Näin "helppoa" Telialta on saada valokuituliittymä kytketyksi

  • 4 November 2018
  • 7 kommenttia
  • 35 katselukertaa

Näin "helppoa" Telialta on saada valokuituliittymä, kun kaapeli on jo vedetty telekaappiin. Keskusteluita on luonnollisesti lyhennetty ja sanamuodot pitkälti minun.

 

tl;dr Ystävällisiä asiakaspalvelijoita, mutta aspan prosessit sieltä ja syvältä. Monta puhelua, paljon aikaa ja samojen asioiden toistoa, eikä vieläkään tietoa liittymän kytkennästä.

 

21.8. minä soitin
Minä: Meille on vedettu valokuitu sisälle telekaappiin, osoite X. Pitäisi vaan kytkeä käyttöön. Mitä maksaa, millainen liittymä mahdollista saada?
Aspa #1: Näyttää että teille on saatavilla vaan kuparia.
Minä: Itse on talo rakennutettu ja kaapelit vedetty rajalta. Kyllä se kuitua on.
Aspa #1: Tehdään rakentamismaksukysely. Kestää noin viikon. Palaan asiaan kun vastaus on tullut.

 

30.8. minä soitin
Minä: Meille on vedettu valokuitu sisälle telekaappiin. Pitäisi vaan kytkeä käyttöön. Soittelin aiemmin mutta teiltä ei tullut vastausta.
Aspa #2: Näyttäisi että kyselyn on tehty. Et ole saanut sähköpostia? Ei ole mennyt johonkin toiseen kansioon?
Minä: Ei sähköpostia missään kansiossa.
Aspa #2: Vastaus on mennyt Aspa #1:n sähköpostiin. En pääse sitä näkemään. Laitan hänelle viestiä että on yhteydessä.
Minä: Eikö teillä kirjaudu vastaukset järjestelmään josta kaikki ne näkisi?
Aspa #2: Näin tämä vaan menee.

 

6.9. minä soitin
Minä: Meille on vedettu valokuitu sisälle telekaappiin. Pitäisi vaan kytkeä käyttöön. Olen soitellut aiemminkin mutta asia ei tunnu edistyvän.
Aspa #3: Näyttää että teille on saatavilla vaan kuparia.
Minä: Itse on talo rakennutettu ja kaapelit vedetty rajalta. Kyllä se kuitua on.
Aspa #1: Tehdään rakentamismaksukysely. Kestää noin viikon. Hoidan nyt tämän asian ja palaan kun vastaus on tullut.

 

20.9. aspa soitti
Aspa #3: Osoite ei riitä kyselyyn. Onko tarkempaa tontin numeroa tms?
Minä: Katson illalla papereista.
Aspa #3: Soitan huomenna.

 

21.9. aspa soitti
Aspa #3: Löytyikö tiedot?
Minä: Joo. Kortteli Y, tontti Z.
Aspa #3: Teen rakentamismaksukyselyn. Palaan kun vastaus on tullut.

 

3.10. aspa soitti
Aspa #3: Vastaus tuli. Hinta Xeur ja liittymiä tarjolla eri nopeuksilla ja hinnoilla. Pitää tehdä sopimus.
Minä: Kiitos, jään miettimään asiaa. Näkyyhän teillä nämä kaikki keskustellut asiat siellä järjestelmässä nyt, ettei tarvitse enää sitten selvitellä uudestaan?
Aspa #3: Joo kyllä näkyy.

 

23.10. minä soitin
Minä: Meille on vedettu valokuitu sisälle telekaappiin. Pitäisi vaan kytkeä käyttöön. Olen soitellut aiemmin, voitaisiin nyt tehdä se liittymissopimus.
Aspa #4: Pitää tehdä ensin liittymissopimus. Tulee postissa, allekirjoita ja postita takaisin.
Minä: Onnistuisiko laittaa sähköpostina, niin allekirjoitan ja skannaan ja mailaan takaisin. Menisi nopeammin ja olisi muutenkin nykyaikaa.
Aspa #4: Onnistuu. Rupean tekemään sopimusta ja lähetän.

 

23.10. aspa soitti
Aspa #4: Aspa #4 tässä taas. Teillä on ilmeisesti sellainen kaapelikerä siellä jossain? Minkähänlainen matka ja pitäisi sitten kaivaa se siitä eteenpäin.
Minä: Kuitu on jo vedetty sisälle telekaappiin. Pitäisi vaan kytkeä käyttöön.

