Kaksi laajakaistaa samassa osoitteessa -ongelma

  • 10 June 2015
  • 1 kommentti
  • 278 katselukertaa

Ongelmana minulla se, että osoitteessani on ollut jo pitkään Soneran laajakaista (kaapeli). Tällä laajakaistalla ja modeemilla on monta käyttäjää ja yhteys välillä erittäin hidas ja pätkii, joten näistä syistä aattelin tilata oman laajakaistayhteyden (kaapeli) Soneralta omaan käyttööni. Sitten asiaa tarkemmin tutkittuani ja tätä palstaa selaillen huomasin että yhteen osoitteeseen ei ole mahdollista saada kuin yksi laajakaistayhteys, vai olenko aivan väärässä? Pitäisikö minun siis perua tuo tilaukseni ennen kuin minulle mitään laskuja tai modeemeita lähetellään?

 

Olisiko tälläiseen ongelmaan muuta ratkaisua, jos ei voi alkuperäistä laajakaistan nopeutta nostaa, eikä toista laajakaistaa hankkia? Olen kuullut eriäviä mielipiteitä reitittimistä, että kuinka hyvin ne pelittää. Jos reitittimen yhdistää LANGATTOMASTI modeemiin ja sitten siitä reitittimestä yhdistää Ethernet kaapelilla esimerkiksi Xboxiin, niin kuinka paljon netin teho/nopeus kärsii tai on pienempi tuolloin verrattuna siihen, jos vetäisi suoraan modeemista Ethernet kaapelin Xboxiin. Tiedän että jos näiden jokaisen kolmen laitteen välillä olisi kaapeli niin yhteys olisi yhtä toimiva kuin pelkällä modeemilla, mutta reitittimen ja modeemin yhteys on oltava tässä tapauksessa langaton. Tuo reitittimen ja modeemin välinen langattomuus siis arveluttaa aikaisempien langattomien nettiyhteys- kokemusten perusteella. Kun kyse on online -pelaamisesta, niin yhteyden olisi tärkeää olla varma ja luotettava, eikä jatkuvaan netin kaatuiluun ja pätkimiseen jaksaisi menettää hermoja.  

 

Kiitos paljon jo etukäteen !

 

Alkuperäinen laajakaista on  20 tai 24 M


1 kommentti

Kunniamerkki +14

Nyt pitää tarkentaa, että onko teillä kaapelilaajakaista, siis tv-kaapelia pitkin tuleva vai adsl-laajakaista joka tulee puhelinpistokkeesta? Nopeudesta päätellen voisi olla adsl, kaapelilaajakaistaanhan saisi nopeutta parhaimmillaan 200 megaa, niin ei olisi enää nopeusongelmia.

 

Käsittääkseni kaapeliin ei voi saada kuin yhden yhteyden per asunto, mutta adsl-tekniikalla on teoriassa mahdollista saada kaksi laajakaistaa samaan asuntoon jos asuntoon tulee taloyhtiön teletilasta useampi nousupari puhelinpiuhoja. Yleensä nousupareja ei ole kuin yksi per asunto, joten nämä useamman parin asunnot ovat tänä aika harvinaisia. Jos pareja on kaksi, ne voidaan päättää eri pistorasioihin jolloin huoneessa 1 toimii yksi liittymä ja huoneessa 2 toinen.

 

Mitä tulee noihin reitittimen ja modeemin yhdistämiseen langattomasti, se on periaatteessa mahdollista rakentamalla ns. wlan-silta laitteiden välille. Eli yhdistät modeemin wlan lähetin/vastaanottimeen ja siirtää tiedon langattomasti reitittimessä olevaan lähetin/vastaanottimeen. Luonnollisesti tuosta tulee vähän latenssia lisää ja nopeudet wlanissa ovat tyypillisesti heikommat kuin suoralla ethernet-yhteydellä, mutta jos nettisi on 20M niin wlan riittää sen välittämiseen mainiosti.

 

Itse olen joskus yhdistänyt yksittäisen laitteen wlan-sillalla modeemiin ja se toimi aivan moitteetta. Käytössä oli Buffalon valmistama laite, heiltä ainakin löytyy noita ethernet-wlan sovittimia.

Vastaa