Telia Yhteisö
peruuta
Näytä tulokset kohteelle 
Hae sen sijaan kohdetta 
Tarkoititko: 
SINAD
Konkari
  • 460 custom-general.kudos
  • 900 custom-general.replies
  • 33 custom-general.solutions

Kuidun lähtevä kaista kilpailijoiden tasolle?

Moi!

 

Olisi "feature request"...

Nyt kun kiinteää IP:tä ei nyt saatu, niin saataisiinkos edes valokuituliittymien lähtevä kaista kilpailijoiden tasolle? Monilla muilla operaattoreilla ja etenkin pienemmillä on jo gigaisissa liittymissä 200..jopa 500 Mbit lähtevä kaistaa tarjolla.

 

Telialla tämä on edelleen 100 Mbit. Esimerkiksi omassa tapauksessani lähtevä nopeus on pelkästään keinotekoisesti rajoitettu koska ulos lähtevä kuitu pitäisi olla 10 Gbit. Tekniikka siis tukee, mutta conffaus ei anna. Lähtevän nopeuden nosto ei edellyttäisi mitään muuta kuin muutaman minuutin conffauksen kiinteistökytkimelle, ei olisi iso kustannus toteuttaa ja voisin jopa maksaa siihen kuluvan työajan, koska tiedän ettei kyse ole isosta muutoksesta. Toki en laittaisi pahaksi jos koko lähtevän kaistan limitteri otettaisiin pois.. 🙂

Kuten näkyy, lähtevä kaista on minulle tärkeä, kaikesta liikenteestä melkein 90% on lähtevää ja juuri se on sitten rajoitettu 100 Mbittiin:

Telia.png

 

<<< Muokkaus TeroRe 21.4.2021 >>>

Olemme matkan varrella tutkineet asiaa, useampaankin kertaan selvittäneet, että saadaanko toive ja uudistus toteutettua sekä sen mahdollista aikataulua. Tilanne ei ole matkan varrella muuttunut, alla ketjuun jakamamme virallinen vastauksemme asiaan:

 


@SaJoonas  kirjoitti:

Kiitokset ideasta ja toiveesta sekä aktiivisesta keskustelusta asian ympärillä. Olemme käyneet keskustelua meidän tuote- ja businessihmisten kanssa lähtevän kaistan uudistamiseen liittyen. Sain kuulla, että toistaiseksi meille ei ole tullut isommissa määrin toiveita nopeammasta upload-kaistasta ja siksi muutos ei ole juuri nyt kehitysputkessa. Tilanne voi kuitenkin muuttua nopeastikin. Elämme tottakai ajassa mukana ja tiedostamme, että nykyään uppaillaan erilaisia videoita ja tiedostoja, striimaillaan sekä tehdään etätöitä, missä nopeammasta uppikaistasta olisi ehdottomasti hyötyä. Jos yhä useampi asiakas kokee tarvitsevansa nopeampaa lähetysnopeutta tulevaisuudessa, niin asia otetaan meillä jälleen tarkempaan tarkasteluun.


 

531 vastausta
SINAD
Konkari
  • 460 custom-general.kudos
  • 900 custom-general.replies
  • 33 custom-general.solutions


@HannaSu  kirjoitti:

Tarkoitatko tuota sähköpostin vahvistusviestiä? Oletko katsonut ettei se ole mennyt sähköpostisi roskakoriin?


Ei mulla mene tuossa osoitteessa mitään automaattisesti roskakoriin.

HannaSu
Moderaattori
Moderaattori
  • 123 custom-general.kudos
  • 451 custom-general.replies
  • 15 custom-general.solutions


@SINAD  kirjoitti:

@HannaSu  kirjoitti:

Tarkoitatko tuota sähköpostin vahvistusviestiä? Oletko katsonut ettei se ole mennyt sähköpostisi roskakoriin?


Ei mulla mene tuossa osoitteessa mitään automaattisesti roskakoriin.


