Julkinen alue
Telia Yhteisö
peruuta
Näytä tulokset kohteelle 
Hae sen sijaan kohdetta 
Tarkoititko: 
SINAD
Konkari
  • 467 custom-general.kudos
  • 906 custom-general.replies
  • 33 custom-general.solutions

Kuidun lähtevä kaista kilpailijoiden tasolle?

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

Moi!

 

Olisi "feature request"...

Nyt kun kiinteää IP:tä ei nyt saatu, niin saataisiinkos edes valokuituliittymien lähtevä kaista kilpailijoiden tasolle? Monilla muilla operaattoreilla ja etenkin pienemmillä on jo gigaisissa liittymissä 200..jopa 500 Mbit lähtevä kaistaa tarjolla.

 

Telialla tämä on edelleen 100 Mbit. Esimerkiksi omassa tapauksessani lähtevä nopeus on pelkästään keinotekoisesti rajoitettu koska ulos lähtevä kuitu pitäisi olla 10 Gbit. Tekniikka siis tukee, mutta conffaus ei anna. Lähtevän nopeuden nosto ei edellyttäisi mitään muuta kuin muutaman minuutin conffauksen kiinteistökytkimelle, ei olisi iso kustannus toteuttaa ja voisin jopa maksaa siihen kuluvan työajan, koska tiedän ettei kyse ole isosta muutoksesta. Toki en laittaisi pahaksi jos koko lähtevän kaistan limitteri otettaisiin pois.. 🙂

Kuten näkyy, lähtevä kaista on minulle tärkeä, kaikesta liikenteestä melkein 90% on lähtevää ja juuri se on sitten rajoitettu 100 Mbittiin:

Telia.png

 

<<< Muokkaus TeroRe 21.4.2021 >>>

Olemme matkan varrella tutkineet asiaa, useampaankin kertaan selvittäneet, että saadaanko toive ja uudistus toteutettua sekä sen mahdollista aikataulua. Tilanne ei ole matkan varrella muuttunut, alla ketjuun jakamamme virallinen vastauksemme asiaan:

 


@SaJoonas  kirjoitti:

Kiitokset ideasta ja toiveesta sekä aktiivisesta keskustelusta asian ympärillä. Olemme käyneet keskustelua meidän tuote- ja businessihmisten kanssa lähtevän kaistan uudistamiseen liittyen. Sain kuulla, että toistaiseksi meille ei ole tullut isommissa määrin toiveita nopeammasta upload-kaistasta ja siksi muutos ei ole juuri nyt kehitysputkessa. Tilanne voi kuitenkin muuttua nopeastikin. Elämme tottakai ajassa mukana ja tiedostamme, että nykyään uppaillaan erilaisia videoita ja tiedostoja, striimaillaan sekä tehdään etätöitä, missä nopeammasta uppikaistasta olisi ehdottomasti hyötyä. Jos yhä useampi asiakas kokee tarvitsevansa nopeampaa lähetysnopeutta tulevaisuudessa, niin asia otetaan meillä jälleen tarkempaan tarkasteluun.


 

551 vastausta
SINAD
Konkari
  • 467 custom-general.kudos
  • 906 custom-general.replies
  • 33 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

@WestSidaz  kirjoitti:

Rivien välistä kuitenkin voi lukea että ei ole prioriteetti listan kärkipeleissä eli sellanen nätisti muotoiltu FU asiakkaille... vaikka näin korona aikanakin tuo samainen ongelma antas heille erittäin positiivista pr rrää sekä auttaisi monia asiakkaita heidän etätyössään..


Uskoisin, että etätyö on tullut jäädäkseen. Nyt kun työnantajat näkevät että homma toimii niinkin, se voi jäädä pysyväksi myös koronaongelman jälkeen. Jotkut isommat yrityksetkin ovat jo sanoneet samaa. Itsekin tehnyt säännöllistä etätyötä kohta 15 vuotta. Etätyössä säästää niin työnantaja (toimitiloissa) kuin työntekijäkin (mm. työhuonevähennys, työmatkoihin kulunut aika ja raha jne) eli se on aikalailla win-win sellaisilla aloilla, joissa etätyö on ylipäätään mahdollista.