 

23.10. aspa soitti
Aspa #4: Aspa #4 tässä taas. Onko tarvetta kaapeli-tv:lle?
Minä: Ei.

 

25.10. minä soitin
Minä: Teiltä piti tulla liittymissopimus sähköpostissa?
Aspa #5: Täällähän on tehdy vaikka kuinka monta rakentamiskyselyä. Hetki niin katson mitä on keskusteltu.
Minä: Joo onhan tätä selvitelty monessa puhelussa. Jos teillä ei olisi monopolia tuohon kuituun niin kyllä miettisin toista operaattoria.
Aspa #5: Pahoittelen. Tuskin muilla operattoreilla on sen paremmin. Sopimusosastolta on vastattu että "ei onnistu skannattu sopimus". En tiedä mitä tarkoittaa. Mutta sopimus on lähetetty postitse. Selvitän mikä ongelma on skannauksen kanssa ja laitan sähköpostia.

 

25.10. aspa laittoi sähköpostia
Aspa #5: Tosiaan kyse oli teknisestä ongelmasta meidän päässä. Eli voit lähettää sopimuksen meille päin myös skannattuna versiona osoitteeseen: joku-kryptinen-osoite@telia.fi (toim. huom. osoite ei ollu juuri tuo).

 

28.10. minä laitoin sähköpostia
Minä: Allekirjoitettu sopimus liitteenä.

 

Sopimuksen lähettämisen jälkeen ei ole tullut mitään tietoa sen vastaanottamisesta tai asian etenemisestä. Ilmeisesti ei auta kuin soittaa asiakaspalveluun. Taas kerran.


7 kommenttia

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +15

Hei @tomi_asdf ja lämpimästi tervetuloa Yhteisöön!


 


Voin heti näin meidän puolelta pahoitella tapahtunutta ja isoa vaivaa mitä olet joutunut tämän osalta näkemään. Näin hankalasti kytkennän ei missään nimessä pitäisi mennä, ja infon pitäisi kulkea sinun suuntaasi ehdottomasti ilman kyselyjä sen etenemisen perään.


 


Sopimukset käsitellään saapumisjärjestyksessä, ja toimituksen tulisi aina tapahtua parin viikon sisään sopimuksen meille takaisin saapumisesta. Voidaan tietenkin asiakaspalvelussa myös vilkaista missä tilaus etenee ja onko toimittumisesta jo tarkempaa tietoa. Olet joutunut meille jo useamman kerran soittelemaan, mekin voimme rimpauttaa täältä sinun suuntaasi jos varaat täältä soittoajan! 


 


Välitän tämän koko viestisi eteenpäin palautteena täällä meidän päässä, ja otetaan tästä tilanteesta ilman muuta opiksi ja pyritään keksimään ratkaisuja tilauksen suoraviivaistamiseksi. 

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +14

Nopeastihan tuo on sinulla edennyt! Itse taistelin 5 vuotta, tosin Soneran aikaan. Vasta, kun nimi vaihtui Teliaksi, sain tilaukseni sisään.. 🙂 Ongelma tuntuisi olevan siinä, että perus aspa elää niiden saatavuuksien varassa mitä heidän järjestelmässä näkyy, eivätkä ne ymmärrä sellaista tilannetta, jos olisit valmis maksamaan kuitusaatavuuden rakentamiskustannukset.

 

Se, että kuitu on vedetty jonnekin talojakamoon (tai mihin tahansa) ei vielä tee sitä saatavuutta, vaan sinne tarvitaan laitteita tai mahdollisesti se kuitukin on vielä päättämätön, eli vaatii työtä ennen kuin siellä on oikeasti yhteyttä olemassa. Laitteiden asentamisen jälkeenkin voi mennä vielä viikon verran ennen kuin sulle muodostuu saatavuus niille yhteyksille, joita olet tilaamassa. Vasta sen jälkeen normaali kuluttajapuolen aspa osaa myydä sulle liittymän.

*huutonaurua*

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

Kieltämättä hankalan oloinen prosessi. Toivotaan, että prosessin ongemakohdat tunnistetaan ja jatkossa vältytään aloittajan kokemilta ongelmilta.

No ei nyt sentään vuosia ole mennyt. Vielä.

 

Lähtötilanne on omakotitalo, jonne kuitu tulee jo telekaappiin. Kuitua ei ole otettu käyttöön, eli on selvä että ensin vaatii liittymissopimuksen ja asentajan tekemään kuidun päättämisen ja kytkennät. Selvää siis minulle ja tilanne on käyty "perus aspan" kanssa läpi käytännössä joka puhelussa, joten olen käsittänyt että on ollut sen jälkeen selvää heillekin.

