Eli, liittymänä on Telian hybrid 20-100Mbs nopeudella. Onglmana oli viime elokuusta asti (jolloin muutin tähän osoitteeseen) että nopeus kiikkui aivan tuon alarajan liepeillä, välillä hieman alle. Olin yhteydessä vikapalveluun ja siellä erittäin mukava asiantuntija yritti tehdä kaikkensa että saisin paremman nopeuden. Hän yritti siirtää reitittimen torniin jossa ei ole ruuhkaa ja nopeudet paremmat. Ongelma oli että singnaalini oli liian heikko. Näin ollen reititin valitsi paremman "palvelun" ( jossa ei muuten kriteerinä ole nopeus kuulema) lopuksi hän neuvoi ostamaan lisäantennin (Insmat Suunta 4G-kaksoisantenni). Tämän saatuani asensin antennin ja katsos kummaa, sain yhteyden tähän torniin jolle osoitteeksi reititin antoin 228cc15. Nopeudet kasvoivat välittömästi 70-90 Mbs luokkaan, ruuhkaaikoinakin 55-65Mbs. Nopeudet mittasin ooklan sovelluksella ja lataamalla 1Gbnull tiedostoa. (suurilla nopeuksilla ookla alkoi näyttämään pienempää nopeutta kuin lataamalla tiedostoa ja ottamalla aikaa).
Kaikki oli hyvin kunnes joulun jälkeen Telian algoritmi tai joku henkilö huomasi että saankin vahingossa sen nopeuden joka mielestäni kuuluisikin liittymän tilaajille. Ja näin tipahdin tuosta tornista pois ja nopeudet taas minimissään. Useasta reitittimen käynnistämisestä huolimatta en tuohon torniin saannut enään yhteyttä.
Otin uudestaan yhteyttä vikapalveluun häiriötiedotteen kautta. Kun mitään ei kuulunut 2 viikkoon niin otin yhteyttä chatin kautta. Kappas kummaa, ei mitään tietoa että olisin vikailmoituksen tehnyt. Nyt paljon töykeämpi asiantuntija ilmoitti että singnaalia ei voi siirtää eikä varsinkaan lukita mihinkään torniin. Eli aivan päinvastoin kun aikaisempi asiantuntija?? Ja taas samat selitykset, ruuhkat sun muut. Kumma kun asun aivan keskellä kaupunkia valtaväylän vieressa ja ei tämän parempaa yhteyttä saada. Ja kuka näitä ruuhkia aiheuttaa liian pienellä kapasiteetillä? Liittymiä myydään mutta verkkoa ei rakennetta samalla vauhdilla. Maaseudulla riivitään johdot alas ja kaupataan 4G yhteyksia joilla ei meinaa edes pankkiasioita voida hoitaa. Milloin näiden tele operaattoreiden vastuullisuus alkaa?
"Suomen suurimpiin teleoperaattoreihin lukeutuvan Telian syyskvartaalin nettomyynti kasvoi 5,5 prosenttia ja nousi kruunumääräisesti ilmoitettuna 20 685 miljoonaan." Tämän me asiakkaat mahdollistamme kun saamme vain miniminopeuden jotta kaistaa riittää useammalle.
Joten kysymys kuuluukin, rajaako Telia nopeuksia että torneihin saadaan mahdollisemman monta asiakasta kun kapasiteetti ei riitä palvelemaan kaikkia asiakkaita joille myynti on myynnyt liittymän?
Edit ReOlivia: Muokattu hieman otsikkoa