Netti pätkii, modeemi finaalissa?


Tervehdys!

 

Minulla on viimeaikoina alkanut netti pätkimään urakalla. Pätkiminen on välissä pientä lähinnä nopeatempoisissa online-peleissä huomattavaa, ja välillä netti pätkäisee poikki kokonaan ja asiaan auttaa vaihtelevalla menestyksellä modeemin buuttaaminen.

 

Verkkolaitteistoni:

* Cisco EPC3825 modeemi siltaavassa tilassa.

* Netgear Nighthawk R7000 reititin.

* Kaikki laitteiden väliset yhteydet kaapelilla, eli wlania ei ole sotkettu mihinkään.

 

Olen seuraavanlaisia toimia jo tehnyt asian suhteen:

* Netin katketessa kokonaan olen pingannut reititintä ja modeemia. Reititin vastaa ping-pyyntöön normaalisti, mutta modeemi pysyy mykkänä. Modeemin sammutuksen ja päällekytkennän jälkeen modeemi alkaa taas vastaamaan ping-pyyntöön.

* Olen vaihtanut huoneiston ikivanhan antennirasian uuteen Telesten APM132 rasiaan. Vaihdon jälkeen mittasin signaalintasoa DVB-C kanavanipuilla 242MHz, 250MHz ja vielä n. 500MHz hujakoilla joka Relacomin asentajan muistikuvan mukaan olisi tämän alueen taajuusalue kaapelilaajakaistalle. Signaalitasot ovat kauttaaltaan n. 57dBµV, BER <1.00^-8, MER >35dB. Eli tulevassa kaapelisignaalissa ei pitäisi olla mitään vikaa.

* Netin toimiessa modeemin oma diagnostiikka antaa seuraavanlaisia signaalitasoja:

Downstream ch1-5 tasot välillä 5.3-6.2dBmV, SNR välillä 43.9-44.6dB. Upstream ch1-4 tasot 41.5-43.7dBmV.

Tuossa vielä kuva rasian data-ulostulon spektrianalyysistä välillä 462-538MHz:

 

 

Kaiken perusteella vaikuttaisi että modeemi alkaisi olemaan tiensä päässä.

Minulla on aikaisemminkin ollut samanlaisia ongelmia netin pätkimisen kanssa, ja tuolloin asiakaspalvelun neuvosta tilasin uuden modeemin vanhan tilalle. Tuolloin modeemin vaihto auttoikin pätkimiseen.

 

Onko mahdollista tilata uutta eurodocsis 3.0 modeemia tilalle, ja kohtuu edullisesti? Viimeksi sain modeemin hintaan 30e, mutta ainakin Soneraliikkeestä ostaessa se kuulemma maksaa pitkälti yli satasen...

 


3 kommenttia

Viime marraskuussa Cisco epc3825 maksoi Sonera kaupassa 29 €. 

Kävin tänään kysymässä Sonera kaupassa saako modeemeja ja paljonko maksaa. Tästäpä tietoa muillekin jotka miettivät uuden modeemin vaihtoa esim. juuri epämääräisen pätkimisen kohdalla:

* Modeemi maksaa vikapalveluun soittamalla lähimpään postiin toimitettuna 29€ NYKYISILLE asiakkaille, eli niille joilla on jo entuudestaan Soneran netti.

* Sonerakaupasta ostettaessa modeemi maksaa 115€, lähinnä siis heille joilla ei ole ennestään Soneran nettiä. Sonerakaupassakin modeemin tilaaminen onnistuu asiakaspalvelijan toimesta.

 

Soitan maanantaina vikapalveluun ja tilaan uuden modeemin. Infoan sitten miten käy.

Vanha modeemi testattiin vikapalvelun ohjeiden mukaan Sonera kaupassa ja kun se oli kuollut, tilattiin uusi joka tuli postissa ja se 29 € maksettiin laajakaistalaskun yhteydessä. Odotusaikana oli lainamodeemi Sonera kaupasta.

Vastaa