Kiinteä 5g ulkoyksiköllä, yhteys katkeaa


Hei, kuukauden verran ollut käytössä ulkoyksiköllinen 5g eli "Telia Yhteys kotiin kiinteä 5G XL+: 10–400 M". Normaalisti data liikkuu luvatusti, mutta joka ilta klo 19-21 tilanne muuttuu siten, että mittausten mukaan datan liikkuminen loppuu kokonaan. Tilanne korjaantuu vain buuttaamalla laitteisto. Esim. tänään jumittuminen on tapahtunut kolme kertaa. Totaalista jumia ennen dataliikenne voi joskus romahtaa 400M->50M, mutta joskus tipahtaa kerralla nollille. En jaksa uskoa, että tällä alueella voi olla tuollaista iltaliikennettä, että voisi johtua ruuhkasta. Technicolorin modeemi/reititin kyseessä eli normaalit Telian romppeet. Voikohan kyseessä olla joku asetushomma vai päivityksen tarvetta tms.?


23 kommenttia

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +15

@avvain  kirjoitti:

Hei, kuukauden verran ollut käytössä ulkoyksiköllinen 5g eli "Telia Yhteys kotiin kiinteä 5G XL+: 10–400 M". Normaalisti data liikkuu luvatusti, mutta joka ilta klo 19-21 tilanne muuttuu siten, että mittausten mukaan datan liikkuminen loppuu kokonaan. Tilanne korjaantuu vain buuttaamalla laitteisto. Esim. tänään jumittuminen on tapahtunut kolme kertaa. Totaalista jumia ennen dataliikenne voi joskus romahtaa 400M->50M, mutta joskus tipahtaa kerralla nollille. En jaksa uskoa, että tällä alueella voi olla tuollaista iltaliikennettä, että voisi johtua ruuhkasta. Technicolorin modeemi/reititin kyseessä eli normaalit Telian romppeet. Voikohan kyseessä olla joku asetushomma vai päivityksen tarvetta tms.?




Kuvailemasi tilanne voi johtua monesta tekijästä, joko laitteista, asetuksista ja tai verkosta. Onko matkapuhelimessasi Telian liittymä ja toimiiko se samalla alueella ilman katkeamista silloin kun kiinteä 5G-verkon puolelta yhteys katkeaa? Oletko vahvalla 5G-verkon kuuluvuusalueella

Hei, puhelimessa on Telian 5g ja se rallattelee sujuvasti liittymän maksimit 200M voi sanoa ajankohdasta riippumatta. Alue pitäisikin olla "erinomainen" signaalin vahvuuden osalta. Update sen verran, että tänään klo 19 mennessä buuttailun tarvetta on ollut jo kaksi kertaa. Tosiaan kun datan siirtyminen loppuu, niin se sitten pysyykin alhaalla ellei laitteista ota virtaa pois. Erikoista myös, että Technicolorin reitittimen valot kaikki vihreällä, mutta bitti ei liikahda mihinkään. Huomasinkin, että systeemi nousee jaloilleen myös ZTE:n antennin restartilla. Apua tosiaan kaivataan. Tällä hetkellä perheen pelikone pyörii kännykän mobiilitukiaseman kautta, ei ihan ollut tarkoitus kun tämän menin hankkimaan....

Otetaan sen verran takaisin, että antennilta luettuna 5g-signaalin voimakkuus on -83-89 dBm, tuommoisen 10 minuutin otannalla. Näyttää siis vakaalta, muttei kovin vahvalta kuitenkaan?

Tässä vielä muutaman päivän käppyrät liitteenä. Tosiasiallisesti noissa alakohdissa yhteys katkeaa kokonaan. Kuten tänään apr 5, kahteen otteeseen.


 



 


Edit HannaMarikaL: Upotettu kuva

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +8

Moi @avvain ! Onko sinulle mahdollisesti tullut ohjelmistopäivitys tuohon jo? Niitä ajettiin viime kuun lopulla näihin 5G-ratkaisuihin ja viimeisimmän päivityksen pitäisi auttaa tuohon pätkimiseen. 


