Kuidun lähtevä kaista kilpailijoiden tasolle?


Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +14

Moi!

 

Olisi "feature request"...

Nyt kun kiinteää IP:tä ei nyt saatu, niin saataisiinkos edes valokuituliittymien lähtevä kaista kilpailijoiden tasolle? Monilla muilla operaattoreilla ja etenkin pienemmillä on jo gigaisissa liittymissä 200..jopa 500 Mbit lähtevä kaistaa tarjolla.

 

Telialla tämä on edelleen 100 Mbit. Esimerkiksi omassa tapauksessani lähtevä nopeus on pelkästään keinotekoisesti rajoitettu koska ulos lähtevä kuitu pitäisi olla 10 Gbit. Tekniikka siis tukee, mutta conffaus ei anna. Lähtevän nopeuden nosto ei edellyttäisi mitään muuta kuin muutaman minuutin conffauksen kiinteistökytkimelle, ei olisi iso kustannus toteuttaa ja voisin jopa maksaa siihen kuluvan työajan, koska tiedän ettei kyse ole isosta muutoksesta. Toki en laittaisi pahaksi jos koko lähtevän kaistan limitteri otettaisiin pois.. 🙂>
 

Kuten näkyy, lähtevä kaista on minulle tärkeä, kaikesta liikenteestä melkein 90% on lähtevää ja juuri se on sitten rajoitettu 100 Mbittiin:

13196i5527884AC5F2B1C4.png

 

<<< Muokkaus 9.3.2022 >>>

 

 

@TeroRe  kirjoitti:

Tästä päivästä eli 9.3.2022 alkaen valokuituliittymien up-kaistaan tulee kaksi uutta nopeusluokkaa: 200/200 sekä 1000/500. Uudistus astuu voimaan nykyasiakkaille automaattisesti, eli jos sinulla on nyt 200M tai 1000M kaista niin up-kaista nopeutuu sinulla automaattisesti. Teemme muutokset nykyasiakkaille porrastetusti ja lähetämme asiakkaille tietoa sähköpostitse sitä mukaa, kun ko. alueen tai kohteen muutokset etenevät. Tällä hetkellä tavoitteemme on, että ollaan tehty viimeisetkin muutokset toukokuun loppuun mennessä. Muutos ei vaikuta hinnoitteluun, eikä sinun tai taloyhtiön tarvitse tehdä mitään uudistuksen takia (tai no, päätelaitteen bootti korkeintaan).

 

Uusissa tilauksissa nopeampi uppi on käytössä heti, kun uusi kaista on käytössä. Tai, jos vaihdat vaikka 100M -> 200M kaistaan niin saat uuden nopeammin upin käyttöösi saman tien.

 

Uudistus tosiaan koskettaa vain kuluttaja-asiakkaiden valokuituliittymiä (myös Kotikuitu ja Avoin kuitu), ei kaapeli. 

 


1224 kommenttia

Kunniamerkki +5

@SINAD@  kirjoitti:

@TeroRe@  kirjoitti:

Napsautapa markkinointiluvat vaikka joksikin aikaa päälle, saatat yllättyä.

Laitoin sitten tuon päälle (sähköpostiin), kun pyysit.. Nyt sitten jännityksellä odottamaan, mikä on ensimmäisen mainoksen aihe. Lupaan palata asiaan, kun sellaisen saan. Tietysti jos saisin tuon kyselyn, olisi se aika kova juttu... Mutta jos mainokset on mobiili-sitä-mobiili-tätä, niin otan tuon luvan sitten pois.

Varaudu sitten että sieltä tulee ties mitä luurinvaihtoa ja pelinäyttöä, telkkaria ja ties mitä suhteellisen usein..

Alkanut tulemaan myös kerran viikossa kahdessa "alueellasi on nyt 5g nönnönnöönööö".

Koko kun muutaman vuoden noita nyt tullut tuo kysely oli ainoa "ei myynti spammi" 🙂>


@Nordvindi@  kirjoitti:


@SINAD@  kirjoitti:


@TeroRe@  kirjoitti:


Napsautapa markkinointiluvat vaikka joksikin aikaa päälle, saatat yllättyä.


Laitoin sitten tuon päälle (sähköpostiin), kun pyysit.. Nyt sitten jännityksellä odottamaan, mikä on ensimmäisen mainoksen aihe. Lupaan palata asiaan, kun sellaisen saan. Tietysti jos saisin tuon kyselyn, olisi se aika kova juttu... Mutta jos mainokset on mobiili-sitä-mobiili-tätä, niin otan tuon luvan sitten pois.



Varaudu sitten että sieltä tulee ties mitä luurinvaihtoa ja pelinäyttöä, telkkaria ja ties mitä suhteellisen usein..


