Liittymien nopeuden rajoittaminen

  • 11 February 2020
  • 7 kommenttia
  • 126 katselukertaa

Kunniamerkki +6

Eli, liittymänä on Telian hybrid 20-100Mbs nopeudella. Onglmana oli viime elokuusta asti (jolloin muutin tähän osoitteeseen) että nopeus kiikkui aivan tuon alarajan liepeillä, välillä hieman alle. Olin yhteydessä vikapalveluun ja siellä erittäin mukava asiantuntija yritti tehdä kaikkensa että saisin paremman nopeuden. Hän yritti siirtää reitittimen torniin jossa ei ole ruuhkaa ja nopeudet paremmat. Ongelma oli että singnaalini oli liian heikko. Näin ollen reititin valitsi paremman "palvelun" ( jossa ei muuten kriteerinä ole nopeus kuulema) lopuksi hän neuvoi ostamaan lisäantennin (Insmat Suunta 4G-kaksoisantenni). Tämän saatuani asensin antennin ja katsos kummaa, sain yhteyden tähän torniin jolle osoitteeksi reititin antoin 228cc15. Nopeudet kasvoivat välittömästi 70-90 Mbs luokkaan, ruuhkaaikoinakin 55-65Mbs. Nopeudet mittasin ooklan sovelluksella ja lataamalla 1Gbnull tiedostoa. (suurilla nopeuksilla ookla alkoi näyttämään pienempää nopeutta kuin lataamalla tiedostoa ja ottamalla aikaa).
Kaikki oli hyvin kunnes joulun jälkeen Telian algoritmi tai joku henkilö huomasi että saankin vahingossa sen nopeuden joka mielestäni kuuluisikin liittymän tilaajille. Ja näin tipahdin tuosta tornista pois ja nopeudet taas minimissään. Useasta reitittimen käynnistämisestä huolimatta en tuohon torniin saannut enään yhteyttä.
Otin uudestaan yhteyttä vikapalveluun häiriötiedotteen kautta. Kun mitään ei kuulunut 2 viikkoon niin otin yhteyttä chatin kautta. Kappas kummaa, ei mitään tietoa että olisin vikailmoituksen tehnyt. Nyt paljon töykeämpi asiantuntija ilmoitti että singnaalia ei voi siirtää eikä varsinkaan lukita mihinkään torniin. Eli aivan päinvastoin kun aikaisempi asiantuntija?? Ja taas samat selitykset, ruuhkat sun muut. Kumma kun asun aivan keskellä kaupunkia valtaväylän vieressa ja ei tämän parempaa yhteyttä saada. Ja kuka näitä ruuhkia aiheuttaa liian pienellä kapasiteetillä? Liittymiä myydään mutta verkkoa ei rakennetta samalla vauhdilla. Maaseudulla riivitään johdot alas ja kaupataan 4G yhteyksia joilla ei meinaa edes pankkiasioita voida hoitaa. Milloin näiden tele operaattoreiden vastuullisuus alkaa?
"Suomen suurimpiin teleoperaattoreihin lukeutuvan Telian syyskvartaalin nettomyynti kasvoi 5,5 prosenttia ja nousi kruunumääräisesti ilmoitettuna 20 685 miljoonaan." Tämän me asiakkaat mahdollistamme kun saamme vain miniminopeuden jotta kaistaa riittää useammalle.


Joten kysymys kuuluukin, rajaako Telia nopeuksia että torneihin saadaan mahdollisemman monta asiakasta kun kapasiteetti ei riitä palvelemaan kaikkia asiakkaita joille myynti on myynnyt liittymän?


 


Edit ReOlivia: Muokattu hieman otsikkoa


7 kommenttia


Liittymien nopeuksia ei rajoiteta kuvailemallasi tavalla, jos saat hyvät nopeudet niin sen jälkeen iskee leikkuri. Tällainen ei ole laillista, eikä myöskään kovin pitkä aikaista liiketoimintaa.


 


Kuulostaa nyt että reitittimelle on aiemmin tehty taajuuspakotus poikkeuksellisesti sinun puolestasi teknisenpuolen toimesta. Normaalisti tämä tehdään itse reitittimen hallinnasta.


Liittymää ei voi pakottaa käyttämään jotakin tiettyä tukiasemaa. Tähän voi vaikuttaa taajuuspakotuksella, laitteen sijoittelulla ja lisäantennilla.


Oliko teillä aiemmin puhetta että mille taajuudelle reititin pakotettiin?