Minun Teliasta pääsee katsomaan ovatko nuo markkinointiluvat päällä. Jos olet aikaisemmin vahvistanut sähköpostisi, niin tästä ei välttämättä enää lähde uutta vahvistusta.

| Telia Yhteisön moderaattori |
SINAD
Konkari
  • 460 custom-general.kudos
  • 900 custom-general.replies
  • 33 custom-general.solutions


@HannaSu  kirjoitti:


Minun Teliasta pääsee katsomaan ovatko nuo markkinointiluvat päällä. Jos olet aikaisemmin vahvistanut sähköpostisi, niin tästä ei välttämättä enää lähde uutta vahvistusta.


Sieltäpä just säädin. En osaa sanoa onko just tuo osoite ollut aiemmin Telian tileissä. Mutta joo, eipä tuolla nyt suurta merkitystä ole, en sitä kyselyä kuitenkaan saa ja mitä joku oli saanut niin ei se ilmeisesti ollut tähän sopivakaan ja olipa tai ei, niin eihän se silti mitään vaikuta mihinkään.

kiisseli67
Telia 5G lähettiläs 2021
  • 2414 custom-general.kudos
  • 3724 custom-general.replies
  • 333 custom-general.solutions


@SINAD  kirjoitti:

@HannaSu  kirjoitti:


Minun Teliasta pääsee katsomaan ovatko nuo markkinointiluvat päällä. Jos olet aikaisemmin vahvistanut sähköpostisi, niin tästä ei välttämättä enää lähde uutta vahvistusta.


Sieltäpä just säädin. En osaa sanoa onko just tuo osoite ollut aiemmin Telian tileissä. Mutta joo, eipä tuolla nyt suurta merkitystä ole, en sitä kyselyä kuitenkaan saa ja mitä joku oli saanut niin ei se ilmeisesti ollut tähän sopivakaan ja olipa tai ei, niin eihän se silti mitään vaikuta mihinkään.


Itselleni tuli maaliskuussa viimeksi kysely, mutta liittyi kanavapaketin muutokseen. Nämä ovat aika henkkohtaisia kyselyjä. En siis linkkiä laita tuohon kyselyyn, mutta esimerkiksi kuvakaappaus sähköpostista :

 

Screenshot_20210422-155659__01.jpg

#koskamävoin
Stupid is as stupid does - Forrest Gump
Poksuvau
Kommentaattori
  • 56 custom-general.kudos
  • 60 custom-general.replies
  • 0 custom-general.solutions

Joo eipä täältäkään ole kyselty mitään kiinteästä yhteydestä. Telia TV:n aikana tuli vissiin kerran itse tuotetta koskeva kysely joka luonnollisesti kuului kuuroille korville. Kanavapakettimuutoksista kyllä kyseltiin. Pitkän Telia historian aikana Omilla sivuilla ei ole ainuttakaan kyselyä ollut mihinkään liittyen. Markkinointia kyllä tulee jonka hyötyarvo on ollut vielä 0. Ei täällä Lappeenrannassa kiinnosta Porvoon tai minkään muunkaan kaupungin 5G.

 

 

WestSidaz
Kommentaattori
  • 50 custom-general.kudos
  • 66 custom-general.replies
  • 0 custom-general.solutions

Ihan mielenkiinnosta kysellen että kuka näistä asioista yleensä päättää? Missä kohtaa ketjua tämmösenkin asian kehitys stoppaa? toisinsanoen mistä kohtaa tuotantoketjua vastaava henkilö pitäisi laittaa ulos..

 

Itekki olin aikanaan tyytyväinen vuosia ja vuosia Teliaan/Soneraan enkä ois vaihtanu pois missään nimessä.. Lapsuuden kodissa Telialta/Surinalta ollut yhteydet varmaan lähemmäks 20 vuotta aina sieltä jostai 18/56 kilosista motukoista lähtien.. Nykyään tämä merkkiuskollisuus on kadonnut kun Telia on jäänyt ylimielisenä firmana pienempien jalkoihin nopeuksissa ja jos en olisi Telian monopolikuidun alueella pakotettuna Teliaan niin vaihtasin samantien pois pienempään.. Lapsuuden kodissa onneksi löytyy vaihtoehtoja tähänkin asiaan kun pienempi toimia toi kuidun alueelle ja mahdollistaa heti alkuun 2000/2000 linjan asiakasystävällisellä hinnalla..

