Netti pätkii nopeuden noston jälkeen

  • 14 September 2016
  • 7 kommenttia
  • 11 katselukertaa

Adsl liittymä päivitettiin tuosta 8mbit/s -> 20mbit/s:ään. Sen jälkeen yhteys on alkanut kummallisesti pätkimään. Ipadin Skype sekä xbox onen nettipeli pätkäisee 1-2 kertaa päivässä. Siis yhtäaikaa. Yhteys kyllä palautuu hetkessä. Eli modeemi tai reititin ei varmaankaan hukkaa yhteyttä. Käytössä on alink rr24ap(i+) jostä vielä piuha reitittimelle (telewell 3g router). Sekä xbox, että ipad on langattomasti yhteydessä tuohon reitittimeen.
Ennen nopeuden nostoa vastaavaa ongelmaa ei ollut. Ideoita?

7 kommenttia

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

@pesosenniko kirjoitti:
Adsl liittymä päivitettiin tuosta 8mbit/s -> 20mbit/s:ään. Sen jälkeen yhteys on alkanut kummallisesti pätkimään. Ipadin Skype sekä xbox onen nettipeli pätkäisee 1-2 kertaa päivässä. Siis yhtäaikaa. Yhteys kyllä palautuu hetkessä. Eli modeemi tai reititin ei varmaankaan hukkaa yhteyttä. Käytössä on alink rr24ap(i+) jostä vielä piuha reitittimelle (telewell 3g router). Sekä xbox, että ipad on langattomasti yhteydessä tuohon reitittimeen.
Ennen nopeuden nostoa vastaavaa ongelmaa ei ollut. Ideoita?

Näkyykö modeemin hallinnassa tietoja esim. linjan häiriöistä? Yleensä on listattu ihan jossain kohden hallintaa, diagnostiikassa. Myös Line Attenuation -arvo ja Noise Marigin kuvaavat jotain linjasta.


 


Korkeampi nopeus vaatii puhelinkaapeloinnilta enemmän. Eli jos on pitkä matka keskukseen ja kuparit vanhoja ja huonoja, voi linja olla sellainen, ettei tuota korkeampaa nopeutta saa vakaaksi. Myös mahdolliset lisäjohdot modeemin ja seinässä olevan puhelinpistokkeen välillä kannattaa minimoida, jos sellaisia on.

RR24AP:n laitehallinnasta tulisi nähdä xDSL-kättelyt kuten purnipsi tuossa mainitsikin. Jos logeista näkee vielä mahdolliset FEC ja CV virheilyt niin näistä voi jo päätellä jotain. Yhteyden testaus perinteisesti myös toisella modeemilla on hyvä katsoa ja testaa yhteyden toiminnan aina suoraan modeemista eikä reitittimen (tuon telewellin) ylitse.

Kun pätkiminen on ratkottu niin voi halutessaan erikseen pyytää "pelimiehille" liittymästä tuon virheenkorjauksen poistoa niin saa viiveestä mahdollisesti pienen siivun otettua pois.

Kiitos neuvoista. Täytyy tutkiskella huomenna tota diagnostiikkaa.
Kunniamerkki +10

Mulla on ollut aikoinaan alinkin modeemeja kaksikin erilaista. Molemmat menivät rikki juuri samalla tavalla. Niihin tuli jokin vika joka alkoi myös katkomaan yhteyttä. Palautui yleensä uudelleen, mutta alkoivat lopulta molemmat mennä vain huonommaksi niin, että piti käynnistellä uudelleen, jotta yhteys jäi päälle.

En tiedä ovatko nuo alinkit edelleen samalle vaivalle alttiita.


@pesosenniko kirjoitti:
Kiitos neuvoista. Täytyy tutkiskella huomenna tota diagnostiikkaa.

Jos virheitä on >10000 niin linja on huono eli piuha ei yksinkertaisesti pysty nopeampaan nopeuteen.Toi purkki on tosin todella vanha(yli 5v? jos oikein muistan,oma samalainen(ilman wlania) on jo roskissa :)) ja kannattaisi vaihtaa uudempaan.Tilaa vaikka se soneran "smart" modemi 1€/kk+9€ toimituskuluja hintaan ja kato toimiiko se paremmin,sen voi aina palauttaa ilmaiseksi.

 

/edit

jotain samanlaista tapahtui kuin kefiirilla omankin alinkin kanssa jos oikein muistan.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +16

A-Link rr24ap(i+) on tehtaalla viritetty yrittämään mahdollisimman suurta kättelynopeutta yhteyden luottettavuuden kustannuksella. Pahaksi onneksi laitteen käyttöliittymästä on myös unohdettu tuo säätö (minimum required SNR), joten asiaan ei pysty itse vaikuttamaan.

 

Kun rr24ap(i+) ei voi säätää, ainoa vaihtoehto on vaihtaa modeemi toiseen tai palauttaa liittymää hitaammaksi.

Kiitos kaikille auttajille. Pääsen tänään illalla katselemaan noita vikailmoituksia. Mistä voin siis päätellä vian olevan linjoissa ja mistä modeemissa?

Vastaa