Kiinteä internet yhteys lakkasi toimimasta

  • 28 August 2020
  • 7 kommenttia
  • 203 katselukertaa

Tietokone ilmoittaa, että internet yhteys toimisi. Mutta ei kuitenkaan pysty menemään internettiin. Tämä siis alkoi eilen. Netti ei toimi edes suoraan seinästä otetulla piuhalla. Jos liittää reitittimen kiinni ja liitty wifiin sitä kautta esim puhelimella, ilmoittaa puhelin suoraan, että kyseiseisessä wifissä ei ole internet yhteyttä. Netti on toiminut moitteettomasto lähes kaksi viikko asunnossa, mutta nyt on siis lakannut toimimasta. Mistä voi kyseinen ongelma johtua? 


7 kommenttia


@Kalee5@  kirjoitti:

Tietokone ilmoittaa, että internet yhteys toimisi. Mutta ei kuitenkaan pysty menemään internettiin. Tämä siis alkoi eilen. Netti ei toimi edes suoraan seinästä otetulla piuhalla. Jos liittää reitittimen kiinni ja liitty wifiin sitä kautta esim puhelimella, ilmoittaa puhelin suoraan, että kyseiseisessä wifissä ei ole internet yhteyttä. Netti on toiminut moitteettomasto lähes kaksi viikko asunnossa, mutta nyt on siis lakannut toimimasta. Mistä voi kyseinen ongelma johtua? 




Moikka @Kalee5 ja tervetuloa tänne Yhteisöön!


 


Mikä tekniikka teillä on käytössä netistä? Oletko koittanut buutata tuota reititintä? 


@HannaSu@  kirjoitti:

@Kalee5@  kirjoitti:

Tietokone ilmoittaa, että internet yhteys toimisi. Mutta ei kuitenkaan pysty menemään internettiin. Tämä siis alkoi eilen. Netti ei toimi edes suoraan seinästä otetulla piuhalla. Jos liittää reitittimen kiinni ja liitty wifiin sitä kautta esim puhelimella, ilmoittaa puhelin suoraan, että kyseiseisessä wifissä ei ole internet yhteyttä. Netti on toiminut moitteettomasto lähes kaksi viikko asunnossa, mutta nyt on siis lakannut toimimasta. Mistä voi kyseinen ongelma johtua? 


Moikka @Kalee5 ja tervetuloa tänne Yhteisöön!

 

Mikä tekniikka teillä on käytössä netistä? Oletko koittanut buutata tuota reititintä? 


Hei, käytössä on kiinteä talonyhtiön valokuitu laajakaista. Ja olen käynnistäny ja nolannut reitittimen useaan otteesee. 

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +14

@Kalee5@  kirjoitti:


@HannaSu@  kirjoitti:


@Kalee5@  kirjoitti:

Tietokone ilmoittaa, että internet yhteys toimisi. Mutta ei kuitenkaan pysty menemään internettiin. Tämä siis alkoi eilen. Netti ei toimi edes suoraan seinästä otetulla piuhalla. Jos liittää reitittimen kiinni ja liitty wifiin sitä kautta esim puhelimella, ilmoittaa puhelin suoraan, että kyseiseisessä wifissä ei ole internet yhteyttä. Netti on toiminut moitteettomasto lähes kaksi viikko asunnossa, mutta nyt on siis lakannut toimimasta. Mistä voi kyseinen ongelma johtua? 




Moikka @Kalee5 ja tervetuloa tänne Yhteisöön!


 


Mikä tekniikka teillä on käytössä netistä? Oletko koittanut buutata tuota reititintä? 




Hei, käytössä on kiinteä talonyhtiön valokuitu laajakaista. Ja olen käynnistäny ja nolannut reitittimen useaan otteesee. 




Hei @Kalee5 Suosittelen ottamaan yhteyden tekniseen asiakaspalveluun liittymän asetusten tarkistamiseksi. Kuulostaisi nyt siltä että fyysinen linja olisi kunnossa, mutta liittymän asetukset eivät. Teknisen asiakaspalvelun tavoitat tänään parhaiten soittamalla numeroomme 020690400 mpm/pvm. Avoinna ark. 8-20 ja la 9-16.30


 


Liittymän asetusvika on helppo korjata.


 


Kuvailemasi tilanne voi syntyä mm. kun uusi asukas tilaa liittymän ennenkuin vanhan asukkaan palvelu on irtisanottu.

Tässä viassa olen oppinut kokeilemaan ensimmäiseksi, josko vika olisi Telian antamat DNS-serverien reititys. Eli kokeile päätelaitteessa vaihtaa DNS-serveriksi esim. Googlen 8.8.8.8 ja 8.8.4.4. Jos internet toimii tuon jälkeen, niin vika on Telian DNS:ssä. Windowsissa löydät asetuksen verkkoasetuksista, iPadissä Wi-Fi-verkon (jos käytät) asetuksista Configure DNS -kohdasta. Uudemmissa Androideissa Settings - Connections - More connection settings - Private DNS.

 

 


@Kalee5@  kirjoitti:

Tietokone ilmoittaa, että internet yhteys toimisi. Mutta ei kuitenkaan pysty menemään internettiin. Tämä siis alkoi eilen. Netti ei toimi edes suoraan seinästä otetulla piuhalla. Jos liittää reitittimen kiinni ja liitty wifiin sitä kautta esim puhelimella, ilmoittaa puhelin suoraan, että kyseiseisessä wifissä ei ole internet yhteyttä. Netti on toiminut moitteettomasto lähes kaksi viikko asunnossa, mutta nyt on siis lakannut toimimasta. Mistä voi kyseinen ongelma johtua? T


 


@Laanik@  kirjoitti:

Tässä viassa olen oppinut kokeilemaan ensimmäiseksi, josko vika olisi Telian antamat DNS-serverien reititys. Eli kokeile päätelaitteessa vaihtaa DNS-serveriksi esim. Googlen 8.8.8.8 ja 8.8.4.4. Jos internet toimii tuon jälkeen, niin vika on Telian DNS:ssä. Windowsissa löydät asetuksen verkkoasetuksista, iPadissä Wi-Fi-verkon (jos käytät) asetuksista Configure DNS -kohdasta. Uudemmissa Androideissa Settings - Connections - More connection settings - Private DNS.




DNS-palvelin on harvoin syynä yhteyden ongelmiin, vaikka selaimet yleisesti siitä herjaa antavatkin. On yhteyden katkoksen todellinen syy mikä tahansa niin selain yleensä herjaa DNS:iä. 


 


Mikäli DNS-palvelimilla on oikeasti häiriö päällä niin tämä näkyy sitten heti todella suurella osalla käyttäjiä samaan aikaan. 

Mulla tuli nyt samanlainen ongelma. B-valo palaa eli yhteys liittymään on mutta internet yhteyttä ei ole. Siinä palaa punainen valo.

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +13

@Ihantala  kirjoitti:

Mulla tuli nyt samanlainen ongelma. B-valo palaa eli yhteys liittymään on mutta internet yhteyttä ei ole. Siinä palaa punainen valo.




Onko yhteys toiminut samalla modeemilla aiemmin samassa osoitteessa? Kertoisitko myös modeemin merkin ja mallin ja jos mahdollista niin lisää kuvat kytkennöistä modeemin takana + seinäpistokkeella.

Modeemin resetointi eli tehdasasetuksien palautus on myös hyvä kokeilla.

Vastaa