Netti katkeaa pelatessa

  • 8 February 2018
  • 5 kommenttia
  • 209 katselukertaa

Hei,

 

Noin 4 kk sitten alkoi tietokoneella pelatessa ongelma, johon en ole vielä löytänyt ratkaisua. Tietokoneella tulee pelattua peliä Overwatch ja noin 5-10 min pelaamisen jälkeen peli alkaa pätkiä (peli jumissa noin 5sek.), pätkimisen jälkeen peli toimii taas normaalisti, kunnes hetken päästä netti katkeaa kokonaan tietokoneesta ja palaa noin 5-10 minuutin päästä. Luulin ensin että ongelma johtuu vain tästä pelistä, joten yritin selvitellä tähän peliin liittyviä nettiongelmia, mutta mikään ei auttanut, kunnes huomasin, että netti katkeaa myös Steamin alaisuudessa toimivissa peleissä.

 

Ajoin windowsin täysin uusiksi (pitänyt muutenkin jo tehdä tämä), asensin ohjelmat ja ajurit uusiksi huomatakseni että ongelma jatkuu edelleen. Seuraavaksi siirryin modeemin kimppuun. Koitin erilaisia asetuksia (telian sivuilta/foorumeilta löytyviä sekä myös overwatch peliin liittyviä ratkaisuja), mutta tuloksetta.

 

Netin selaus/Youtubesta videoiden selaus ei aiheuta tätä ongelmaa ja samaan modeemiin on kytkettynä xbox one s joka myöskään ei aiheuta netin katkeamista pelatessa. Wlan toimii miten toimii, mutta käyttö ei aiheuta netin katkeamista.

 

Ennen tätä ongelmaa, olin mennyt monta vuotta samoilla ohjelmilla yms, enkä ollut muuttanut mitään asetuksia tietokoneelta, koska kaikki toimi ilman ongelmia. En siis ollut asentanut ohjelmia enkä myöskään muistaakseni päivittänyt ajureita yms. juuri ennen ongelman ilmestymistä.

 

Joten olisikos jollakulla ratkaisua tähän probleemaan, kun rupee itseäni hieman riipimään tämä ongelma. Kiitos jo etukäteen.

 

Käyttis: Microsoft windows 7 Home Premium

Prossu: AMD FX-8350

Näyttis: Nvidia GeForce GTX 960

Emolevy: MSI 970 Gaming AMD

 

Liittymä:  Yhteys kotiin L 70-100 Mbit/s, Normaalinopeus 90 Mbit/s

Modeemi: Zyxel VMG1312-B10D ADSL2+/VDSL

 

Jos tarvitsette lisää tietoja komponenteista, niin kysykää ihmeessä. Tämän enempää en juuri nyt kerkeä kirjoittelemaan.

 


5 kommenttia

Hei Timpee ja tervetuloa Telia Yhteisöön. Katkeaako yhteys kaikilta laitteilta silloin kun yhteys häviää tietokoneeltasi? Voisit ensimmäisenä päivitellä modeemiin uusimman ohjelmiston ZyXEL VMG1312-B10A/B10D. Onko modeemi kytketty puhelinrasialle mukana tulleella lyhyellä yhtenäisellä puhelinjohdolla? Onko modeemin resetointia kokeiltu? Tuosta olisi hyvä jättää meille häiriöilmoitus itsepalvelusta tai avata meille häiriöpuolelle chat, niin katsotaan linjan käyttäytymistä täältä käsin.

 Hei,

 

Modeemin ohjelmisto on kyllä ajan tasalla ja modeemi on kahteen kertaan resetoitu. Modeemi on kytketty pidemmällä puhelinkaapelilla seinään, mutta on toiminut tähän asti moitteetta. Olen nyt koneellani toisessa paikassa, jossa on myös telian liittymä ja kaikki toimii ilman ongelmia. Eli ongelma on telian päässä tai sitten modeemissa ja modeemi on hankittu samalla kun netti päivitettiin nopeampaan.

 

Lisään nyt vielä, ettei mitään asetuksia yms. ole muutettu, ohjelmia tai ajureita asennettu kun ongelma ilmestyi.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

Siis, kun ongelma ilmenee, niin toimiiko netti modeemin kautta muilla laitteilla? En nyt aivan saanut selvää, että tilttaako se pelkästään tietokoneelta vai myös esim. kännykästä, joka käyttää modeemin wifiä? Oliko tietokoneesi langallisesti vai langattomasti yhdistettynä modeemiin? Mitä virheilmoituksia tulee esille, palaako modeemissa joitain merkkivaloja/ei pala, kun ongelma on päällä? Minkä värisiä?


 


Mahtaakohan Windowsin lokiin tallentua mitään merkityksellistä tuon netin jumiutumisen aikaan?


 


Itse olen OW:ta pelaillut, enkä ole vastaavaa ongelmaa kohdannut. En osaa sanoa, voisiko tuo OW kuormittaa verkkoa jotenkin niin paljon, että ajurit tms. kaatuvat. Mutta miten se sitten olisi modeemista riippuvaista? Onko tuo toisen käyttöpaikan modeemi samanlainen vai jokin muu malli?


 


Jos mahdollista, niin testaisin toisenlaista modeemia ihan laitevian poissulkemiseksi. Ainakin ennen vanhaan on Telia Kaupoista saanut vianmääritystä varten lainamodeemeja. En ole varma, onko käytäntö edelleen sama.

Moro Timpeee. 

 

Purnipsilta tulikin jo hyvä ja kattava kysymyspatteristo mikä auttaa rajaamaan ongelmaa.

Jos kone on käytössä wlanilla niin ensin kannattaa kokeilla se kaapelin kautta. 

Toisella modeemilla testaaminen olisi hyvä kokeilla ja meidän kaupalta voi lainata modeemin tähän tarkoitukseen. Kaikille kaupoille laitteita on varattu mutta suoraan en pysty näkemään että mikä on kunkin kaupan tilanne tällä hetkellä että ovatko laitteet menossa. 

Kävin hakemassa telialta lainamodeemin, mutta ennen kuin kerkesin testaamaan modeemia, löysin syyllisen, nettijohto. Johto on ulkopuolisesti ehjä ja ollut kiinni koneessa alusta lähtien, mutta ilmeisesti tietokoneen liikuttaminen on tuonut vian esille. Hetken johtoa tutkailtuani, en löytänyt minkäänlaista ruhjetta tai vaurioita kuoresta/liittimistä, mutta johdon vaihtamisella ongelma hävisi. Itselläni ei tullut mieleenkään, että vika olisi voinut olla kyseisessä johdossa, koska se on aina ollut tietokoneen takana piilossa. Ihmettelen vain miksi pelatessa netti paukahti poikki, mutta muuten toimi moitteetta.

 

Alunperin googlettelin ongelmaa liittyen OW:hen, koska samankaltaisia ongelmia oli todella monella muullakin OW:n pelaajalla.

 

Eli yksinkertaisella toimenpiteellä selvittiin asiasta.

 

Kiitos kaikille, jotka vaivasitte päätänne meikäläisen ongelman takia turhaan.

Vastaa