Telia Yhteisö
peruuta
Näytä tulokset kohteelle 
Hae sen sijaan kohdetta 
Tarkoititko: 
Mickefaraya
Uusi jäsen
  • 0 custom-general.kudos
  • 2 custom-general.replies
  • 0 custom-general.solutions

Laajakaistan asennus

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

Hei!

 

Tilasin uuden laajakaistayhteyden 26.4. ja tilausvahvistuksessa ilmoitettiin asennuspäiväksi 2.5.

Saan muodostettua WLAN-yhteyden modeemiin. Modeemissa myös palaa valot DSL- ja internet-kuvakkeiden kohdalla eli yhteys pitäisi olla kunnossa. Modeemin asetuksiin kirjautuessa (192.168.1.1) huomaan myös että IP-osoite ja DNS on päivittynyt automaattisesti. Yhteyttä ei kuitenkaan ole, vaan kirjauduttua modeemille, aukeaa automaattisesti sama nettisivu, mistä alunperin tilauksen tein (haluaa siis selvästi että suorittaisin toisen tilauksen). Kuuluuko minun nyt tilata ``uusi`` laajakaista kyseiseltä sivulta vai odotanko vielä kärsivällisesti jos netti lähtisi yhtäkkiä toimimaan?

4 vastausta
SINAD
Konkari ☆
  • 600 custom-general.kudos
  • 1317 custom-general.replies
  • 40 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

Kokeiles pingata jotain, esimerkiksi Googlen DNS:aa; eli komentoikkunaan ping 8.8.8.8. Tuleeko vastauksia? Jos tulee, niin kokeile seuraavaksi pingata nimellä esim. ping google.fi. Näillä nyt voisi ensi alkuun selvitellä, toimiiko se yhteys nyt oikeasti kuitenkaan. Myös modeemissa saattaa olla jossain valikoissa mahdollisuus tehdä noita ping-testejä, kokeiles niitä myös sieltä.

EmmaTe
Telialainen
Telialainen
  • 9 custom-general.kudos
  • 73 custom-general.replies
  • 3 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

Hei! Tässä tilanteessa olisi hyvä olla häiriöilmoituksiin yhteydessä, jotta saavat varmistettua että tilaus on mennyt oikein läpi. Saat heihin helpoiten yhteyden omilta sivuilta chatin kautta, tai soittamalla 0206 90400  ma-pe 8-20, la 9-1630 (mpm/pvm)

Mickefaraya
Uusi jäsen
  • 0 custom-general.kudos
  • 2 custom-general.replies
  • 0 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

Pingaaminen onnistuu terminaalista niinkuin pitääkin, eli yhteys varmasti on kunnossa. Sivut eivät vain jostain syystä suostu latautumaan... Pitääpä nyt sitten soittaa sinne häiriöilmoituksiin.

SINAD
Konkari ☆
  • 600 custom-general.kudos
  • 1317 custom-general.replies
  • 40 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

@Mickefaraya@  kirjoitti:

Pingaaminen onnistuu terminaalista niinkuin pitääkin, eli yhteys varmasti on kunnossa. Sivut eivät vain jostain syystä suostu latautumaan... Pitääpä nyt sitten soittaa sinne häiriöilmoituksiin.


Ok eli jos pystyt pingailemaan mm. Googlea niin toi vois olla DNS-vika. Mitäs muuten komento ipconfig mahtaa tulostaa jos annat sen komentoikkunassa (Windows)? Toki voisi kokeilla sellaistakin että jos määrittelisit kokeeksi koneen verkkoasetukset käsin, niin auttaako mitään. Eli verkkoyhteydet/lähiverkkoyhteys (tai wlan) ja sieltä "ominaisuudet" ja sieltä TCP/IP asetukset (Windows).

 

Laita IP osoite vaikka 192.168.1.10 (jos ei ole ennestään samaa IP:tä), verkkomaski on 255.255.255.0, yhdyskäytävä/gateway 192.168.1.1 ja sitten DNS:ksi laitatkin Googlen DNS:n 8.8.8.8. Vaihtoehtoisesti voit jättää IP-osoitteen automaattiseksi ja määritellä vain DNS:ään tuon 8.8.8.8.

 

Ja vaikket testaisikaan noita, olisi hyvä käydä edes tarkistamassa noi asetukset. Voihan siellä olla jo ennestään vaikkapa käsin määriteltynä jotain väärää esim. DNS-kohdassa väärä osoite ja netti ei sen takia toimi. Jos löytyy tällaisia määrityksiä, niin ihan ekana muuta sekä IP että DNS-kohtiin "automaattinen" niin sitten nuo määritykset tulevat reitittimeltä ja niillä asetuksilla yleisesti kuuluisi netin toimia oikein. Normaalitilanteessa kyseiset asetukset kannattaa WLAN-käytössä jättääkin asentoon "automaattinen" niin silloin kone toimii muissakin verkoissa ilman säätämistä.