Alkanut tulemaan myös kerran viikossa kahdessa "alueellasi on nyt 5g nönnönnöönööö".


Koko kun muutaman vuoden noita nyt tullut tuo kysely oli ainoa "ei myynti spammi" 🙂>




Markkinointilupien muokkaus onnistuu näppärästi esimerkiksi Minun Teliasta. 🙂> Tarkoitus ei ole spämmätä. Tarkemmin markkinointiluvista löytyy tietoa Telia.fi sivustolta.

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +14

@Nordvindi@  kirjoitti:

Varaudu sitten että sieltä tulee ties mitä luurinvaihtoa ja pelinäyttöä, telkkaria ja ties mitä suhteellisen usein..

Alkanut tulemaan myös kerran viikossa kahdessa "alueellasi on nyt 5g nönnönnöönööö".

Koko kun muutaman vuoden noita nyt tullut tuo kysely oli ainoa "ei myynti spammi" 🙂>


Jään jännityksellä seuraamaan (jos nyt tulee edes mitään koska edes varmistusviesti ei saapunut). Toki voi olla että kun mulla on yleiset markkinointikiellot mm. puhelinmyyntiin niin ne jyrää tän yli ja siksi ei tulekaan mainoksia. Jos alan saada mainoksia niin voisin vaikka kirjailla johonkin ylös niiden aiheet ja kiinnostavuusprosentin, tehdäänpä hieman omaakin tutkimusta tässä.

 

Mielelläni ottaisin kyllä vastaan tarjouksia esim. Cisco 350X sarjan kytkimistä. Jossain vaiheessa voisin ottaa kolme kappaletta, pari kappaletta 24+4-porttisia joista toinen PoE ja sitten yksi vähän pienempi 10-porttinen. Teliahan myy suurella innolla mm. puhelimia yms. niin miksei sitten myös näitä..


@SINAD@  kirjoitti:


@Nordvindi@  kirjoitti:



Varaudu sitten että sieltä tulee ties mitä luurinvaihtoa ja pelinäyttöä, telkkaria ja ties mitä suhteellisen usein..


Alkanut tulemaan myös kerran viikossa kahdessa "alueellasi on nyt 5g nönnönnöönööö".


Koko kun muutaman vuoden noita nyt tullut tuo kysely oli ainoa "ei myynti spammi" 🙂>




Jään jännityksellä seuraamaan (jos nyt tulee edes mitään koska edes varmistusviesti ei saapunut). Toki voi olla että kun mulla on yleiset markkinointikiellot mm. puhelinmyyntiin niin ne jyrää tän yli ja siksi ei tulekaan mainoksia.




Tarkoitatko tuota sähköpostin vahvistusviestiä? Oletko katsonut ettei se ole mennyt sähköpostisi roskakoriin?

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +14

@HannaSu@  kirjoitti:

Tarkoitatko tuota sähköpostin vahvistusviestiä? Oletko katsonut ettei se ole mennyt sähköpostisi roskakoriin?


Ei mulla mene tuossa osoitteessa mitään automaattisesti roskakoriin.


@SINAD@  kirjoitti:


@HannaSu@  kirjoitti:



Tarkoitatko tuota sähköpostin vahvistusviestiä? Oletko katsonut ettei se ole mennyt sähköpostisi roskakoriin?




Ei mulla mene tuossa osoitteessa mitään automaattisesti roskakoriin.




Minun Teliasta pääsee katsomaan ovatko nuo markkinointiluvat päällä. Jos olet aikaisemmin vahvistanut sähköpostisi, niin tästä ei välttämättä enää lähde uutta vahvistusta.

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +14

@HannaSu@  kirjoitti:


Minun Teliasta pääsee katsomaan ovatko nuo markkinointiluvat päällä. Jos olet aikaisemmin vahvistanut sähköpostisi, niin tästä ei välttämättä enää lähde uutta vahvistusta.


Sieltäpä just säädin. En osaa sanoa onko just tuo osoite ollut aiemmin Telian tileissä. Mutta joo, eipä tuolla nyt suurta merkitystä ole, en sitä kyselyä kuitenkaan saa ja mitä joku oli saanut niin ei se ilmeisesti ollut tähän sopivakaan ja olipa tai ei, niin eihän se silti mitään vaikuta mihinkään.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

@SINAD@  kirjoitti:

@HannaSu@  kirjoitti:


Minun Teliasta pääsee katsomaan ovatko nuo markkinointiluvat päällä. Jos olet aikaisemmin vahvistanut sähköpostisi, niin tästä ei välttämättä enää lähde uutta vahvistusta.


