Modeemin MAC-osoitteen vaihtaminen

  • 25 March 2021
  • 9 kommenttia
  • 1442 katselukertaa

Hei, kuinka kauan MAC-osoitteen vaihto? 


Olen soittanut asiakastukeen, muttei tapahtunut yhtään mitää eikä netti toimi. Odotan jo 2 viikkoa!


 


Modeemin MAC-osoite minun teliassa on **********.


ja tarkoituksena on vaihtaa sitä **********.


 


Pitääkö odottaa vuoden verran taas vai?


Jos tällä on jossain Telian asiakaspalvelun työntekijöitä


minun teliatunnukseni ********


 


 


 


Edit SannaMKoo: Piilotettu käyttäjätunnus. Ethän jää mitään tunnistetietoja foorumilla!


Edit MinnaLN: piilotettu MAC-osoite.


Edit HannaSu: muokattu otsikkoa hieman.


9 kommenttia

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +14

Jälkimmäisenä mainittu näyttäisi olevan Asustekin valmistama laite? Oletko katsonut, onko siellä mahdollisuutta vaihtaa laitteen MAC-osoitetta (MAC address cloning), jolloin voisit asettaa sinne tuon ensin mainitsemasi MAC-osoitteen. Monissa parempilaatuisissa laitteissa esim. reitittimissä voi määritellä omavalintaiset MAC:it jolloin esim. laitteen vaihto toiseen onnistuu saumattomasti ja ilman että edes julkinen IP-osoite vaihtuu muuksi.

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +15

@ekoman@  kirjoitti:

Hei, kuinka kauan MAC-osoitteen vaihto? 


Olen soittanut asiakastukeen, muttei tapahtunut yhtään mitää eikä netti toimi. Odotan jo 2 viikkoa!


 


Modeemin MAC-osoite minun teliassa on *********.


ja tarkoituksena on vaihtaa sitä *********.


 


Pitääkö odottaa vuoden verran taas vai?


Jos tällä on jossain Telian asiakaspalvelun työntekijöitä


minun teliatunnukseni ********


 




Heippa @ekoman ja lämpimästi tervetuloa tänne Yhteisöön keskustelemaan, kiva että löysit paikalle!


 


Kaikki keskustelu täällä käydään julkisesti, eli meillä moderaattoreillakaan ei ole asiakastietoihisi pääsyä. Mutta MAC-osoite voidaan kyllä vaihtaa joko asiakaspalvelussamme, tai sitten sen voit tehdä myös Minun Telia -asiakassivuille kirjautuen. Minun Teliassa pääset sen kirjaamaan Yhteys kotiin -liittymäsi tiedoista klikkaamalla "Päivitä CM MAC-osoite". Ja tosiaan siihen tulee kirjata nimenomaan laitteesta löytyvä CM MAC.


 


Asiakassivuilta löytyy myös chatti kirjautumisen jälkeen, sieltä kautta pystytään myös tässä auttamaan! 

Edit MinnaLN: piilotettu MAC-osoite.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +16

Nyt täytyy olla tarkkana sen suhteen, minkä laitteen MAC-osoitteista keskustellaan.

 

Kaapelimodeemin MAC-osoitetta ei voi vaihtaa. Se on kiinteä. Muutenhan kaikki kävisivät etsimässä Telian myymälän, jossa on käytössä oleva kaapelimodeemi, kloonaisivat myymälän MAC-osoitteen omaan modeemiinsa ja käyttäisivät jatkossa liittymää maksutta.

 

Asus tekee kyllä kaapelimodeemeja, mutta ne ovat Suomessa harvinaisia. Mikäli kysyjä on kytkenyt Asuksen langattoman tukiaseman kaapelimodeemiinsa, Telialle ilmoitetaan edelleenkin kaapelimodeemin, ei langattoman tukiaseman MAC-osoite.

 

Jos langaton tukiasema ei toimi kaapelimodeemin perässä, syynä voivat olla päällekäiset ip-osoiteavaruudet. Tämän voi ratkaista useammallakin tavalla:

  • Poista langattomasta tukiasemasta reititys, eli kytke se tukiasematilaan, AP mode, access point mode.
  • Vaihda langattoman tukiaseman osoiteavaruus toiseen, joka ei mene modeemi kanssa päällekäin. Esimerkiksi, jos modeemi on 192.168.0.1, vaihda tukiaseman osoitteeksi 192.168.1.1.
  • Aseta kaapelimodeemi siltaavaan tilaan.

Toki, mikäli edes kaapelimodeemiin suoraan kytketty tietokone ei pääse internettiin, tulee ennen tätä selvittää miksi kaapelimodeemi ei saa yhteyttä.

 

Onhan kaapelimodeemi varmasti kytketty antennirasian data- tai tv-liittimeen? Radio-liittimeen kytketty kaapelimodeemi ei toimi.

