Netti pätkinyt jo pari viikkoa...

  • 14 December 2017
  • 3 kommenttia
  • 3 katselukertaa

100/5 liittymä, kaapelimodeemi Cisco EPC3825. Pojalla palaa käämit kun netti pätkinyt jo ainakin pari viikkoa kesken pelien. Modeemi pätkäisee yhteyden tuon tuosta. Yritin saada chatin kautta apua, mutta botti päätyi jättämään yhteydenottopyynnön... Olisko täällä apuja/kohtalotovereiden vinkkejä?


3 kommenttia

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

Hei @Paassius!


Täältä löytyy Telian ohjeita kyseiselle modeemille : https://www.telia.fi/asiakastuki/laitteet/modeemit-ja-reitittimet/Cisco-EPC3825


Kannattaa katsoa myös onko alueellanne menossa jotain häiriöitä : https://www.telia.fi/asiakastuki/kiintean-verkon-hairiokartta tai ajankohtaisia häiriöitä : https://www.telia.fi/asiakastuki/viat-ja-hairiot/ajankohtaiset

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +14

Pätkiikö yhteys tasaisesti esim. 10:n tai 20:n minuutin välein? Jos pätkii, voisi tämä johtua siitä että Telia muutti DHCP leasetimen 1200 sekuntiin. Tämä muutos tapahtui 20.11.2017 klo 9:45 aikoihin suurin piirtein. Alkoiko pätkimään tuon jälkeen?

 

Kansan kielellä tämä juttu tarkoittaa sitä, että laitteenne saavat varata IP-osoitteen (netin) käyttöönsä vain 20:ksi minuutiksi kerrallaan, kun aiemmin tämä varaus tehtiin aina 12:ksi tunniksi kerrallaan. Varausaika on nyt säädetty tarpeettoman (ja käsittämättömän) lyhyeksi! DHCP-varaus tulee uusia kun ajasta on kulunut puolet, eli siis käytännössä 10:n minuutin välein.

 

Lukiessani vanhoja keskusteluja kävi ilmi, että joissakin reitittimissä/laitteissa tapahtuu yhteyden katkeaminen joka kerta, kun varaus uusitaanTällöin sitä tapahtuisi nykyisellään 10:n minuutin välein. Havaintoja tekemällä voitte päätellä, onko tästä kyse.

 

Varsinaista ongelmaa ei voi itse korjata, koska se on Telian pään asetuksissa. Ja on kuulemma ihan tarkoituksella tehty, vaikka ulos päin se näyttää pahalta conffausvirheeltä. Uuden reitittimen voi hankkia, mutta en osaa sanoa mikä kuluttajapuolen reititin sitten toimisi hyvin tuon kanssa. Itsellä on käytössä ammattipuolen reititin (19" räkissä), mutta se maksaa monta sataa euroa ja sen toimivaksi säätäminen alussa vaatii ammattilaisen tai syvällisempää asioiden tuntemista itseltä.

 

Olen laittanut tästä asiasta palautetta Telialle. Itselläni tämä ei aiheuta mitään häiriöitä mutta riski IP-osoitteen muuttumisesta on nyt iso, koska kuulemma jo tunnin katkoksen jälkeen vaihtuu IP. Ja jokainen muutos aiheuttaa minulla mm. tukipyynnön konesaliin jne. eli ei ole todellakaan aivan pikku juttu jos IP vaihtuu.

 

Haluaisin mielenkiinnosta tietää, onko DHCP lease muutoksella yhteys tuohon ongelmaanne ja ilmeneekö katkot esim. 10:n minuutin välein?

EDIT: Kokeilen vielä lisätä linkkejä (jos tämä antaa linkata) vanhoihin keskusteluihin liittyen tähän lease time juttuun. Näiden perusteella vaikuttaisi ettei jo vuosia sitten tapahtuneista ongelmista ei ole opittu mitään ja nyt tehdään sama vanha virhe taas uudelleen:

https://yhteiso.telia.fi/t5/Kysy-ja-keskustele-palstan/Lease-time-ongelma/td-p/62639

 

https://yhteiso.telia.fi/t5/Kysy-ja-keskustele-palstan/Kayttolupa-vanhentuu-1-2h-valein/td-p/16111

https://yhteiso.telia.fi/t5/Kysy-ja-keskustele-palstan/Soneran-DHCP-palvelimet/td-p/14555

Täällä pätkii myös netti. Kerran illassa menee yhteys n. klo 20:00-21:30 välisenä aikana, keskieuroopan peli servereille myös jatkuvaa packet lossia. Missä lie vika. Thomsonin TG789 modeemi, ja yhteys sillattuna.

Vastaa