25-04-2020 15:19
Hei
Tänään meidän valokuitu on kokonaan poikki ja kun suoritin vian määrityksen niin tuli, että dns palvelin ei vastaa mikä on vialla?
25-04-2020 18:03
25-04-2020 18:06
Häiriön alkamisaika: 25.04.2020 12:15:00
Arvioitu päättymisaika: 25.04.2020 18:00:00
16:05 Päivitys: Kiinteän verkon laajakaistapalvelut ovat palautumassa, mobiiliverkon puhe- ja datapalveluissa esiintyy edelleen häiriöitä osalla käyttäjistä.
15:45 Päivitys: Telian verkossa tapahtui tänään laajavaikutteinen häiriö, joka vaikutti laajakaista-, etäkäyttö- sekä mobiilipalveluihin. Asiantuntijamme ovat paikallistaneet vian aiheuttajan ja korjaustoimet ovat käynnissä. Osa palveluista on jo palautumassa, mutta etenkin mobiilidatassa esiintyy edelleen häiriöitä. Tiedotamme lisää tilanteen edetessä.
15:35 Päivitys: Internet-palvelut ovat palautumassa, tiedotamme tilanteesta tarkemmin piakkoin.
Häiriö kiinteän- sekä mobiiliverkon datayhteyksissä. Puhelut sekä sms-viestit toimivat normaalisti.
Pahoittelemme häiriötä.
Telia
Lähde:
https://www.telia.fi/asiakastuki/hairiotiedote?id=sabre_187244176&lang=fi
25-04-2020
18:06
Muokattu
25-04-2020
18:09
Meillä netti ja Telia TV toimii nyt normalisti mutta puhelin ei saa yhteyttä WiFi-verkkoon. Miten tuon saisi taas toimimaan normaalisti koska puhelimen päivitys toimii WiFi:n kautta?
25-04-2020
18:27
Muokattu
25-04-2020
18:35
@motr_ kirjoitti:
Meillä netti ja Telia TV toimii nyt normalisti mutta puhelin ei saa yhteyttä WiFi-verkkoon. Miten tuon saisi taas toimimaan normaalisti koska puhelimen päivitys toimii WiFi:n kautta?
Kokeilisin ensimmäiseksi unohtaa wifi-verkon ja yhdistää sen jälkeen uudelleen @motr_.
Täällä data liikkuu nyt myös normaalisti, kiitoksia Telia! 💪
25-04-2020 19:04
Aika mielenkiintoinen vika. Kolmen aikakoihin ei Googlen eikä Cloudflaren nimipalvelimet vastanneet. Testasin Saunalahden yhtä. Traceroute meni läpi, mutta sielläkin vastaus kaatui aikakatkaisuun. Ideoita miten näitä nimipalvelinongelmia voisi helpottaa itselle? Pi hole voisi olla, mutta ttl lippujen kanssa pitää vielä tutkailla.
Cloudflarella on tarjolla 6 palvelinta eli kolme kahden settiä. Googlella taas yksi setti.
Vielä yksi ongelma itselkäni ratkaisematta yhteyksien suhteen. Toivottavasti sekin alkaisi toimiaan.
25-04-2020 19:17
Joo, kas kummaa "yllättäen" Telialla taas ongelmia palveluissa.
Ja ette varmaan tule asiakkaita vastaan tässäkään.
Kun asiakas tilaa teiltä palvelun, maksaa siitä kuukaudessa X summan, niin eikö jumalauta ole
selvää se että jos näin pitkä ja laajamittainen häiriö on kyseessä, niin silloin tulette asiakkaita vastaan laskutuksessa!!!!!!!!!!!!!
Kissan viikset.
Selityksiä on kuultu. "olemme pahoillamme, kehitämme toimintaamme" Näinhän se selitys ylensä alkaa.
Kunhan toinen operaattori laittaa oman tarjouksensa taas tässä mainosviestin muodossa, niin tartun kyllä koukkuun.
Niin täynnä Telian floppausta.
25-04-2020 19:20
@finlemon kirjoitti:Traceroute meni läpi, mutta sielläkin vastaus kaatui aikakatkaisuun.
