Telia Yhteisö
peruuta
Näytä tulokset kohteelle 
Hae sen sijaan kohdetta 
Tarkoititko: 
Rutakkolainen
Uusi keskustelija
  • 1 custom-general.kudos
  • 12 custom-general.replies
  • 0 custom-general.solutions

Kaapeliyhteys ei toimi tietokoneessa ja telkkarissa samaan aikaan

Ongelma, jota ei ole saatu ratkaistua: Minulla on Telian kaapeliyhteys, jossa 100 megan liittymä. Cisco-modeemin kautta käytän tietokonetta ja makkarissa on älytelevisio. Monista yrityksistä huolimatta laitteiden samanaikainen käyttö pätkii jatkuvasti jommassa kummassa laitteessa. Jos illalla katsoimme Areenaa, aamulla tietokone ei saa yhteyttä. Televisio ilmoittaa usein käynnistyksessä Areenalle: tiliselvityksiä on tehtävä. Tietokoneen käynnistäminen kestää monen räpöäilyn kautta minuutteja eikä aina onnistu ollenkaan. Verkkoajureita muuttamalla (en tiedä, tapahtuuko siellä jotain) yhteyden saa joskus taas pelaamaan. Telian keinoilla asia ei ole tullut kuntoon.

Edit SaJoonas: muokattu otsikkoa

18 vastausta
Rutakkolainen
Uusi keskustelija
  • 1 custom-general.kudos
  • 12 custom-general.replies
  • 0 custom-general.solutions

 


@Rutakkolainen  kirjoitti:

Ongelma, jota ei ole saatu ratkaistua: Minulla on Telian kaapeliyhteys, jossa 100 megan liittymä. Cisco-modeemin kautta käytän tietokonetta ja makkarissa on älytelevisio. Monista yrityksistä huolimatta laitteiden samanaikainen käyttö pätkii jatkuvasti jommassa kummassa laitteessa. Jos illalla katsoimme Areenaa, aamulla tietokone ei saa yhteyttä. Televisio ilmoittaa usein käynnistyksessä Areenalle: tiliselvityksiä on tehtävä. Tietokoneen käynnistäminen kestää monen räpöäilyn kautta minuutteja eikä aina onnistu ollenkaan. Verkkoajureita muuttamalla (en tiedä, tapahtuuko siellä jotain) yhteyden saa joskus taas pelaamaan. Telian keinoilla asia ei ole tullut kuntoon.


Niin jäi tuosta kertomatta, että modeemista on lanka tietokoneeseen ja telkkarin areenat sun muut toimivat (jos) langattomasti. 

 

 

Edit HannaSu: korjattu lainausta

 

SINAD
Konkari
  • 425 custom-general.kudos
  • 799 custom-general.replies
  • 32 custom-general.solutions

Puuttuukohan sulta reititin? Ilman reititintä jokainen laite on julkisen, dynaamisen IP-osoitteen takana. Kun IP-osoite vaihtuu usein, niin ongelmia taatusti riittää! Lisäksi Telia jakaa sinulle korkeintaan viisi IP-osoitetta kerrallaan, joten laitteita ei voi olla verkossa sen enempää koskaan ja myös juuri sammutettu laite varaa osoitetta vielä jonkun aikaa sammuttamisen jälkeenkin eli se on poissa niistä viidestä.

 

Lisäämällä verkkoon reititin saadaan aikaan sisäverkko, joka on NAT "palomuurilla" eristetty ulkoverkosta. Kaikki laitteet tulevat saman IP-osoitteen taakse ja reititin huolehtii IP-osoitteen uudistamisesta. Laitteita voi olla verkossa vaikka tuhansia, oletuskonfiguraatiollakin jo yli 250 kpl. Kun modeemin ja reitittimen annetaan olla koko ajan käynnissä, on verkko aina toimintavalmis. Kiinteän verkon laitteita ei siis tule koskaan sammutella, vaikkei niitä juuri käyttäisikään. Laitteiden sammuttelu voi johtaa julkisen IP:n vaihtumiseen, sitä kautta uudelleenkirjautumispyyntöihin ja vaikka mihin muihin ongelmiin.

