Nettikamera ulkoisesta verkosta

  • 29 September 2017
  • 15 kommenttia
  • 18 katselukertaa

Voisiko tänne kerrata helposti ymmärrettävällä tavalla, miten ulkoisesta verkosta pääsee Zyxelin Telia-modeemin läpi ip-valvontakameraan kiinni?

Zyxel on  VMG1312-B10D.

Estääkö Telia ISPINÄ jotain portteja - nyt olen yrittänyt natata niin, että portti 5000 -> 80. Palomuuri on pistetty testin ajaksi pois päältä. Kameralla on sisäverkossa staattinen osoite.

Eikä tunnu nyt millään onnistuvan - mitähän muuta määrittelyä tarvitaan? 

 


15 kommenttia

Telian puolelta ei ole muita portteja suljettu kuin 25 sähköpostin takia mutta muut pitäisi olla auki. Se enempää en kyllä itse osaa tuohon neuvoa miten tuon saisi toimimaan mutta oiskohan muilla yhteisön jäsenillä vikkejä antaa?

Kunniamerkki +14

Jos kerran portteja ei ole blokattu ja porttiohjaukset myös tehty oikein sinne Zyxellin niin ei tossa pitäisi olla mitään erityistä syytä miksi ei toimisi.. Millaiset kamerat ja millä ohjelmalla yrität yhteyttä ulkoverkosta? Millaisia virheilmoituksia saat yhdistettäessä? Yritätkö suoraan ip:llä ja portilla yhteyttä?

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +16

Olethan yrittänyt yhteyttä jostakin muusta kuin Zyxelin verkosta?

 

Valtaosasta kotireitittimiä nat loopback ominaisuus on rikki, jolloin yhteyden testaamiseen tarvitaan vähintään kaksi internet-liittymää.

Olen yrittänyt kännykästä datayhteydellä ja käyttäen ip-osoitetta ja kaksoispiste porttinumero.

Olen kirjautunut kameraan sisäverkon osoitteella ja kamera kysyy tunnukset ja avaa ip-kamera-ohjelman jolla näkee suoraan kameran kuvan. Muistaakseni vaati flashin siinä vaiheessa, kun pyytää kamerakuvaa, mutta asetuksiin pääsee selaimella.

Kunniamerkki +14

@Yrjharald kirjoitti:

Olen yrittänyt kännykästä datayhteydellä ja käyttäen ip-osoitetta ja kaksoispiste porttinumero.


Olen kirjautunut kameraan sisäverkon osoitteella ja kamera kysyy tunnukset ja avaa ip-kamera-ohjelman jolla näkee suoraan kameran kuvan. Muistaakseni vaati flashin siinä vaiheessa, kun pyytää kamerakuvaa, mutta asetuksiin pääsee selaimella.




Ethän sinä sisäverkon osoitetta voi käyttää ulkoverkosta.. Kun ne porttiohjaukset on oikein ulkoverkonip : portti on se oikea tapa ottaa yhteys, silloin jos siellä on serveri joka on oikein konffattukin avanee kirjautumissivun kameraan, olettaen sellainen on käytössä. Nyt olisi kiva tietää kameran tarkka malli ja mikä softa siellä on käytössä? Ja selaimellako niitä katsellaan vai jollain clientillä?


 


Yksi keinohan on sitten laittaa se serveri pyörimään koneelle ja ottaa Teamviewerillä https://www.teamviewer.com/en/ remotedesktop yhteys, tuo kun toiminee ilman porttiohjauksiakin.. Vähän kömpelö juu, mutta on se parempi kuin ei mitään varsinkin jos kamerat ovat ns kriittisiä eikä huvin vuoksi olemassa.


 


Itselläni kokemusta vain Foscamista, sillä mukana tulevalla clientillä onnistuu etäyhteys ihan kivasti kunhan reititin on oikein konffattuna..

Siis selitin huonosti ilmeisesti:    yritän yhteyttä ulkoisesta verkosta selaimella reitittimen osoitteella ja portilla 84.249.xx.xxx:80  ja se ei vastaa. Sisäverkossa kamera vastaa vastaavalla sisäverkon osoitteella selaimella ja avaa sisäänkirjoittautumisikkunan josta pääsee kameran lähettämään kuvaan suoraan.

Teamviewer on tosi hieno juttu, mutta se tarvitsee väliin siis aina päällä olevan tietokoneen. Olen käyttänyt Teamvieweriä paljon. 

Nyt kuitenkin ihmettelen, kun minusta tämän suoraan kameraan kirjautumisen pitäisi olla tosi yksinkertainen juttu.

Kunniamerkki +14

Juu, noinhan sen pitäisi toimia.. Onko mahdollista testata toisella reitittimellä? Mielellään sellaisella jossa ei käytetä operaattorin firmwarea. Esim gigantissa on 30 pvä palautusoikeus jos ei muualta saa lainattua.

