Julkinen alue
Telia Yhteisö
peruuta
Näytä tulokset kohteelle 
Hae sen sijaan kohdetta 
Tarkoititko: 
SINAD
Konkari ☆
  • 513 custom-general.kudos
  • 1129 custom-general.replies
  • 37 custom-general.solutions

Kuidun lähtevä kaista kilpailijoiden tasolle?

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

Moi!

 

Olisi "feature request"...

Nyt kun kiinteää IP:tä ei nyt saatu, niin saataisiinkos edes valokuituliittymien lähtevä kaista kilpailijoiden tasolle? Monilla muilla operaattoreilla ja etenkin pienemmillä on jo gigaisissa liittymissä 200..jopa 500 Mbit lähtevä kaistaa tarjolla.

 

Telialla tämä on edelleen 100 Mbit. Esimerkiksi omassa tapauksessani lähtevä nopeus on pelkästään keinotekoisesti rajoitettu koska ulos lähtevä kuitu pitäisi olla 10 Gbit. Tekniikka siis tukee, mutta conffaus ei anna. Lähtevän nopeuden nosto ei edellyttäisi mitään muuta kuin muutaman minuutin conffauksen kiinteistökytkimelle, ei olisi iso kustannus toteuttaa ja voisin jopa maksaa siihen kuluvan työajan, koska tiedän ettei kyse ole isosta muutoksesta. Toki en laittaisi pahaksi jos koko lähtevän kaistan limitteri otettaisiin pois.. 🙂

Kuten näkyy, lähtevä kaista on minulle tärkeä, kaikesta liikenteestä melkein 90% on lähtevää ja juuri se on sitten rajoitettu 100 Mbittiin:

Telia.png

 

<<< Muokkaus 2.8.2021 >>>

 

Väliaikatieto 23.6.2021:

 

Kuten todettua niin olemme matkan varrella asiaa muutamaan otteeseen tarkistaneet ja käyneet aiheesta sisäisesti keskustelua. Up-kaistan nopeuksien nosto valokuituliittymiin on meillä työpöydällä tarkastelussa toteutuksen osalta. Tässä vaiheessa en kuitenkaan ikävä kyllä pysty kertomaan esimerkiksi uudistuksen aikatauluista tarkemmin. Sen voin toki varoitella, että uudistus ei ole kuitenkaan ihan heti huomenna tulossa 🙂 Muutokseen ja toteutukseen menee jonkin verran aikaa, kuten aiemminkin olen kertonut.

 

<<< Muokkaus TeroRe 21.4.2021 >>>

 

Väliaikatieto 14.12.2020

Olemme matkan varrella tutkineet asiaa, useampaankin kertaan selvittäneet, että saadaanko toive ja uudistus toteutettua sekä sen mahdollista aikataulua. Tilanne ei ole matkan varrella muuttunut, alla ketjuun jakamamme virallinen vastauksemme asiaan:

 


@SaJoonas@  kirjoitti:

Kiitokset ideasta ja toiveesta sekä aktiivisesta keskustelusta asian ympärillä. Olemme käyneet keskustelua meidän tuote- ja businessihmisten kanssa lähtevän kaistan uudistamiseen liittyen. Sain kuulla, että toistaiseksi meille ei ole tullut isommissa määrin toiveita nopeammasta upload-kaistasta ja siksi muutos ei ole juuri nyt kehitysputkessa. Tilanne voi kuitenkin muuttua nopeastikin. Elämme tottakai ajassa mukana ja tiedostamme, että nykyään uppaillaan erilaisia videoita ja tiedostoja, striimaillaan sekä tehdään etätöitä, missä nopeammasta uppikaistasta olisi ehdottomasti hyötyä. Jos yhä useampi asiakas kokee tarvitsevansa nopeampaa lähetysnopeutta tulevaisuudessa, niin asia otetaan meillä jälleen tarkempaan tarkasteluun.


 

709 vastausta
SINAD
Konkari ☆
  • 513 custom-general.kudos
  • 1129 custom-general.replies
  • 37 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

@jessenic@  kirjoitti:

Elisa on uudistanut FTTH:n lisäksi nyt myös FTTB Ethernet-nopeusluokat nopeammilla lähetysnopeuksilla:

FTTB ETH liittymien nopeusluokkiakin on nyt uudistettu. Tarjolla on samaiset 150/50, 300/100, 600/200 ja 1000/400 nopeudet.