Purnipsi
Telia 5G lähettiläs 2021
  • 1740 custom-general.kudos
  • 2701 custom-general.replies
  • 125 custom-general.solutions

Kyllä nyt luulisi tuon Ciscon hoitavan kumpaatakin virkaa, eli modeemin ja reitittimen hommaa ihan oletusasetuksilla, eihän siinä muuten olisi mitään järkeä. Laitteen toki saa siltaavaan tilaan, jolloin se jakelee suoraan ulkoverkon osoitteita (tuon max. viisi kappaletta ja lisäksi on jokin cooldown siinä, miten nopeasti uusi osoite vapautuu.)

 

Oletettavasti @Rutakkolainen olet jo kokeillut resetoida tuon Ciscon modeemin? Kerroit myös jotain vinkkejä Telialta saaneesi. Oletko siis ollut yhteydessä asiakaspalveluun ja onko sieltä päin ongelmaa tutkittu? Tolla Ciscolla on jo jonkin verran ikää, enkä kovin luotettaviksi noita ole kuullut sanottavan. Lisäksi ei sillä saa kaikkea irti kaapeliverkosta. Jos Telia Kauppa on jossain lähelläsi, niin sieltä varmaan saa lainaan testimodeemin mahdollisen vian poissulkuun. Pitää vain muistaa, että toisen modeemin MAC-tunnus pitää ilmoittaa joko asiakaspalvelun tai sitten itsepalvelun kautta Telian Omilta sivuilta, toki jos kaupasta laitteen lainaan saa, niin muutoksen varmaankin siinä yhteydessä tekevät.

Rutakkolainen
Uusi keskustelija
  • 1 custom-general.kudos
  • 12 custom-general.replies
  • 0 custom-general.solutions


@SINAD  kirjoitti:

Puuttuukohan sulta reititin? Ilman reititintä jokainen laite on julkisen, dynaamisen IP-osoitteen takana. Kun IP-osoite vaihtuu usein, niin ongelmia taatusti riittää! Lisäksi Telia jakaa sinulle korkeintaan viisi IP-osoitetta kerrallaan, joten laitteita ei voi olla verkossa sen enempää koskaan ja myös juuri sammutettu laite varaa osoitetta vielä jonkun aikaa sammuttamisen jälkeenkin eli se on poissa niistä viidestä.

 

Lisäämällä verkkoon reititin saadaan aikaan sisäverkko, joka on NAT "palomuurilla" eristetty ulkoverkosta. Kaikki laitteet tulevat saman IP-osoitteen taakse ja reititin huolehtii IP-osoitteen uudistamisesta. Laitteita voi olla verkossa vaikka tuhansia, oletuskonfiguraatiollakin jo yli 250 kpl. Kun modeemin ja reitittimen annetaan olla koko ajan käynnissä, on verkko aina toimintavalmis. Kiinteän verkon laitteita ei siis tule koskaan sammutella, vaikkei niitä juuri käyttäisikään. Laitteiden sammuttelu voi johtaa julkisen IP:n vaihtumiseen, sitä kautta uudelleenkirjautumispyyntöihin ja vaikka mihin muihin ongelmiin.


Olen  kyllä sitä mieltä, että tuo modeemi CiscoEPC385 toimittaa myös reitittimen virkaa.  Se on myös koko ajan virta päällä. Kiitos neuvoista, aina tulee uusia asioita.

Rutakkolainen
Uusi keskustelija
  • 1 custom-general.kudos
  • 12 custom-general.replies
  • 0 custom-general.solutions


@Purnipsi  kirjoitti:

Kyllä nyt luulisi tuon Ciscon hoitavan kumpaatakin virkaa, eli modeemin ja reitittimen hommaa ihan oletusasetuksilla, eihän siinä muuten olisi mitään järkeä. Laitteen toki saa siltaavaan tilaan, jolloin se jakelee suoraan ulkoverkon osoitteita (tuon max. viisi kappaletta ja lisäksi on jokin cooldown siinä, miten nopeasti uusi osoite vapautuu.)

