Netti ei toimi


Hei

 

Tänään meidän valokuitu on kokonaan poikki ja kun suoritin vian määrityksen niin tuli, että dns palvelin ei vastaa mikä on vialla?


39 kommenttia

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +16

Jaa, sitä mikä on vialla ei tiedetä, mutta internet-yhteydet ovat Telialta poikki valtakunnallisesti kaikilla yhteystavoilla.

Myös Vantaalla Korson alueella ollut kiinteä laajakaista katki puolesta päivästä asti. 

Kunniamerkki +6

Jos kerran Sms-viestit toimivat, niin miksei tällaisista valtakunnallisista vioista laiteta asiakkaille viestiä?

Kun kerran mobiili ja kiinteäverkko on poissa pelistä, niin ei noista häiriötiedotteista jossain Telian sivuilla ole paljon iloa. Teksti TV toki kertoi tilanteen, mutta jos olet jossain reissun päällä eikä telkkariakaan, niin näistä vioista on ihan tietämätön.

Minäkin olen buuttaillut kännykkää ja reitittimiä moneen kertaan, kun ei nettiin saanut yhteyttä.

Ei näin, Telia!

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +9

@Japeaa@  kirjoitti:

Jos kerran Sms-viestit toimivat, niin miksei tällaisista valtakunnallisista vioista laiteta asiakkaille viestiä?

Kun kerran mobiili ja kiinteäverkko on poissa pelistä, niin ei noista häiriötiedotteista jossain Telian sivuilla ole paljon iloa. Teksti TV toki kertoi tilanteen, mutta jos olet jossain reissun päällä eikä telkkariakaan, niin näistä vioista on ihan tietämätön.

Minäkin olen buuttaillut kännykkää ja reitittimiä moneen kertaan, kun ei nettiin saanut yhteyttä.

Ei näin, Telia!


SMS-palveluissa on myös ollut häiriöitä.

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +9

@irritus@  kirjoitti:

Jaa, sitä mikä on vialla ei tiedetä, mutta internet-yhteydet ovat Telialta poikki valtakunnallisesti kaikilla yhteystavoilla.


TeliaFI menetti yhteydet Telia Carrieriin Suomessa, jonka jälkeen kaikki TeliaFI ulkomaan yhteydet lakkasivat toimimasta. Tämän jälkeen myös Telian DNS-palvelimet ylikuormittuivat.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +16

Oh-hoh! Sain nyt kiinteän verkkoyhteyden pelittämään kun määritin DNS-palvelimen käyttämään Googlen osoitetta 8.8.8.8. Nyt on kulunut verkon kaatumisesta 5 tuntia. Toivottavasti Telia saa datayhteydet korjattua normaaliksi. Toivottavasti saadaan kattava selvitys myöhemmin mitä oikein tapahtui, kun häiriötiedote ei tavoittanut :smileyhappy:


 



 


 


 


 

Netti alkoi jo toimia mutta vartin jälkeen hävisi uudelleen. Ei kovin vahvaa suorittamista. Onneksi palaan dnahan kun palaan putkirempan jälkeen omaan osoitteeseen. 

Naapuri irtisanoi Telian hybridilaajakaistan. Samat ongelmat oli hänellä kuin itsellänikin: pätkimistä, katkeilua ja hidastelemista. Ja samat kommentit Telian tekniseltä puolelta: yhteys toimii hyvin, ei mitään vikaa.

 

Kymmeniä vikailmoja olen tehnyt, nyt taas viimeisimpään vikailmoon viikko pari sitten ei ole vastattu mitenkään.

Kunniamerkki +6

@snow28 :

'SMS-palveluissa on myös ollut häiriöitä.'

 

SMS toimii Telian häiriötiedotteen mukaan hyvin : Puhelut sekä sms-viestit toimivat normaalisti

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +9

@Japeaa@  kirjoitti:

@snow28 :

'SMS-palveluissa on myös ollut häiriöitä.'

 

SMS toimii Telian häiriötiedotteen mukaan hyvin : Puhelut sekä sms-viestit toimivat normaalisti


Noh, ei kaikilta osin kuitenkin. Tiedottaahan voi aina mitä haluaa.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +16

VALTAKUNNALLINEN HÄIRIÖ VERKOSSA


 


Häiriön alkamisaika: 25.04.2020 12:15:00
Arvioitu päättymisaika: 25.04.2020 18:00:00


 


16:05 Päivitys: Kiinteän verkon laajakaistapalvelut ovat palautumassa, mobiiliverkon puhe- ja datapalveluissa esiintyy edelleen häiriöitä osalla käyttäjistä.


