Yhteisö

Lueskele, kysy neuvoa, keskustele, opi uutta ja liity mukaan!
Jäseniä 64439
Kirjoituksia 175240

Laajakaistalaskun uudistus



Highlighted

Laajakaistalaskun uudistus

Vakiokalustoa
Viestejä 147 kpl

Laajakaistalaskun uudistus

1/42

"Uudistamme laajakaistalaskutustamme selkeämmäksi 23.2.2015 alkaen saamiemme asiakaspalautteiden johdosta.

 
Muutoksen jälkeen laskutuskautesi ei ole enää kuukauden alusta kuukauden loppuun (esim. 1.-31.3.), vaan se voi olla esimerkiksi kuukauden puolivälistä seuraavan kuukauden puoliväliin (15.3.-14.4.). Laskutuskauden pituus on edelleen yksi (1) kuukausi. Laskusi eräpäivä tulee jatkossakin olemaan samoihin aikoihin kuukaudesta."
 
Tarkoittaako tämä ehkä myös, että laajakaista- ja puhelinlasku eriytetään toisistaan, kun se nyt on tullut kätevästi "yhtenä könttinä"?  Ihmettelen, että asiasta ei erikseen mainita mitään tuossa infossa...
 
Infosta ei myöskään käy ilmi, että miten yksittäisen asiakkaan laskutuskausi säädetään ja millä perusteella...  Yksi hyvä peruste voisi olla säätää laajakaistan laskutuskausi samaksi kuin mikä se on saman henkilön nimissä olevalla puhelinliittymällä(?)
 
 
 
 
0 tykkäystä
41 vastausta
Highlighted

Uusi keskustelija
Viestejä 6 kpl

21/42

Olen kysyjän kanssa aivan samaa mieltä.Yritin chatin kanssa selvittää Soneran logiikaa, he perustelevat pitemmällä laskutusjaksolla.Kuitenkin kiinteä laajakaistamaksu menee kuukausittain sama summa, jonka olen sopinut aiemmin.Minulla tämä ylimääräinen maksu on vieläkin enemmän.Kiitos Sonera!

0 tykkäystä
Highlighted

Ex-telialainen
Viestejä 1 346 kpl

22/42

Moikka @salakarhu ja tervetuloa Klaaniin! 🙂

 

Laajakaistan laskutusmuutos tehtiin sen vuoksi, että aiemmin laajakaistalaskut tulivat jopa parin kuukauden viiveellä. Esimerkiksi laajakaistalasku ajalta 1.12-31.12 saatettiin laskuttaa vasta helmikuussa. Tällöin mahdolliset liittymään tehdyt päivityksetkin näkyivät laskulla vasta tuolla parin kuukauden viiveellä.

 

Nyt muutoksen jälkeen ensimmäinen lasku on pidemmältä ajalta, jolloin laskutus on luonnollisesti suurempi kuin normaali kuukausimaksu. Eli ylimääräistä ei laskuteta kuitenkaan. Tämän laskun jälkeen lasku sisältää normaalin kuukauden verran veloitusta, ja luonnollisesti normaalin kuukausimaksun.

 

Muutoksen jälkeen lasku lähtee laskutuskauden vaihtuessa huomattavasti nopeammin kuin aikaisemmin. Lisätietoa täällä. 🙂

0 tykkäystä
Highlighted

Konkari ☆
Viestejä 1 234 kpl

23/42

Jos kyseessä olisi kulutukseen perustuva maksu, kuten sähkölasku, jokainen ymmärtäisi, että laskutuksen muutosvaiheessa pidempi laskutuskausi aiheuttaisi isomman sähkölaskun. Lasku olisi kuitenkin jo kulutetusta sähköstä.

Kiinteähintaisen laajakaistan tapauksessa pidemmän laskutuskauden aiheuttaman yhden isomman laskun ymmärtäminen on hankalampaa, mutta liittymän muutos- tai lopetustilanteessa laskutus katkeaa vastaavan ajan aikaisemmin  ja saa tavallaan rahansa takaisin. Eli Sonera ei saa lanttiakaan ylimääräistä, mutta saa rahansa aiempaa nopeammin. Ajattelenko oikein ?