 

Oletettavasti @Rutakkolainen olet jo kokeillut resetoida tuon Ciscon modeemin? Kerroit myös jotain vinkkejä Telialta saaneesi. Oletko siis ollut yhteydessä asiakaspalveluun ja onko sieltä päin ongelmaa tutkittu? Tolla Ciscolla on jo jonkin verran ikää, enkä kovin luotettaviksi noita ole kuullut sanottavan. Lisäksi ei sillä saa kaikkea irti kaapeliverkosta. Jos Telia Kauppa on jossain lähelläsi, niin sieltä varmaan saa lainaan testimodeemin mahdollisen vian poissulkuun. Pitää vain muistaa, että toisen modeemin MAC-tunnus pitää ilmoittaa joko asiakaspalvelun tai sitten itsepalvelun kautta Telian Omilta sivuilta, toki jos kaupasta laitteen lainaan saa, niin muutoksen varmaankin siinä yhteydessä tekevät.


Kiitos neuvoista. Tosiaankin, olen ollut Telian asiantuntijoihin yhteydessä useita kertoja. Heidän neuvonsa ovat kuitenkin olleet sellaisia, että olen niitä yhtä vaille jo kokeillut ennen kuin Telialle soitin. Se viimeisin neuvo oli kääntyä jonkin it-asiantuntijan puoleen; sen joutuu itse asiakas maksamaan, koska heidän mielestään vika on laitteistossa. Kysyin samalla mahdollisuutta saada lainaan Telian myymälästä joku toinen reititin/modeemi. Se on vielä kysymättä. Veikkaan kuitenkin, että Ciscossa ei ole mitään vikaa - se toimi moitteettomasti siihen saakka, kunnes hankittiin makuuhuoneeseen älytelkkari, jonka netti toimii lanagattomasti Ciscon kautta. Ciscon päivityksen olen tarkistanut, samoin Telia tarkisti sen etänä. Se oli ihan OK. Itse tein tutkivaa salapoliisityötä siten, että kytkin kannettavan koneen pöytäkoneen tilalle (HP) ja kun se toimi, vertasin molempien verkkoajureita toisiinsa. Ne olivat täysin identtiset myös valintojen suhteen. Päättelin,että vika voisi olla pöytäkoneen ajurissa. Se oli merkiltään Realtek, läppärin oli Intel. Täytyy jatkaa tutkimusta kokeilemalla vaihtaa ajuri (jos vain osaan).

Rutakkolainen
Uusi keskustelija
  • 1 custom-general.kudos
  • 12 custom-general.replies
  • 0 custom-general.solutions


@Rutakkolainen  kirjoitti:

@Purnipsi  kirjoitti:

Kyllä nyt luulisi tuon Ciscon hoitavan kumpaatakin virkaa, eli modeemin ja reitittimen hommaa ihan oletusasetuksilla, eihän siinä muuten olisi mitään järkeä. Laitteen toki saa siltaavaan tilaan, jolloin se jakelee suoraan ulkoverkon osoitteita (tuon max. viisi kappaletta ja lisäksi on jokin cooldown siinä, miten nopeasti uusi osoite vapautuu.)

 

Oletettavasti @Rutakkolainen olet jo kokeillut resetoida tuon Ciscon modeemin? Kerroit myös jotain vinkkejä Telialta saaneesi. Oletko siis ollut yhteydessä asiakaspalveluun ja onko sieltä päin ongelmaa tutkittu? Tolla Ciscolla on jo jonkin verran ikää, enkä kovin luotettaviksi noita ole kuullut sanottavan. Lisäksi ei sillä saa kaikkea irti kaapeliverkosta. Jos Telia Kauppa on jossain lähelläsi, niin sieltä varmaan saa lainaan testimodeemin mahdollisen vian poissulkuun. Pitää vain muistaa, että toisen modeemin MAC-tunnus pitää ilmoittaa joko asiakaspalvelun tai sitten itsepalvelun kautta Telian Omilta sivuilta, toki jos kaupasta laitteen lainaan saa, niin muutoksen varmaankin siinä yhteydessä tekevät.


