Miksi netti pätkii?

  • 2 August 2015
  • 8 kommenttia
  • 251 katselukertaa

Moro,

 

Viimesen parin kuukauden aikana netti pätkäsee totaalisesta; NettiTV ja tietokoneen netti lakkaa toimimasta. Ongelma korjaantuu yleensä modeemin puutilla kerran tai kaksi. Eli parikuukautta kun menee takaisin päin, tätä ei ole käynyt näin useasti. Muutaman kerran viikossa joutuu modeemin buuttaa, joskus parikin kertaa päivässä.

 

Onko modeemiin tehty jokin firmispäivitys vai onko verkossa jotakin vikaa?

 

Modeemi on Thomson TG789vn, softa versio 10.5.1.Q.

 

Alkaa käymään ärsyttäväksi.

 

Terveisin,

Timo


8 kommenttia

Kunniamerkki +10

Mikähän liittymätyyppi on käytössä: adsl, vdsl ...  ja kiinteistön tyyppi: omakotitalo, kerrostalo... ?

Laajakaistan tyyppi: Laajakaista Valokuitu / VDSL2
Laajakaistan nopeus: 50-100M

 

Kerrostalo.

Kunniamerkki +10

No niin, näin vähän arvelinkin.

Oletko sattunut lukemaan useita eri viestejä täältä keskusteluista, joissa ollut lähtökohdat aivan samat.

 

Nämä taloyhtiöiden kuitu-vdsl-liittymät ovat ongelmiltaan niin monimuotoisia, ettei mitään yleispätevää syytä vikaan voi antaa. Ehkä ensimmäinen on kysellä naapureilta, onko heillä samaa vikaa. Jos on, niin sitten vika paikallistuu todennäköisesti kuitu-/vdsl -yhteyteen. Mikäli ongelmaa on vain sinulla, niin sitten kysessä saattaa olla päätelaite-/huoneiston kaapelointi vika.

 

Jos mahdollista, niin kannattaisi kokeilla toista varmasti toimivaa vdsl-päätelaitetta, niin tuota vikaa voisi vähän rajata. Ei ole mitenkään harvinaista, että vdsl-modeemissa on jotain vikaa. Kiitos siitä taitaa kuulua sille, että nämä ovat nykyään kaikki "halpoja Aasian" tuotteita. Myöskin jo useaan otteeseen on tullut todettua etenkin vanhojen kerrostalojen osalta, että puhelinkaapelointi on usein aika huiskimalla tehty. Ei pelaa kunnolla nopean vdsl-kanssa vaan pätkii jatkuvasti.

 

Vähän kuulostelua naapureilta, modeemin vaihtokokeilua ja sitten tarvittaessa vikailmoitusta kehiin.

 

 

Kyllä täällä Rovaniemellä ainakin tämä kaapeliliittymä pätkii parhaimmillaan useamman kerran päivässä.. ongelma poistuu itsekseen yleensä 2-5 minuutissa, yleensä ennen kuin esim sonera avustaja kerkeää keksiä vian.. Windowsin ongelmanetsijä herjaa yleensä puuttuvaa DNS-yhteyttä ja modeemin virhelogi näyttää melkoista vikalistaa.

 

Mon Aug 03 22:48:21 2015   Error (4)  Missing BP Configuration Setting TLV Type: 17.9;CM-MAC=00:26:... 
 Mon Aug 03 22:48:21 2015   Error (4)  Missing BP Configuration Setting TLV Type: 17.8;CM-MAC=00:26:... 
 Mon Aug 03 22:48:21 2015   Error (4)  Missing BP Configuration Setting TLV Type: 17.7;CM-MAC=00:26:... 
 Mon Aug 03 22:48:21 2015   Error (4)  Missing BP Configuration Setting TLV Type: 17.6;CM-MAC=00:26:... 
 Mon Aug 03 22:48:21 2015   Error (4)  Missing BP Configuration Setting TLV Type: 17.5;CM-MAC=00:26:... 
 Mon Aug 03 22:48:21 2015   Error (4)  Missing BP Configuration Setting TLV Type: 17.4;CM-MAC=00:26:... 
 Mon Aug 03 22:48:21 2015   Error (4)  Missing BP Configuration Setting TLV Type: 17.3;CM-MAC=00:26:... 
 Mon Aug 03 22:48:21 2015   Error (4)  Missing BP Configuration Setting TLV Type: 17.2;CM-MAC=00:26:... 
 Mon Aug 03 22:48:21 2015   Error (4)  Missing BP Configuration Setting TLV Type: 17.1;CM-MAC=00:26:... 
 Time Not Established  Warning (5)  DHCP WARNING - Non-critical field invalid in response ;CM-MAC... 
 Fri Jul 31 14:02:31 2015   Critical (3)  Started Unicast Maintenance Ranging - No Response received - ... 
 Thu Jul 30 14:52:31 2015   Critical (3)  Unicast Ranging Received Abort Response - Re-initializing MAC... 
 Mon Aug 03 22:49:08 2015   Critical (3)  Received Response to Broadcast Maintenance Request, But no Un... 