Tuo minunkin kuituhan on nimenomaan FTTB (Ethernet 10G) -tyyppinen. Mutta kun kytkimessä lukee Telia, niin eipä nuo nopeusluokat tule.

sevk_
Vakiokalustoa ☆☆
  • 33 custom-general.kudos
  • 264 custom-general.replies
  • 1 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

Teliassa on taikaa. Nynnyilee KKV. Kuluttajariitalautakuntaan pitäisi viedä uploadin rajauskin heidän mielestään. Ei ihme, että se lautakunta on ruuhkainen kaikesta turhasta. 

SINAD
Konkari ☆
  • 513 custom-general.kudos
  • 1129 custom-general.replies
  • 37 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

@sevk_@  kirjoitti:

Teliassa on taikaa. Nynnyilee KKV. Kuluttajariitalautakuntaan pitäisi viedä uploadin rajauskin heidän mielestään. Ei ihme, että se lautakunta on ruuhkainen kaikesta turhasta. 


Ei vaan jaksaisi tuollaisia.. Niin toivoisin, että ymmärtäisivät itse laittaa asiat kuntoon ja pitää huolen, että heiltä rahalla ostetut tuotteet olisivat ajanmukaisia, eivätkä jäljessä kaikista muista.

sevk_
Vakiokalustoa ☆☆
  • 33 custom-general.kudos
  • 264 custom-general.replies
  • 1 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

@SINAD@  kirjoitti:

@sevk_@  kirjoitti:

Teliassa on taikaa. Nynnyilee KKV. Kuluttajariitalautakuntaan pitäisi viedä uploadin rajauskin heidän mielestään. Ei ihme, että se lautakunta on ruuhkainen kaikesta turhasta. 


Ei vaan jaksaisi tuollaisia.. Niin toivoisin, että ymmärtäisivät itse laittaa asiat kuntoon ja pitää huolen, että heiltä rahalla ostetut tuotteet olisivat ajanmukaisia, eivätkä jäljessä kaikista muista.


Toisaalla keskusteltua; last mile on käyttäjän valintojen ulkopuolella. Pitää kyllä kylmästi huolen, että tämä maa pysyy tietoteknisen kehityksen kehitysmaana.

 

Jos äsken eteenpäin välittämä ketju on sitä mieltä, että se lautakuntaan laitto on ainoa väylä, niin sitten sinne lähtee nippu asiaa. Modeemit, intran viat, asiakkaan kyykyttäminen, nopeusvalikoiman pakkorajaus, operaattorin pakkovalinta, intran bugit. Hyöty ratkaisuista on kyllä lähellä nollaa, työllistävä vaikute ääretön. Tähän puljaamiseen menee hintaa enemmän kuin yksi ehdotukseni, hintaa alas 120 euron verran vuodessa, siihen saakka kunnes linjan luotettavuus on saatu nykyaikaiselle tasolle. 

 

Luotettavuuden ja nopeuden muutokset nykyaikaiseen suuntaan olisi ilmeisesti liian suuri palvelutason korotus asiakkaille. Ehkä tavoite on tosiaan se kiinteän verkon purkaminen pois ja 5G palveluihin siirtyminen. Selittäisi KKV:n nynnyilynkin. 

WestSidaz
Vakiokalustoa
  • 53 custom-general.kudos
  • 89 custom-general.replies
  • 0 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

Jos koko kiinteiden yhteyksin tarjoajien alaa ajatellaan niin onneksi on paljon näitäkin jotka eivät seuraa Telian typerää esimerkkiä vaan tekee asiat asiakaslähtöisesti ja panostavat kiinteisiin yhteyksiin.. Kuten Lounea, BLC, Telsita/Fibernet... DNA ja Elisakin hieman yllätyksenä vaikka ovatkin myös näitä kiimaisia mobiili vouhottajia.. Telia jaksaa vielä luottaa kokonaansa ja asiakkaiden riistoon mutta kuten kaikilla itsekkäillä firmoilla ja ihmisillä jotka luottaa omaan suuruuteensa kehittymättä, se kostautuu ennemmin tai myöhemmin.. Mikä olisi Telialla omasta mielestäni hyvin suotavaa koska ehkä sellanen olisi tarpeeksi iso sysäys siihen että joutuvat päättävissä elimissä ruveta OIKEASTI miettimään ja tekemään asioille jotain..

sevk_
Vakiokalustoa ☆☆
  • 33 custom-general.kudos
  • 264 custom-general.replies
  • 1 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

Uuden oppimisen unohtamiseen tapaa osa kaatua, kehittyminen hidastuu tai lakkaa kokonaan. Toinen mikä tuottaa tappiota, on oman tasonsa alla toimiminen. 

