Miten ottaa käyttöön Zyxel VMG1312-B10D ja langaton verkko?

  • 16 November 2017
  • 7 kommenttia
  • 17 katselukertaa

Taloyhtiöön tuli Soneran yhteys jo vuosi sitten. Sain laitteen ja kertakaikkiaan en onnistu tässä mitenkään.


 


Haluaisin laitteen avulla langattoman, jos mahdollista, ettei tarvitse muuta kuin avata kone.


Laatikossa oli kone + keltainen johto + puhelinrasiaan laitettava johto.


 


Olen löytänyt SSID tunnukset ja olen ymmärtänyt pistämään piuhat seinään + painamaan kojeen päälle.


 


Nyt en millään ymmärrä, kun keltaisessa johdossa kaksi päätä, samannäköisiä, niin mihin sen toisen pään laitan...? Opasteen mukaan toinen menee LAN 4/Wan, joo sen tein. 


 


Jos olisitte niin ystävällisiä, että neuvoisitten ihan todella kuin lapselle, kun ikää on hieman kertynyt, mutta toisaalta en haluaisi antaa periksi.


 


Kiitos


 


Jos mahdollista neuvokaa loppuun asti, käytössäni läppäri HP 620 ja Tabletti Huawei 10, mieluiten tähän läppäriin haluaisin tämän talon tarjoaman netin. Nyt olen jakanut puhelimestani netin ja kuulema syö paljon akkua.


 


EDIT: muokattu otsikkoa ja siirretty oikean aihealueen alle//TuizeKoo


7 kommenttia

Kysyjä lisää vielä, että HP 620, koneessa Windows 7

Kunniamerkki +14

@kollikissat kirjoitti:

Taloyhtiöön tuli Soneran yhteys jo vuosi sitten. Sain laitteen ja kertakaikkiaan en onnistu tässä mitenkään.


 


Haluaisin laitteen avulla langattoman, jos mahdollista, ettei tarvitse muuta kuin avata kone.


Laatikossa oli kone + keltainen johto + puhelinrasiaan laitettava johto.


 


Olen löytänyt SSID tunnukset ja olen ymmärtänyt pistämään piuhat seinään + painamaan kojeen päälle.


 


Nyt en millään ymmärrä, kun keltaisessa johdossa kaksi päätä, samannäköisiä, niin mihin sen toisen pään laitan...? Opasteen mukaan toinen menee LAN 4/Wan, joo sen tein. 


 


Jos olisitte niin ystävällisiä, että neuvoisitten ihan todella kuin lapselle, kun ikää on hieman kertynyt, mutta toisaalta en haluaisi antaa periksi.


 


Kiitos


 


Jos mahdollista neuvokaa loppuun asti, käytössäni läppäri HP 620 ja Tabletti Huawei 10, mieluiten tähän läppäriin haluaisin tämän talon tarjoaman netin. Nyt olen jakanut puhelimestani netin ja kuulema syö paljon akkua.




Kyseinen laite on adsl/vdsl modeemi/reititin. Kytkekää puhelinkaapeli (rj11) puhelinpistorasiaa ja virtajohto pistorasiaan, laite muodostaa yhteyden menee noin pari minuuttia käynnistyksessä. Mukana tullut keltainen johto on ethernet kaapeli rj45 liittimillä, sitä käytetään kytkettäessä laitteita modeemiin/reittimeen. Sillä voitte kytkeä esim tietokoneen kiinni jotta voitte hallita laitetta selain käyttöliittymän kautta. (oletus ip 192.168.1.1)


 


Ethernet kaapelia (se keltainen) joka mukana tuli ei ole välttämätöntä liittää mihinkään, jos kaikki laitteet ovat wlanin avulla verkossa kiinni. Sitten kun laitetta konfiguroidaan, tarvitaan tuota kaapelia kytkeä tietokoneeseen. Wlanin kanssa voi tulla ongelmia konffausten kanssa, mutta se ei tässä vaiheessa ole tarpeen.


 


SSID on wlan verkon nimi, sitä voi muuttaa halutessaa ed. mainitusta hallinnasta mutta ei ole välttämätöntä. Laitteet tulee siis liittää tuohon Zyxellin verkkoon, ssid ja salasana löytyy laitteen pohjassa olevasta tarrasta.


Tuossa on Microsoft tehnyt hyvän ohjeen wlan verkkoihin liittymisestä, niin ei varmaan ole tarpeen kirjoittaa samaa asiaa https://support.microsoft.com/fi-fi/help/17237/windows-10-mobile-wifi-connections


 


Edit Tero: Lisätty pyynnöstä alla oleva info:


 


Oikea linkki https://support.microsoft.com/fi-fi/help/17137/windows-setting-up-wireless-network tuli vahingossa väärä.

Kiitos viestistä ja neuvosta.


 


Yritän noudattaa ohjeita. Palaan asiaan myöhemmin, viikonloppuna viimeistään.


 


T. Ritva

Muutamia juttuja..


 


menin alimmasta linkistä sisään ja noudatin ohjeita, jossa verkkosovitin ja sieltä piti valita wireless. Siellä oli kolme vaihtoehtoa 1) Microsoftin Wifi, 2) Ralink RT 3090...sekä 3) Realtek PCIe Family Controll. Ei Wireless..


 


toinen, jotain yritin saada aikaan ja törmäsin missä pyydettiin PIN code Zyxel koneen tarrasta, 8 numeroa, ei sitäkään.


 


Jos kyllästytte, niin ymmärrän neuvojia.


 


Terveisin ritva

Jatkan kirjoittelua ja edistyn ilmeisesti, koska


 


nyt olen päässyt jo niin pitkälle, että kone kyselee suojausavainta. Pitääkö löytää vai keksiä tämä koodi?


 


T. Ritva

IHANAA, tää onnistui, eikä mennyt kuin 2,5 tuntia. Kiitos ihan hurjasti hyvästä ohjeesta.


 


Tv. Ritva

Kunniamerkki +14

Suojausavain on juuri se laitteen pohjasta löytyvä wifi key tai millä nimellä se nyt tuossa zyxellissä olikaan. Itse voi toki keksiä uuden, jos sen haluaa vaihtaa.


Hyvä juttu että ongelma ratkesi ?

Vastaa