 

Ongelma tuntuu esiintyvän pääasiassa kesäisin.. viime kesänä meni ihan samalla tahdilla, talviaikaan ei juuri ongelmia ollut. Onneksi sopimus on katkolla ensi kesänä, eikä taida kyllä jatkua jos ei hommaa saada toimimaan.

Kunniamerkki +10

Aloittajalla on tosiaan kuitu/vdsl-liittymä, joissa on ollut ongelmia.

Totta on myös se, että tosi paljon on ongelmia kaapelinetin kanssa. Aivan kuten edellisessä viestissä kerrottiin. Itse en huolisi kaapelinettiä sitten millään, juuri tuon huonon toimintavarmuuden vuoksi. Mielummin tyydyn 24megaseen adsl:ään, joka toimii.

 

Noihin loppupäässä eli kiinteistössä vdsl-tekniikalla toteutettuihin nettiliittymiin on usein ongelmana tuo sisäverkko, mutta voiko se olla myös näissä kaapelinettiliittymissäkin. Onko näitä antenniverkkoja suharoinut taloyhtiöissä "ne samat tyypit", jotka televerkkojakin?

 

Sillä tavalla olisi kiva tehdä vertailuja esim. omakotitaloasujien kesken, joilla on vdsl- ja kaapelinettilittymiä. Niissähän ei tuota taloyhtiön sisäverkkoa ole, joten toimivatko ne yhtään paremmin. Varsinkin siinä tapauksessa, että omakotitalon puhelinsisäverkko ja antenniverkko on varmasti kunnossa. Sen toteaminen on yksinkertaisemman ja pienemmän rakenteensa vuoksi kätevämpää. Eikä mahdollisia ongelmapaikkoja ole kovin montaa.

Niin tosiaan unohtui mainita alotuspostissa, että kyllä naapureillakin pätkii. Tätä ongelmaahan ei siis ollut pari kuukautta takaisin päin, että siksi ihmettlein, että onko jotain muutostöitä tehty modeemin firmikseen tjsp.

 

Vai onko vaan sitten että kesän "lämpö" sotkee noita slameja tuolla joskus ja kun buuttailen modeemin, joka kestää aina sen 5-10 min niin sitten se onkin jo taas kunnossa. Mitään pahemmin logeja ei tullut tutkittua, pingillä yleensä huomannu kun tosiaan DNS kusee.

Kunniamerkki +10

Tuohan oli minun mielestäni aika merkittävä tieto.

Ei oikeastaan voi talon kaapelointi tai vdsl-modeemit olla syynä, kun useiden huoneistojen osalta on nyt sitten äkisiti alkanut pätkimään. Ongelmahan täytyy olla niille kaikille yhteisessä osiossa.

Voisi hyvinkin olla tuo kuitumuunnin-vdsl-dslm, mikä on taloyhtiön tiloissa, syyllinen tähän. Myöskään itse kuituyhteyden ongelma ei ole poissuljettu.

 

Joka tapauksessa nämä viittaa nyt sitten operaattorin yhteyteen/laitteisiin, niin sitä suuremmalla syyllä vikailmoitusta vaan. 

Joo... tämä alkaa pikkuhiljaa ottaan pannuun. Täällä tuo pätkiminen (kaapeliliittymä 100/5) käyttäytyy juuri samalla tavalla 3-4 viikon sykleissä?? Alkaa samanlaisella pätkimisellä kerran pari päivässä, pikkuhiljaa tihenee että katkoksia jopa tunnin välein. Lopulta jämähtää niin että ei modeemin buuttauksetkaan auta - soitto vikapalveluun ja homma alkaa toimimaan saman tien ja pelaa todella hyvin noin 3vkoa sitten sama rumba taas uudelleen..... Edelleenkään Soneralla ei mitään vikaa, pitää tarkistaa omia kaapeleita ja reitittimiä yms, vielä ei ole ehdoteltu että jääkaapin merkki ei ole yhteensopiva kaapelilaajakaistan kanssa:smileyfrustrated:

 

Edit - ja tämä siis Rovaniemellä

Vastaa