 

Tässä yksi hyvä syy siihen toteamukseen että Telia on yksinkertaisesti vain ylimielinen firma joka luottaa suuruuteensa liikaa eikä viiti panostaa oikeisiin yhteyksiin kuin olemattoman määrän.. Kuitu on kuitenkin se mikä maailmaa pyörittää ja ainut mikä kestää pitkään ja tuottaa eniten rahaa suhteessa päivityskustannuksiin.. ei mobiili.. Kerralla kun laittaa kuidun kuntoon ni se kestää ja kestää... ja kestää lisää... Mobiili jatkuvasti tukossa lisääntyneen tarpeen takia ja pitää tukareita päivittää uusille G versioillle ja nykysiä ropata kun kyykkää.. Puhumattakaan siitä että tulee vihasia asiakkaita kun ei hommat pelaa kuten on luvattu.. kaikki G mallit on kyykänny vaikka miten luvattu että nytten on paukkuja ja kestää vaativammassakin käytössä.. Ei.. Ei kestä.. Onko kuidussa samaa ongelmaa? Ei.. Ei ole.. Ja jos on jossain paikassa niin vika helppo löytää ja asialle voi tehdä helpommin jotain.. ja vikojen määräkin prosentuaalisesti varsin pieni.. 

 

Omalla kohdalla mobiilista, työpaikkani sekä kotini on melko lähellä tukareita eikä silleen katveessa edes että aiheuttaisi häiriöö niin kokemus on erittäin negatiivinen siinä määrin että pitkään ollut Elisan asiakas.. Joskus sai hyviä nopeuksia 4G/4G+ yhteydellä.. ei enään.. 150 mbit yhteys ja saa nykyään ehkä sen 20-40 mbit jopa aamuyöllä.. Harvemmin parempaa.. Kokeilin myös DNA/Telia yhteyttä, meillä taitaa olla yhteisverkkomastoja täällä niin tarina oli vielä huonompi.. Nopeuksilla ei juhlittu mainospuheista huolimatta ja sain sitten sopparin peruttuun tämän takia ja takasin Elisalle.. ainakin yhteydet pelaa auttavasti.. Pointti kuitenkin on se että mobiilit on tukossa.. ei väliä mikä numero siinä G edessä on.. Aina menee tukkoon..  puhumattakaan siitä lähtevästä nopeudesta joka helposti tippuu alle 10 mbit nopeuteen.. joskus jopa alle 5 mbit lähtevää... tekeekö siinä paljon töitä tai mitään muutakaan sulavasti? Ei.. ei tee..

 

Onko kuidussa tätä ongelmaa tässä mittakaavassa? Ei.. ei ole..

SINAD
Konkari
  • 460 custom-general.kudos
  • 900 custom-general.replies
  • 33 custom-general.solutions


@WestSidaz  kirjoitti:

Ihan mielenkiinnosta kysellen että kuka näistä asioista yleensä päättää? Missä kohtaa ketjua tämmösenkin asian kehitys stoppaa? toisinsanoen mistä kohtaa tuotantoketjua vastaava henkilö pitäisi laittaa ulos..


Titteli on kuulemma "business owner" ja nähtävästi nimenomaan kiinteiden yhteyksien sellainen. Eikös näitä virkoja hoitavien nimet kuitenkin löydy jostain? Löytysköhän ihan LinkedInistä, voisi katsoa. Linkkarista näkisi myös aiempaa taustaa ja ehkä selityksen sille, miksei asioiden mahdolliseksi tekeminen kiinnosta. Toinen mitä voisi yrittää selvittää että kuka on tästä seuraava korkeampi esimies ja yrittää ottaa yhteyksiä sinne...

 

EDIT: Löysin Linkkarista ainakin "director, head of business line" -titteliä kantavan, jolle voisi laittaa tästä viestiä.. Mutta kuten arvata saattaa, kyseiselle henkilölle ei pysty lähettämään viestiä, lieneekö estänyt sen vai mistä kyse, en tiedä. Ehdottaa premium-jäsenyyttä jota mulla ei ole enkä aio ottaa, eikä senkään jälkeen voi varmuudella sanoa että onnistuisiko. Jos jollakulla on premium, niin kokeilkaa...

 


@WestSidaz  kirjoitti:

Kuitu on kuitenkin se mikä maailmaa pyörittää ja ainut mikä kestää pitkään ja tuottaa eniten rahaa suhteessa päivityskustannuksiin.. ei mobiili..