Mikäli ongelmat jatkuvat uusimman päivityksen jälkeenkin, ole hyvä ja tee seuraavat toimenpiteet:


1. Ulkoyksikön tehdasasetusten palautus: Polku ulkoyksikön hallintaan: etusivulta: lisäasetukset -> muut -> palauta -> palauta


Tunnukset ulkoyksikköön kirjautumiseen, löytyvät PoE-adapterin päältä tarrasta. PoE-adapteri on välikappale ulkoyksikön ja sisäyksikön välillä.


2. Kun tehdasasetukset on palautettu käytetään PoE-adapteri virroitta, jotta ulkoyksikkö käy sammuksissa.


3. Käynnistetään sisäyksikkö Technicolor X2 uudelleen, sekä mahdolliset sisäverkon muut Wifi -laajentimet käyttämällä ne virroitta.

Jos tästä ei ole apua, olisi hyvä olla asiakaspalveluumme yhteydessä seuraavien tietojen kera: 


- Milloin poe-adapteri ja ulkoyksikkö käytettiin virroitta päivämäärä ja klo aika?


- Onko ulkoyksikön tehdasasetukset palautettu kohdan ohje kohdan 1. mukaan?


- Ongelman kuvaus: Millaista ongelmaa yhteydessä ilmenee?


- Mikäli yhteys katkeaa, syttyykö sisäyksikön Technicolor X2-laitteelle punaisella internet valo? mikäli syttyy ilmoitattehan tarkan päivämäärän ja kelloajan kun näin kävi.


- Mikäli yhteys hidastelee 3kpl esimerkkejä nopeustestistä joista selviää: Nopeustestin tulos sekä mittaus päivämäärä ja aika.

Kiitos vastauksesta. Minulla ei ole tietoa ohjelmistopäivityksestä. Voisin tarkistaa ohjelmistot jos saisin speksit uusimmista päivityksistä.

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +8

@avvain  kirjoitti:

Kiitos vastauksesta. Minulla ei ole tietoa ohjelmistopäivityksestä. Voisin tarkistaa ohjelmistot jos saisin speksit uusimmista päivityksistä.




Ulkoyksikön ohjelmistoversio on Telia4_B06 ja Technicolorin X2- palvelureittimen SW 18.3.0710-2981011.

Kiitos, tsekkaan ja palaan asiaan.

Hei, jotain numerosarjoja vielä noiden perässä, mutta näyttää päivitetyiltä fw-versioilta.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

DNA:n häiriötiedoitteissa mainittiin MC7010 laitteen osalta seuraavaa:

 

https://corporate.dna.fi/hairiotiedotteet?type=resttukari1&id=104419&scrollTo=aRThYLmNyU51

ZTE MC7010-mokkulassa tiedonsiirto ei välttämättä toimi kesäaikaan siirtymisen jälkeen

Häiriön alkuaika: 28.03.2022 10:40

 

28.3.2022 klo 18:00 ZTE MC7010-mokkulassa tiedonsiirto ei välttämättä toimi kesäaikaan siirtymisen jälkeen ohjelmistovian vuoksi. Ongelman saa korjattua käynnistämällä ulkoyksikön uudelleen (voi vaatia useamman uudelleenkäynnistyksen). Ulkoyksikkö käynnistetään uudelleen irroittamalla virtajohto 30s ajaksi ja kytkemällä se takaisin.

Arvioitu päättymisaika: 06.04.2022 08:00
 
---
 
Tuskin tämä nyt tuohon sinun katkeiluun liittyy? Mutta tulipa vain vastaan tuommoinen.
Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +13

@avvain  kirjoitti:

Hei, jotain numerosarjoja vielä noiden perässä, mutta näyttää päivitetyiltä fw-versioilta.




Hyvä kun tarkistit tämän. Ongelmaa olisi tärkeää päästä seuraavaksi tutkimaan liittymätietojen kanssa, joten pyytäisin ottamaan ylös nuo @HeikkiSul  mainitsemat lisätiedot häiriöstä ja ilmoittamaan ne meidän asiakaspalveluun. Parasta olisi, jos pystyt olemaan meihin yhteydessä juuri häiriön aikana, eli silloin kun yhteys katkeaa ja yhteys ei ole vielä palautunut. Ymmärrän kyllä ettei tämä ole mahdollista aina, mutta se helpottaisi heti alkuun häiriön tukintaa kun saadaan alusta asti esimerkki tuoreesta häiriöstä.