0 tykkäystä
Highlighted

Ex-telialainen
Viestejä 734 kpl

24/42

Sähkölasku on ihan hyvä vertaus! Laajakaistaa laskutetaan jo menneeltä ajalta, eli jo kulutetulta ajalta. Tähän asti lasku on saattanut tulla parinkin kuukauden viiveellä, eli vaikkapa marraskuun kuukausimaksua on laskutettu tammikuussa päivätyllä laskulla.

Tämä on aiheuttanut hämmennystä esimerkiksi silloin, kun jokin muutos on tehty marraskuussa, ja mahdollinen hinnan muutos on näkynyt sitten laskussa vasta tässä tammikuussa päivätyssä laskussa.

Jatkossa laskut eivät tulee enää niin viiveellä. Siirtymäkaudella voi käydä niin, että yksi lasku on kuukautta pidemmältä ajalta. Kuukausimaksu ei ole sen suurempi, kuin ennenkään, mutta jotta saadaan laskutuskausi kirittyä lähemmäksi nykyhetkeä, laskussa on kuukautta pidempi ajanjakso. Siirtymäkauden jälkeen palataan taas normaaliin yhden kuukauden laskutusjaksoon.

Tässä ei siis ole tarkoitus rahastaa ketään, vaan saada laskutus lähemmäksi meneillään olevaa ajanjaksoa.

0 tykkäystä
Highlighted

Uusi keskustelija
Viestejä 16 kpl

25/42

Mitäköhän nyt on tapahtunut, kun kaksi kuukautta sitten Soneran laskuni ( laajakaista+kanavapaketit ) oli 114 euroa, viime kuussa 121 euroa ja nyt 200 euroa? Vedätetäänkö tyhmää asiakasta?

0 tykkäystä
Highlighted

Ex-telialainen
Viestejä 1 346 kpl

26/42

Moikka @harda1 ja tervetuloa Klaaniin, mukava kun löysit tänne. 🙂

 

Olisiko kyse tästä laajakaistan laskutusuudistuksesta?

Suosittelen tarkistamaan laskusta, mitä ajanjaksoa se koskee. Tässä uudistuksen myötä tulee yksi lasku pidemmältä ajanjaksolta, jolloin maksutkin ovat korkeammat kuin tavallisesti. Uudistuksen jälkeen luonnollisesti lasku tulee kuukauden ajalta.

 

Lisätietoa muutoksesta löydät täältä. 🙂

 

0 tykkäystä
Highlighted

Konkari
Viestejä 575 kpl

27/42

@RaMaria kirjoitti:

Laajakaistan laskutusmuutos tehtiin sen vuoksi, että aiemmin laajakaistalaskut tulivat jopa parin kuukauden viiveellä. Esimerkiksi laajakaistalasku ajalta 1.12-31.12 saatettiin laskuttaa vasta helmikuussa. Tällöin mahdolliset liittymään tehdyt päivityksetkin näkyivät laskulla vasta tuolla parin kuukauden viiveellä.

... 

Muutoksen jälkeen lasku lähtee laskutuskauden vaihtuessa huomattavasti nopeammin kuin aikaisemmin. Lisätietoa täällä. 🙂


Perskules tätä klaanisoftaa, joka hukkasi viestini esikatselua pyytäessä ja on aloitettava entistä vihaisempana uudelleen.

 

"Laskutusuudistus" on malliesimerkki miten laskuttaja asiakkaistaan välittämättömyydellään ja sumutuksellaan hankkii badwilliä - eikä Sonera suinkaan ensimmäistä kertaa. Eihän kukaan niele puppua että asiakkaiden toiveesta tämä tehtiin:

"Uudistamme laajakaistalaskutustamme selkeämmäksi 23.2.2015 alkaen saamiemme asiakaspalautteiden johdosta."