Sieltäpä just säädin. En osaa sanoa onko just tuo osoite ollut aiemmin Telian tileissä. Mutta joo, eipä tuolla nyt suurta merkitystä ole, en sitä kyselyä kuitenkaan saa ja mitä joku oli saanut niin ei se ilmeisesti ollut tähän sopivakaan ja olipa tai ei, niin eihän se silti mitään vaikuta mihinkään.


Itselleni tuli maaliskuussa viimeksi kysely, mutta liittyi kanavapaketin muutokseen. Nämä ovat aika henkkohtaisia kyselyjä. En siis linkkiä laita tuohon kyselyyn, mutta esimerkiksi kuvakaappaus sähköpostista :

 

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +6

Joo eipä täältäkään ole kyselty mitään kiinteästä yhteydestä. Telia TV:n aikana tuli vissiin kerran itse tuotetta koskeva kysely joka luonnollisesti kuului kuuroille korville. Kanavapakettimuutoksista kyllä kyseltiin. Pitkän Telia historian aikana Omilla sivuilla ei ole ainuttakaan kyselyä ollut mihinkään liittyen. Markkinointia kyllä tulee jonka hyötyarvo on ollut vielä 0. Ei täällä Lappeenrannassa kiinnosta Porvoon tai minkään muunkaan kaupungin 5G.

 

 

Kunniamerkki +5

Ihan mielenkiinnosta kysellen että kuka näistä asioista yleensä päättää? Missä kohtaa ketjua tämmösenkin asian kehitys stoppaa? toisinsanoen mistä kohtaa tuotantoketjua vastaava henkilö pitäisi laittaa ulos..

 

Itekki olin aikanaan tyytyväinen vuosia ja vuosia Teliaan/Soneraan enkä ois vaihtanu pois missään nimessä.. Lapsuuden kodissa Telialta/Surinalta ollut yhteydet varmaan lähemmäks 20 vuotta aina sieltä jostai 18/56 kilosista motukoista lähtien.. Nykyään tämä merkkiuskollisuus on kadonnut kun Telia on jäänyt ylimielisenä firmana pienempien jalkoihin nopeuksissa ja jos en olisi Telian monopolikuidun alueella pakotettuna Teliaan niin vaihtasin samantien pois pienempään.. Lapsuuden kodissa onneksi löytyy vaihtoehtoja tähänkin asiaan kun pienempi toimia toi kuidun alueelle ja mahdollistaa heti alkuun 2000/2000 linjan asiakasystävällisellä hinnalla..

 

Tässä yksi hyvä syy siihen toteamukseen että Telia on yksinkertaisesti vain ylimielinen firma joka luottaa suuruuteensa liikaa eikä viiti panostaa oikeisiin yhteyksiin kuin olemattoman määrän.. Kuitu on kuitenkin se mikä maailmaa pyörittää ja ainut mikä kestää pitkään ja tuottaa eniten rahaa suhteessa päivityskustannuksiin.. ei mobiili.. Kerralla kun laittaa kuidun kuntoon ni se kestää ja kestää... ja kestää lisää... Mobiili jatkuvasti tukossa lisääntyneen tarpeen takia ja pitää tukareita päivittää uusille G versioillle ja nykysiä ropata kun kyykkää.. Puhumattakaan siitä että tulee vihasia asiakkaita kun ei hommat pelaa kuten on luvattu.. kaikki G mallit on kyykänny vaikka miten luvattu että nytten on paukkuja ja kestää vaativammassakin käytössä.. Ei.. Ei kestä.. Onko kuidussa samaa ongelmaa? Ei.. Ei ole.. Ja jos on jossain paikassa niin vika helppo löytää ja asialle voi tehdä helpommin jotain.. ja vikojen määräkin prosentuaalisesti varsin pieni.. 

 

Omalla kohdalla mobiilista, työpaikkani sekä kotini on melko lähellä tukareita eikä silleen katveessa edes että aiheuttaisi häiriöö niin kokemus on erittäin negatiivinen siinä määrin että pitkään ollut Elisan asiakas.. Joskus sai hyviä nopeuksia 4G/4G+ yhteydellä.. ei enään.. 150 mbit yhteys ja saa nykyään ehkä sen 20-40 mbit jopa aamuyöllä.. Harvemmin parempaa.. Kokeilin myös DNA/Telia yhteyttä, meillä taitaa olla yhteisverkkomastoja täällä niin tarina oli vielä huonompi.. Nopeuksilla ei juhlittu mainospuheista huolimatta ja sain sitten sopparin peruttuun tämän takia ja takasin Elisalle.. ainakin yhteydet pelaa auttavasti.. Pointti kuitenkin on se että mobiilit on tukossa.. ei väliä mikä numero siinä G edessä on.. Aina menee tukkoon..  puhumattakaan siitä lähtevästä nopeudesta joka helposti tippuu alle 10 mbit nopeuteen.. joskus jopa alle 5 mbit lähtevää... tekeekö siinä paljon töitä tai mitään muutakaan sulavasti? Ei.. ei tee..

