NETINNOPEUS


tietääkö joku  millä pystyis  testaan netin  nopeuden  kun  otin   1000 mekan  netin ihan testimilessä  kun semmonen on saatavana   ei vaan  anna  esim speedtest  kuin 300    langallisesti ja langattomasti   ja  latasin myös linuxin   1 giga  sama nopeus  koneen nopeudesta ei voi olla kiinni

kokeiltu myös   suoraan seinästä  ilman reititintä sama tulos  kaapelina   cat 6  kaapeli 


45 kommenttia

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

@MMALINEN kirjoitti:

tietääkö joku  millä pystyis  testaan netin  nopeuden  kun  otin   1000 mekan  netin ihan testimilessä  kun semmonen on saatavana   ei vaan  anna  esim speedtest  kuin 300    langallisesti ja langattomasti   ja  latasin myös linuxin   1 giga  sama nopeus  koneen nopeudesta ei voi olla kiinni

kokeiltu myös   suoraan seinästä  ilman reititintä sama tulos  kaapelina   cat 6  kaapeli 


Kokeile vaikka tuolta: http://speedtest.tele2.net/ millä vauhdilla data liikkuu.

"Suoraan seinäistä" kuullostaa siltä, että asut kerrostalossa, että talon puhelinjakomoon tulee Soneran valokuitu, jossa sitten tuo tarjotaan käyttäjille ihan lähiverkkona? Vai asutko omakotitalossa, että tuo valokuitu - lähiverkko -keskitin on sinun hallussasi? Kuullostaa, että jossain jokin kanittaa vastaan, taikka sitten taloon ei tule kyllin nopeaa kuitua. 

 

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +16

 1Gbps nopeus vaatii koneeltakin hiukan, riippuen millainen kone on. Kannettavien tietokoneiden kiintolevyt eivät pysty kirjoittamaan 100Mt/s . Suositus on ladata siis tuo tiedosto SSD:lle jos sellainen sattuu olemaan ja pöytätietokoneella. Voi olla että koneesi yksinkertaisesti ei pysty sillä kyllä DNA Helsinki on testattu antamaan yli 450Mbps kaapelilla...


 


Sitten millainen reititin sinulla kyseessä? Jos tämä on reitittävässä tilassa niin jaksaakohan mahtaan reitittää 1Gbps nopeudella liikennettä, langattomasta puhumattakaan.

asun kerrostalossa   muakin vähän   on alkanu mietityttään   että  saako tänne noin nopeeta nettiä  vaikka  tänne myydääänkin    koska  kun tiedotustilaisuus oli  asiasta niin puhuttiin   cat 5 verkosta  ei  5e

 et jos on  vaan  5 niin maksimi pitäis olla 100  mutta silloinhan sonerakin  myy liittymiä  mitä  eivoi saada  tähän taloon 

mutta asia on selvityksessä  olen ollu yhteydessä isännöitsijään joka selvittää sen mulle

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +16

cat5e ja cat6 pystyy 1Gbps nopeuteen. Epäilisin ensimmäiseksi verkkolaitteita ja tietokonetta sillä pystytkö siirtämään sisäverkossasi niin nopeasti reitittimen yli? Jos saat huoneistojakaamostasi kuvan niin yleensä sieltäkin näkee jopa mitä liittymiä ja ainakin omasta näkee mitä kaapeliakin on... Kaapelissa se lukee.


@olkitu kirjoitti:

@MMALINEN 1Gbps nopeus vaatii koneeltakin hiukan, riippuen millainen kone on. Kannettavien tietokoneiden kiintolevyt eivät pysty kirjoittamaan 100Mt/s . Suositus on ladata siis tuo tiedosto SSD:lle jos sellainen sattuu olemaan ja pöytätietokoneella. Voi olla että koneesi yksinkertaisesti ei pysty sillä kyllä DNA Helsinki on testattu antamaan yli 450Mbps kaapelilla...