 


Mobiiliverkossa nopeudet määräytyvät signaalin voimakkuuden/laadun, päätelaitteen ominaisuuksien, käytössä olevien taajuuksien ja tukiaseman käyttöasteen mukaan. Ilman taajuuspakotusta reititin valitsee sen taajuuden ja tukiaseman josta se saa mielestään parhaimman signaalin. Yksinkertaistettuna, tukiasemat huutavat kilpaa ja reititin kuuntelee sitä kuka kuuluu parhaiten mutta ei huomioi että kenellä on parhaat jutut.


 


Tukiaseman kapasiteetti jaetaan kaikkien sen käyttäjien kesken. Yhden tukiaseman käyttäjämäärät voivat vaihdella paljonkin.


 


Teknisenpuolen kanssa voidaan toki katsoa että onko jollakin taajudella tai tukiasemalla siellä parempi tilanne ja mihin ilmansuuntaan antenni kannattaa sijoittaa. 


Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +10

Kannattaa myös tuosta reitittimestä käydä muuttelemassa taajuus- ja antenniasetuksia. Jollain vanhalla firmisversiolla oli bugi, että ulkoinen antenni tai taajuuslukitus ei pysy käytössä vaikka se onkin hallinnasta valittu. Korjautuu kun muuttaa asetusta muuksi, boottaa ja valitsee alkuperäisen asetuksen. Jos kyse onkin vain jostain vastaavasta.

Kunniamerkki +6

Reititin on pakotettu 4G (2600MHz) ja antenni asetus on Double Connector Antenna, eli tismalleen samat asetukset. Antenni ja reititin on samassa paikassa. Taloja ei ole rakennettu 3 km sisään uusia eikä taloyhtiöön ole vaihdettu selektiivilaseja. Niin ja reitittimen versio on edelleen EG06ELAR02A03M4G.


Silti reititin ei muodosta yhteyttä tuohon torniin jossa aikaisemmin oli. Tuossa "nopeassa" tornissa myös RSRQ arvo oli -10, nyt -14 -17 eli,  Paljon häiriötä, käyttökelvoton yhteys.


RSRP arvo oli tuossa nopeassa -79, nyt -119, eli taas todella heikko signaali. Ja sitten Telian mukaan tuosta tornista tulee parempi "palvelu"

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +14

Nyt seuraavana kannatta kokeilla vielä matalammat taajuudet 2100 ja 1800MHz varmuuden vuoksi läpi ja kokeilla @jessenic neuvomaa ohjetta.


Tilannetta tuntematta sen tarkemmin en osaa sanoa miksi häiriö on alkanut. Syy ei kuitenkaan varmuudella ole että liittymä ei saisi enää meidän asetuksen vuoksi yhteyttä parempaan tukiasemaan. Syitä voi olla monia miksi yhteys muodostuu nyt toiseen heikompaan tukisemaan. Esimerkiksi verkkoon tehdyt muutokset, suunta-antennin liikkuminen, reitittimen häiriö jne.


Voimme chatin kautta osoitetiedon avulla kertoa sinulle mikä ilmansuunta ja etäisyys + taajuus parhaaseen (vapaimpaan) tukiasemaan on.

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +14

Mobiiliverkossa et voi vaikuttaa siihen, mihin tukiasemaan modeemisi rekisteröityy. Siellä modeemin sisällä pyörii ns. "cellusofta" joka hoitaa kaiken L1...L2 radiorajapinnan hallinnan alusta loppuun yhdessä tukiasemien kanssa neuvotellen. Eli tämä kaikki tapahtuu alimmalla tasolla ja täysin automaattisesti ja useimmien myös kaikista vahvimmin suojattuna, eli edes modeemin firmwarella ja kaikista vähiten käyttäjällä on mitään valtaa vaikuttaa radiorajapinnan oikkuihin.


 


Käytännössä edes modeemin valmistaja joka on tehnyt firmwaren ei useimmiten voi vaikuttaa radiopuolen softaan. Itse modeemikomponentti voi olla jopa aivan toisen valmistajan tekemä. Modeemin firmwarelle se komponentti näkyy esimerkiksi USB2-rajapintana, jonka kautta kaikki dataliikenne menee. Siellä on erilliset endpointit mm. AT-komennoille ja dataportille. Ainoa mitä voi tehdä on se mitä AT-komentokanta tarjoaa eli yhteyden muodostukset ja katkomiset, pakottaminen 4G-verkkoon tai halutuille taajuuksille yms. asetuksia mutta haluttua tukiasemaa sieltä ei voi määritellä. Ja käyttäjä ei useimmiten pääse antamaan edes näitä AT-komentojakaan.


