Laajakaistalaskun uudistus


Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +12

"Uudistamme laajakaistalaskutustamme selkeämmäksi 23.2.2015 alkaen saamiemme asiakaspalautteiden johdosta.

 
Muutoksen jälkeen laskutuskautesi ei ole enää kuukauden alusta kuukauden loppuun (esim. 1.-31.3.), vaan se voi olla esimerkiksi kuukauden puolivälistä seuraavan kuukauden puoliväliin (15.3.-14.4.). Laskutuskauden pituus on edelleen yksi (1) kuukausi. Laskusi eräpäivä tulee jatkossakin olemaan samoihin aikoihin kuukaudesta."
 
Tarkoittaako tämä ehkä myös, että laajakaista- ja puhelinlasku eriytetään toisistaan, kun se nyt on tullut kätevästi "yhtenä könttinä"?  Ihmettelen, että asiasta ei erikseen mainita mitään tuossa infossa...
 
Infosta ei myöskään käy ilmi, että miten yksittäisen asiakkaan laskutuskausi säädetään ja millä perusteella...  Yksi hyvä peruste voisi olla säätää laajakaistan laskutuskausi samaksi kuin mikä se on saman henkilön nimissä olevalla puhelinliittymällä(?)
 
 
 
 

41 kommenttia


@RaMaria kirjoitti:

Laajakaistan laskutusmuutos tehtiin sen vuoksi, että aiemmin laajakaistalaskut tulivat jopa parin kuukauden viiveellä. Esimerkiksi laajakaistalasku ajalta 1.12-31.12 saatettiin laskuttaa vasta helmikuussa. Tällöin mahdolliset liittymään tehdyt päivityksetkin näkyivät laskulla vasta tuolla parin kuukauden viiveellä.

... 

Muutoksen jälkeen lasku lähtee laskutuskauden vaihtuessa huomattavasti nopeammin kuin aikaisemmin. Lisätietoa täällä. :)


Perskules tätä klaanisoftaa, joka hukkasi viestini esikatselua pyytäessä ja on aloitettava entistä vihaisempana uudelleen.

 

"Laskutusuudistus" on malliesimerkki miten laskuttaja asiakkaistaan välittämättömyydellään ja sumutuksellaan hankkii badwilliä - eikä Sonera suinkaan ensimmäistä kertaa. Eihän kukaan niele puppua että asiakkaiden toiveesta tämä tehtiin:

"Uudistamme laajakaistalaskutustamme selkeämmäksi 23.2.2015 alkaen saamiemme asiakaspalautteiden johdosta."

"Muutos mahdollistaa sen, että laskutuskauden aikana tehdyt mahdolliset palvelumuutokset näkyvät laskulla nopeammin." (lihavoinut aina)

Helmikuun alussa sain laajakaistalaskun joulukuusta. Juuri maksoin uusimman laskun joka oli tammikuun alusta helmikuun 25. päivään. Sonera on saanut nopeutettua laajakaistasopimusten muutostietojen toimittamisen laskutukseensa kuukaudesta viikkoon ja ottaa viivästyneessä laskutuksessa seisoneet rahat pois asiakkailta. Oleellisempaa kuin palvelumuutosten nopea näkyminen on, että nettiyhteys on maksettava kuukautta aikaisempaa aikaisemmin - kerran noin kaksi kuukautta kerralla mutta lisämaksusta voit saada maksuaikaa. Selkeyttä huonontaa siirtyminen pois kalenterikuukausijaksotuksesta, jolla ei ole muuta oikeaa perustetta kuin että Sonera haluaa rahan nopeammin - laskutusajankohta kuukaudessa  ja eräpäivä lie suunnilleen ennallaan mutta laskutetaan sopimus laskutuskäsittelyn aloittamispäivään saakka. Tämä saattaisi merkitä muutoksia sopimuksen ensimmäisen ja viimeisen jakson maksamiseen myös vanhoissa sopimuksissa, mutta sellaisista ei ole kerrottu.

 


(Ei muuten onnistunut lähetys toisellakaan kerralla - puhui korostetuista html-muutoksista joita ei näkynyt)

Muutoksessa on taustalle se, että vanhan laskutustyylin mukaan saimme usein asiakkailta kysymyksiä laskua koskien.


 


Esimerkkejä:


 


Liittymä päivitetty, asiakas ottaa seuraavan laskun tullen yhteyttä, kun lasku tulee edelleen vanhalla hinnalla. Uusi hintahan siis näkyy vasta sitä seuraavalla laskulla.


 


Liittymä irtisanottu, asiakas ottaa yhteyttä miksi edelleen laskutetaan, vaikka liittymä on irtisanottu. Tämänkin aiheuttaa tuo parin kuukauden laskutusviive.


 


Liittymä avattu juuri, asiakas ihmettelee miksi laskua ei ole tullut. Tässäkin tuo parin kuukauden viive aiheuttaa kysymyksiä.


 


Näistä viiveistä on tullut runsaasti palautteita, joten tehtiin tuo uudistus sen vuoksi. Eli nythän kauden vaihtuessa tehdyt muutokset näkyvät heti seuraavalla laskulla.


 


 


Nythän tämän uudistuksen jälkeen laskutus hoituu samalla tavalla, kuin esimerkiksi matkapuhelinliittymillä. 