 

Hallitus/EU ajaa myös todella rankkoja päästövähennyksiä, joka keskittyy vain ja ainoastaan autoilijoiden kiusaamiseen. Etätyö olisi helpompi tapa - jätetään kokonaan ajamatta sellaiset matkat, jotka eivät ole aivan välttämättömiä. Itsekin olen jättänyt ajamatta varovasti arvioiden jo yli 3000 kodin ja työpaikan välistä kaksisuuntaista matkaa, vaikka olen ollut normaalisti työelämässä mukana tuonkin ajan.

 

Tämän takia nimenomaan nopeat ja kiinteät verkkoyhteydet ovat näissä ympyröissä elävälle ensisijaisen tärkeitä. Huomattavasti tärkeimpiä kuin mobiili tai älypuhelin. Jos kotiin on panostettu kuten meillä on, ei sieltä ole tarvetta poistua montaakaan kertaa viikossa. Puhelinta ja mobiilinettiä tarvitaan ainoastaan kun kotoa poistutaan. Silloinkaan mobiilinettiä tarvitaan hyvin harvoin, olennaisempaa on olla vain se puhelin mukana ihan puhelimena.

 

Tässä mielessä olisi hienoa että Teliakin osaisi arvostaa meitä "etätyön sankareita", eikä pudottaa prioriteettilistan häntäpäähän kuten nyt on tehty ja keskitytty vain niihin joiden koko elämä pyörii älypuhelimen ympärillä. Esim. kaikki "laitelähettiläs" yms. markkinointi on keskitetty pelkästään tähän joukkoon, kaikessa on aina keskeisenä puhelin.

MinnaLN
Moderaattori
Moderaattori
  • 118 custom-general.kudos
  • 430 custom-general.replies
  • 24 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

@tonde88 kirjoitti:
Eikai se tuotteistus niin vaikeaa ole. 1000/100-> 1000/1000 jne. Suurin syy kuitenkin taitaa olla se ettei muutosta haluta tehdä. Jos haluttaisiin se oltaisiin jo tehty. Muutos ei tapahdu nappia painamalla, mutta ei voi olla niin vaikeaa kuin haluatte esittää.

Tuotteistuksen on kerrottu vaativan paljon kehitystyötä ja muutoksia järjestelmiin, mutta ei varmasti mahdottomuuksista ole kyse. Miksi tätä ei ole jo tehty on syyksi kerrottu, että resursseja tai prioriteettia ei ole ollut riittävästi.


Kenties lohdullista on tieto siitä, että tämän muutoksen on kerrottu olleen kokoajan mukana kehityslistoilla. Olemme vieneet täältä ahkerasti kommenttejanne ja palautteitanne eteenpäin vastuuporukalle.

 


@WestSidaz kirjoitti
Miksipä ette tekisi jonkiinlaista artikkelia asiasta mitä se vaatii ja mitkä ovat vaiheet koko prosessissa kun tälläistä asiaa lähdetään ideasta viemään eteenpäin aina kuluttajalle asti..

 

Tällaisia teknisempiä blogeja on joskus ennenkin toivottu ja niille tätys vaan saada irrotettua tekijä. Varmaan olisi mielenkiintoista luettavaa. 👍

 


@SINAD kirjoitti
Tässä mielessä olisi hienoa että Teliakin osaisi arvostaa meitä "etätyön sankareita", eikä pudottaa prioriteettilistan häntäpäähän kuten nyt on tehty ja keskitytty vain niihin joiden koko elämä pyörii älypuhelimen ympärillä. Esim. kaikki "laitelähettiläs" yms. markkinointi on keskitetty pelkästään tähän joukkoon, kaikessa on aina keskeisenä puhelin.


