Telia Yhteisö
peruuta
Näytä tulokset kohteelle 
Hae sen sijaan kohdetta 
Tarkoititko: 
verkostunut
Uusi keskustelija
  • 0 custom-general.kudos
  • 11 custom-general.replies
  • 0 custom-general.solutions

Kiinteästi asennetun 5G-liittymän ping pomppaa yli 100 ms

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

Viime viikolla kiinteästi asennetun 5G-liittymän nopeudet ovat olleet hyvät (download ~500, upload ~90), mutta ping heittelee. Yleisesti se pysyy noin 30-35 ms paikkeilla, mutta pomppaa jatkuvasti 50 ms kohdille, ja useamman kerran minuutissa yli 130 ms. Tämä tekee verkkopelaamisesta hieman haastavaa.

 

Syypää selvisi traceroutella, kyseessä on ilmeisesti Telian kanssa samaan konserniin kuuluvan twelve99:n palvelin Ranskassa, jonka kautta yhteys kulkee:

verkostunut_0-1615292128053.png

 

Mikä neuvoksi? Mistäköhän asti ongelma on ollut olemassa, milloinkohan se korjaantuu? Onkohan tähän mitään workaroundia? Mihinköhän voi ottaa yhteyttä?

Telian chatin kautta todettiin, ettei Suomen päässä voida tehdä mitään.

 

Etämyynnillä hankittu liittymä on onneksi vielä viikon verran irtisanottavissa, mutta valitettavasti asuntoon ei näytä olevan saatavilla kiinteää nettiä miltään operaattorilta. Se on joko tämä tai 4G, joista jälkimmäinen on toki ollut tätä stabiilimpi...

14 vastausta
HenriLie
Telialainen
Telialainen
  • 134 custom-general.kudos
  • 752 custom-general.replies
  • 65 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

@verkostunut@  kirjoitti:

Jostain syystä viestini eivät tule läpi tänään ollenkaan. Kokeilen vielä kerran ilman kuvia ja snipettejä.

 

Pingasin suoraan gatewayta, ja pahalta näyttää sillä ping pomppii edelleen usean kerran minuutissa yli 100ms. 

Kokeilin chatin neuvojen mukaan myös ottaa välistä sisäreitittimen pois ja kokeilla pelkällä ulkoreitittimellä, sama homma silläkin. Eli kovasti vaikuttaa siltä, että ongelma on nimenomaan 5G-yhteydessä. En ole varma, voiko surkealle latenssille sitten oikein tehdä mitään.

Laitoin nyt kokeeksi häiriöilmoituksen Telian yhteydenottolomakkeella ja liitteeksi kaikki pingitestailut, jos joku vielä keksisi jotakin.


Kiitos tekemästäsi ilmoituksesta, häiriöilmoituksemme tutkii ja selvittää asiaa varmasti, ilmoittelethan myös täällä Yhteisössä, miten asia eteni tai ratkesi.

Tekniikasta aina mielenkiinnolla keskusteleva. Päivitän myös meidän asiakastukisivustoa osana asiantuntijatiimiämme. Kerrothan tarvittaessa palautetta sivuston ohjeista.
SINAD
Konkari ☆
  • 525 custom-general.kudos
  • 1178 custom-general.replies
  • 39 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

@verkostunut@  kirjoitti:

Laitoin nyt kokeeksi häiriöilmoituksen Telian yhteydenottolomakkeella ja liitteeksi kaikki pingitestailut, jos joku vielä keksisi jotakin.


Hyvä näin, tuosta gatewayn pingituloksista ainakin näkevät, ettei vika ole missään muualla kuin Telian verkossa / 5G:ssä, jolloin voisivat ihan tutkiakin asiaa.

verkostunut
Uusi keskustelija
  • 0 custom-general.kudos
  • 11 custom-general.replies
  • 0 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

Hei.
Liittyen jättämääsi vikailmoitukseen. Mobiiliyhteys ei ole nyt pariin päivään pätkinyt. Mitä tulee pakettien viiveisiin (ping), niin se, että välillä pakettiviive on isompi, on tämän hetken ominaisuus (sama myös 4G tekniikassa). Tilanne tulee muuttumaan paremmaksi verkon kehityksen myötä.

Ollaan yhteydessä,

Telia



Telian vastaus yllä kursiivilla.

Vikailmoituksen yhteydessä oli puhetta myös yhteyden pätkimisestä, se näköjään korjaantui tukarin uudelleenkäynnistyksellä.

Monta kertaa minuutissa yli 100ms pomppaavat pingit sen sijaan ovat valitettavasti näköjään "ominaisuus". Täytyypä viikonlopun yli pohtia että irtisanotaanko liittymä; kalliiksihan tämä kokeilu tuli kun 500€ asennusmaksua ei palauteta, mutta ettei maksaisi vielä enemmän pitää 2 vuoden määräaikaista yhteyttä, joka ei pelaa. Tosi kummallista että Telian 5G vahvalla antennilla joka osoittaa suoraan 200m päässä olevaan tukariin ping heittelee jatkuvasti yli 100ms vaikka esim. Elisan 4G:llä ihan vaan sisätiloissa istuvalla purkilla ping pysyy aika stabiilisti 25-50 välillä. Juuri lähetin 500 paketin sarjan 8.8.8.8 ja korkein ping oli 58, keskiarvo 30,2.

Lienee vaihtamatta parempi...

Ehkä käyn yön hämärissä vetämässä valokuitukaapelin suoraan tukarista kämpille, saadaan viimein kiinteä yhteys tännekin. 😉

HenriLie
Telialainen
Telialainen
  • 134 custom-general.kudos
  • 752 custom-general.replies
  • 65 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

Harmi kuulla, ettei korjausta saatu verkon puolelta. Tähän ei valitettavasti nyt enää ole muita keinoja, kun verkostakin tarkistukset ja mahdolliset korjaukset on tehty. Jokin korjaamaton ongelma tuossa tukiaseman ja 5G vastaanottimen välillä on. Onko siinä mitää kasvustoa estämässä yhteyttä tai heijastavia pintoja, esim. peltikattoja? Ja eipä näillekkään rakenteelisille/maastonmuodoille myöskään paljoa voi tehdä.

Valokuitu kotiin saakka olisi aina se varmin tapa yhteyden toimivuudelle. Omia kytkentöjä mastolta kotiin en voi kuitenkaan edustamani yhtiön puolesta suositella 😉

Tekniikasta aina mielenkiinnolla keskusteleva. Päivitän myös meidän asiakastukisivustoa osana asiantuntijatiimiämme. Kerrothan tarvittaessa palautetta sivuston ohjeista.
verkostunut
Uusi keskustelija
  • 0 custom-general.kudos
  • 11 custom-general.replies
  • 0 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

Eipä tuossa pitäisi sen kummempia esteitä olla, aika lailla näkee suoraan tukiasemalle. Toki naapurien pihoilla on lasitettu parveke ja paviljongin metallirunko, jos ne sitten aiheuttavat häiriötä.

Jos ihan pelkkää speedtestiä tuijottaa, nämähän ovat oikein hienoja lukemia:

verkostunut_0-1615718164361.png

Mutta tosiaan harmi kun yhteys muuten heittelee.

 

Jatketaan valokuidusta unelmoimista, jos se viimein saapuisi tähänkin nurkkaan kaupunkia.