 


15:45 Päivitys: Telian verkossa tapahtui tänään laajavaikutteinen häiriö, joka vaikutti laajakaista-, etäkäyttö- sekä mobiilipalveluihin. Asiantuntijamme ovat paikallistaneet vian aiheuttajan ja korjaustoimet ovat käynnissä. Osa palveluista on jo palautumassa, mutta etenkin mobiilidatassa esiintyy edelleen häiriöitä. Tiedotamme lisää tilanteen edetessä.


 


15:35 Päivitys: Internet-palvelut ovat palautumassa, tiedotamme tilanteesta tarkemmin piakkoin.


Häiriö kiinteän- sekä mobiiliverkon datayhteyksissä. Puhelut sekä sms-viestit toimivat normaalisti.


 


Pahoittelemme häiriötä.
Telia


 


 


Lähde:


https://www.telia.fi/asiakastuki/hairiotiedote?id=sabre_187244176&lang=fi

Käyttäjätaso 1
Kunniamerkki +3

Meillä netti ja Telia TV toimii nyt normalisti mutta puhelin ei saa yhteyttä  WiFi-verkkoon. Miten tuon saisi taas toimimaan normaalisti koska puhelimen päivitys toimii WiFi:n kautta?

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +16

@motr_@  kirjoitti:

Meillä netti ja Telia TV toimii nyt normalisti mutta puhelin ei saa yhteyttä  WiFi-verkkoon. Miten tuon saisi taas toimimaan normaalisti koska puhelimen päivitys toimii WiFi:n kautta?




Kokeilisin ensimmäiseksi unohtaa wifi-verkon ja yhdistää sen jälkeen uudelleen @motr_.


 


Täällä data liikkuu nyt myös normaalisti, kiitoksia Telia! ?

Kunniamerkki +5

Aika mielenkiintoinen vika. Kolmen aikakoihin ei Googlen eikä Cloudflaren nimipalvelimet vastanneet. Testasin Saunalahden yhtä. Traceroute meni läpi, mutta sielläkin vastaus kaatui aikakatkaisuun. Ideoita miten näitä nimipalvelinongelmia voisi helpottaa itselle? Pi hole voisi olla, mutta ttl lippujen kanssa pitää vielä tutkailla. 

 

Cloudflarella on tarjolla 6 palvelinta eli kolme kahden settiä. Googlella taas yksi setti.

 

Vielä yksi ongelma itselkäni ratkaisematta yhteyksien suhteen. Toivottavasti sekin alkaisi toimiaan.

Joo, kas kummaa "yllättäen" Telialla taas ongelmia palveluissa.

Ja ette varmaan tule asiakkaita vastaan tässäkään.

Kun asiakas tilaa teiltä palvelun, maksaa siitä kuukaudessa X summan, niin eikö jumalauta ole

selvää se että jos näin pitkä ja laajamittainen häiriö on kyseessä, niin silloin tulette asiakkaita vastaan laskutuksessa!!!!!!!!!!!!!

Kissan viikset. 

Selityksiä on kuultu. "olemme pahoillamme, kehitämme toimintaamme" Näinhän se selitys ylensä alkaa.

Kunhan toinen operaattori laittaa oman tarjouksensa taas tässä mainosviestin muodossa, niin tartun kyllä koukkuun.

Niin täynnä Telian floppausta.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +16

@finlemon@  kirjoitti:

Traceroute meni läpi, mutta sielläkin vastaus kaatui aikakatkaisuun.


Saunalahden nimipalvelin ei taida olla julkinen, eli se vastaa vain Elisan ja Saunalahden liittymistä tuleviin kyselyihin.

 


@finlemon@  kirjoitti:

Ideoita miten näitä nimipalvelinongelmia voisi helpottaa itselle?

25.4.2020 vika onkin vaikea, koska Telialta lähti samanaikaisesti sekä nimipalvelimet että ulkomaanyhteydet. Vian alkuvaiheessa edes Cloudflaren, Googlen tai Quad9 nimipalvelinten käyttö ei auttanut, sillä niihin ei saanut yhteyttä ulkomaanyhteyksien ollessa poikki.