@Purnipsi @  kirjoitti

DNA:n häiriötiedoitteissa mainittiin MC7010 laitteen osalta seuraavaa:


https://corporate.dna.fi/hairiotiedotteet?type=resttukari1&id=104419&scrollTo=aRThYLmNyU51



ZTE MC7010-mokkulassa tiedonsiirto ei välttämättä toimi kesäaikaan siirtymisen jälkeen





Oiva huomio ja laite on kyllä sama, mutta tuota ongelmaa meidän ohjelmistoversiolla ei ole havaittu.

Ok, teen nuo suositellut jutut ja kerään tietoa sekä olen asiakaspalveluun yhteydessä. Kiitoksia tähän saakkaisesta. Av

Nytpä nuo kaikki suositellut jutut on tehty, vaikutusta ongelmaan ei ollut. Teenkö tästä nyt häiriöilmoituksen vai mitä? Helppiin en missään tapauksessa soita, koska tämän upouuden laitteiston ongelmien ratkominen ei kuulu minun kustannettavaksi. Hirveä hinta tuossa Helpissä, btw.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

Häiriöilmoitusta vaan kehiin, kuten @HeikkiSul tuossa edellisellä sivulla suosittelikin. Älä helppiin soita.

Käyttäjätaso 2
Kunniamerkki +6

@avvain  kirjoitti:

Kiitos, tsekkaan ja palaan asiaan.


Onko sulla ZTE asetuksissa valittu ajoitettu uudelleenkäynnistys? Meillä mokkulan asetuksista on valittu buuttaus väliksi 15 päivää, jolloin mokkula käynnistää itsensä yöllä uudestaan. Meillä ei ole ollut juurikaan ongelmia tuon kanssa ja on toiminut jo yli vuoden kuin junan vessa.

Ajoitetun uudellen käynnistyksen pääsee säätämään ZTE:n asetuksista-Lisäasetukset-Muut-Käynnistä uudelleen kohdasta.

Itselläni oli vähän vastaavaa ongelmaa kiinteän 5G kanssa. Meille vaihdettiin kaikki laitteet ulkoyksikköä myöten.

 

Ongelmana oli että yhteys katkeili tismalleen 3h välein. Ongelma ratkesi ottamalla ZTE ulkoyksikön asetuksista ( lisäasetukset - muut - tr069config ) pois yhteyden säännöllinen ilmoitus (periodic inform). Kannattaa testata tulisiko tuosta mitään apua tähän ongelmaan. 

 

 

Hei! Ongelma ratkesi lopulta muutama päivä sitten x2-reitittimen korjauspäivityksellä, näin ymmärsin häiriökeskustelussa saamistani viesteistä. Aiemmissa asiaan liittyvissä viesteissä viitattiin tiedossa olevaan ongelmaan, jossa yhteydet katkeaa 1 krt/vrk. Ilmeisesti tähän löytyi bugisyy. Ainakin nyt toiminut kohta viikon ilman katkoja. Aiemmin katkoja oli 1-5 per vrk.

Tän vois ottaa käyttöön joka tapauksessa. Kiitän.

Ja kuten usein käy, juuri kun luulee että ongelma on ratkaistu, ei olekaan. Eli niinpä jumahti tänäkin iltana ja eikun buuttailemaan kamoja. Teen nuo yllä ehdotetut muutokset zte asetuksiin, jospa olisi apua.

Okei! Kannattaa testata olisiko siitä mitään taikaa. Toivotaan että on. Itselläni tuon jälkeen toiminut hyvin. 

Eilen vaihdettiin lopulta ZTE-ulkoyksikkö, mitään muutosta ei päivityksistä tai asetuksista seurannut vaan dataliikenne katkesi satunnaisesti pahimmillaan useasti päivässä. Katsotaan nyt, olisko vika tässä zte:ssä, nyt toiminut ongelmitta yli vrk:n.

 

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +12

voisiko vika johtua reittimestä vaikka uusi on joskus nekin vain kummallisesti hajoaa

Ei siinä kovin monta vaihtoehtoa ole. Etänä pystytty toteamaan, että 5g-tukiasema toimii ilman katkoja. Jos edelleen temppuilee, niin reititin vaihtoon seuraavaksi. Mutta nyt vaikuttaa hyvältä, kolme vrk toiminut ilman katkoja.

Vastaa