Kuitu pätkii


8.9.2014 alkaen Viihteen asiakkaana olen saanut nauttia toimivasta laajakaistayhteydestä tasan 31 päivää (2.6.2015 - 2.7.2015). Aika tiukka tulos tuo 10% saatavuus varsinkin, kun puhelinmyyjä sanoi 19,90 €/kk koko sopimuskauden ja nyt laskut on 29,90 €/kk. Toki siinä taisi myyjä mokata vihaisesti eikä laskenut mukaan sitä pohjalla olevan laajakaistapalvelun määräaikaista alennushintaa. Siltihän se närästää.

 

Nyt tämä Vuoden Laajakaista 2015 on sitten päättänyt esitellä tällaisen intermittent connectivity -lisäpalvelun, jonka ansiosta saa treenata tuota Chromen dinosauruspeliä oikein urakalla. Yhteys toimii luvatulla nopeudella, mutta vain noin 30 sekunnin pätkissä, joiden välissä on jatkuvasti pidempiä taukoja, jolloin saa pelata sitä dinopeliä. Perjantaina kyseessä oli muutaman sekunnin katkoksia, mutta nyt ne ovatkin jo sellaisia iloisia 5-10 min dinopelisessioita. Antaisin tälle pisteitä 1/5.

 

Tietysti asiantunteva asiakaspalvelija tässä kohtaa aikookin jo kysyä, että onhan ne laitteet käynnistetty uudelleen jne jne. Tähän voikin vastata heti, että kyllähän ne on. Onko piuhat kunnossa lienee seuraava kysymys. Tämä talous on nk. piuhaton vyöhyke, joten piuhoissa ei ole vikaa. Sitä Helpsonin numeroa on tähän väliin turha tarjota, koska onhan se ihan *******n utopistinen ehdotus, että olisin käynyt kaikki tämän talouden tietokoneet konffaamassa yhteydettömiksi perjantaina töiden jälkeen.

 

Sitten voidaankin siirtyä teknisen puolen pariin. Kyllä, laitteet saavat IP-osoitteen Intenon purkilta (paras laite koskaan 3/5). Kyllä, gateway vastaa pingiing. Ei, mikään osoite 192.168.1.0/24 ulkopuolelta ei ole näinä onnellisina dinopelihetkinä saatavilla. Lopuksi voinen vielä tarkentaa, että yhteys tulee rakennukseen (kerrostalo, ******* yeah) kuidulla ja siitä sitten asuntoon VDSL:llä tms. Tämä tosin perustuu olettamukseen myytyjen palveluiden ja toimitettujen laitteiden perusteella.

 

Lopuksi markkinointivinkkinä ehdottaisin paperilaskuun siirtymistä, jolloin voisi kätevästi toimittaa verenpainelääkkeitä aina sen laskun mukana.


6 kommenttia

sitten ilmainen neuvo  että kannattais olla yhteydessä vikapalveluun  viestissä ei käyny selväksi oletko ollut  yhteydessä vikariin 

Kunniamerkki +10

Vikapalveluun yhteyttä ja edelleen sitä kautta vianselvitykseen. 

 

Jos esimerkiksi taloyhtiön puhelinkaapeloinnissa on vikaa, ei tuo vdsl yhteys toimi kunnolla. Käyttäytyy juuri kuvatulla tavalla, kun on erityyppisiä ongelmia mm. suuria vaimennuksia, ylikuulumisia parien kesken jne. Usein nuo vanhat puhelinkaapeloinnit eivät periaatteessa ole vialla vaan yksinkertaisesti jakamot, jatkokset jne eivät vain enää vastaa tämän päivän kuparikaapeloinnin vaatimuksiin. Osaava teleasentaja kyllä pystyy mittareilla/analysaattoreilla etsimään ongelmapaikat ja tekemään niihin korjauksia, jotta yhteys saadaan toimimaan luotettavasti. Tosin joskus yhteyden nopeudesta joutuu tinkimään, niin ettei aivan luvattua esim. 100 megan nopeutta saavuteta.

 

Turha on itse "hakata päätä seinään" vaan pistää vikailmoitusta liikenteeseen. Kannattaa myöskin kysellä onko naapureilla ongelmia.

En ole vielä jaksanut laittaa sitä vikaria vetämään. Alkaa olemaan jo tottunut tähän tasaiseen laatuun.

 

Jotenkin koen aika epätodennäköiseksi vaihtoehdoksi sen, että olisi viime viikolla joku käynyt särkemässä kaapeloinnin tai jakamon. Jännänä featurena tämän kuukauden episodissa on sellainen erityispiirre, että Viihde-palvelu toimii ja sai nopealla kyselyllä täydet 5/5 pisteet. Samaa kaapelia pitkin näiden pitäisi kuitenkin tulla.

 

Pitää kattella, jos sen vikarin laittaisi vielä vetämään. Näin viikolla toimistolta saa kivasti surffailtua kiintiön täyteen.

Hallinnollisista syistä jäi vikari saamatta sisälle tällä viikolla. Pitänee yrittää alkuviikosta uudelleen.

 

Hieman HTTP-käytössä tuli benchmarkattua tätä yhteyttä ajan kuluksi. Meinaa parin minuutin välein heittää yhteyden poikki ihan muutamasta sekunnista lähemmäs minuuttia. Lisäksi näytti olevan vähän pidempi katko säännöllisesti hieman yli 1,5 h välein.

 

Ohessa lokia json:na. Dataa on lähemmäs 20h ajalta 1-4s sampletaajuudella. Data on kerätty yrittämällä hakea staattinen html-tiedosto curlilla. Käytössä on 3 s timeout, että ei tuo sampletaajuus kovin romahda kun tuo yhteys leipoo. Lokissa on timestamp YYYY-mm-dd HH:MM:SS formaatissa, cURLin exit-koodi (0 = OK, 7 = hostia ei löydy, 28 = timeout) ja ok (1=OK,-1=NOK). Tiedosto ei nimestä huolimatta ole pdf vaan ihan tekstiähän se on t. filtterit.

 

TBC...

Tässä sama CSV:nä. timestamp;exit code;ok

Tässä vielä plotti aiheesta.

 

Sillattu 4-portti näyttää onneksi pelaavan. Ei vaan enää voi sanoa Viihteen kuvaa häiriöttömäksi. Välillä häviää pari framea ja aina ensin puolikas interlaced kuvasta.

Vastaa