 

Muun aspan yhteytietoja ei netistä näytä löytyvän eikä sellaisia ole ehdotettukaan. Mistähän sellaisia sitten pitäisi kaivella??

 

Ongelma on tiedonkulussa. Viestejä menee talon sisällä sähköposteina henkilöille jotka ovat töissä tai ehkä eivät. Jonnekin järjestelmiin tulee kirjauksia jos on hyvä tuuri, mutta kukaan ei "omista" asiaa loppuun saakka saatikka infoa tulevaa asiakasta. Puhelulla saa linjan päähän aina uuden henkilön, joka kenties nytkäyttää prosessia pykälän eteenpäin.

 

Tämän päivän vastaus oli että kun kohde on uusi, niin osoitteen ja tontin tiedot pitää nyt kirjata johonkin uuteen järjestelmään. Sekin ilmeisen hidas operaatio. Asentajan pitäisi sitten aikanaan ottaa yhteyttä, mun en pidättele hengitystäni sitä odottaessa.

Käyttäjätaso 1

Kyllä ongelma on nimenomaan prosessissa. En tiedä miten tämä Telialla nyt menee, mutta on aika vanhan keksintö, että tapaukselle tulee tunnisten (numero) heti kättelyssä ja tämän tunnisteen avulla kuka vain asiakaspalvelussa voi katsoa mitä tapauksen kanssa on tehnyt (ja kuka). Näin ei homma ole kiinni yhdestä henkilöstä. 

 

On myös hyvin todennäköistä, että nämä kuitu(kotiin) jutut ovat vielä aika tuoreita ja prosessi ei ole niiden osilta vielä loppuunsa hiottu. Kuitu on tietyllä tavalla uusia ja vähän hankala alue (myös operaattorin asiakaspalvelun osaamisen kannalta). Sitten hommaa on vielä sekoittamassa saman talon sisälä tavallaan kilpailemassa oleva Avoinkuitu (porukka), jota tuntuu olevan jotenkin irralaan tästä Telian kuitu porukusta. 

 

No kukapa tästä ottaa selvää, mutta sillä voi lohduttautua (ehkä), että tuntuu olevan yhtä vaikeaa kaikkien operaattorien kanssa. 


T: Tuokki

 

@tomi_asdf@  kirjoitti:

 

 

Ongelma on tiedonkulussa. Viestejä menee talon sisällä sähköposteina henkilöille jotka ovat töissä tai ehkä eivät. Jonnekin järjestelmiin tulee kirjauksia jos on hyvä tuuri, mutta kukaan ei "omista" asiaa loppuun saakka saatikka infoa tulevaa asiakasta. Puhelulla saa linjan päähän aina uuden henkilön, joka kenties nytkäyttää prosessia pykälän eteenpäin.

 

Olkoonkin eri operaattorin hommia, mutta Elisalla homma meni näin:

-Soitto suoraan kuituaspaan alkuperäisessä ajatuksessa KTV-liitymän nopeudet ja kuidun saatavuus. No mies kyseli osoitteet ja katsoi että kuitu olisi noin 3,5k€, kaivuuta muutama sata metriä ja soittaa myöhemmin nopeuksista.

 

-Mies soittaa takaisin että kyllä sieltä ainakin kyselemäsi 250Mb liittymä saadaan. No samalla pyysin tarjousta kuidusta.

 

-Viiden päivän päästä (viikonloppu välissä) sähköpostissa tarjous 3844€ sis. tonttityöt. No menihän se muutaman satkun yli arviosta, mutta yllätyksenä saneerauskohteessa sisältyy "kaikki". Tontin osuudelta saa myös kotitalousvähennystä..

 

-Pari päivää pohdin asiaa ja päädyin kuituun kaapelin sijasta. Onhan se kuitenkin talon iän kestävä ratkaisu, eikä tarvita bugisia kaapelimotuja väliin. No soitin varttia vaille neljä tarjouksen numeroon ja kysyin joko on kotiin lähdössä, no olihan hän, mutta lupasi käynnistää koneen ja otti tilauksen puhelimessa vastaan..

 

-Seuraavana aamuna vahvistukset tulivat sähköpostiin. Valitettavasti kuidun saa vasta ensi keväänä, talvilisä 15.12-30.4.

 

Edit: Heillä on selvästi oma tiiminsä, joka hoitaa kuituasioita ja siellä on suorat numerot ja oma aspanumerokin nykyään kuidulle.

Vastaa