 

Tietyt asiakasryhmät eivät yksinkertaisesti pysty Teliaa vaihtamaan. Joten tässä ryhmässä varsinkin pitäisi uutta oppia tuottamaan jatkuvasti asiakkaille ja muistaa pitää se oma taso jatkuvasti korkeana. Enkä nyt tarkoita mitään cmoreja tai muuta sirkushuvia vaan ihan rautaista rautaosaamista softalla höystettynä. Ajatuksena, bitti virheettä asiakkaalle, oli arki tai pyhä. 

 

Kupariverkon osaaminen tahtoo olla menossa viemäriä kohti, toivottavasti ei vie kuitua siinä samalla mukanaan. 

SINAD
Konkari ☆
  • 513 custom-general.kudos
  • 1129 custom-general.replies
  • 37 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

@sevk_@  kirjoitti:

Tietyt asiakasryhmät eivät yksinkertaisesti pysty Teliaa vaihtamaan. Joten tässä ryhmässä varsinkin pitäisi uutta oppia tuottamaan jatkuvasti asiakkaille ja muistaa pitää se oma taso jatkuvasti korkeana. Enkä nyt tarkoita mitään cmoreja tai muuta sirkushuvia vaan ihan rautaista rautaosaamista softalla höystettynä. Ajatuksena, bitti virheettä asiakkaalle, oli arki tai pyhä.


No eihän kuituasiakas saa edes tuota cmorea ilmaiseksi, sekin on vain ja ainoastaan 5G asiakkaille! Markkina-aseman väärinkäyttöä?

 


@sevk_@  kirjoitti:

Kupariverkon osaaminen tahtoo olla menossa viemäriä kohti, toivottavasti ei vie kuitua siinä samalla mukanaan. 


Kyllä tämä ainakin tosi huolestuttavalta näyttää. Muutamassa vuodessa suomen parhaasta kuituoperaattorista vauhdilla kohti kaikista huonointa.

sevk_
Vakiokalustoa ☆☆
  • 33 custom-general.kudos
  • 264 custom-general.replies
  • 1 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

@SINAD@  kirjoitti:

@sevk_@  kirjoitti:

Tietyt asiakasryhmät eivät yksinkertaisesti pysty Teliaa vaihtamaan. Joten tässä ryhmässä varsinkin pitäisi uutta oppia tuottamaan jatkuvasti asiakkaille ja muistaa pitää se oma taso jatkuvasti korkeana. Enkä nyt tarkoita mitään cmoreja tai muuta sirkushuvia vaan ihan rautaista rautaosaamista softalla höystettynä. Ajatuksena, bitti virheettä asiakkaalle, oli arki tai pyhä.


No eihän kuituasiakas saa edes tuota cmorea ilmaiseksi, sekin on vain ja ainoastaan 5G asiakkaille! Markkina-aseman väärinkäyttöä?

 


@sevk_@  kirjoitti:

Kupariverkon osaaminen tahtoo olla menossa viemäriä kohti, toivottavasti ei vie kuitua siinä samalla mukanaan. 


Kyllä tämä ainakin tosi huolestuttavalta näyttää. Muutamassa vuodessa suomen parhaasta kuituoperaattorista vauhdilla kohti kaikista huonointa.


Sen siitä saa, kun rekryssä on päätöksissä kohinaa ja sen Youtube-palloilun perusteella palkataan väkeä. Näkyy vähän joka paikassa hiljalleen. Parhaasta kuituoperaattorista en Telian suhteen tiedä, vai missä kategoriassa palkintoja jaettiin? Kilpailun estämisessä ja suorituskyvyn jumittamisessa sekä parhaasta takamatkalle tietoteknisessä kehityksessä tarkoituksella jäämisessä?

 

Kun intoa ei ole Telialla kupariliittymiä taloyhtiöihin täällä maalla kuitua edes tarjota, niin saa kyllä sitä gurua olla joka lähtöön. Eikä se kupari ole huono sekään, vaatii vain erikoista osaamista, tekemistä ja tietoa sen elämästä. Kun joku vaatii enemmän tekemistä nostaa se ylläpitokuluja, ellei ole osaamista tehdä sitä vakaasti. Galvaanisen yhteyden tuntiessa, siinä on usein vähän kaikkea, varsinkin hituvirralla. Joten kannattaisi tarjota se kuitu puoli-ilmaiseksi, tehdä se erittäin hyvin ja kerätä fyffet pitkässä juoksussa kotiin säästämällä huoltokuluista. Kikkailemalla ja väärässä paikkaa säästämällä kärsii asiakas eikä se tekijöillekään ole helppoa. 