 

Onko kuidussa tätä ongelmaa tässä mittakaavassa? Ei.. ei ole..

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +14

@WestSidaz@  kirjoitti:

Ihan mielenkiinnosta kysellen että kuka näistä asioista yleensä päättää? Missä kohtaa ketjua tämmösenkin asian kehitys stoppaa? toisinsanoen mistä kohtaa tuotantoketjua vastaava henkilö pitäisi laittaa ulos..


Titteli on kuulemma "business owner" ja nähtävästi nimenomaan kiinteiden yhteyksien sellainen. Eikös näitä virkoja hoitavien nimet kuitenkin löydy jostain? Löytysköhän ihan LinkedInistä, voisi katsoa. Linkkarista näkisi myös aiempaa taustaa ja ehkä selityksen sille, miksei asioiden mahdolliseksi tekeminen kiinnosta. Toinen mitä voisi yrittää selvittää että kuka on tästä seuraava korkeampi esimies ja yrittää ottaa yhteyksiä sinne...

 

EDIT: Löysin Linkkarista ainakin "director, head of business line" -titteliä kantavan, jolle voisi laittaa tästä viestiä.. Mutta kuten arvata saattaa, kyseiselle henkilölle ei pysty lähettämään viestiä, lieneekö estänyt sen vai mistä kyse, en tiedä. Ehdottaa premium-jäsenyyttä jota mulla ei ole enkä aio ottaa, eikä senkään jälkeen voi varmuudella sanoa että onnistuisiko. Jos jollakulla on premium, niin kokeilkaa...

 


@WestSidaz@  kirjoitti:

Kuitu on kuitenkin se mikä maailmaa pyörittää ja ainut mikä kestää pitkään ja tuottaa eniten rahaa suhteessa päivityskustannuksiin.. ei mobiili..


Tätäpä olen itsekin ihmetellyt, että miksi kuituasiakkaisiin suhtaudutaan niin välinpitämättömästi vaikka he tuottavat firmalle enemmän rahaa. Yleensä yritykset pitävät huolta parhaista asiakkaistaan. Palvellaan mieluummin sitä asiakaskuntaa, joka haukkuu Telian pystyyn kun 4G ei toimi. Näitä on nimittäin aivan joka paikka täynnä, en tiedä onko olemassa esim. yhtäkään Facebook-keskusteluketjua joka liittyy jollain tavalla nettiyhteyksiin missä ei olisi ainakin yksi haukkumassa operaattoreita, vaikka syyllinen on peilissä.

 


@WestSidaz@  kirjoitti:

Onko kuidussa tätä ongelmaa tässä mittakaavassa? Ei.. ei ole..


Se on juuri se jakamattoman (kuitu) ja jaetun (mobiili) ero. Pelkkä langattomuushan ei tee yhteydestä automaattisesti käyttökelvotonta, käytän itsekin mm. wifi-siltaa yms. ja se toimii erinomaisesti ja latenssikin on pieni. Mutta vain siksi, ettei kyseistä yhteyttä jaeta kenenkään muun kanssa. Mutta koska kaikki mobiililaajakaistat perustuvat jakamiseen, ei niistä saada koskaan kovin hyvin toimivia, tai sellaisia että ihan kaikkialla toimisi.

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +11

Ei muutakuin Telian osakkeita ostamaan ja mennä yhtiökokoukseen tarpeeksi isolla voimalla vaatimaan parempia tuotteita, jotta saisi sitä "omistaja-arvoa". Nämä kaikki tuotteistukset lähtee yhtiön strategiasta, se yksittäinen business owner on vain toteuttaja. Pitää muistaa että "herra se on herrallakin". Se on tietysti kokonaan toinen asia miten strategia on yhtiön sisällä kommunikoitu ja miten se on ymmärretty. 

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +14

@AsiakasY@  kirjoitti:

Ei muutakuin Telian osakkeita ostamaan ja mennä yhtiökokoukseen tarpeeksi isolla voimalla vaatimaan parempia tuotteita, jotta saisi sitä "omistaja-arvoa". Nämä kaikki tuotteistukset lähtee yhtiön strategiasta, se yksittäinen business owner on vain toteuttaja. Pitää muistaa että "herra se on herrallakin". Se on tietysti kokonaan toinen asia miten strategia on yhtiön sisällä kommunikoitu ja miten se on ymmärretty. 


