Laajakaista valokuitu / VDSL2. Ei Toimi?!

  • 23 September 2015
  • 16 kommenttia
  • 47 katselukertaa

Tilasin tämmöstä kun kerranki saa parempaa uppia kiinteellä linjalla. Ja olis ehkä vakaampi kuin 4G.

Viestit tuli aamulla että on kytketty jne. ja tunnukset sun muut(vaikka on noita tunnuksia jo ennestäänki). Modeemi ollu päällä koko päivän eikä edelleenkään mitään yhteyttä ulkomaailmaan. Modeemi sanoo vaan ettei ole internet yhteyttä. Modeemina ZyXel VMG1312-B10A.

Oon tässä katellu ja koitellu kaikki maholliset kikkaviiskolmoset mitä internetistä löytyy. Mutta ei vaan toimi.

Tuota ihmettelin että mikä tuo huoneistojakamo on mistä monessa valokuitu/vdsl2 jutussa puhutaan? Ei täälä mitään semmosta ole. Ja kuitukin vasta tuli kesällä ensin KaapeliTV:n muodossa. Jälkeen päin sai vasta tilattua laajakaistaa. Mutta ei tänne mitään huoneistojakamoja ole asenneltu?


16 kommenttia

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +16

@Zeerios kirjoitti:

Tilasin tämmöstä kun kerranki saa parempaa uppia kiinteellä linjalla. Ja olis ehkä vakaampi kuin 4G.


Viestit tuli aamulla että on kytketty jne. ja tunnukset sun muut(vaikka on noita tunnuksia jo ennestäänki). Modeemi ollu päällä koko päivän eikä edelleenkään mitään yhteyttä ulkomaailmaan. Modeemi sanoo vaan ettei ole internet yhteyttä. Modeemina ZyXel VMG1312-B10A.


Oon tässä katellu ja koitellu kaikki maholliset kikkaviiskolmoset mitä internetistä löytyy. Mutta ei vaan toimi.


Tuota ihmettelin että mikä tuo huoneistojakamo on mistä monessa valokuitu/vdsl2 jutussa puhutaan? Ei täälä mitään semmosta ole. Ja kuitukin vasta tuli kesällä ensin KaapeliTV:n muodossa. Jälkeen päin sai vasta tilattua laajakaistaa. Mutta ei tänne mitään huoneistojakamoja ole asenneltu?




Onko kyseessä omakotitalo? Siis yleisesti jakaamo josta jatketaan yhteyttä asunnollesi. Jakaamo voi olla kaivo tai kaappi... Joskus puhutaan kellarijakaamosta muta tarkoitetaan vain jakaamoa missä on VDSL yhteydessä DSLAM (jakaaja). 


 


Otappa huomenna yhteyttä Soneraan asiakaspalvelun kautta soittamalla tai Omilta sivuilta / Facebook / Twitter niin saat varmasti asiasi kuntoon. Täälä voidaan auttaa vain yleisissä asioissa.

Kunniamerkki +10

Tässä on niin monta muuttujaa, joita ei tiedetä, joten syytä ottaa yhteys operaattoriin.

 

Mikäli kyseessä on omakotitalo, niin operaattorin KUITU-VDSL-DSLAM on jossain lähistön laitetilassa, josta yhteys taloon tulee puhelinkaapelia pitkin. Onko kaikki kytkennät katujakokaapeissa ja lisäksi talon sisällä tehtynä puhelinpistorasiaan saakka on arvoitus. Mikäli aiemmin on ollut adsl-yhteys pitäisi ne olla tehtynä, muutoin paitsi laitetilan konesalissa ristikytkentä tuohon vdsl-dslamiin.

 

Jos kyseessä on kerros-tai rivitalo, tilanne mutkistuu entisestään.

Mikäli taloyhtiöön tulee kuitu nk. talojakamoon sijaitsee operaattorin kuitu-vdsl-dslam siellä. Sieltä tehdään ristikytkentä huoneistoon lähtevään puhelinkaapeliin. Jälleen sama juttu, että mikäli on aiemmin ollut adsl- on kaikki sisäverkon osalta toimivia, paitsi tuo ristikytkentä talojakamossa.

Mikäli taloyhtiöön ei tule kuitua suoraan on se verrattavissa silloin tuohon omakotitalon tapaukseen. 

 

Kaiken kaikkiaan on mahdollista, että jokin kytkentä on jäänyt nyt tekemättä. Vielä suuremmalla syyllä on syytä olettaa jotain unohtuneen, mikäli aiemmin ei ole kiinteistössä/huoneistossa ollut kiinteää nettiyhteyttä. Huoneistoihin/taloihin tulee puhelinkaapelissa useita pareja (yleensä väh. 3) ja on hyvin mahdollista, että kytkentä on tehty nyt väärään pariin. Eli pariin, joka ei ole puh. pistorasiassa kytketty.

 

Joten operaattorin asentaja tutkimaan missä vika.

