Langaton yhteys ei toimi (Zyxel modeemi)

  • 11 April 2017
  • 1 kommentti
  • 117 katselukertaa

Hankin reilu kuukausi sitten muuton yhteydessä Telia (Sonera) valokuituyhteyden ja sitä varten ostin Zyxel VMG1312-B10D modeemin. Sen kanssa on kuitenkin ollut hieman ärsyttäviä ongelmia. Taloudessa on käytössä yksi läppäri, jolla on käytössä langaton nettiyhteys sekä pöytäkone ja toinen laite, jotka toimivat langallisesti.

 

Pöytäkoneessa ja toisessa langallisesti toimivassa laitteessa ei ole mitään ongelmia netin kanssa (ei ole ollut missään vaiheessa), mutta langattoman netin kanssa saa jatkuvasti tapella. Yhteys katkeilee usein todella satunnaisesti, yleensä langaton yhteys ei ole käytettävissä kun avaan läppärin. Olen googlaillut kaikkia mahdollisia korjauksia, mutta osa on tarjonnut vain väliaiksia korjauksia (päivitin modeemin firmwaren, resetoin yms). Yleensä nettiyhteys korjaantui sillä että vaihdoin modeemin asetuksista kanavaa, mutta tässä viimeisen kolmen päivän aikana sekään ei ole enää toiminut. Tein vianmäärityksen ja tuloksena on ettei DNS-palvelin ole ehkä käytettävissä, olettaisin että tämä tarkoittaa ettei modeemissa ole vikaa vaan yhteydessä? Mutta yhteys toimii normaalisti kuitenkin langallisena, joten en tiedä mitä tuo sitten tarkoittaa. Puhelinta en saa yhteyteen ollenkaan, Chrome sanoo ettei DNS-palvelin ole käytettävissä.

 

En ole kovin hyvä teknologian kanssa, joten saattaa olla että multa on joku tosi selkeä asia huomaamatta. Mutta mitä mahdollisia korjauksia tai vaihtoehtoja tähän olisi? Alkaa hieman pipo kiristää, kun ei tuo langaton netti halua millään toimia (ongema jatkunut melkeinpä koko tämän ajan, kun on tuo nettiyhteys ollut asunnossa). x)


1 kommentti

Toimiiko langatonta yhteys yhtään paremmin modeemin läheisyydessä? Jos siellä kaapelin kanssa yhteys toimii normaalisti niin sitten vika ei voi olla yhteydessä. Olitkin jo hyvin testaillut modeemin resetointia ja päivitystä. Tuossa melkein kannattaa testata ihan toisella modeemilla että toimiiko wlan yhtään paremmin.

Vastaa