Minulla ON Telian osakkeita, mutta niitä pitäisi ostaa varmaan miljoonilla että niille saisi mitään äänioikeutta.

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +6

Väkisinkin sitä myös miettii, että jos tälläisen muutoksen toteuttaminen vaatii niin julmettomasti työtä niin miksi sitä ei ole aloitettu? Sekin väite, että asiakkaat ei ole tätä toivoneet on vähän niin ja näin. Mihin suuntaan tämä business owneri kuvittelee kehityksen menevän, ei se ulosmenevän kaistan tarve tulevaisuudessa ainakaan pienene.

 

Näin Soneran liiketoimintajohtaja kertoi vuonna 2014 kun symmetria tuotiin nykyiselle tasolle:

”Haluamme, että asiakkaamme voivat hyödyntää täysmääräisesti verkkojemme tarjoaman nopeuden palvelussaan. Paluukanavan merkitys kasvaa, kun vuorovaikutus verkossa muuttuu yhä kaksisuuntaisemmaksi ja asiakkaamme käyttävät esimerkiksi pilvipalveluita ja jakavat valokuvia ja videoita.”

 

Kyllä siellä joskus on oltu ihan hyvin kehityksen mukana 🙂>

Kunniamerkki +5

Sillon siellä ollut töissä joku joka näistä asioista ymmärtää... Hän vois kyllä tulla takasi töihi ja laittaa ranttaliks.. ilmeisesti ainut henkilö joka tästä asiasta kyseisessä firmassa ymmärtää..

 

Niinhän nämä sanoo että vaatii julmetusti työtä.. mitä se sitten tarkottaa onkiin toinen asia... Porukkaa kuiteki on toteuttamaan kyseinen asia.. 5G kin hyvin kaupallistettu ja rummutettu niin luulis sieltäki muutama tekiä löytyvän jos ei muuten..

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +19

@SINAD@  kirjoitti:


@WestSidaz@  kirjoitti:

Ihan mielenkiinnosta kysellen että kuka näistä asioista yleensä päättää? Missä kohtaa ketjua tämmösenkin asian kehitys stoppaa? toisinsanoen mistä kohtaa tuotantoketjua vastaava henkilö pitäisi laittaa ulos..




Titteli on kuulemma "business owner" ja nähtävästi nimenomaan kiinteiden yhteyksien sellainen. Eikös näitä virkoja hoitavien nimet kuitenkin löydy jostain? Löytysköhän ihan LinkedInistä, voisi katsoa. Linkkarista näkisi myös aiempaa taustaa ja ehkä selityksen sille, miksei asioiden mahdolliseksi tekeminen kiinnosta. Toinen mitä voisi yrittää selvittää että kuka on tästä seuraava korkeampi esimies ja yrittää ottaa yhteyksiä sinne...


 


EDIT: Löysin Linkkarista ainakin "director, head of business line" -titteliä kantavan, jolle voisi laittaa tästä viestiä.. Mutta kuten arvata saattaa, kyseiselle henkilölle ei pysty lähettämään viestiä, lieneekö estänyt sen vai mistä kyse, en tiedä. Ehdottaa premium-jäsenyyttä jota mulla ei ole enkä aio ottaa, eikä senkään jälkeen voi varmuudella sanoa että onnistuisiko. Jos jollakulla on premium, niin kokeilkaa...



Tätä kauttakin viestit kyllä kulkevat eteenpäin asiasta vastaaville, joten välttämättä heitä ei tarvitse LinkedIn:in kautta alkaa "metsästämään". Monen asian summiahan nämä päätökset aina ovat, kuten tässä keskustelussa on aiemminkin kerrottu. 

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +14

@Merja_J@  kirjoitti:

Tätä kauttakin viestit kyllä kulkevat eteenpäin asiasta vastaaville, joten välttämättä heitä ei tarvitse LinkedIn:in kautta alkaa "metsästämään". Monen asian summiahan nämä päätökset aina ovat, kuten tässä keskustelussa on aiemminkin kerrottu. 

Tätä kautta tuntuisi tyssäävän business owneriin. Ajattelinkin saada viestiä siitä vielä steppiä ylemmäs. Toi "director head of business line" kuulosti aika oikeelta ja siellä oli jopa asiakaskokemuksesta maininta. Harmi vaan, ettei saa ainakaan LinkedInin kautta yhteyttä. Sähköpostia voisi tietysti randomina kokeilla koska henkikön nimen näkee mutta lieneeköhän domaini ihan vaan telia.fi vai jotain muuta... Olisi vaan ollut mukava kysyä että miksi haluatte olla jälkijunassa muista operaattoreista.

