Netin jakaminen tasaisesti

  • 7 January 2016
  • 7 kommenttia
  • 36 katselukertaa

Moi!


 


Onko mahdollista vaikka sieltä soneran kautta tehdä jotain modeemille koska se ei loähetä tasaisesti. Taloudessa on neljä käyttäjää jotka tarvitsevat usein kaikki tasaista nettiä. Miten on tilanne? Voinko itse tehdä jotain sille modeemille? Pitääkö ladata itse joku sovellus?


7 kommenttia

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +16

Mikä on modeemisi merkki ja malli? Jos modeemistasi löytyy kuormantasaus ominaisuus voit rajoittaa nopeutta protokoli tasoisesti, esim videot hitaammalla puolella kuin verkkosivut jne...

Modeemi on Huawei 4G Home Gateway ja malli B593s-22. Olen etsinyt tuolta http://homerouter.cpe/  asetuksia mutta ei löydy tuohon tasaiseen jakoon...

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +16

Tällä modeemilla ei tälläistä ominaisuutta löydy. Mutta koska kyseessä on 4G modeemi ja mobiiliverkkoa käytetään niin nopeus saattaa vaihdella aika paljon. 


 


Ymmärsin että haluat jakaa yhteytesi jokaiselle käyttäjälle tasaisesti vai priorisoida esimerkiksi verkkosivujen lataaminen videoden katsomista korkeammalle. Tällöin pitää olla QoS ominaisuus reitittimellä eli kaistanleveydenhallinta. Koska reitittimelläsi ei tätä löydy niin sinun tulee hankkia erillinen reititin tätä varten.

Eli minkälainen sen reitittimen pitää olla kun en näistä asioista tiedä?

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +16

Täysin tasaista jakoa ei voida tehdä koska mobiiliverkossa (2G/3G/4G) nopeus vaihtelee jo tukiasemasta tähän Huawei modeemisi vasten. Eli Qos voit priorisoida verkkoyhteyttä jolla voi parantaa tavallisten verkkosivujen latausnopeutta esimerkiksi kun toinen katselee videota. Kuitenkaan oma Qos ei vaikuta jaetun mobiililaajakaistan nopeuksiin operaattori päässä.

Ymmärsin idean mutta ovatko kaikki reitittimet samanlaisia vai erilaisia? Että minkä tyyppisen pitäisi ostaa? Ehdotuksia?

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +16

Ethernet reitittimen saat elektroniikka kaupoista. Itse en tiedä budjettiasi ollenkaan mutta siis Huaweista et pääse eroon vaan sinun pitää laittaa hankkia oma reititin perään. Katso elektroniikka kaupoista reititin jossa on QoS ominaisuus tai kysy myyjältä. 


 


Voin kyllä sinulle ehdotella laitteita kun budjetti on tiedossa.

Vastaa