Kysymys nettiyhteyden nopeudesta


Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +12

mikä on nykyaikana netin miniminopeus vaatimus riittääkö enää 10m esimerkiksi 1080p ja sillä lisäksi 60hz siihen 1080p tarkkuuteen vai tarvitaanko nykyään vähintään 15m netti 


 


Edit HannaSu: muokattu hieman otsikkoa


11 kommenttia

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +14

@tero812@  kirjoitti:

mikä on nykyaikana netin miniminopeus vaatimus riittääkö enää 10m esimerkiksi 1080p ja sillä lisäksi 60hz siihen 1080p tarkkuuteen vai tarvitaanko nykyään vähintään 15m netti 


Riippuu mistä sitä videota katsot. Antamillasi spekseillä video voi vaatia yhtälailla 50 Mbit/s netin tai sitten jopa alle 5 Mbit/s voi riittää, kaikki riippuu videon pakkauksesta sekä muista ominaisuuksista mm. mukana olevat ääniraidat.

 

Esimerkiksi Netflixin 4K UHD toisto vaatii reilun 15 MBit/s nopeutta, mutta kaikki HD laatu jää alle 10 Mbit/s. Mainittu nopeus tulee kuitenkin toteutua 100% ajasta, eli jos kyseessä on mobiililaajakaista niin sen nopeus on ihan mitäsattuu, välillä voi olla yli 100 Mbit/s ja sitten yhtäkkiä putoaakin alle yhteen Mbit/s. Tämä on paljon suurempi ongelma kuin se, että onko kaistaa riittävästi. Monet alustat kuten Netflix säätävät kuvanlaatua automaattisesti käytettävissä olevan kaistan mukaan ja tämä säätö toimii parhaiten kun kaistaa on käytössä tasaisesti. Vaikka kaistaa olisi vähemmänkin niin toisto toimii laadukkaammin kuin että kaista vaihtelisi voimakkaasti.

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +12

miten muuten on saako hoitokoteihin asentaa mobiililaajakaistaa varten anteenia ja kannattaako asentaa kun yleensä ne ulkoanteenit on 4g anteeneja ja kohta tulee 5g verkko niin mitä tekee sitten 4g ulkoanteenilla hukkaan menee nekin rahat

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +14

@tero812@  kirjoitti:

miten muuten on saako hoitokoteihin asentaa mobiililaajakaistaa varten anteenia ja kannattaako asentaa kun yleensä ne ulkoanteenit on 4g anteeneja ja kohta tulee 5g verkko niin mitä tekee sitten 4g ulkoanteenilla hukkaan menee nekin rahat


Aina jos kyseessä on jonkinlainen osake (olipa ostettu tai vuokra) niin asukas ei omista asuntoaan. Tällöin kaikkiin antennihommiin ja muihin tarvitaan taloyhtiöltä lupa. Tuttavan asunnolla toteutettiin eräs ulkoantenni (nanobeam) kiinnittämällä se magneetilla ikkunaan ja johdotus litteällä kaapelilla ikkunan välistä. Tällöin ei tarvinnut porata ensimmäistäkään reikää jolloin asennus on purettavissa pois jälkiä jättämättä. Uskoisin että tämä helpotti asennusluvan saamista varmasti merkittävästi. Ulkoantenni auttaa etenkin jos kyseisessä rakennuksessa on energiansäästöikkunat. Niistä ei radiosignaali mene kunnolla lävitse, ne vaimentavat mm. mobiililaajakaistojen taajuuksia useita kymmeniä dB ja yhteys menee herkästi täysin käyttökelvottomaksi.

 

Sensijaan jos kyseessä on omassa omistuksessa oleva omakotitalo niin lupia ei antenneille tarvita paitsi jos laittaa yli 10 metrisen maston niin sitten on haettava rakennusvalvonnalta siihen lupaa.


@tero812@  kirjoitti:

miten muuten on saako hoitokoteihin asentaa mobiililaajakaistaa varten anteenia ja kannattaako asentaa kun yleensä ne ulkoanteenit on 4g anteeneja ja kohta tulee 5g verkko niin mitä tekee sitten 4g ulkoanteenilla hukkaan menee nekin rahat




Mobiililaajakaistoihin on mahdollista tarpeen mukaan asentaa lisäantenneja, jos mobiiliverkon signaali on heikko. Tämä riippuu käyttöpaikan sijainnista. 🙂>

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +12

minkälainen verkko telialla on keminmaassa ja esperihoitokotin lähellä kysyn tätä kun mulla on kaksi reititintä ja toisessa nyt elisan mobiililaajakaista ja toiseen tulee telia niin tutkikaa minkälainen verkko pitäisi olla että monta tukiasemaa ja sijainnit mielenkiintoista kun on kaksi nettiä kattoa kumpi päivittää verkkoa nopeammin paremmaksi nopeammaksi ja vakaammaksi telia vai elisa ja nämä tukiaasemat eivät ole toistensa kanssa missään tekemisissä siis telia ja elisa