 

Aikoinaan kun yritin saada tätä kuituliittymää ylipäätään, ehdin postailla aiheesta ihan ruotsiin asti... Ai niin ja myös valtioneuvostoa lähestyin tuolloin aiheesta. Tällä kertaa siitä tuskin on apua. En tosin tiedä, lukiko niitä kukaan koska vastausta ei kuulunut koskaan mutta kauan kaivattu kuituhanke lähti viimein vetämään sitten vähän ajan päästä... 🙂>

Käyttäjätaso 2
Kunniamerkki +7

@SINAD@  kirjoitti:

 

Aikoinaan kun yritin saada tätä kuituliittymää ylipäätään, ehdin postailla aiheesta ihan ruotsiin asti... Ai niin ja myös valtioneuvostoa lähestyin tuolloin aiheesta. Tällä kertaa siitä tuskin on apua. En tosin tiedä, lukiko niitä kukaan koska vastausta ei kuulunut koskaan mutta kauan kaivattu kuituhanke lähti viimein vetämään sitten vähän ajan päästä... 🙂>


Itsekkin innostuin aikoinaan Erään vielä ilkeämmän operaattorin kannustamana laittamaan sähköpostia Viestintävirastoon, lopulta posti löysi sopivalle henkilölle ja alkoi asiat edistymään, jopa laki pykäliksi, mutta niistä suurimman osan torppasi tietenkin teleoperaattorit. Nopeuksiin ei auta tahtoa parannusta Viestintävirastosta, sitä ei voi lakipykäliin laittaa. Mutta Yleispalvelulaajakaistan osalta voisi, sehän pitäisi olla ollut jo viime vuona 10/10M niin voisi alkaa siitäkin postia laittamaan, 2/1M on jo aika hidas tänäpäivänä.

 

Kunhan saataisiin joku kolmesta suuresta operaattorista tekemään jotain hyvää kiinteän verkon osalle niin muut seuraa perässä. Ensin hybridi Telialla, sitten yhtäkkiä keskeneräisenä se tupsahti Elisalle. Varmaan jos telia nostaa 100/10 -> 100/100 ja VDSL kohteissa laittasi verkon maksimin Eli 100/50M niin muut seuraa perässä. Itselle kun joku myyjä ehdottaa 10/10M tilalle nopeampaa, sanon, että otan nopeampaa, jos seuraavassa pykälässä saan myös nopeamman lähetysnopeuden, mutta myyjän kautta ei taida tieto kovin kauas mennä.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

Kaikkia operaattoreita edustava FiCom  antoi tuossa vuodenvaihteessa lausunnon laajakaistojen rakennustuesta. Siinä heidän näkemys oli, että miniminopeus verkkoa päin kohdistuvalle liikenteelle tulisi olla 5 Mbps.

 

https://www.ficom.fi/ajankohtaista/lausunnot/ficomin-lausunto-laajakaistatukilaista-2/

 

Esitys ei edelleenkään ole täysin teknologianeutraali, eikä näin ollen syrjimätön, koska sillä tosiasiallisesti mahdollistetaan vain kiinteät tai sellaiseksi määritellyt teknologiat. FiComin näkemyksen mukaan olisi tarkoituksenmukaisempaa jättää numeerisesti määrittelemättä vähimmäisnopeudet, jotta ne eivät estäisi hyödyntämästä teknologiariippumattomia palveluja. Toissijaisesti vähimmäisnopeuksia tulisi alentaa siten, että asetuksessa luovuttaisiin ruuhka-aikaolosuhteesta ja määriteltäisiin vähimmäisnopeudeksi esimerkiksi saapuvalle liikenteelle 50 Mbit/s ja lähtevälle liikenteelle 5 Mbit/s. Nämä ovat erinomaisia nopeuksia, ja niillä pystytään toteuttamaan kaikki kotitalouksien tarvitsemat palvelut. On syytä korostaa, että mainitut nopeudet ovat miniminopeuksia, ja lähtökohtaisesti yhteysnopeudet ovat suurempia. Lisäksi erilliset vaatimukset ruuhka-aikoihin luovat turhaa byrokratiaa, joten ehdotusta tulisi yksinkertaistaa ja suoraviivaistaa.

 

---

 

FiCom puhuu kaikkien operaattoreiden äänellä, joten tuo on operaattoreiden (ei siis vain Telian) mielipide.

 

Toisaalta taas Ficom kertoo pyrkivänsä edistämään Suomea maailman parhaana digimaana.

https://www.ficom.fi/ficom-ry/ficom-lyhyesti/

Käyttäjätaso 2
Kunniamerkki +7

@Purnipsi@  kirjoitti:

Kaikkia operaattoreita edustava FiCom  antoi tuossa vuodenvaihteessa lausunnon laajakaistojen rakennustuesta. Siinä heidän näkemys oli, että miniminopeus verkkoa päin kohdistuvalle liikenteelle tulisi olla 5 Mbps.