Tämä vuosi on muuttanut monen työskentelyä pysyvästi ja suurin osa meilläkin tekee näitä etätöitä, että varmasti meillä ymmärretään sen toimivan netin tärkeys. Kyllähän se on totta, että markkinoinnissa näkyy enemmän näitä mobiililiittymiä ja kännyköitä. Lieneekö yhtenä syynä ehkä se, että kiinteän laajakaistan saatavuus riippuu sijainnista, kun taas mobiiliyhteyksiä voi tarjota kaikille. Pohdit myös, että mikähän mahtaa olla se prioriteetti 1. kehityslistalla. Koitanpa kysyä onko tähän antaa vastausta.

Telia Yhteisön moderaattori | iPhone 12 | Apple Watch Series 5 | PC | Nintendo Switch | PS4 | ( ͡° ͜ʖ ͡°)

tonde88
Kommentaattori
  • 16 custom-general.kudos
  • 33 custom-general.replies
  • 0 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

@MinnaLN  kirjoitti:

Tämä vuosi on muuttanut monen työskentelyä pysyvästi ja suurin osa meilläkin tekee näitä etätöitä, että varmasti meillä ymmärretään sen toimivan netin tärkeys. Kyllähän se on totta, että markkinoinnissa näkyy enemmän näitä mobiililiittymiä ja kännyköitä. Lieneekö yhtenä syynä ehkä se, että kiinteän laajakaistan saatavuus riippuu sijainnista, kun taas mobiiliyhteyksiä voi tarjota kaikille. Pohdit myös, että mikähän mahtaa olla se prioriteetti 1. kehityslistalla. Koitanpa kysyä onko tähän antaa vastausta.


Kyllähän myös mobiiliyhteyksien saatavuus riippuu paljon sijainnista.  Voisitte te halutessanne tarjota myös kiinteitä liittymiä laajemmin vuokraamalla kilpailijoilta. Joten ei mennyt vertaus ihan putkeen. 

SINAD
Konkari
  • 467 custom-general.kudos
  • 906 custom-general.replies
  • 33 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

@MinnaLN  kirjoitti:

Miksi tätä ei ole jo tehty on syyksi kerrottu, että resursseja tai prioriteettia ei ole ollut riittävästi.

Resursseja ei ole riittävästi? Jos kyse on perus verkkohommasta mitä ymmärtäisin, olisin tarvittaessa käytettävissä - etenkin jos onnistuu etänä... Mulla olis nyt tavallista enemmän aikaa koska korona on vaikeuttanut työnantajan taloustilannetta ja sen vuoksi mm. ne kehityshankkeet joissa normaalisti työllistyn, ovat nyt kaikki pysähdyksissä. Tilanne tulee jatkumaan tällaisena ainakin Maaliskuulle ja melko varmasti lomautukset paukkuu jne. Tosin omalla kohdalla tilanne voi muuttua äkistikin koska eräs toinen firma on jo tarjonnut projektia.. Mutta juuri tätä kirjoitettaessa se ei ole vielä alkanut. 🙂 Teliallekin eli silloiselle Soneralle tein alihankkijan kautta töitä teidän mymän hälytyspalvelun terminaalien tuotekehityksessä ja lisäksi vastasin niiden keskushuollosta...

 

Ja varmasti muitakin resursseja löytyy tästä maasta juuri nyt. Monella on sama epävarma tilannne kuin itselläni on. Onneksi on hyvin säästöjä...

 

MinnaLN
Moderaattori
Moderaattori
  • 118 custom-general.kudos
  • 430 custom-general.replies
  • 24 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

@tonde88  kirjoitti:

Kyllähän myös mobiiliyhteyksien saatavuus riippuu paljon sijainnista.  Voisitte te halutessanne tarjota myös kiinteitä liittymiä laajemmin vuokraamalla kilpailijoilta. Joten ei mennyt vertaus ihan putkeen. 