Mikäli kysessä taloyhtiö ja vika on jossain talon sisällä, ei siitä koidu laskua asukkaalle, vaan taloyhtiölle. Omakotiasukkaalle kuuluu talon sisäverkko ja sen vian korjaaminen maksaa.

Jos taas jokin kytkentä tekemättä on se operaattorin moka ja siitä ei laskuteta, poislukien se sisäverkon osuus.

 

Juu. Vikailmoitus tehty päivällä. Mitään ei vielä ole kuulunut. Ehkä huomenna sitten. Ja kerrostalo kyseessä juu. ADSL oli joskus vuos sitte vielä, ja se toimi ihan hyvin.

Ei kuulunu mitään eilen soneran suunnalta. Eikä edelleenkään toimi. Sanomista on tullu jo monelta taholta soneran toiminnasta... ei näin.

Jaha. Soneraa vissii kiinnostaa asiakkaiden ongelmat. Ei o kuulunu vikailmotuksen tekemisen jälkeen mitään. Eikä edelleenkään toimi. Tässä koitellu talon kaikki puhelinpistokkeet läpi monilla modeemin eri asetuksilla. Vaikka turhaahan tuo on, kun ei ole kytketty mitään. Kun ei DSL/LINE-valokaan ole vielä kertaakaan palanut. Tai sitten on sonera lähettäny rikkinäisen motukan. Mut luulis tapahtuvan jotain ku kuitenki vikailmotus tehty viime torstaina.

Ymmärrän täysin, että hermoa kiristää kun netti ei toimi.


Vikailmoituksissa käsittelyaika on tuommoinen kahdesta viiteen työpäivää, toivon mukaan saadaan tämä pikaisesti työn alle!

 tossa tietoa  korvauksista  jos netti ei toimi  

http://www.kkv.fi/Tietoa-ja-ohjeita/Viat-viivastykset/liittymat/toimintaongelmat-ja-kayttokatkokset/

 laitoin tän linkin siksi   että ei vian korjauksessa  saa viivytellä  turhaan

 

Juu. Ei o kuulunu mitää vieläkää. Koitan pistää uuden vikailmotuksen. Tosin eihän se mee läpi jos toinen on vielä avoinna.

edit: Näköjään meni läpi. Sielä vaan kuittaillaan vikailmotuksia hoidetuks näköjää?

Soittivat eilen illalla ja ihmettelivät etteivät olleet saaneet ensimmäistä vikailmoitusta. Jepjep. Jos nyt alkais tapahtumaan jotain. Ens viikolla otetaan uusiks sit 😉

Sama modeemi täälläkin ja tuhonnut wlan-yhteyden reippaasti yli 10 kertaa tänään! :(

Taitaa olla romu koko modeemi..

Hei!

Itselläni oli aivan saman modeemin kanssa ongelmia!

 

Katso tämä kirjoitusketju:

http://klaani.sonera.fi/t5/Kiinteat-nettiyhteydet-ja/Zyxel-VMG1312-B10A-katkaissut-yli-10-krt-wlan-yhteyden-paivassa/m-p/111490#M4367

 

Voisiko modeemin päivityksestä tai kanavan vaihdosta olla apua sinunkin tapauksessasi?

 

Kannattanee soittaa ZyXel-tukeen: 09-47808411 auki arkisin 10-12 ja 13-16 muistaakseni ;)

Joo nyt ootellu jo 2viikkoa liittymän aukeemisesta, että alkais toimimaan. 2 vikailmotusta lähetetty. Toisen jälkeen vasta soittivat ja sanovat että laittavat samantien käsittelyyn (viime torstaina). Musta tuntuu että mulle on myty "ei oo":ta ihan huolella nyt.Voi olla varma etten kyllä penniäkää maksa tosta laskusta mikä tuli jo.

kolmas viikko. Vikailmotus ollu selvityksessä ainaki tän viikon. Ainaki soneran chättääjien ja facebookkaajien mukaan. Molemmat sanonu ottavansa yhteyttä vikatiimiin ja toimitusyksikölle. Mitään ei o silti kuulunu tänne päin.
Eikä toimi edelleenkään. Alkaa tuntuu oikeesti siltä että mulle on kaupattu jotain mitä ei oikeesti ole, eikä tuu.

Ja näköjään oli kaapelitv-kortinlukijan lasku mikä oli tullu. Onneks tästä ei o tullu viel laskuja.

Aspan mukaan vikailmotus käsittelyssä. Silti meni hassusti uus vikailmoitus läpi. Oikeesti... mitä v****a.

Jonkinlainen toimitusongelma on nyt meidän päässä! Toivottavasti asia on hoidossa ja joku on infonnut sinulle missä mennään.  Jos ei niin laittele viestiä Facebookin kautta esimerkiksi niin potkitaan vauhtia!

Tältä ajalta emme tietenkään veloita sinulta mitään.

Juu. Oli vähä monimutkasempi kytkemis juttu. Mitä ny vähä jubailin asentajan kanssa. Mut ei siinä mitään, nyt toimii!

Vastaa