Kiinteän laajakaistan ihmeparantumiset

  • 23 February 2018
  • 6 kommenttia
  • 1 katselukerta

Nyt on pakko hieman purkaa tuntemuksia. Tämä oli jo toinen kerta, kun soittamisen tai chattäilyn jälkeen kiinteässä laajakaistayhteydessä täällä Turussa tapahtuu ihmeparantumisia.

 

Edellisellä kerralla, kun yhteys laski useasti alle sovitun ja pitkäkestoisesti, tein vikailmoituksen ja alihankkijalta lähetttiin huoltomies, joka ei löytänyt mitään vikaa ja totesi sen johtuvan ilmeisesti laitteistani. Varmuuden vuoksi lainasin Telian myymälästä reitittimen, mutta en saanut siihen salasanoja (koska niitä ei voinut kuulemma luovuttaa), joten enpä sitten voinut kokeilla toisella reitittimellä tätä asiaa. No yllättäen parin viikon kuluttua yhteydet nousivat normaalille, luvatulle tasolle ihan itsestään. Niissä siis ei minulle sanotun mukaan ollut mitään vikaa.

 

Nyt pari päivää sitten yhteys meni muutamaan kertaan kokonaan poikki ja seuraavana päivänä, kun tarkkailin nopeutta (Ookla), niin yhteys oli luokkaa 32-57Mb ja pingit n. 100ms (sopimuksessa luvattu vähintään 75MB) ja yhteys on siis 100/10Mb. Minä sitten chattailin, kun en pystynyt täyttämään naurettavaa vikailmoituslomaketta, kun en voinut laittaa rasteja joka ruutuun (en siis omista toista modeemia enkä faxia). Minulle kerrottiin, että kyllä nuo yhteyden katkeamiset näkyy, mutta voivat johtua modeemista ja suositellaan, että käyn lainaamassa Telian myymälästä modeemia ja kokeilen sillä. Mitään vikaa ei verkossa siis ollut tälläkään kertaa. Lupasin odottaa muutaman päivän, koska viimeksikin yhteydenoton jälkeen vika/vaiva korjaantui ikäänkuin itsekseen. JA TÄNÄÄN SE TAPAHTUI. Kokeilin yhteyksiä taas (Ookla) ja tuolokset olivat seuraavat: ping n.15ms ja nopeus n. 90/12Mb useammalla eri kokeilulla. Aikamoisia ihmeparanemisia.

 

Onko muut laajakaistan omistaja kokeneet tämänkaltaisia hämmästyttäviä tapauksia, joissa "todennäköisesti asiakkaan itsensä vialliset" laitteet korjaantuvat ihan itsekseen, kunhan vähän chattailee tuonne operaattorille, jolla ei siis ole tähän mitään osaa eikä arpaa 😉 ?


6 kommenttia

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +14

Onko muut laajakaistan omistaja kokeneet tämänkaltaisia hämmästyttäviä tapauksia, joissa "todennäköisesti asiakkaan itsensä vialliset" laitteet korjaantuvat ihan itsekseen, kunhan vähän chattailee tuonne operaattorille, jolla ei siis ole tähän mitään osaa eikä arpaa 😉 ?


ADSL-aikoina mulla oli vastaavaa ja se riippui säistä. Lopulta syyksi paljastui huono liitos kohdassa, jossa talon sisäverkko kytkeytyi maahan menevään kaapeliin. Löysin ja korjasin vian itse.

 

Sitten VDSL-aikoina linjanopeus oli pitkän aikaa noin 42 Mbit luvatusta 50 Mbitistä (linja oli noin 600 metriä pitkä) ja oletin ettei VDSL2 pysty parempaan. Yhteys myös kätteli uudelleen parin päivän välein, josta tuli aina vajaa minuutin katkos. Sitten linja katkesi jossain välissä kokonaan. Kun se korjattiin, tulikin täydet 50/10 Mbit (mitä myytykin) ja linjan pätkiminen loppui. Eli jossain tienvarsikopeilla oli huonot kytkennät. Tässä kadun varrella on ainakin yksi tienvarsikoppi mihin on ajettu ilmeisesti traktorilla/lumiauralla päin ja se on ihan päreinä. Nurkista pääsee esim sadevesi sisälle. En tiedä onko se televerkon ristikytkentäkaappeja, mutta jos on niin eipä ihme jos vähän pätkii.

 

Nykyään on kuitu ja yhteys toimii erinomaisesti ja ilman mitään häiriöitä. Ainoa miinus tällä hetkellä tulee 1200 sekunnin leasetimesta, joka tarkoittaa ettei IP-osoite pysy samana jos tulee vähänkin pidempi häiriö Telian verkossa tai omiin laitteisiin.

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +15

@Mikazu06 Tarinassa ei kerrota, otitko nettinopeustestin tuloksia ethernetkaapelilla modeemista tietokoneelle vai langattomasti. Eivätkö reitittimessä itsessään ollut nuo salasanat, mitä TeliaKaupasta kertoivat, etteivät voi niitä antaa? Voi olla, että kaapelissakin on ollut vika eli seinästä modeemiin -olevassa johdossa. Vaikea sanoa, kun ei pääse tutkimaan tilannettasi, mutta ne tulevat ensisijaisesti mieleen.

@SINAD Vikoja ei koskaan pidä korjata itse, vaan meille tikettiä asiasta (Häiriöilmoituksien puolelle) ja meiltä laitetaan korjaushemmot hommiin. ja vielä tähän Lease Time -aikaan. Se on meillä ominaisuutena määritelty 1200sek eli 20min. Siihen ei ole tulossa muutoksia.