Tätäpä olen itsekin ihmetellyt, että miksi kuituasiakkaisiin suhtaudutaan niin välinpitämättömästi vaikka he tuottavat firmalle enemmän rahaa. Yleensä yritykset pitävät huolta parhaista asiakkaistaan. Palvellaan mieluummin sitä asiakaskuntaa, joka haukkuu Telian pystyyn kun 4G ei toimi. Näitä on nimittäin aivan joka paikka täynnä, en tiedä onko olemassa esim. yhtäkään Facebook-keskusteluketjua joka liittyy jollain tavalla nettiyhteyksiin missä ei olisi ainakin yksi haukkumassa operaattoreita, vaikka syyllinen on peilissä.

 


@WestSidaz  kirjoitti:

Onko kuidussa tätä ongelmaa tässä mittakaavassa? Ei.. ei ole..


Se on juuri se jakamattoman (kuitu) ja jaetun (mobiili) ero. Pelkkä langattomuushan ei tee yhteydestä automaattisesti käyttökelvotonta, käytän itsekin mm. wifi-siltaa yms. ja se toimii erinomaisesti ja latenssikin on pieni. Mutta vain siksi, ettei kyseistä yhteyttä jaeta kenenkään muun kanssa. Mutta koska kaikki mobiililaajakaistat perustuvat jakamiseen, ei niistä saada koskaan kovin hyvin toimivia, tai sellaisia että ihan kaikkialla toimisi.

AsiakasY
Vakiokalustoa ☆☆
  • 53 custom-general.kudos
  • 320 custom-general.replies
  • 2 custom-general.solutions

Ei muutakuin Telian osakkeita ostamaan ja mennä yhtiökokoukseen tarpeeksi isolla voimalla vaatimaan parempia tuotteita, jotta saisi sitä "omistaja-arvoa". Nämä kaikki tuotteistukset lähtee yhtiön strategiasta, se yksittäinen business owner on vain toteuttaja. Pitää muistaa että "herra se on herrallakin". Se on tietysti kokonaan toinen asia miten strategia on yhtiön sisällä kommunikoitu ja miten se on ymmärretty. 

SINAD
Konkari
  • 460 custom-general.kudos
  • 900 custom-general.replies
  • 33 custom-general.solutions


@AsiakasY  kirjoitti:

Ei muutakuin Telian osakkeita ostamaan ja mennä yhtiökokoukseen tarpeeksi isolla voimalla vaatimaan parempia tuotteita, jotta saisi sitä "omistaja-arvoa". Nämä kaikki tuotteistukset lähtee yhtiön strategiasta, se yksittäinen business owner on vain toteuttaja. Pitää muistaa että "herra se on herrallakin". Se on tietysti kokonaan toinen asia miten strategia on yhtiön sisällä kommunikoitu ja miten se on ymmärretty. 


Minulla ON Telian osakkeita, mutta niitä pitäisi ostaa varmaan miljoonilla että niille saisi mitään äänioikeutta.

Poksuvau
Kommentaattori
  • 56 custom-general.kudos
  • 60 custom-general.replies
  • 0 custom-general.solutions

Väkisinkin sitä myös miettii, että jos tälläisen muutoksen toteuttaminen vaatii niin julmettomasti työtä niin miksi sitä ei ole aloitettu? Sekin väite, että asiakkaat ei ole tätä toivoneet on vähän niin ja näin. Mihin suuntaan tämä business owneri kuvittelee kehityksen menevän, ei se ulosmenevän kaistan tarve tulevaisuudessa ainakaan pienene.

 

Näin Soneran liiketoimintajohtaja kertoi vuonna 2014 kun symmetria tuotiin nykyiselle tasolle:

”Haluamme, että asiakkaamme voivat hyödyntää täysmääräisesti verkkojemme tarjoaman nopeuden palvelussaan. Paluukanavan merkitys kasvaa, kun vuorovaikutus verkossa muuttuu yhä kaksisuuntaisemmaksi ja asiakkaamme käyttävät esimerkiksi pilvipalveluita ja jakavat valokuvia ja videoita.”

 

Kyllä siellä joskus on oltu ihan hyvin kehityksen mukana 🙂