 

Sitten millainen reititin sinulla kyseessä? Jos tämä on reitittävässä tilassa niin jaksaakohan mahtaan reitittää 1Gbps nopeudella liikennettä, langattomasta puhumattakaan.


 ssd on     suoritin on  intel core i7 3770  16 gigaa rammia

 verkkokortti  on     langaton   usb 3  asus   ac56   ja reititin  asus    rt-ac3200

 toinen kone on heikkotehosempi   eli peruskone mutta  pöytäkone sekin   siinä on  1 g  langallinen  verkkokortti  tässä pääkoneessani ei ole kuin 100 mekanen  verkkokortti

 


@olkitu kirjoitti:

cat5e ja cat6 pystyy 1Gbps nopeuteen. Epäilisin ensimmäiseksi verkkolaitteita ja tietokonetta sillä pystytkö siirtämään sisäverkossasi niin nopeasti reitittimen yli? Jos saat huoneistojakaamostasi kuvan niin yleensä sieltäkin näkee jopa mitä liittymiä ja ainakin omasta näkee mitä kaapeliakin on... Kaapelissa se lukee.


 mä siis epäilen että sisäverkko  ei ole  kuin  cat 5   mutta varmistuksen  saan myöhemmin asiaan  niin kuin  aikasemmassa kirjotuksessa kerroin

 tuskin koneen hitaus on syynä koska   2 konekin mikä on hitaampi  antaa samat  nopeudet

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +16

No näyttäisi että koneellasi on tarpeeksi tehoa kylläkin ja reitittimessäkin... Eli sinulla tässä I7 3770 koneessa 100Mbps verkkokortti (selkeyttä ja oikea lauserakenne voisi selkeyttää kertomaasi)?


 


Katso Asus RT-AC3200 hallinnasta millä nopeudella kättelee Soneran kytkimen kanssa. Myös sen näkee valoistakin, jotka ovat Asuksen verkkokortista.


 


Ei se cat5 oo, varmaan on cat5e vähintään. 

toisessa koneessani on   amd a6-3620 apu with  radeo(tm) hd graphics 2.20 ghz   6 gigaa muistia

tääkin antaa saman netin nopeuden  langallisena  tässä on  giganen   verkkokorttti

mutta  myöskin  miniläppärilläni saan mekein 100 mekaa  jossa prossu on  intel  atom  z520  1,33  ghz

 2 gigaa muistia  eli mielestäni    netin nopeus eror on niin pienet että syynä ei voi olla  koneen hitaus  että  en  saa  kuin  vajaa 400 maksimissaan

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +16

Niin monta syytä mikä vaikuttaa nopeuteesi. Mutta on siinä 1Gbps linkki kun 400Mbps pääset jopa. Sitten palvelin ei anna, reitityksessä vika tai jossakin muualla. Ota reitittimestä NAT pois käytöstä ja kokeile mitata nopeutta sitten.

 


@olkitu kirjoitti:

Niin monta syytä mikä vaikuttaa nopeuteesi. Mutta on siinä 1Gbps linkki kun 400Mbps pääset jopa. Sitten palvelin ei anna, reitityksessä vika tai jossakin muualla. Ota reitittimestä NAT pois käytöstä ja kokeile mitata nopeutta sitten.


nopeudet on  samat oli reititin välissä taikka ei 

eli reititin ei ole syynä  erona korkeintaan  muutama 10 mekaa     eli kaippa jossain on vikaa tai sitten  taloyhtiön kaapelointi  ei anna kuin   vajaa 400  mekaa  mikä ei ole hyväksyttävää   koska silloin   maksan suhteessa   saman verran 100 mekasesta  ja 400 mekasesta

et jos tilanne ei korjaannu niin   pitää palata 100 mekaseen

 olen kyllä tehnyt vikailmotuksen asiasta

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +16

En usko että sinulla edes on tarvetta 1Gbps yhteydelle. Useimmat palvelimet eivät anna edes tällä nopeudella mitään.

  tuli viesti että  verkosta ei vikaa  löytyny että yhdellä koneella   mitattaessa   nopeus jää usein  100- 400 välille näin  väitetään  miten näin  väitetään kun  kuitenkin satotaan että    langattomasti ei sais miotata ja muutenkin  olis hyvä mitata  ilman  reititintä

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +16

Sun reitittimellä on tarpeeksi tehoa kylläkin että ei pitäisi olla ongelmana kaapelissa testata. 1Gbps linkki ei luvata kuin Soneran verkkoon asti oikeasti, siitä eteenpäin ei voida taata 1Gbps nopeuksia.

