Näköjään taas joudun kysymään..
Technicolor CGA2121 siltaavana ja perässä EdgeRouter X lähiomaisella. Systemi on pelittänyt yleensä häiriöittä mutta toisinaan data vaan lakkaa kulkemasta mihinkään ilman että kaapeliyhteys varsinaisesti katkeaa. Nyt tällä viikolla tämä on sattunut jo kaksi kertaa, aina joskus aamupäivästä, sitä ennen ei kovin usein. Viikkojakin menty täysin häiriöittä joten ei voi oikein olla mikään perustavaa laatua oleva reitittimen conffausvikakaan.
Kävin paikan päällä katsomassa tilannetta. Modeemissa yhteys normaali. Datan saa taas kulkemaan irroittamalla reitittimen ja modeemin välisen 'WAN' kaapelin hetkeksi (tai sammuttamalla reitittimestä asianomainen portti hetkeksi). Pelkkä DHCP renew yksinään ei palauttanut yhteyttä, joka on mielestäni vähän outoa. Vika vaikuttaisi sellaiselta kuin Telian puolella olisi resetoitu joku kytkin, jonka jälkeen se päästä liikenettä läpi ennen kuin näkee uuden DHCP varauksen (IP source guard). Mutta outoa tässä on tosiaan tuo ettei pelkkä DHCP renew kuitenkaan riittänyt herättämään yhteyttä. Aivan kuin Technicolor katkaisisi yhteyden eikä palauttaisi sitä ennen kuin näkee että perässä oleva laite kävi alhaalla.
Onkos muilla ollut vastaavaa / mistä voisi johtua? Epäilen että tämä tulee jostain huoltotöistä koska näitä on sattunut vain arkisin ja toisaalta välillä mentiin monta viikkoa ilman mitään häiriöitä. Vai voiko nyt olla että itse kaapeliyhteydessä on ollutkin joku hetkellinen katkos, mutta erillisen reitittimen kyseessäollessa yhteys ei palaudukaan enää takaisin täysin itsenäisesti?
Onkohan ainoa keino tehdä automaattinen korjaus virittämällä ER-X:lle cron-taski joka pingaisi vaikkapa Telian gatewayta ja yhteyden kadottua käyttäisi reitittimen eth0 porttia hetken alhaalla?