Kameran www-palvelimen portti kannattaa vaihtaa pois tcp 80:stä. Modeemin oma hallinta pyörii tuossa portissa joten edelleenohjaaminen ei toimi. Muuta kameran portti vaikkapa tcp 1111 ja tee tälle portille edelleenohjaus modeemissa.

Kunniamerkki +14

@Kimppikoo kirjoitti:

Kameran www-palvelimen portti kannattaa vaihtaa pois tcp 80:stä. Modeemin oma hallinta pyörii tuossa portissa joten edelleenohjaaminen ei toimi. Muuta kameran portti vaikkapa tcp 1111 ja tee tälle portille edelleenohjaus modeemissa.




Ei taida ulkoverkkoon ainakaan oletus konffeilla olla näin.. Ja olihan sitä kokeiltu muissakin porteissa.


@tilasto kirjoitti:

 


Ei taida ulkoverkkoon ainakaan oletus konffeilla olla näin.. Ja olihan sitä kokeiltu muissakin porteissa.


Jaa, minä en sellaista tietoa kyllä nähnyt. Tcp 80 on vain mainittu. Ja ohjausta on yritetty 500->80. Mutta ehkä olen vain puusilmä.

Kunniamerkki +14

@Kimppikoo kirjoitti:


@tilasto kirjoitti:

 





Ei taida ulkoverkkoon ainakaan oletus konffeilla olla näin.. Ja olihan sitä kokeiltu muissakin porteissa.




Jaa, minä en sellaista tietoa kyllä nähnyt. Tcp 80 on vain mainittu. Ja ohjausta on yritetty 500->80. Mutta ehkä olen vain puusilmä.




Minä taas oletin että tältä osin routerissa defaultti konffit, koska ei mainittu että ulkoverkkoon olisi reitittimen hallinta auki.. Sitten toki tuo aiheuttaisi ongelmia kun molemmat samassa portissa, jos kuitenkin näin on niin kannattaa vaihtaa eri porttiin joko kamerat tai routerin hallinta. Kotireittimen ei kyllä yleensä tarvitse olla ulkoverkosta saavutettavissa.

No niin - Nyt pistin kameran tcp portiksi 2000.

Zyxelissä tein natin 

- Server IP address  192.168.1.10

- Start port  2000

- End port  2000

-Translation start port  2000

- Translation end port 2000

Protocol  TCP

Wan interface  ADSL

 

Sisäverkossa selaimella kysely   192.168.1.10:2000   vastaa heti

 

 Kännykällä selaimella  84.249.xx.xxx:2000   ei vastaa.

 

Jos määrittelen Zyxelissä Remote MGMT Services    HTTP eli portti 80    WAN  enable     niin kännykällä pääsee Zyxeliin kiinni verkon ulkopuolelta  84.249.xx.xxx:80

 

Olisko nyt ideoita

 

Zyxelit ovat aina olleet vähän haastavampia konfata. Tuolla on useimpiin zykkeleihin ohjeita, katso jos sieltä saat apua. 

https://portforward.com/zyxel/

Kunniamerkki +14

@Yrjharald kirjoitti:

No niin - Nyt pistin kameran tcp portiksi 2000.


Zyxelissä tein natin 


- Server IP address  192.168.1.10


- Start port  2000


- End port  2000


-Translation start port  2000


- Translation end port 2000


Protocol  TCP


Wan interface  ADSL


 


Sisäverkossa selaimella kysely   192.168.1.10:2000   vastaa heti


 


 Kännykällä selaimella  84.249.xx.xxx:2000   ei vastaa.


 


Jos määrittelen Zyxelissä Remote MGMT Services    HTTP eli portti 80    WAN  enable     niin kännykällä pääsee Zyxeliin kiinni verkon ulkopuolelta  84.249.xx.xxx:80


 


Olisko nyt ideoita


 




Tuossa laitteessa on mahdollista sillata useita portteja joten voisi kokeilla yhden siltausta ja kamera siihen sitten kiinni, sitten pitäisi toimia jos ongelma ei ole kamerassa. Tietoturvan kannalta ei periaatteessa yhtään huonompi ratkaisu koska ulkoverkkoon se joka tapauksessa tarkoitus saada. Telian kuluttajaliittymissä se 5 julkista ip osoitetta max. Vahvat salasanat sitten vaan käyttöön ja oletus käyttäjätunnus myös vaihtaa muuhun. 

Nyt yhteys onnistuu jostain syystä - en käynyt edes Zyxelissä sitten epäonnistuneiden testien enkä tehnyt mitään muutoksia, mutta jostain syystä nyt kameraan pääsee kiinni.

Kiitos kaikille avustajille - opin taas paljon uutta.

Vastaa