kyllä minä olen sitä mieltä että joko   sisäverkko on   täyttä kuraa vaikka  onkin   melko uus tai  sitten  kaapelointi on väärä  jos on cat  5  mistä  en ole saanu vahvistusta vielä siis 5 ei  5 e

 ei voida ajatella  että   yhdellä koneella voi saada maksimissaan 100-400  niinkuin vikari sano

 tämähän tarkoittais sitä  että  netin nopeus ei voi olla kuin maksimissaan per laite 400 mekaa    jos näin todella on niin siittä olis hyvä ilmottaa selkeesti  kun silloinhan tämä  netin  500 mekan minimi rajakaan ei päde  käytännössä  koska  se tarvii reitittimen väliin että  voi  käyttää monta konetta

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +16

Ettei oma sisäverkko ole kuraa? Olet varma että kaapelointisi kunnossa? Onhan se pakko olla Cat5e:tä jos tollaisia nopeuksia saat. Jos cat5 niin ei anna enempää kuin 100Mbps periaatteessa... 


 


5 laitetta per liitymä eli jaetaan 5kpl IP-osoitteita. Olet itse vastuussa omista päätelaitteista / reitittimistä. 1Gbps vaatii jo tehoa reitittimeltä ja tietokoneelta (esim sen SSD suositus jo)


 


Vikapalvelu on jo aika outo, kyllä minun kone ihan vakioltaan pääsee 1Gbps sisäverkossa, omalta kotipalvelimelta työasemalleni on 1Gbps linkki... Varmaan oletti että sinulla joku peruskone joka ei pysty... 


 


Mutta toivoisin sinun tajuavan että nopea yhteys vaatii myös ymmärrystä mihin sitä käyttää. Monella on turhan nopeat yhteydet ja maksavat siitä turhasta.  Sinulla näyttää olevan toimivat laitteet ja jos et saa haluaamasi nopeutta, en oikein pysty paremmin auttamaan. 


@olkitu kirjoitti:

Ettei oma sisäverkko ole kuraa? Olet varma että kaapelointisi kunnossa? Onhan se pakko olla Cat5e:tä jos tollaisia nopeuksia saat. Jos cat5 niin ei anna enempää kuin 100Mbps periaatteessa... 

 

5 laitetta per liitymä eli jaetaan 5kpl IP-osoitteita. Olet itse vastuussa omista päätelaitteista / reitittimistä. 1Gbps vaatii jo tehoa reitittimeltä ja tietokoneelta (esim sen SSD suositus jo)

 

Vikapalvelu on jo aika outo, kyllä minun kone ihan vakioltaan pääsee 1Gbps sisäverkossa, omalta kotipalvelimelta työasemalleni on 1Gbps linkki... Varmaan oletti että sinulla joku peruskone joka ei pysty... 

 

Mutta toivoisin sinun tajuavan että nopea yhteys vaatii myös ymmärrystä mihin sitä käyttää. Monella on turhan nopeat yhteydet ja maksavat siitä turhasta.  Sinulla näyttää olevan toimivat laitteet ja jos et saa haluaamasi nopeutta, en oikein pysty paremmin auttamaan. mi


mitä tarkoitat omalla kaapeloinnilla ? jos tarkoitat   nettipiuhoja   asunnossani niin olen   ostanut uudet  piuhat että siittäkään  ei voi olla kyse

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +16

Toivottavaa se on ettei omissa kaapeloinnissa tai omissa laitteissa vikaa ole.


 


Minä en osaa sanoa missä vika sinulla on... Jos tarpeeksi omaa taitoa ei ole niin voit toki tilata jonkun tekemään kunnon testit puolestasi tai sitten tyydyt nykyiseen nopeuteen. Sonera jo ilmoitti että heillä kaikki kunnossa. 


 


Saatkö myös öisin samoja nopeuksia?

yöllä samat nopeudet  voihan olla että    sisäverkossa on vikaa  tai soneralla  vaikka ei myönnäkkään

 jos tilanne ei muutu  pitää varotella ihmisiä ettei ota  nopeempaa nettiä kuin 100 mekaa   jos  ei halua  sitten että    maksaa 1 kikasta  ja todellinen nopeus on  350  mekan molemminpuolin

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +16

Enemmänkin epäilen päätelaitteessasi olevan vikaa mutta voit varoitella... On 1Gbps Soneraa monella muullakin ollut eikä ongelmaa. Yleensä ei suositella 1Gbps ottamista koska se vaatii jo verkoltakin jotakin. Lisäksi monet palvelimet eivät edes anna 1Gbps per käyttäjä joten hyöty on todella pieni.