 

Tällä kertaa helpotusta olisi tuonut kotimainen julkinen nimipalvelin. Mahtaakohan sellaisia olla tarjolla?

 

Toinen helpotus on kotimainen vpn-palvelu, johon yhteys on määritelty ip-osoittella verkkotunnuksen sijaan. Sellaisen kautta olisit ehkä saanyt säilytettyä yhteytesi, olettaen toki, että itse vpn-palvelusta on ulkomaanyhteydet reititetty jotakin muuta kuin Telian kautta.

Kunniamerkki +6

@Sekunti@  kirjoitti:

@motr_@  kirjoitti:

Meillä netti ja Telia TV toimii nyt normalisti mutta puhelin ei saa yhteyttä  WiFi-verkkoon. Miten tuon saisi taas toimimaan normaalisti koska puhelimen päivitys toimii WiFi:n kautta?


Kokeilisin ensimmäiseksi unohtaa wifi-verkon ja yhdistää sen jälkeen uudelleen @motr_.

 

Täällä data liikkuu nyt myös normaalisti, kiitoksia Telia! ?


Sama vika, Huawei P20 Pro. Verkon unohtaminen ja uudelleen määritys ei auta.
Verkko näyttää yhdistettäessä hetken Yhdistetty (hyvä laatu), mutta internet-yhteys tipahtaa pois ja verkko näyttää Yhdistetty (ei internet-yhteyttä).
Läppärit toimii samalla verkolla ihan ok. Samoin IPTV.
Myöskään kännykän mobiilidata ei toimi vielä 25.4.2020 klo 19.22.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +16

@motr_@  kirjoitti:

Miten tuon saisi taas toimimaan normaalisti koska puhelimen päivitys toimii WiFi:n kautta?


Vika on edelleen päällä, joten puhelinta ei kannata päivittää ainakaan tänään.

 

Häiriön alkamisaika: 25.04.2020 12:15:00
Arvioitu päättymisaika: 25.04.2020 20:00:00

 

18:35 Päivitys: Mobiilidatayhteydet ovat palautuneet suurimmalla osalla asiakkaistamme, muta nimipalveluissa (DNS) voi edelleen esiintyä ongelmia. Oireileva komponentti on kuitenkin tunnistettu ja korjaustyöt ovat käynnissä.

Kunniamerkki +10

Telian pomo Collin, tai kuka se oli, kertoi vain syyn olevan laiterikko.

Siis yksi laiterikko halvaannuttaan koko maan laajuisesti yhteydet!

 

Ei hyvää päivää, kovin on heikossa kantimissa Telian hommat, jos yksi laite saa koko valtakunnan yhteydet totaalisesti halvaantumaan.

 

Olen ollut aikoinaan teleoperaattorin hommissa ja silloin vaadittiin kriittisiltä osilta (Viestintävirasto vaati), että kaksi laitetta tekee koko ajan samaa homma jolloin toisen laitteen rikkoutuminen siirsi automaattisesti homma toiseen laitteeseen. 

 

Toivottavasti Traficom ja Valtion virastot (jotka Telian asiakkaita) edellyttävät Telialta täydellistä selvitystä asiasta ja lisäksi vastussa oleville pomoille pitää välittömästi antaa kalossin kuva *******eseen. Jatkossa Telian on varmennettava verkkoaan ja toimenpiteen valvoo Trafocom.

 

Joka tapauksessa tästä on tultava kovat sakot Telialle ja niistä ei ole edes valitusoikeutta.

 


@kefiiri@  kirjoitti:

Telian pomo Collin, tai kuka se oli, kertoi vain syyn olevan laiterikko.

Siis yksi laiterikko halvaannuttaan koko maan laajuisesti yhteydet!

 

Ei hyvää päivää, kovin on heikossa kantimissa Telian hommat, jos yksi laite saa koko valtakunnan yhteydet totaalisesti halvaantumaan.

 

Olen ollut aikoinaan teleoperaattorin hommissa ja silloin vaadittiin kriittisiltä osilta (Viestintävirasto vaati), että kaksi laitetta tekee koko ajan samaa homma jolloin toisen laitteen rikkoutuminen siirsi automaattisesti homma toiseen laitteeseen. 

 

Toivottavasti Traficom ja Valtion virastot (jotka Telian asiakkaita) edellyttävät Telialta täydellistä selvitystä asiasta ja lisäksi vastussa oleville pomoille pitää välittömästi antaa kalossin kuva *******eseen. Jatkossa Telian on varmennettava verkkoaan ja toimenpiteen valvoo Trafocom.