Toki näitä kiinteitä yhteyksiä vuokrataan puolin ja toisin, mutta taitaa olla niin, että velvoite antaa vuokralle omaa verkkoa koskee ainoastaan kupariverkkoja, eikä vaikka valokuitu-kohteita. Onhan tätä kiinteän yhteyden markkinointia jonkin verran, mutta ei tosiaan niin isosti kuin vaikka matkapuhelimille tai mobiiliyhteyksille.

 




@SINAD kirjoitti:

Resursseja ei ole riittävästi? Jos kyse on perus verkkohommasta mitä ymmärtäisin, olisin tarvittaessa käytettävissä - etenkin jos onnistuu etänä... Mulla olis nyt tavallista enemmän aikaa koska korona on vaikeuttanut työnantajan taloustilannetta ja sen vuoksi mm. ne kehityshankkeet joissa normaalisti työllistyn, ovat nyt kaikki pysähdyksissä. Tilanne tulee jatkumaan tällaisena ainakin Maaliskuulle ja melko varmasti lomautukset paukkuu jne. Tosin omalla kohdalla tilanne voi muuttua äkistikin koska eräs toinen firma on jo tarjonnut projektia.. Mutta juuri tätä kirjoitettaessa se ei ole vielä alkanut. 🙂 Teliallekin eli silloiselle Soneralle tein alihankkijan kautta töitä teidän mymän hälytyspalvelun terminaalien tuotekehityksessä ja lisäksi vastasin niiden keskushuollosta...

 

Ja varmasti muitakin resursseja löytyy tästä maasta juuri nyt. Monella on sama epävarma tilannne kuin itselläni on. Onneksi on hyvin säästöjä...


No joo, en kyllä osaa tuohon resurssin puutteeseen tarkemmin kommentoida. Veikkaisin, että suomeksi meinaa sitä, että prioriteettilistalta hoidetaan muut hommat ennen kuin tähän uppi-kaistan kehitykseen voidaan laittaa paukkuja. Aika hauska tietää, että olet Soneralle/Teliallekin tehnyt hommia. Tämä sinun teknisempi tietämys sitten selittyneekin ehkä tästä ammatistasi 😀


Onhan tämä kovaa aikaa monelle niin taloudellisesti kuin henkisesti. Toivottavasti se toisen firman tarjoama projekti menee kohdallasi maaliin ja kaikkien puolesta toivotaan, että ensi vuosi olisi kenties valoisampi.

Telia Yhteisön moderaattori | iPhone 12 | Apple Watch Series 5 | PC | Nintendo Switch | PS4 | ( ͡° ͜ʖ ͡°)

tonde88
Kommentaattori
  • 16 custom-general.kudos
  • 33 custom-general.replies
  • 0 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

@MinnaLN  kirjoitti:

@tonde88  kirjoitti:

Kyllähän myös mobiiliyhteyksien saatavuus riippuu paljon sijainnista.  Voisitte te halutessanne tarjota myös kiinteitä liittymiä laajemmin vuokraamalla kilpailijoilta. Joten ei mennyt vertaus ihan putkeen. 


Toki näitä kiinteitä yhteyksiä vuokrataan puolin ja toisin, mutta taitaa olla niin, että velvoite antaa vuokralle omaa verkkoa koskee ainoastaan kupariverkkoja, eikä vaikka valokuitu-kohteita. Onhan tätä kiinteän yhteyden markkinointia jonkin verran, mutta ei tosiaan niin isosti kuin vaikka matkapuhelimille tai mobiiliyhteyksille.





Ei pidä paikkaansa. Myös valokuitua täytyy antaa vuokralle. Ainoastaan kaapelimodeemiyhteyksiä ei tarvitse antaa vuokralle. 