 

https://www.ficom.fi/ajankohtaista/lausunnot/ficomin-lausunto-laajakaistatukilaista-2/

 

Esitys ei edelleenkään ole täysin teknologianeutraali, eikä näin ollen syrjimätön, koska sillä tosiasiallisesti mahdollistetaan vain kiinteät tai sellaiseksi määritellyt teknologiat. FiComin näkemyksen mukaan olisi tarkoituksenmukaisempaa jättää numeerisesti määrittelemättä vähimmäisnopeudet, jotta ne eivät estäisi hyödyntämästä teknologiariippumattomia palveluja. Toissijaisesti vähimmäisnopeuksia tulisi alentaa siten, että asetuksessa luovuttaisiin ruuhka-aikaolosuhteesta ja määriteltäisiin vähimmäisnopeudeksi esimerkiksi saapuvalle liikenteelle 50 Mbit/s ja lähtevälle liikenteelle 5 Mbit/s. Nämä ovat erinomaisia nopeuksia, ja niillä pystytään toteuttamaan kaikki kotitalouksien tarvitsemat palvelut. On syytä korostaa, että mainitut nopeudet ovat miniminopeuksia, ja lähtökohtaisesti yhteysnopeudet ovat suurempia. Lisäksi erilliset vaatimukset ruuhka-aikoihin luovat turhaa byrokratiaa, joten ehdotusta tulisi yksinkertaistaa ja suoraviivaistaa.

 

---

 

FiCom puhuu kaikkien operaattoreiden äänellä, joten tuo on operaattoreiden (ei siis vain Telian) mielipide.

 

Toisaalta taas Ficom kertoo pyrkivänsä edistämään Suomea maailman parhaana digimaana.

https://www.ficom.fi/ficom-ry/ficom-lyhyesti/


Eipä tuo tunnu edistykseltä, vain teleoperaattorien kustannuksien alentamiselta. Ei taida langattomia yhteyksiä juurikaan muut teleyritykset kannattaa kuin kolme suurinta, joilla muutenkin velvoite pitää matkapuhelinverkkoa. PPO testaili paljon langattomia tekniikoita ja ne kyllä toimi kiinteää korvaavasti, mutta hinta oli tarjous ajan jälkeen liian kallis. (9,90€/kk 6kk ja sen jälkeen 33€/kk) eli sama hinta kuin ADSL:ästä. Yleispalvelu kun saataisiin 50/5M niin olisi hyvä.

 

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +16

@samivdsl@  kirjoitti:

VDSL kohteissa laittasi verkon maksimin Eli 100/50M niin muut seuraa perässä.


VDSL2 taipuu myös 100/100 Mbit/s. Silloin toki toimitaan lähetysnopeuden suhteen tekniikan maksimilla, jolloin myös puhelinkaapeloinnin laatu vaikuttaa, eikä ihan sataseen asti välttämättä pääse. Eräällä operaattorilla 100 Mbit/s liittymän lähetysnopeuden vaihteluväli onkin VDSL2:lla 40–100 Mbit/s ja kuidulla sekä Ethernetillä 70–100 Mbit/s.

 

Toki myös etäisyys keskittimeen vaikuttaa, eli maksiminopeudet saa ainoastaan jos keskitin on samassa rakennuksessa. Kadunvarresta asti 100 Mbit/s ei onnistu

 


@samivdsl@  kirjoitti:

Itselle kun joku myyjä ehdottaa 10/10M tilalle nopeampaa, sanon, että otan nopeampaa, jos seuraavassa pykälässä saan myös nopeamman lähetysnopeuden


Juuri noin tulee toimiakin. Oma repliikkini on miksi yrität myydä minulle samaa 10 Mbit/s nopeutta kolmella eri hinnalla?

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +16

@Purnipsi@  kirjoitti:

Toisaalta taas Ficom kertoo pyrkivänsä edistämään Suomea maailman parhaana digimaana.


Jep jep. 640 kt muistia ja 5 Mbit/s riittää kaikille.

 

Kyllä, kommenttini on sarkastinen.

Kunniamerkki +5

Tuo FiComin juttu on kyllä todella säälittävä.. Nuo nopeudet oli ihan jees Suomessa joskus 10 vuotta sitte.. Ja ruotissa siihen aikaan nuo olis ollu jo täys vitsi koska siellä sai kuitua jo niin noneen torppaan ja 100/100 linjaa..