 

Joka tapauksessa tästä on tultava kovat sakot Telialle ja niistä ei ole edes valitusoikeutta.

 


Sakot loppupeleissä maksaa  asiakas  eli   palveluitten hinta tulee  nouseen  tuskin  telia   osakkeenomistajilta sitä perii ellei asiakkaat isossa määrin  lähe sitä painoistaan  ja irtisano liittymiään  .

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +16

@Japeaa@  kirjoitti:

Jos kerran Sms-viestit toimivat, niin miksei tällaisista valtakunnallisista vioista laiteta asiakkaille viestiä?


Miljoonan tekstiviestin lähettämiseen menee kutakuinkin koko päivä aikaa, joten se ei sovellu nopeaan massatiedottamiseen.

 

Matkapuhelinverkossa on kyllä tähän käyttöön soveltuva toiminto cell broadcast, mutta valitettavasti operaattorit eivät enää käytä sitä.

 

1990-luvun lopulla pienet paikalliset puhelinyhtiöt kokeilivat cell broadcast tekniikkaa mm. ehdottamalla kaupunginosan nähtävyyksiä.

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +12

Eilinen laaja häiriö verkossamme oli ikävä, joka vaikutti monin tavoin. Häiriötiedote olikin tänne linkattu, jossa on tarkemmin asiasta kerrottu eli pääosin ongelmia oli eri tekniikoiden nettiyhteyksissä. Itselläkin kävi hetkellisesti puhelut ja viestit nurin, mutta muutoin toimivat ok. Häiriö aiheutti etenkin alkuvaiheessa myös ongelmia joihinkin telia.fi -sivujen toimintoihin. Asiakaspalvelussamme puhelinpalvelu sekä chat-palvelu oli tällöin ajoittain pois käytöstä.


 


Ongelmat toivat haasteita meille myös tiedottamiseen, jonka vuoksi osassa kanavista tiedote tuli viiveellä ulos. @irritus avasikin jo tekstiviestillä tiedottamisen haasteita tällaisessa tilanteessa. Toivottavasti kuitenkin median tai muiden kanavien kautta tieto tavoitti mahdollisimman monen hyvissä ajoin.


 


Vian juurisyy ja tarkempi vaikutusalue varmistetaan nyt tehtävissä selvityksissä. Syynä häiriöön olivat laiteongelmat Telian ulkomaanyhteyksissä. Nämä ongelmat häiritsivät erityisesti datayhteyksiä. Vian paikallistaminen ja korjaaminen kesti valitettavan pitkään. Tämän johdosta tarkistamme ja vahvistamme näitä yhteyksiä, jotta mahdolliset häiriöt eivät aiheuttaisi tällaisia valitettavia ongelmia enää jatkossa. Keskitymme nyt tilanteen stabilointiin, jonka jälkeen arvioimme kokonaistilanteen ja mahdolliset hyvitykset tapauskohtaisesti.

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +9

Voi antaa Telialle pari vinkkiä, koska tämä sama episodi kävi Elisallekin v. 2014, hieman vain eri muodossa:

https://yle.fi/uutiset/3-7653883

 

Suosittelen seuraavia asioita Telian vakavasti pohtimaan:

 

- Onko liian riskialtista, että Telia Finland käyttää vain yhtä Upstream-palveluntarjoajaa eli Telia Carrieria. Telia Carrier on Tier-1 operaattori. Ymmärrän, että kun Telia Carrier on samaa konsernia niin Telia Finland säästää isot rahat kun eivät osta maksullisia upstream-yhteyksiä keneltäkään (okei korkeintaan konsernin sisäistä laskutusta). Mutta siinä tilanteessa, jos Telia Finland menettää upstream-yhteydet Telia Carrieriin tai Telia Carrieriella tulee paha vika Suomessa, TeliaFI on ilman ulkomaanyhteyksiä

 

- Reitittimiä on oltava tämän tasoisella palveluntarjoajalla ainakin kolmessa eri konesalissa ja niissä ihan vähintäänkin kahdennettuna ja ne on jatkuvasti testattava, että yhteydet toimivat. Ei niin, että kerran vuodessa testataan reittien vaihtoa. Infrastruktuurin suunnittelussa on pahasti vikaa, jos varayhteyksien ja laitteiden toimivuudesta myös varayhteyksillä ei ole 100% varmuutta. 