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +14

@irritus@  kirjoitti:

Kaapelimodeemin MAC-osoitetta ei voi vaihtaa. Se on kiinteä. Muutenhan kaikki kävisivät etsimässä Telian myymälän, jossa on käytössä oleva kaapelimodeemi, kloonaisivat myymälän MAC-osoitteen omaan modeemiinsa ja käyttäisivät jatkossa liittymää maksutta.


Ei kai se asiakkaan tunnistus nyt sentään pelkän MACin varassa voi olla? Eihän??? Onhan tähän paljon fiksumpiakin tapoja olemassa esim. IEEE802.1X. Aika vaikea uskoa että tällainen systeemi olisi luotu pelkästään MACin varaan. MAC-osoitehan löytyy viime kädessä kaapeliverkon suuntaan olevan PHY-lohkon/modeemin EEPROMilta ja se kyllä aika helposti vaihdettavissa, jos vähän tietää mitä tekee.

 

Ei tästä ole kuin itse asiassa pari viikkoa kun piti itse vaihtaa Nintendo Switchin USB-verkkosovittimen MAC-osoite samaksi kuin toisessa huoneessa olevassa telakassa, jotta konsoli saisi aina saman verkko-osoitteen. Kyseistä toimintoa ei ole missään valmiissa valikoissa, eikä siihen ole valmista työkaluakaan. No, ei muuta kuin selvittämään mikä PHY piiri laitteesa oli (Asix) ja sen jälkeen varauduin avaamaan laitteen ja vaihtamaan sen MACin suoraan sinne EEPROm-piirille. Mutta tätäkään ei edes tarvinnut tehdä, koska Linuxin puolella pystyi ethtoolilla lukemaan ja kirjoittaman PHY-piirin eepromia, josta löytyi helposti se MAC osoitteen paikka ja se olikin muutettu jo alle viidessä minuutissa. Eikä tarvinnut edes avata laitetta... 🙂>

 

Eli tämän takia mitään turvallisuutta ei pidä koskaan asettaa pelkän MACin varaan.

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +14

Mites muuten kaapeliverkkoon voi saada ne 5 julkista IP:tä, jos koko pääsy on tällä tavalla MAC-osoitteiden varassa? Useammalla julkisella osoitteellahan jokainen MAC näkyy operaattorille asti ja yhtälailla eri asiakkailla saattaa huonolla tuurilla olla samalla MACilla olevia laitteita.

Kiitos vastauksista.

Tuli selvä. 

Pitää ostaa kaapelimodeemin. 

Käyttäjätaso 1
Kunniamerkki +4

En tiedä, oletko kuullut Internetistä, mutta sieltä löytyy ihan tietoa 😉> https://en.wikipedia.org/wiki/DOCSIS

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +16

@SINAD@  kirjoitti:

Ei kai se asiakkaan tunnistus nyt sentään pelkän MACin varassa voi olla?


Ei sentään. Kaapelimodeemin MAC-osoite on suojattu varmenteella. Jos osoite ei täsmää varmenteeseen, kaapelimodeemikeskitin ei salli verkkoon kirjautumista.

 

https://en.wikipedia.org/wiki/DOCSIS#Security

 


@SINAD@  kirjoitti:

Mites muuten kaapeliverkkoon voi saada ne 5 julkista IP:tä, jos koko pääsy on tällä tavalla MAC-osoitteiden varassa?

Aivan kuten langattomissa lähiverkoissakin, paketeissa on useita päällekäisiä MAC-osoitekerroksia. Keskittimelle saapuvassa paketissa on sekä kaapelimodeemin että asiakkaan varsinaisen laitteen MAC-osoitteet, kun modeemi on sillattu. Verkkoon kirjautumiseen käytetään ainoastaan kaapelimodeemin MAC-osoitetta. Muiden laitteiden MAC-osoitetta ei ilmoiteta operaattorille, ne sallitaan automaattisesti, kun yhteys kulkee verkkoon kirjautuneen kaapelimodeemin kautta.

 

Joissakin kaapelimodeemeissa langattomalla lähiverkolla ja reitittimellä on omat MAC-osoitteensa. Tällöin onkin oltava tarkkana, että operaattorille ilmoittaa nimenomaisesti CM MAC-osoitteen.

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +14

@irritus@  kirjoitti:

Aivan kuten langattomissa lähiverkoissakin, paketeissa on useita päällekäisiä MAC-osoitekerroksia. Keskittimelle saapuvassa paketissa on sekä kaapelimodeemin että asiakkaan varsinaisen laitteen MAC-osoitteet, kun modeemi on sillattu.operaattorille ilmoittaa nimenomaisesti CM MAC-osoitteen.


No langattomissa mennään 802.11 mukaan eli vähän erinäköisellä framella. Mut joo, kaapelipuolella joku vastaava järjestely siis.. Koko Docsista ei ole nyt aikaa ja mielenkiintoa alkaa opiskella. MAC:in vaihto vaatisi siis varmenteen laskenta-algoritmin, joka on arvatenkin jotain salaista...

Vastaa