MinnaLN
Moderaattori
Moderaattori
  • 118 custom-general.kudos
  • 430 custom-general.replies
  • 24 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

@tonde88  kirjoitti:





Ei pidä paikkaansa. Myös valokuitua täytyy antaa vuokralle. Ainoastaan kaapelimodeemiyhteyksiä ei tarvitse antaa vuokralle. 


Okei, no sitten mulla on ollut väärää tietoa! 🙌

Telia Yhteisön moderaattori | iPhone 12 | Apple Watch Series 5 | PC | Nintendo Switch | PS4 | ( ͡° ͜ʖ ͡°)

SINAD
Konkari
  • 467 custom-general.kudos
  • 906 custom-general.replies
  • 33 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

@MinnaLN  kirjoitti:


Aika hauska tietää, että olet Soneralle/Teliallekin tehnyt hommia. Tämä sinun teknisempi tietämys sitten selittyneekin ehkä tästä ammatistasi 😀

Eikä ole täysin mahdotonta että vielä jonain päivänä palaisin takaisin kyseisiin kuvioihin. On nimittäin pyydelty jo muutama vuosi sitten, mutta tuolloin en päässyt kun on niin paljon muutakin menossa.

 

Olen yksi heistä, joiden tapana on tehdä asioista mahdollisia - siksipä tähänkin tarjouduin mukaan, vaikkei edes ole tarkkaa käsitystä mitä kaikkea se tarkaleen teettäisi. Eikä ole suinkaan eka projekti mihin on tällä tavoin lähdetty, mutta kun jonkun tarviaa vaan tehdä asiat ensimmäisenä että niistä tulee mahdollisia. Siksipä kai edellisetkin työantajat vielä kyselee takas...

 


@MinnaLN  kirjoitti:
Onhan tämä kovaa aikaa monelle niin taloudellisesti kuin henkisesti. Toivottavasti se toisen firman tarjoama projekti menee kohdallasi maaliin ja kaikkien puolesta toivotaan, että ensi vuosi olisi kenties valoisampi.

Noo, ei mulla talous kaadu vaikka olisinkin hetken ilman hommia, tilanne on kuitenkin myös väliaikainen eli muutama kuukausi eteenpäin niin melko varmasti on taas kiirettä ihan liiaksikin asti.



MinnaLN
Moderaattori
Moderaattori
  • 118 custom-general.kudos
  • 430 custom-general.replies
  • 24 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

@SINAD  kirjoitti:

Eikä ole täysin mahdotonta että vielä jonain päivänä palaisin takaisin kyseisiin kuvioihin. On nimittäin pyydelty jo muutama vuosi sitten, mutta tuolloin en päässyt kun on niin paljon muutakin menossa.

 

Olen yksi heistä, joiden tapana on tehdä asioista mahdollisia - siksipä tähänkin tarjouduin mukaan, vaikkei edes ole tarkkaa käsitystä mitä kaikkea se tarkaleen teettäisi. Eikä ole suinkaan eka projekti mihin on tällä tavoin lähdetty, mutta kun jonkun tarviaa vaan tehdä asiat ensimmäisenä että niistä tulee mahdollisia. Siksipä kai edellisetkin työantajat vielä kyselee takas...


Niin, että jos joku asia ei ole alkuun selkeä niin sitten otetaan selvää. Jonkunhan se manuaali tosiaan on laitettava vireille 😁

 

Telia Yhteisön moderaattori | iPhone 12 | Apple Watch Series 5 | PC | Nintendo Switch | PS4 | ( ͡° ͜ʖ ͡°)

tonde88
Kommentaattori
  • 16 custom-general.kudos
  • 33 custom-general.replies
  • 0 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

Telia Dotin EU- ja ETA-maiden netin käyttömäärä nousee 1.1.2021. Matkailu taitaa olla tällä hetkellä aika vähäistä. Onko tämä nyt sitä priorisointia?