Surullista nähdä et Suomessa puhutaan vielä tollasista minimeistä ja pitäs olla viel joku kärkimaa.. Tolla touhulla kärkimaana olo on erittäin kaukanan unelma kun jo Virokin vetää ohitte kehityksessä joka ei ole niin kehittynyt länsimaa kun Suomen olettas olevan.. Tosin Suomessa tässäki otettu reilusti takapakkia.. Suomessa hirveesti puhetta ja selittelyitä ja ulinaa siitä miksi ei toteuteta.. Sen sijaan et kerrottaisi että toteutenaan ja tehdään se kärkimaana oleva toive toteen..

 

Faktahan on kuitenkin se että kaikki ei voi olla samanarvoisia tänä päivänä tässäkää asiassa koska kuitia ei ole vedetty joka paikkaa.. Ja jos on vedetty ni osassa paikoissa ei riitä laitteisto reitittämään vähintään 1000/1000 linjaa..

 

Mitä sitten? Pitäs se kuiteki tarjota niille joilla se on mahdollista ja pikkuhiljaa sit päivittää niidenkin vehkeitä joilla on vanhemmat vehkeet..

 

Meitä kuitenkin on sellasiaki ihmisiä jotka tekee muutakii ku lukee sähköpostia ja jotka vaatii tehoa verkolta.. Ei mopoa linjaa joka riittää perus petterille.. Ollaan kuiteki valmiita maksamaan siitä symmetrisestä mielellään hieman enemmänki extraa joten luulis rahan kelpaavan kun ei vaadi suuria ponnistuksia Telialta että vois sen rahan meiltä halukkailta ottaa.. 

Käyttäjätaso 2
Kunniamerkki +7

Ei tuo Ficom aja kuin mobiilioperaattorien etua. Kun ei kiinteässä verkossa taida olla sellaista tekniikkaa jonka todellinen saavutettava nopeus olisi keskimäärin 50/5M, kumma vaan kun mukana on esim. Google ja Microsoft.

Finnet-liitolla hiukan eri asiat ajettavana (voisi erota suosiolla Ficom:ista) https://www.finnet.fi/valokuitu-tuo-5gn-kotiin/

"Tutkimukset osoittavat, että pelkkä mobiilitekniikalla toteutettu verkko kuluttaa moninkertaisesti enemmän energiaa kuin valokuituverkko."

Tuon asian kun vihreät päättäjät hoksaa niin olisi mielenkiintoista nähdä mitä mobiiliverkolle tapahtuu, voisi mainostaa kiinteää laajakaistaa ympäristötekona.

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +14

@samivdsl@  kirjoitti:

"Tutkimukset osoittavat, että pelkkä mobiilitekniikalla toteutettu verkko kuluttaa moninkertaisesti enemmän energiaa kuin valokuituverkko."

Tuon asian kun vihreät päättäjät hoksaa niin olisi mielenkiintoista nähdä mitä mobiiliverkolle tapahtuu, voisi mainostaa kiinteää laajakaistaa ympäristötekona.


Tätä ihmettelin ääneen jo vissiin reilu vuosi sitten. 5G:ssä tarvitaan lukuisia rinnakkaisia lineaarisia signaaliteitä (MIMO) ja tällaiset lineaariset RF asteet kuluttavat koko ajan tavallaan maksimitehon, riippumatta siitä miten voimakasta signaalia tehdään/lähetetään. Ja kaikki tämä muuttuu lämmöksi. Tuolloin mitä opiskelin asiaa niin löysin jopa sellaisen arvon kuin 15 kilowattia per tukiasema. Eli sehän on jo reilut pari sähkökiuasta, pyörimässä 24/7 ja kaikki lämpö ajetaan harakoille! Samaan aikaan valokuituverkon kytkin, joka pystyy palvelemaan vähintään kymmeniä tai satoja asiakkaita vaatii reilun watin per portti. Toinen pointti mikä liittyy mobiililaajakaistoihin on luonnonvarojen kulutus uuden elektroniikan valmistamisessa. Niin tukiasemat kuin puhelimetkin ovat elinkaareltaan luokattoman lyhyitä, esimerkiksi nyt myytävät 5G puhelimet vanhenevat käsiin jo parissa vuodessa. Niiden tilalle pitää tehdä uutta ja samoin vanhoja tukiasemia romutetaan jo. Samaan aikaan esimerkiksi meille asennettu valokuitu tukee jo valmiiksi 10 Gbit/s nopeuksia eli paljon enemmän kuin tänä päivänä voi vielä ostaa ja asennetun kytkimen keskimääräinen käyttöikä (MTBF) on sekin yli 40 vuotta. Laitteita ei siten tarvitse olla heti uusimassa vaikka nopeusluokkia kasvatettaisiin jopa kymmenkertaisiksi.

Vastaa