 


Ei vielä kannata oikeasti nostaa 1Gbps latausnopeuksiin ellei oikeasti siirrä jotakin 10TB/kk tai jäätäviä ( tiedostoja lataile kerralla yli 100GB)... Sen verran paljon tuo maksaa enemmän kuin 100Mbps linkki. 

 on tässä  sekin juttu   että  noita netti katkoksia  on ollu  ennen ja jälkeen  sen kun   100/100  tuli    ja taloyhtiöliittymä  yllättävän usein vähän sen jälkeenkin mistä sitten johtuukin   osa suunniteltuja on ei  mutta kaikkia suunniteltuja ei ole ilmotettu etukäteen

 yöllisiä katkoksia   on ollu   aika ajoin  ei  usein ehkä kerran vuodessa  mutta niissä  toistuu sama  noin puolenyön aikaan

tästä  olen muiltakin kuullut että on ollu samaa

että onkohan  soneran netti kuitenkaan   laadukas

soneran vikari on kyllä tietonen noista satunnaisista yöllisistä katkoksista

kirjottelen  tätä siksi että jos noi  soneralaiset  lukis näitä  ja sitä kautta    tilanne korjautuis joskus

 ja jos vertaa   näitä yöllisiä pätkimisiä  ja   tätä netti juttua  niin  pätkiminen eniten risoo   kyllä toi 100/100 mulle riittäis

että  olen joskus  miettiny  että pitäiskö kattoo     jos sais jostain nettiyhteyksiä mitkä  ei öisin pätki  mutta ei taida onnistua  kun   joulukuussa   kaapeli-tv  muuttuu soneralle

mä  seurailen nyt  jonkin  aikaa  nouseeko nopeudet ja odottelen taloyhtiön vastausta

  sitten  jos  nopeudet ei nouse    teen reklamaation    ja riippuu vastauksesta  mitä teen sitten   syy miksi tämän  vien loppuun saakka  on    noi satunnaiset  pätkimiset yöllä    hitaammalla nopeudellakin

   mites  sonera suhtautuu esim    tommoseen  usb 3     rj45  paikkaan     https://www.verkkokauppa.com/fi/product/41508/drcjd/D-Link-DUB-1312-verkkokortti   kun  mulla tosiaan ei pääkoneella  ole gigasta  verkkokorttia  vaan käytän langatonta  et saadaan varmistettua että mun laitteissa ei ole vikaa     

vaan vika on  sitten soneralla tai sisäverkossa 

Sisäistä verkkokorttia  en siis laita syystä että mulla on huonoja kokemuksia  asuksen laitteista että lämpenevät helposti liikaa  jos kortin laittaa ovat niin ahtaita

 

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +16

Juu ihan turha kuvitella että tollaisella USB palikalla pääsisi 500Mbps pidemmälle vaikka 1Gbps portti olisikin. 


 


Sisäinen kortti PCI / PCI-E väyläänhän on se paras vaihtoehto... Mitä kaikeka sulla on emolevyllä ja eikä sulla koneella tuuletusta ole huolehdittu jos yksi pieni verkkokorti aiheuttaa lämpöongelmia. 


 


Kokeilisit langattomasta parin gigan tiedostoa siitä yli toiselle koneelle asti... Jos siirtyy 1Gbps nopeudella niin langaton on kunnossa, jos ei niin siitä näet heti onks vikaa jo siinä.

Olen myös hieman skeptinen että pääseekö tuollaisella USB-kikkareella gigabitin nopeuteen. Teoriassahan kyllä pitäisi, koska USB 3.0 -portti tukee maksimissaan 5 gigabitin siirtonopeutta.

 

Jännä että emolevyssä jossa on USB 3.0 -porttipaikkoja ei ole gigabitin verkkokorttia sisäänrakennettuna. Mutta kuten  on sanonutkin, gigabitin yhteys vaatii todella paljon niin koneelta, johdoilta kuin servereiltäkin.

 

Pystyisitkö sellaisen testin pistämään pystyyn että kahdella koneella samanaikaisesti ajaa nopeustestiä tai lataa isoja tiedostoja? Jos näiden yhteenlaskettu nopeus on lähellä gigaa, niin silloin yhteydet ovat varmasti kunnossa.

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +16

Tuli mieleen, laita paljon torrentteja (lailisia joita jaetaan paljon) lataukseen samaanaikaan ja jos yhteenlaskettu nopeus on 1Gbps niin sittenhän se on toimiva yhteys.

Vastaa