 

- DNS-palvelimet hyytyivät lähinnä sen takia, että rekursiot eivät menneet perille, eli kaikki nimikyselyt, jotka eivät löytyneet palvelimien cachesta lähtivät maailmalle eteenpäin eivätkä ikinä saaneet vastauksia. Tämä kuormittaa valtavasti palvelimia ja aiheuttaa pahoja time-outteja. DNS-palvelimien ulkomaanyhteydet on ehdottomasti varmistettava myös muulla tavoin, kuin pelkästään Telia Carrierin ulkomaan yhteyksillä! Ilman DNS-ongelmia viat olisivat korjaantuneet jo 3 tunnissa. Nyt siihen meni ainakin tuplasti aikaa.

 

- DNS-palvelimet on voitava laittaa cache-only tilaan, jolloin pahassa tilanteessa, jossa ulkomaanyhteydet on menetetty ja näyttää siltä, että ne eivät palaudu heti pitää voida tarjota DNS-palautteet jo cachesta löytyville hauille. Muut haut hylätään. Tällöin todennäköisesti lähes kaikki käytetyimmät palvelut Suomessa olisivat toimineet lähes normaalisti. Toki moni sivusto valitettavasti käyttää nettisivuillaan sisältöä, jotka ladataan ulkomaisilta palvelimilta. Mutta suosittelen kyllä toteuttamaan asian edellisen vaihtoehdon mukaisesti

 

- Telia ja muut suomalaiset operaattorit ja vaikuttajatahot olisi syytä yrittää houkutella Google Suomeen peeraamaan operaattorien kanssa, nyt kaikki Googlen liikenne menee aina Suomesta Ruotsiin (pl. operaattorien youtube cachepalvelimet jne.) ja olemme liian riippuvaisia ulkomaanyhteyksistä. Google toimii isosti Haminassa ja vaikkakin Suomi on pieni markkina-alue, on silti hämmästyttävää, että tätä asiaa ei ole saatu sovittua jotenkin Googlen kanssa kuntoon suomalaisten operaattorien kanssa

 

Ai että se on taas Telian helppo kuittaa surkea palvelu "Ollemme  pahoillamme".

Menkää luuserit itseenne, jos näin käy, ja yhden laitteen kaatumisen varassa on koko

*******in toimintanne. Haistakaa!!

Odotan mielenkiinnolla  selitystä. 

Eiks itseenne hävetä?

 

 

 

 

 

 


@JoonasLam@  kirjoitti:

Eilinen laaja häiriö verkossamme oli ikävä, joka vaikutti monin tavoin. Häiriötiedote olikin tänne linkattu, jossa on tarkemmin asiasta kerrottu eli pääosin ongelmia oli eri tekniikoiden nettiyhteyksissä. Itselläkin kävi hetkellisesti puhelut ja viestit nurin, mutta muutoin toimivat ok. Häiriö aiheutti etenkin alkuvaiheessa myös ongelmia joihinkin telia.fi -sivujen toimintoihin. Asiakaspalvelussamme puhelinpalvelu sekä chat-palvelu oli tällöin ajoittain pois käytöstä.

 

Ongelmat toivat haasteita meille myös tiedottamiseen, jonka vuoksi osassa kanavista tiedote tuli viiveellä ulos. @irritus avasikin jo tekstiviestillä tiedottamisen haasteita tällaisessa tilanteessa. Toivottavasti kuitenkin median tai muiden kanavien kautta tieto tavoitti mahdollisimman monen hyvissä ajoin.

 

Vian juurisyy ja tarkempi vaikutusalue varmistetaan nyt tehtävissä selvityksissä. Syynä häiriöön olivat laiteongelmat Telian ulkomaanyhteyksissä. Nämä ongelmat häiritsivät erityisesti datayhteyksiä. Vian paikallistaminen ja korjaaminen kesti valitettavan pitkään. Tämän johdosta tarkistamme ja vahvistamme näitä yhteyksiä, jotta mahdolliset häiriöt eivät aiheuttaisi tällaisia valitettavia ongelmia enää jatkossa. Keskitymme nyt tilanteen stabilointiin, jonka jälkeen arvioimme kokonaistilanteen ja mahdolliset hyvitykset tapauskohtaisesti.


Hienoa tekstiä ja selitystä. 

Vastaa