Kiitos neuvoista. Tosiaankin, olen ollut Telian asiantuntijoihin yhteydessä useita kertoja. Heidän neuvonsa ovat kuitenkin olleet sellaisia, että olen niitä yhtä vaille jo kokeillut ennen kuin Telialle soitin. Se viimeisin neuvo oli kääntyä jonkin it-asiantuntijan puoleen; sen joutuu itse asiakas maksamaan, koska heidän mielestään vika on laitteistossa. Kysyin samalla mahdollisuutta saada lainaan Telian myymälästä joku toinen reititin/modeemi. Se on vielä kysymättä. Veikkaan kuitenkin, että Ciscossa ei ole mitään vikaa - se toimi moitteettomasti siihen saakka, kunnes hankittiin makuuhuoneeseen älytelkkari, jonka netti toimii lanagattomasti Ciscon kautta. Ciscon päivityksen olen tarkistanut, samoin Telia tarkisti sen etänä. Se oli ihan OK. Itse tein tutkivaa salapoliisityötä siten, että kytkin kannettavan koneen pöytäkoneen tilalle (HP) ja kun se toimi, vertasin molempien verkkoajureita toisiinsa. Ne olivat täysin identtiset myös valintojen suhteen. Päättelin,että vika voisi olla pöytäkoneen ajurissa. Se oli merkiltään Realtek, läppärin oli Intel. Täytyy jatkaa tutkimusta kokeilemalla vaihtaa ajuri (jos vain osaan).


 

Rutakkolainen
Uusi keskustelija
  • 1 custom-general.kudos
  • 12 custom-general.replies
  • 0 custom-general.solutions

Tämän aamun havaintoja: Yön jälkeen pääsin suoraan linjoille ja linja pysyi auki hyvin, kun telkkari ei ollut päällä. Sammutin tietokoneen ja juuri äsken avasin. Ei yhteyttä. Vian määritys haki vikaa ja ilmoitti "DNS-yhteyttä ei löydy". Näytti siltä, että pöytäkoneen ja modeemin välillä oli langaton yhteys, mutta modeemi ei saanut yhteyttä eteenpäin. Nyt siihen yhteyslaatikkoon lopulta ilmestyi suorakaide-ikoni sen lan-yhteyden tilalle. En ymmärrä.

MikaelMu
Telialainen
Telialainen
  • 110 custom-general.kudos
  • 500 custom-general.replies
  • 41 custom-general.solutions

Morjesta @Rutakkolainen ja Tervetuloa Yhteisöön!

@SINAD ja @Purnipsi ovatkin kertoneet hyviä neuvoja tilanteen ratkaisemiseen.

 

Itse aloin pohtimaan tuota langattoman verkon taajuutta. Tuossa EPC3825 modeemissa ei ole 5GHz verkkoa vaan se käyttää 2,4Ghz taajuutta. Tämä voisi olla yksi syy varsinkin tuon TV:n kanssa. Oletko testannut TV:n kytkemistä verkkokaapelilla modeemiin ja ilmeneekö silloinkin samanlaista?

Rutakkolainen
Uusi keskustelija
  • 1 custom-general.kudos
  • 12 custom-general.replies
  • 0 custom-general.solutions


@MikaelMu  kirjoitti:

Morjesta @Rutakkolainen ja Tervetuloa Yhteisöön!

@SINAD ja @Purnipsi ovatkin kertoneet hyviä neuvoja tilanteen ratkaisemiseen.

 

Itse aloin pohtimaan tuota langattoman verkon taajuutta. Tuossa EPC3825 modeemissa ei ole 5GHz verkkoa vaan se käyttää 2,4Ghz taajuutta. Tämä voisi olla yksi syy varsinkin tuon TV:n kanssa. Oletko testannut TV:n kytkemistä verkkokaapelilla modeemiin ja ilmeneekö silloinkin samanlaista?


Hyvä neuvo, kiitos siitä. Tuo sama ajatus tuli mieleen silloin alussa, kun telkku laitettiin. En vaan ole kokeillut sitä, sillä työhuoneeni ja makuuhuoneen välissä on eteinen; joutuisin poraamaan kaapelille reiän neljän kipsilevyn läpi. Ei ole oikein hyvä juttu se. Kaiken lisäksi modeemin kaapelille ei löydy sopivaa koloa makuuhuoneen pistorasioista. Varmaan kokeilua varten löytyisi pitkäkin kaapeli, mutta taitaa tulla hintoihin 8 metrin kaapeli. Halvempaa olisi, jos makkariin saisi asennettua pistorasian modeemille, mutta siin sitten modeemin signaali langattomana putoaisi 110 megasta 30:een, ei hyvä.