 

 

 

 

 

 

@PiaJo Niin monta kertaa näitä nopeuksia mitanneena, pidin sitä itsestäänselvyytenä, että mittaan sen ethernetkaapelilla. No eipä tuossa vuodatuksessa tullut sitä mainittua.

 

Siinä silloin lainaksi saamassani ( siis ADSL -aikaa) reitittimessä( moodemissa) tarvittiin salasanaa siihen, että onko siltaava vai ei ja sitä en siis pystynyt muokkaamaan. Kaapelin vaihdoin toki ihan ensimmäiseksi, ennekuin muuta aloin touhuamaan. Aikaisemmin, kun yhteys (siis jo vielä kauemmin aikaa sitten) pätki, niin syyksi paljastui Telesten "mötikkä"( siis seinän sisässä rasiassa) jossa oli kuoppa tuon entisen LA -taajuuden kohdalla ja kun yhteys valahti sille taajuudelle niin toki pätkäisi yhteyden ja eikä noussut ylös kuin buuttaamalla. No se keksittiin ja löydettiin huoltomiehen käynnin yhteydessä, mutta tällöinkin vikaa oltiin ensin hakemassa laitteistani.

Ymmärrään toki, että asiakkaalle aina muistutetaan, että turha käynti maksaa sen 100,- jotta kynnys olisi mahdollisimman korkea. Mutta itse aikanaan työskentelin erään valtion firman viestipäällikkönä useamman vuoden, jolloin näitäkin asioita joutui töitten puolesta välillä pohtimaan. Summa summarum, on itsellä aika korkea kynnys lähteä pikkuasioista valittamaan mutta, jos yhteys on myyty jollain minimivaatimuksella, joka esim. 2vkoa on selkeästi alle ja asiata chattailyn yhteydessä operaattori ei löydä itseltään mitään vikaa ja päivän jälkeen yhteys on reilusti luvatun puolella, niin kyllähän se pistää miettimään :)

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +14

@SINAD Vikoja ei koskaan pidä korjata itse, vaan meille tikettiä asiasta (Häiriöilmoituksien puolelle) ja meiltä laitetaan korjaushemmot hommiin. ja vielä tähän Lease Time -aikaan. Se on meillä ominaisuutena määritelty 1200sek eli 20min. Siihen ei ole tulossa muutoksia.


Kyllä siitä aikoinaan häiriöilmoitus olikin. Mutta sitten peruin sen, koska vika selvisi. Sehän oli rakennuksen sisäverkossa, joka on asiakkaan omalla vastuulla.

@SINAD Näinhän se meni. Loppukäyttäjänä tässä taloyhtiössä, ei vaan itse osanut sinne seinän sisään mennä (eikä lienee suotavaakaan). Tuossa tilanteessa asia saatiin sitten kyllä hienosti kuntoon, kunhan se vikapaikka oli löydetty (mutta ei siis varsianaisesti ollut asiakkaan vastuulla). En ihan ymmärrä, kuinka talon asukas voisi tuollaisen vian itse ratkaista ns. sisäverkko-ongelmana. Yhtään aliarvioimatta tätä keskustelufoorumia, niin kunkahan moni tietää, että vanhemmissa taloissa/taloyhtiöissä oli tuollaisia Telesten "boxeja", joissa tuo LA -tajuus oli blokattu. Luulen, että moni ei edes tiedä, mikä tuo LA -taajuus on ;)

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +14

@Mikazu06kirjoitti:

@SINAD Näinhän se meni. Loppukäyttäjänä tässä taloyhtiössä, ei vaan itse osanut sinne seinän sisään mennä (eikä lienee suotavaakaan). Tuossa tilanteessa asia saatiin sitten kyllä hienosti kuntoon, kunhan se vikapaikka oli löydetty (mutta ei siis varsianaisesti ollut asiakkaan vastuulla). En ihan ymmärrä, kuinka talon asukas voisi tuollaisen vian itse ratkaista ns. sisäverkko-ongelmana. Yhtään aliarvioimatta tätä keskustelufoorumia, niin kunkahan moni tietää, että vanhemmissa taloissa/taloyhtiöissä oli tuollaisia Telesten "boxeja", joissa tuo LA -tajuus oli blokattu. Luulen, että moni ei edes tiedä, mikä tuo LA -taajuus on ;)


Taloyhtiöissä ei tosiaan asukas voi mennä sisäverkkoa itse korjaamaan. Mun esimerkissä taloyhtiö olen minä (taino toki vaimon kanssa puoliksi) joten oma tupa ja oma lupa - mutta myös oma vastuu, jos sisäverkko ei pelitä. Nykyään tuosta ADSL-aikana olemassaolleesta sisäverkosta ei ole enää piuhaakaan jäljellä, ennen kuituliittymän tuloa uusin koko sisäverkon 10 Gbit yhteensopivaksi ja osin myös sisäverkko on nyt valokuidulla.

 

Taloyhtiöissä on tosiaan se hankaluus että kun henkilöt vaihtuu ja aika kuluu, ei välttämättä kukaan tiedä mitä sinne on joskus ennenmuinoin rakennettu. Ja muutenkin jos kuparit on jostain lankapuhelinajoilta, ei ne välttämättä toimi kauhean hyvin esimerkiksi VDSL:n kanssa, kun alun perin 300 Hz...3 kHz puhealueelle suunniteltu verkko joutuu välittämään signaalia, jonka taajuusspektriin mahtuisi noita äänipuhelukaistoja yli 6300 kappaletta ja lisäksi signaalinvälitys vaatii aika ehdotonta lineaarisuutta. Siellä ei tarvitse olla kuin yksi ruosteinen ruuviliitos välissä niin jopa alkaa ongelmat.

Vastaa