Linksys ea6900 -reititin Soneran verkossa

  • 7 February 2016
  • 3 kommenttia
  • 10 katselukertaa

Onko kukaan törmännyt ongelmiin Linksys ea6900 -reitittimen kanssa? Soneran verkossa kyseinen reititin pudottaa liittymän (kiinteä liittymä, valokuitu) nopeuden neljäsosaan. Eli jos kytken läppärin suoraan kiinni Ethernet-pistokkeeseen seinässä, latausnopeus on keskimäärin n. 80 Megaa. Mutta kun kytken ko. routerin seinään ja läppärin kaapelilla kiinni reitittimeen (reitittimessä ei tällöin ole muita laitteita kiinni ja wlan on poissa käytöstä), latausnopeus on n. 20 Megaa. Sama laite toimii Elisan verkossa ongelmitta. Olen ollut kahdesti yhteydessä Linksysin tukeen ja asetukset on käyty tuen kanssa läpi ja firmis päivitetty, mutta ei mitään vaikutusta. Tuleeko kenelläkään mieleen mitään keinoja korjata tilanne (reitittimen vaihtamisen lisäksi)?


3 kommenttia

Tiedätkö tuosta laitteesta millä nopeudella ja duplexilla se kättelee verkonlaitteen kanssa? Yleensä tuo selviää sieltä hallinnasta käsin kun katsoo WAN-asetuksia. Oletko testannut mitään toista reititintä vielä liittymässä ?

Niin, ja onhan käytössä neliparinen verkkokaapeli (CAT5e tai CAT6) kaikissa liitoksissa?

Hallinnassa on määritelty seuraavia asioita:

- Kaistanleveys palvelimesta: 120000 Kbps

- Internet-yhteyden tyyppi: Automaattinen määritys - DHCP

- Toimialueen nimi: dhcp.inet.fi

- MTU: manuaalinen, koko: 1500

- NAT: käytössä

- Dynaaminen reititys (RIP): ei käytössä

- Valvonta-osuudessa: UPnP: käytössä, Sovellustason yhdyskäytävä: ei käytössä, Suora välitys: käytössä

 

En tiedä vastaavatko nämä kysymykseesi, duplexista en löytänyt mitään.

 

Netgearin N300 olen testannut, se pudottaa nopeutta samoin kuin Linksys.

 

Kaapelit ovat CAT5e tai CAT6.

Ei tuosta suoraan ilmene sen laitteen WAN-portin käyttämä kättelynopeys tai duplex. Kiitos kuitenkin tiedoista ylipäätään 🙂 Mä melkein suosittelisin että otat yhteyttä ihan vikapalveluun tästä asiasta ja kerrot tilanteesta. Asentajakäyntiähän tässä ei tarvita vaan pyydät verkonhallintaa vilkaisemaan vain tuon kättelynopeuden sinun reitittimen kanssa.

Vastaa