Laajakaistan tyyppi: Laajakaista Valokuitu / Ethernet 10G

  • 5 February 2020
  • 3 kommenttia
  • 477 katselukertaa

Aiheesta on pari hajanaista keskustelua arvauksineen, siksi nostan tämän uudelleen. 

 

Tilasin Telian laajakaistan jonka tiedoissa lukee: 

- Tyyppi: Laajakaista Valokuitu / Ethernet 10G

- Nopeus: 500-1000M. Normaalinopeus: 600M

 

Jäin miettimään tuota Tyyppi-kohdan kuvausta. Tarkoittaakohan tuo sitä että Telialta tulee valokuitu kiinteistöön (tässä tapauksessa taloyhtiön kellariin) ja siellä sitten on 10G ethernet kytkinportit kytkettävissä huoneistojen nousuihin? Näistä sitten jaetaan tilattu nopeus, tässä tapauksessa esim. tuo 1000M. 

 

Toinen arvaus on se, että Telian yhteys taloon on valokuitu / 10G ethernet.

 

Eli... mitä tuo ethernet 10G tuossa tahtoo kertoa?

 

Meillä on siis cat5e yleiskaapelointi talossa, joten nykyratkaisuilla 1G nopeuden yli ei oikein mennä (ellei tietty mennä niihin 2,5G / 5G tekniikoihin). mutta tämä nyt ei ollut se varsinainen kysymys...


3 kommenttia

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

Voisi luulla, että taloyhtiön kellariin, juurikin tuohon Telian kytkimeen tulee 10G kuitu ja siitä sitten yleiskaapeloinnilla sitä jaetaan käyttäjille eteenpäin. Voihan siellä olla kymmenenkin gigan portit, mutta harvemmassa ne saatika sitten laitteet kuluttajan päässä, jotka tätä tukevat. Eikä tolla Cat5e oikein tolkkua lähteä 10G puristamaan, ehkä jollain todella lyhyellä matkalla sieltä voi yli 1G jopa kulkea. Toki näitä on, ja uusissa emoissa alkaa olla 2,5 ja 5Gbps integroituja ethernet-piirejä. Sitten päästään siihen, että missä tätä nopeutta edes tarvitaan... Kun edes symmetrinen 1/1G olisi saatavilla ensiksi järkevään hintaan.

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +14

Ainakin mulla tuo tarkoittaa sitä että siellä on / sulle tulee kiinteistökytkin. Siinä kytkimessä on kyllä 10G valmius mutta välttämättä siinä ei ole 10G SFP-modulia edes ulos runkoon lähtevässä portissa. Ainakaan minulle asennetussa ei mielestäni ole kun katsoin joskus sitä liityntäkortin tarkkaa tyyppiä. Se olisi itse asiassa jännä tietää että pitäisiköhän sen itse asiassa olla. Jos ei ole niin sitten tuo 10G väite ei pidä paikkaansa. Kuitu itsessäänhän tukee toki 10G yhteyksiä.

 

Siinä määrin tämä hieman kiinnostaisi että lähiaikoina olisin tilaamassa itselleni toisen operaattorin nettiyhteyttä Telian rinnalle ja tällöin syntyy tilanne ettei runkokuidun kapasiteetti enää riitä jos se on tasan 1 gigainen, koska Telian liittymä tavallaan varaa jo kaiken (sisäänpäin). Mutta jos se on oikeasti 10G niin ongelmaa ei silloin tietenkään ole.


Toisen liittymän tilaustarve syntyy siitä, ettei Telian kiinteisiin yhteyksiin saa kiinteää IP-osoitetta. Asiaa on ehdotettu ja se on tyrmätty Telian puolelta. Ainoastaan mobiiliin saa kiinteän IP:n (jossa sille ei ole edes tarvetta).

Oli niin tai näin niin lopputulos on kuitenkin se mitä pitää.


 




Edit JoonasLam: upotettu kuva 

Vastaa