"Muutos mahdollistaa sen, että laskutuskauden aikana tehdyt mahdolliset palvelumuutokset näkyvät laskulla nopeammin." (lihavoinut aina)

Helmikuun alussa sain laajakaistalaskun joulukuusta. Juuri maksoin uusimman laskun joka oli tammikuun alusta helmikuun 25. päivään. Sonera on saanut nopeutettua laajakaistasopimusten muutostietojen toimittamisen laskutukseensa kuukaudesta viikkoon ja ottaa viivästyneessä laskutuksessa seisoneet rahat pois asiakkailta. Oleellisempaa kuin palvelumuutosten nopea näkyminen on, että nettiyhteys on maksettava kuukautta aikaisempaa aikaisemmin - kerran noin kaksi kuukautta kerralla mutta lisämaksusta voit saada maksuaikaa. Selkeyttä huonontaa siirtyminen pois kalenterikuukausijaksotuksesta, jolla ei ole muuta oikeaa perustetta kuin että Sonera haluaa rahan nopeammin - laskutusajankohta kuukaudessa  ja eräpäivä lie suunnilleen ennallaan mutta laskutetaan sopimus laskutuskäsittelyn aloittamispäivään saakka. Tämä saattaisi merkitä muutoksia sopimuksen ensimmäisen ja viimeisen jakson maksamiseen myös vanhoissa sopimuksissa, mutta sellaisista ei ole kerrottu.

 


(Ei muuten onnistunut lähetys toisellakaan kerralla - puhui korostetuista html-muutoksista joita ei näkynyt)

Highlighted

Ex-telialainen
Viestejä 1 346 kpl

28/42

Muutoksessa on taustalle se, että vanhan laskutustyylin mukaan saimme usein asiakkailta kysymyksiä laskua koskien.

 

Esimerkkejä:

 

Liittymä päivitetty, asiakas ottaa seuraavan laskun tullen yhteyttä, kun lasku tulee edelleen vanhalla hinnalla. Uusi hintahan siis näkyy vasta sitä seuraavalla laskulla.

 

Liittymä irtisanottu, asiakas ottaa yhteyttä miksi edelleen laskutetaan, vaikka liittymä on irtisanottu. Tämänkin aiheuttaa tuo parin kuukauden laskutusviive.

 

Liittymä avattu juuri, asiakas ihmettelee miksi laskua ei ole tullut. Tässäkin tuo parin kuukauden viive aiheuttaa kysymyksiä.

 

Näistä viiveistä on tullut runsaasti palautteita, joten tehtiin tuo uudistus sen vuoksi. Eli nythän kauden vaihtuessa tehdyt muutokset näkyvät heti seuraavalla laskulla.

 

 

Nythän tämän uudistuksen jälkeen laskutus hoituu samalla tavalla, kuin esimerkiksi matkapuhelinliittymillä. 

Ymmärrän että muutos aiheuttaa harmitusta ja ihmettelyjä, mutta eiköhän alkuhämmennyksen jälkeen kaikkeen totu. 🙂 

0 tykkäystä
Highlighted

Konkari
Viestejä 575 kpl

29/42

Hyvin selitetty. Varmasti olette saaneet kyselyjä asiakkailta jotka intuitiivisesti ajattelevat laskun koskevan edellistä kuukautta eikä sitä edellistä tai ovat ihmetelleet ensimmäisen laskun viivästymistä. Arvelen kuitenkin merkittävänä syynä muutokseen olevan juoksevan rahan saaminen nopeammin sisään kassaan.

0 tykkäystä
Highlighted

Uusi keskustelija
Viestejä 15 kpl

30/42

En kyllä itse näe tässä mitään ongelmaa. Sonera saa sille kuuluvat rahansa nopeammin ja minulla liittymääni tekemäni muutokset näkyvät hinnassa nopeammin joko nostaen tai halventaen hintaa riippuen ihan mitä teen. Passaa oikein hyvin. Kai jokainen ymmärtää että siirtymäkauden lasku on isompi kun siinä laskutetaan pidempi aika.

0 tykkäystä
Haluatko lisätä keskusteluun jotain, tai kysyä lisää? Kirjaudu sisään tai liity jäseneksi osallistuaksesi keskusteluun. Löydät linkit myös sivun yläreunasta.