@tero812@  kirjoitti:

minkälainen verkko telialla on keminmaassa ja esperihoitokotin lähellä kysyn tätä kun mulla on kaksi reititintä ja toisessa nyt elisan mobiililaajakaista ja toiseen tulee telia niin tutkikaa minkälainen verkko pitäisi olla että monta tukiasemaa ja sijainnit mielenkiintoista kun on kaksi nettiä kattoa kumpi päivittää verkkoa nopeammin paremmaksi nopeammaksi ja vakaammaksi telia vai elisa ja nämä tukiaasemat eivät ole toistensa kanssa missään tekemisissä siis telia ja elisa




Näin yleisesti katsottuna Keminmaalla näyttäisi olevan oikein hyvä kuuluvuus. 🙂> Tarkempia tietoja pääset katsomaan Telia.fi sivustolta löytyvästä kuuluvuuskartasta

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +14

Jaa niin se on esperi.. Eikö huoneeseen yms. sitten sisälly minkäänlaista kiinteää nettiä asiakkaille? Siellä on aivan varmasti sisäverkko jo olemassa ja jos kyseessä vähänkään uudempi talo niin se on valokuidussa. Siinä määrin kuulostaa hölmöltä käyttää siellä mobiililaajakaistaa. Kuvittelisi että paikka jonne mennään asumaan tarjoaisi tuollaisen.. Vai onko se mitoitettu niin muistisairaille yms. että suurin osa ei nettiä tarvia?

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +12

paljon vaatii valokuitun hankkiminen hoitokotiin jos sitä ei ole tullut tai ole tulossa mua oottaa jo siitä kun isä kuoli viimevuoden loppupuolella niin tänä vuonna oottaa suuri perintö 50 000e rahaa perintö rahaa ja jos myyn yksiön jonka perin saan vähintään 20 000-30 000e ja jos isosiskon kanssa myydään oulun yksiö saataan kumpikin 30 000e ja loppu 10 000e jaetaan puoliksi ja koska isosiskolla parempi eläke ja hän perii enempi rahaa kun mä kun mä saan sen 50 000e plus yksiön jonka myyn ja saan siitä vähintään 20 000-30 000e rahaa ja isosisko luvannut maksaa kun parempi eläke mulle 1000e kuussa joka kuu siihen asti että olen saanut 40 000e ja kun äiti aikanaan kuolee jota rakastan ja jonka kuolemaa en toivo saan vähintään 80 000-90 000e perintö rahaa sanoin summat että tiiätte mitä mulla on kun kyselen valokuitun saatavuutta että jos keminmaahan johon suuniteltu valokuitua 10 vuotta sitten mutta se tehtiin toiseen paikkaan ja nyt taas suunitellaan valokuitua keminmaahan mutta jos sitä ei tule ja jos haluaa keminmaahan esperi hoitokotiin valokuitun montako tuhatta tai montako kymentä tuhatta valokuitusta tai muusta kiinteästä netistä joutuu maksaan kerran perheen jäsen joka tietää tietokoneista kun olin aika nuori vielä sanoi että 1500e saa laitteen jolla voi muotostaa kiinteän yhteyten ja että toinen laite jolla voi muotostaa huippu nopean kiinteän yhteyten maksaa 5000e mikä on totuus kuinka kipeäksi saan itseni maksaa jos haluan itselle hoitokotiin huippu nopean kiinteän netin kuten valokuitun niin paljos jos puhutaan 10 gigan netistä tulee maksaan vai kemin sivuissa luki että siellä saisi 2000m eli 2 gigan valokuitun joten onko tuo 10 gigan netti toistaiseksi suomea kehittyneempien maitten kuten usan juttu tämä aihe koskettaa monia monet kärsii siitä ettei ole hyvää nettiä ja moni haluaisi nopean kiinteän netin tai että mobiilinetistä tulisi niin hyvä kun mahollista joten vastatkaa kaikki telia yhteisön ammattilaiset ja telia yhteisön väki tätä mun julkaisua ahkerasti  jos alueella ei ole valokuitua eikä ees tehä eikä ole mitään kiinteää nettiä niin voiko mitenkään saaha itselle kiinteää nettiä ees itsensä sairaaksi maksamalla 15 000e olisi jo kova hinta huippu nopeasta ja kiinteästä netistä joku oli saanut valokuitun 1000e