Saunalahden nimipalvelin ei taida olla julkinen, eli se vastaa vain Elisan ja Saunalahden liittymistä tuleviin kyselyihin.
@finlemon kirjoitti:Ideoita miten näitä nimipalvelinongelmia voisi helpottaa itselle?
25.4.2020 vika onkin vaikea, koska Telialta lähti samanaikaisesti sekä nimipalvelimet että ulkomaanyhteydet. Vian alkuvaiheessa edes Cloudflaren, Googlen tai Quad9 nimipalvelinten käyttö ei auttanut, sillä niihin ei saanut yhteyttä ulkomaanyhteyksien ollessa poikki.
Tällä kertaa helpotusta olisi tuonut kotimainen julkinen nimipalvelin. Mahtaakohan sellaisia olla tarjolla?
Toinen helpotus on kotimainen vpn-palvelu, johon yhteys on määritelty ip-osoittella verkkotunnuksen sijaan. Sellaisen kautta olisit ehkä saanyt säilytettyä yhteytesi, olettaen toki, että itse vpn-palvelusta on ulkomaanyhteydet reititetty jotakin muuta kuin Telian kautta.
25-04-2020 19:23
@Sekunti kirjoitti:
@motr_ kirjoitti:Meillä netti ja Telia TV toimii nyt normalisti mutta puhelin ei saa yhteyttä WiFi-verkkoon. Miten tuon saisi taas toimimaan normaalisti koska puhelimen päivitys toimii WiFi:n kautta?
Kokeilisin ensimmäiseksi unohtaa wifi-verkon ja yhdistää sen jälkeen uudelleen @motr_.
Täällä data liikkuu nyt myös normaalisti, kiitoksia Telia! 💪
Sama vika, Huawei P20 Pro. Verkon unohtaminen ja uudelleen määritys ei auta.
Verkko näyttää yhdistettäessä hetken Yhdistetty (hyvä laatu), mutta internet-yhteys tipahtaa pois ja verkko näyttää Yhdistetty (ei internet-yhteyttä).
Läppärit toimii samalla verkolla ihan ok. Samoin IPTV.
Myöskään kännykän mobiilidata ei toimi vielä 25.4.2020 klo 19.22.
25-04-2020 19:27
@motr_ kirjoitti:Miten tuon saisi taas toimimaan normaalisti koska puhelimen päivitys toimii WiFi:n kautta?
Vika on edelleen päällä, joten puhelinta ei kannata päivittää ainakaan tänään.
Häiriön alkamisaika: 25.04.2020 12:15:00
Arvioitu päättymisaika: 25.04.2020 20:00:00
18:35 Päivitys: Mobiilidatayhteydet ovat palautuneet suurimmalla osalla asiakkaistamme, muta nimipalveluissa (DNS) voi edelleen esiintyä ongelmia. Oireileva komponentti on kuitenkin tunnistettu ja korjaustyöt ovat käynnissä.
25-04-2020 20:57
Telian pomo Collin, tai kuka se oli, kertoi vain syyn olevan laiterikko.
Siis yksi laiterikko halvaannuttaan koko maan laajuisesti yhteydet!
Ei hyvää päivää, kovin on heikossa kantimissa Telian hommat, jos yksi laite saa koko valtakunnan yhteydet totaalisesti halvaantumaan.
Olen ollut aikoinaan teleoperaattorin hommissa ja silloin vaadittiin kriittisiltä osilta (Viestintävirasto vaati), että kaksi laitetta tekee koko ajan samaa homma jolloin toisen laitteen rikkoutuminen siirsi automaattisesti homma toiseen laitteeseen.
Toivottavasti Traficom ja Valtion virastot (jotka Telian asiakkaita) edellyttävät Telialta täydellistä selvitystä asiasta ja lisäksi vastussa oleville pomoille pitää välittömästi antaa kalossin kuva *******eseen. Jatkossa Telian on varmennettava verkkoaan ja toimenpiteen valvoo Trafocom.
Joka tapauksessa tästä on tultava kovat sakot Telialle ja niistä ei ole edes valitusoikeutta.