 

SINAD
Konkari ☆
  • 513 custom-general.kudos
  • 1129 custom-general.replies
  • 37 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

@sevk_@  kirjoitti:


Parhaasta kuituoperaattorista en Telian suhteen tiedä, vai missä kategoriassa palkintoja jaettiin? Kilpailun estämisessä ja suorituskyvyn jumittamisessa sekä parhaasta takamatkalle tietoteknisessä kehityksessä tarkoituksella jäämisessä?


Parhaus oli tosiaan ihan mun oma rating ja perusteena se, että vielä vuonna 2017 oli Telialla ihmiset, jotka halusivat tehdä asioista mahdollisia. Koskien kuituliittymäni toteutusta ylipäätään. Lähtökohtanan oli, että alueella ei ole (edelleenkään) yleistä kuitusaatavuutta josta myydä suoraan kuluttajille liittymiä. Tällöin raivattiin esteet pois sille, että omakotitalo voidaan tarvittaessa kytkeä myös suoraan alueverkkoon, jos vapaita kuituja sattuu olemaan ja ennen kaikkea asiakkaalla haluja maksaa koko touhu. Asentajilta kuulin että tämä oli tosiaan tällä alueella eka kohde ever, missä oli päädytty tällaiseen ratkaisuun. Yleisestihän muiden operaattoreiden kanssa tilanne oli, että kuitua ei saa edes rahalla - ei vaikka maksaisi miljoonan. Tässä mielessä pidin Teliaa parhaana.

 

Mutta nyt on talossa aivan väärät ihmiset töissä ja asiat halutaan tehdä mahdottomiksi. Edes yksinkertaista nopeudennostoa ei saada aikaan, jättäydytään tosiaan tekniikassa tahallaan jälkeen muista, vaikka jo asennettu tekniikka tukisi paljon suurempia nopeuksia! Ja mitä tulee asiakaspalveluun niin just nämä kaikki cmore yms. tarjoukset vain 5G asiakkaille. Törkeää!

sevk_
Vakiokalustoa ☆☆
  • 33 custom-general.kudos
  • 264 custom-general.replies
  • 1 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

@SINAD@  kirjoitti:

Mutta nyt on talossa aivan väärät ihmiset töissä ja asiat halutaan tehdä mahdottomiksi. Edes yksinkertaista nopeudennostoa ei saada aikaan, jättäydytään tosiaan tekniikassa tahallaan jälkeen muista, vaikka jo asennettu tekniikka tukisi paljon suurempia nopeuksia! Ja mitä tulee asiakaspalveluun niin just nämä kaikki cmore yms. tarjoukset vain 5G asiakkaille. Törkeää!

Hyvä huomio kyllä tuo, että asiat halutaan tehdä mahdottomiksi. 

 

Taloyhtiöön olen Telialta kysynyt useassa otteessa, että mitä tuon yhden viimeisimmän välin kuiduttaminen maksaa. Hupaisasti yhdessä puhelussa tätä ehdotettiin, jos ongelmista haluaa eroon. Meni vaikeaksi, kun kysyin mitä se lysti maksaisi.  

 

Lähtevän nopeuden noston rajauksen syy selviäisi, kun tekisi massoittain siitä ilmoituksia KKV:oon. Ongelma on, kun sitä operaattoria et vaihda todellakaan helposti, joten pitäisi se saada omalta operaattorilta. Tiedä sitten mikä on raja, että reagoidaan valvovan viraston taholla tilanteeseen. Yksi ei ainakaan riitä, riittääkö 100 tai 1000. Toki se nynnyily optio siellä edelleen ykkösenä, voi voi ja lämmitä leipää saadaksesi lämmintä leipää. Tässä maassa on ilmeisesti lukutaidoton ja/tai kirjoitustaidoton viestintäministerinä, lähestyin häntäkin tämän lähtevän nopeuden noston aiheen tiimoilta. Ehdotin, että 10G/10G joka mökiin, niin saataisiin ainakin 1G/1G viimeinkin tulemaan. Vastuullinen ministeriö on kanssa vähän mitä sattuu. 😄 Vastauksien taso ei päätä juuri ole päässyt huimaamaan, tulee puolen vuoden päästä tai ei ollenkaan ja sisältö lähentelee nollaa. 

 

Johtopäätös taitaa olla, siellä ja täällä väärät ihmiset ovat täysin väärissä paikoissa töissä.