 


Kun kyse on mobiililaajakaistasta, niin pitää ymmärtää että kyseessä on jaettu tilaajayhteys. Se on siis aivan eri asia kuin kiinteä netti. Eli siinä on yksi nettiyhteys jaettu jopa satojen käyttäjien kesken ja se mitä operaattorilta saat tilatessasi kyseisen palvelun ei itse asiassa ole edes liittymä, vaan pelkästään käyttölupa yhteiskäyttöiseen liittymään.


 


Suunta-antennin avulla voi yrttää "hämätä" cellusoftaa valitsemaan tietty, vähemmän ylikuorimittunut tukiasema, mutta sekään ei mitenkään välttämättä onnistu. Signaalin laatua kun mitataan lukuisin eri kriteerein ja näissä osa on sellaisia että ulkoinen antenni voi jopa huonontaa tuloksia. Toki jos saat jostain ilmaiseksi sellaisen antennin testiin niin kannattaa kokeilla. Mutta mitä itse olen näitä joskus joutunut jossain tutkimaan niin olen nähnyt senkin että tulokset olivat ulkoisella antennilla paljon huonommat kuin sitä ilman, vaikka signaalin laatu olikin parempi.

Kunniamerkki +6

Oli miten päin tahansa, yhteys tuohon torniin (228cc15) jälleen saatu. Itse mitään muuttamatta, antenniin koskematta ja mitään asetuksia muuttamatta. 

Kunniamerkki +6

@SINAD@  kirjoitti:

Mobiiliverkossa et voi vaikuttaa siihen, mihin tukiasemaan modeemisi rekisteröityy. Siellä modeemin sisällä pyörii ns. "cellusofta" joka hoitaa kaiken L1...L2 radiorajapinnan hallinnan alusta loppuun yhdessä tukiasemien kanssa neuvotellen. Eli tämä kaikki tapahtuu alimmalla tasolla ja täysin automaattisesti ja useimmien myös kaikista vahvimmin suojattuna, eli edes modeemin firmwarella ja kaikista vähiten käyttäjällä on mitään valtaa vaikuttaa radiorajapinnan oikkuihin.


 


Käytännössä edes modeemin valmistaja joka on tehnyt firmwaren ei useimmiten voi vaikuttaa radiopuolen softaan. Itse modeemikomponentti voi olla jopa aivan toisen valmistajan tekemä. Modeemin firmwarelle se komponentti näkyy esimerkiksi USB2-rajapintana, jonka kautta kaikki dataliikenne menee. Siellä on erilliset endpointit mm. AT-komennoille ja dataportille. Ainoa mitä voi tehdä on se mitä AT-komentokanta tarjoaa eli yhteyden muodostukset ja katkomiset, pakottaminen 4G-verkkoon tai halutuille taajuuksille yms. asetuksia mutta haluttua tukiasemaa sieltä ei voi määritellä. Ja käyttäjä ei useimmiten pääse antamaan edes näitä AT-komentojakaan.


 


Kun kyse on mobiililaajakaistasta, niin pitää ymmärtää että kyseessä on jaettu tilaajayhteys. Se on siis aivan eri asia kuin kiinteä netti. Eli siinä on yksi nettiyhteys jaettu jopa satojen käyttäjien kesken ja se mitä operaattorilta saat tilatessasi kyseisen palvelun ei itse asiassa ole edes liittymä, vaan pelkästään käyttölupa yhteiskäyttöiseen liittymään.


 


Suunta-antennin avulla voi yrttää "hämätä" cellusoftaa valitsemaan tietty, vähemmän ylikuorimittunut tukiasema, mutta sekään ei mitenkään välttämättä onnistu. Signaalin laatua kun mitataan lukuisin eri kriteerein ja näissä osa on sellaisia että ulkoinen antenni voi jopa huonontaa tuloksia. Toki jos saat jostain ilmaiseksi sellaisen antennin testiin niin kannattaa kokeilla. Mutta mitä itse olen näitä joskus joutunut jossain tutkimaan niin olen nähnyt senkin että tulokset olivat ulkoisella antennilla paljon huonommat kuin sitä ilman, vaikka signaalin laatu olikin parempi.




Näinhän se voi olla. Toisaalta aina tulee mieleen näiden isojen autotehtaiden päästöhuijaukset.

Vastaa