@tero812@  kirjoitti:

paljon vaatii valokuitun hankkiminen hoitokotiin jos sitä ei ole tullut tai ole tulossa mua oottaa jo siitä kun isä kuoli viimevuoden loppupuolella niin tänä vuonna oottaa suuri perintö 50 000e rahaa perintö rahaa ja jos myyn yksiön jonka perin saan vähintään 20 000-30 000e ja jos isosiskon kanssa myydään oulun yksiö saataan kumpikin 30 000e ja loppu 10 000e jaetaan puoliksi ja koska isosiskolla parempi eläke ja hän perii enempi rahaa kun mä kun mä saan sen 50 000e plus yksiön jonka myyn ja saan siitä vähintään 20 000-30 000e rahaa ja isosisko luvannut maksaa kun parempi eläke mulle 1000e kuussa joka kuu siihen asti että olen saanut 40 000e ja kun äiti aikanaan kuolee jota rakastan ja jonka kuolemaa en toivo saan vähintään 80 000-90 000e perintö rahaa sanoin summat että tiiätte mitä mulla on kun kyselen valokuitun saatavuutta että jos keminmaahan johon suuniteltu valokuitua 10 vuotta sitten mutta se tehtiin toiseen paikkaan ja nyt taas suunitellaan valokuitua keminmaahan mutta jos sitä ei tule ja jos haluaa keminmaahan esperi hoitokotiin valokuitun montako tuhatta tai montako kymentä tuhatta valokuitusta tai muusta kiinteästä netistä joutuu maksaan kerran perheen jäsen joka tietää tietokoneista kun olin aika nuori vielä sanoi että 1500e saa laitteen jolla voi muotostaa kiinteän yhteyten ja että toinen laite jolla voi muotostaa huippu nopean kiinteän yhteyten maksaa 5000e mikä on totuus kuinka kipeäksi saan itseni maksaa jos haluan itselle hoitokotiin huippu nopean kiinteän netin kuten valokuitun niin paljos jos puhutaan 10 gigan netistä tulee maksaan vai kemin sivuissa luki että siellä saisi 2000m eli 2 gigan valokuitun joten onko tuo 10 gigan netti toistaiseksi suomea kehittyneempien maitten kuten usan juttu tämä aihe koskettaa monia monet kärsii siitä ettei ole hyvää nettiä ja moni haluaisi nopean kiinteän netin tai että mobiilinetistä tulisi niin hyvä kun mahollista joten vastatkaa kaikki telia yhteisön ammattilaiset ja telia yhteisön väki tätä mun julkaisua ahkerasti  jos alueella ei ole valokuitua eikä ees tehä eikä ole mitään kiinteää nettiä niin voiko mitenkään saaha itselle kiinteää nettiä ees itsensä sairaaksi maksamalla 15 000e olisi jo kova hinta huippu nopeasta ja kiinteästä netistä joku oli saanut valokuitun 1000e




Kiinteän valokuituyhteyden rakentaminen lähtee liikkeelle asiakaspalvelumme kautta. Sieltä voidaan tehdä rakennusmaksukysely, josta selviää, onko rakentaminen ylipäätään mahdollista ja paljonko se kustantaa. Kyselyn tulisi tapahtua rakennettavan kiinteistön omistajan, eli tässä tapauksessa hoitokodin omistajan kautta. Asiakaspalvelun yhteystiedot löytyvät täältä. 🙂> 

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +12

elisalla on lähin tukiasema  950 metrin päässä minusta ja niitä pitäisi olla vain yksi niin telialla on kuulema useita tukiasemia ja koko keminmaassa ja esperi lähialueissa tosi hyvä kuuluvuus paljon parempi kuin elisalla ja paljon enempi tukiasemia kuin elisalla ja osa paljon lähempänä esperi hoitokotia joka kuuluu keminmaahan kuin elisalla niin jos elisalla saa nettiin yhteyten pitäisikö telian netin olla aivan eri luokkaa täällä esperin alueella kuin telian kun lähin elisan tukiasema 950 metrin päässä eikä suoraa hoitokotia ja reititintä kohtaan suunattu vaan niinkö vinoon suunnattu lähetin jos ja kun telialla on useita tukiasemia koko keminmaan alueella ja osa tosi lähellä esperi hoitokotia niin pitäisikö nopeuten olla kaiken järjen mukaan paljon elisaa nopeampi että jos elisa antaa 20m niin pitäisikö telian antaa siis kattavassa 4g+ lte verkossa ainakin sellaiset 65-75m

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +19

@tero812@  kirjoitti:

kun telialla on useita tukiasemia koko keminmaan alueella ja osa tosi lähellä esperi hoitokotia niin pitäisikö nopeuten olla kaiken järjen mukaan paljon elisaa nopeampi että jos elisa antaa 20m niin pitäisikö telian antaa siis kattavassa 4g+ lte verkossa ainakin sellaiset 65-75m




Nopeuteen vaikuttaa todella moni asia, eikä tukiasemien määrä yksistään ratkaise sitä kuinka nopea yhteys lopulta on. Ikkunarakenteetkin voivat vaikuttaa nopeuteen, samoin päätelaitteet  ja tosiaan se, miten tukiasemat on suunnattu. Tarvittaessa voit laittaa meille viestiä esim. telia.fi -sivuilta löytyvän chatin kautta niin katsotaan tarkempien asiakastietojesi perusteella mistä on kyse, jos nopeuden kanssa on haasteita. 

Vastaa