Ymmärrän että muutos aiheuttaa harmitusta ja ihmettelyjä, mutta eiköhän alkuhämmennyksen jälkeen kaikkeen totu. :) 

Hyvin selitetty. Varmasti olette saaneet kyselyjä asiakkailta jotka intuitiivisesti ajattelevat laskun koskevan edellistä kuukautta eikä sitä edellistä tai ovat ihmetelleet ensimmäisen laskun viivästymistä. Arvelen kuitenkin merkittävänä syynä muutokseen olevan juoksevan rahan saaminen nopeammin sisään kassaan.

En kyllä itse näe tässä mitään ongelmaa. Sonera saa sille kuuluvat rahansa nopeammin ja minulla liittymääni tekemäni muutokset näkyvät hinnassa nopeammin joko nostaen tai halventaen hintaa riippuen ihan mitä teen. Passaa oikein hyvin. Kai jokainen ymmärtää että siirtymäkauden lasku on isompi kun siinä laskutetaan pidempi aika.

Kyllä minä edelleen tässä pienen ongelman näen, tai sitten en vain ymmärrä asioita, mikä myöskin on enemmän kuin mahdollista.

 

Laajakaistan+Sonera viihteen lisäksi minulla on nelonen paketti+nelonen pro extra+viasat kulta ( 44,90 e/kk ) sekä MTV Total (24,95 e/kk ). Kuukausihinnaksi pitäisi tulla täten n. 118 euroa. Olen kuitenkin ymmärtänyt, että kesäkuukausina jääkiekkokanavista saa hieman alennusta, minkä pitäisi laskea muutaman kuukauden ajalta kuukausilaskua, mutta kun nyt laskin keskiarvon tämän vuoden kuukausimaksuista, niin siitä tulli 11 kuukauden ajalta 122,31 euroa/kk.

 

Pieni rahahan tuo muutama euro on, mutta kuitenkin.

Nyt pitäisi päästä näkemään laskut, jotta voisin kunnolla tarkistaa mikä siellä on tilanne. Pystytkö ottamaan meille päin yhteyttä vaikka Omien Sivujen Chatin kautta? Tarkastetaan että kaikki on niin kuin pitää.

Nostaahan se alkuvuoden yksi isompi lasku pidemmältä laskutuskaudelta keskiarvoa väkisinkin.

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +6

Kun minä otin laajakaistan, siinä piti olla 6 kuukauden ilmainen aloitus. Otin sen lokakuussa, maaliskuussa tuli lokakuun laskuksi päivätty. Huhtikuussa tuli tammikuun laskuksi päivätty. Toukokuussa tuli huhtikuuksi päivätty lasku. Täten lakutuskuuksi jäi kuukausi myöhäksi, joka tänä vuonna laskutettiin. Nämä kun ynnää, niin puolen vuoden ilmaiskausi oli vain 5 kuukautta.

 

Minä ainakin olisin yhteydessä asiakaspalveluun jos olisi jäänyt 1kk luvattua etua saamatta. Melko varmaan hyvittävät sen sinulle.

Vuosihan siinä menikin Soneralta, että saivat laskutuksensa järjelliseen muotoon satunnaisesti tippuvien laskujen sijasta. Eihän Soneraa Suomi enää kiinnosta, kun hallinnointi siirtyi ruotsalaisille hyvään hintaan.

Kun toimisto on täynnä valopäisiä nörttejä, jotka haluavat puuttua asioihin -tuodakseen viisauttaan esiin- voi jälki joskus olla tämänkin näköistä. Ihmettelen vaan, kuka nämä kaikki "parannukset" hyväksyy...ellei sitten "parannuksen" esittäjä sitten ole sukulaispoika, jolle täytyy antaa mahdollisuus.

Minullakin nousi yht'äkkiä kuukausimaksu yli 9€, mutta ketäs se nyt haittaa...ai juu: Minua!

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

Hei ottosora ja tervetuloa Klaaniin! Onko sinulla ollut joku tarjous laajakaistasta ja nyt se on noussut normaalihintaiseksi?

 

Useimmiten laajakaista kai sovitaan määräajaksi, esim 24 kk ja sille kuukausihinnat (esim ensimmäiset 6 kk tai 12 kk voi olla halvempia jos niin sovitaan eli tämmäisiä tarjouksia on). Mutta kun määräaika tulee täyteen, siirryttäneen hinnastohintoihin ja sopimus on vapaasti irtisanottavissa.

Lisätäänpä tuohon vielä, että jos määräajan tultua täyteen on valmis sitoutumaan uudelleen määräajaksi, niin kyllä Soneralta saa liittymän yleistä hinnastohintaa halvemmalla uudeksikin määräaikaisjaksoksi, ei vain ensimmäiseksi. Yleensä taitavat Soneralta suorastaan tyrkyttää uutta määräaikaissopimusta. Hinta ei välttämättä ole sama kuin edellisessä määräaikaisjaksossa vaan sen mukaan mitä Sonera alueella sillä kertaa tarjoaa. Alueellinen tarjontatilanne näyttää vaikuttavan hintaan. Keskusteluasemaa parantaa, kun selvittää mihin hintaan vastaavan liittymän saisi kilpailijalta, mutta siihen ei voi luottaa että operaattorit lähtisivät huutokauppaan.

Miten pystyn muuttamaan E-laskun takaisin sähköpostilaskuksi ?  Omien sivujen kautta tuo ei onnistu. 

Moi ! Käy ensin poistamassa e-laskukytkentä verkkopankistasi, odota vuorokausi ja kytke sen jälkeen sähköpostilasku Omilla Sivuilla näiden ohjeiden mukaisesti.

Vastaa