongelmalta. 

 

Modeemeissa on iät ja ajat ollut tyhjää tilaa yllin kyllin sisällä ja sinne ei ole hoksattu modeemia speksatessa iskeä diagnostiikkaa sisälle. Kun modeemissa olisi älyä verkon suuntaan kieliä mikä linjalla on, niin vianhaku helpottuisi varmasti. Kun tätä olisi vuosikymmenet hierottu, niin modeemi käyttäjälle osaisi jo piipata, missä vika, tee näin ja ilmoita tuonne. Näyttäisi viallista liitintä ja metrilleen katkoksen kaapeloinnissa myöden dataa, operaattorille ja/tai tilaajalle. 

 


Sivuillamme oleva nopeustesti on vasta päivitetty ja sen palvelin on kyllä todettu riittäväksi, eikä siitä tulisi puhti loppua kesken. Nopeuden vaihtelun syitä pystytään tarkemmin selvittämään häiriöilmoituksen kautta.

Kapasiteetin loppuminen tuskin on kyseessä, koska kiinteät kaistat tarjotaan palveluehtojen mukaisesti. Kiinteässä laajakaistan palvelukuvauksessa ilmoitamme nopeuden vaihteluvälin tekniikan mukaan, eli tarjoamme vain, mitä pystymme toteuttamaan. Jos olemassa olevan liittymän nopeudet ei täytä palvelukuvauksen nopeutta, on häiriötä tärkeää tutkia tarkemmin. Teittekö viimeyhteydenoton aikana tuon häiriöilmoituksen eteenpäin tutkittavaksi liittymän nopeuden vaihtelusta/tippumisesta?

Kommentti modeemin tilan hyödyntämisestä logittamiseen on oiva, välitän sen eteenpäin talon sisällä.


Olen monta vuotta tuosta diagnostiikan lisäämisestä eri yhteyksistä muistanut mainita. Raspberryn-kokoiselle ratkaisulle on omassa modeemin laitehyllyssä paikka aina valmiina vaikka laittaisitte imagen käyttiksestä, ylimääräinen Raspberry löytyy hyllystä jo valmiina. 

 

Joku siinä hienossa palvelimessa tökkii. Ensin tein nettisivun testin ja valmistumisen jälkeen kaivoin Speedtestin ohjelmana esille ja Telian testipalvelin sieltä. 

speedtestit eri softilla.png

Vikailmoituksia on turha tehdä, kun tulee vain käynnistä modeemisi tai resetoi modeemisi tyyppistä kommenttia siihen. Myllykirjeitä on kyllä tullut kirjoitettua aiheen tiimoilta. Sieltä vastauksena tuli tällä kertaa tuo mahtava testisivu.