peruuta
Näytä tulokset kohteelle 
Hae sen sijaan kohdetta 
Tarkoititko: 
57359 Jäsentä
160399 Kirjoitusta

Telia yhteisö on nyt myös laiteyhteisö

Lue lisää
Yhteistyössä OnePlus

Nettitikkuun liittyvä onglema



Uusi keskustelija
Rekisteröitynyt: ‎25-12-2018
Kirjoituksia: 5
1/17

Nettitikkuun liittyvä onglema

Pari kuukautta sitten ilmeni ongelma, jonka takia katkeaa netti nettitikusta. Se katkeaa satunnaisesti n.5 minuutin välein eikä sitä saa millään takaisin muuten kun odottamalla 1-3min jolloin nettiyhteys palaa takaisin (Kokeiltu nettitikku pois ja tietokonen uudelleenkäynnistys). Nettitikku käyttää Mobile Broadband ohjelmaa 23.015.11.02.07. Pelaamisen yhteydessä ei ole mitään ongelmia, netti ei katkeaa koskaan, muulloin se kyllä tekee sitä samaa. 
netti.png
#1-normaali tikun toiminta
#2-nettiyhteys katkaistu eikä sille voi mitään
#3-joskus se tekee tätä mutta ei voi yhdistää, käytännössä sama kun #2

Kun yhteys ei pelaa, nettitikun LED vilkkuu, aivan kun käynnistymisen aikana. 

Tämän ongelman takia netissä selaaminen on muuttunut aivan mahdottomaksi, koska netti voi katketa jopa alle minuutissa sen jälkeen kun se palaa.

0 tykkäystä
16 vastausta
Konkari ☆
Konkari ☆
Rekisteröitynyt: ‎15-08-2015
Kirjoituksia: 2 074
2/17

Vs: Nettitikkuun liittyvä onglema

Hei!

 

Oikeastaan tuossa on kolme eri vaihtoehtoa:

 

* Sinua palvelevassa tukiasemassa on vikaa

* SIM-kortti on rikki

* Nettitikku on rikki

 

Tukiasemavian saanet selvitettyä siten, että olet yhteyksissä Telian vikapuolen asiakaspalveluun. Se onnistuu vaikka luomalla häiriöilmoituksen liittymästä joko puhelimitse taikka kirjautumalla telia.fi -sivustolle ja menemällä omiin liittymiin/palveluihin ja edelleen valitsemalla k.o. liittymän ja sieltä sitten valitset "tee häiriöilmoitus". 

 

SIM-korttivian saa tarkistettua tilaamalla taikka noutamalla uuden SIM-kortin Telian myymälästä. Tilaaminen on maksutonta ja se onnistuu tuolta telia.fi -sivustolta sekä samoin uuden sim-kortin aktivointi. Toimiiko tuo liittymä normaalisti mulla laitteilla, onko mahdollista kokeilla vaikka puhelimella, katkooko myös sillä?

 

Nettitikun vika ratkeaa sillä, SIM-kortti toimii puhelimessa normaalisti eikä tukiasemissa ole vikaa. Jos tikussa on takuuta voimassa, voi takuuasiassa asioida vaikka Telia Kaupassa. Muutoin taitaa olla uuden nettitikun hankinnan paikka.

 

Onhan nettitikku siten, että se ei ole peitettynä, eli ilma sen ympärillä ei kierrä? Pelaamiseen yms. intensiiviseen käyttöön suosittelen pöytämallisia mobiililaajakaistareitittimiä. Nettitikut ovat hieman kevyempään käyttöön ja vaikkakin ne soveltuvat kaikenlaiseen käyttöön, ei toiminta ole niin vakaata tai optimaalista kuin muun tyyppisillä laitteilla voisi olla.

Asiantuntija
Asiantuntija
Rekisteröitynyt: ‎12-10-2018
Kirjoituksia: 173
3/17

Vs: Nettitikkuun liittyvä onglema


@ElenaBogomolova  kirjoitti:

Pari kuukautta sitten ilmeni ongelma, jonka takia katkeaa netti nettitikusta. Se katkeaa satunnaisesti n.5 minuutin välein eikä sitä saa millään takaisin muuten kun odottamalla 1-3min jolloin nettiyhteys palaa takaisin (Kokeiltu nettitikku pois ja tietokonen uudelleenkäynnistys). Nettitikku käyttää Mobile Broadband ohjelmaa 23.015.11.02.07. Pelaamisen yhteydessä ei ole mitään ongelmia, netti ei katkeaa koskaan, muulloin se kyllä tekee sitä samaa. 
netti.png
#1-normaali tikun toiminta
#2-nettiyhteys katkaistu eikä sille voi mitään
#3-joskus se tekee tätä mutta ei voi yhdistää, käytännössä sama kun #2

Kun yhteys ei pelaa, nettitikun LED vilkkuu, aivan kun käynnistymisen aikana. 

Tämän ongelman takia netissä selaaminen on muuttunut aivan mahdottomaksi, koska netti voi katketa jopa alle minuutissa sen jälkeen kun se palaa.


Morjesta @ElenaBogomolova  ja Tervetuloa Yhteisöön!

 

@Purnipsi  onkin tuossa avannut hyvin mikä tilanteeseen voisi vaikuttaa. Onko nettitikku mitenkä vanha? Tällaista voi ilmetä jos itse nettitikulla on jo paljolti ikää. Sim-korttia kannattaa testata vaikka puhelimessa. Sillä tietää heti, että jääkö tuo siihen itse nettitikkuun. Jos liittymä alkaa toimimaan normaalisti puhelimella niin voidaan heti todeta, että uuden laitteen ostaminen on ajankohtaista.

 

Mikäli samanlaista tulee vastaan myös sillä puhelimella niin sitten kannattaa ottaa yhteyttä meihin. Pääsemme katsomaan tarkemmin tilannetta.

 

Mikäli testin jälkeen tuo pätkiminen jää siihen nettitikkuun ja haluat uusia laitteen, niin tämän linkin takaa löytää meidän uusimmat laitteet.

 

Telia Yhteisö on nyt myös Laiteyhteisö.jpg
0 tykkäystä
Uusi keskustelija
Rekisteröitynyt: ‎25-12-2018
Kirjoituksia: 5
4/17

Vs: Nettitikkuun liittyvä onglema

Hei! Elikkäs tämä mokkula toimii reitittimessä hyvin, mutta 3G tilassa. Sitten taas kun tikku on koneessa niin pakotan sen pysyä 4G:ssa ja signaalin vahvuus on 60%-80% sama kun aina ennenkin. Mutta netti katkeaa ilman syytä yhä useammin ja pidemmäksi ajaksi, joskus jopa 10min. Kun on joku peli auki se ei katkea koskaan. En tiedä oikein missä vika voisi olla. Jos se on koneessa niin miksi sitten ongelma pahenee hiljalleen enemmän ja enemmän?

0 tykkäystä
Asiantuntija
Asiantuntija
Rekisteröitynyt: ‎17-12-2014
Kirjoituksia: 541
5/17

Vs: Nettitikkuun liittyvä onglema


@ElenaBogomolova  kirjoitti:

Hei! Elikkäs tämä mokkula toimii reitittimessä hyvin, mutta 3G tilassa. Sitten taas kun tikku on koneessa niin pakotan sen pysyä 4G:ssa ja signaalin vahvuus on 60%-80% sama kun aina ennenkin. Mutta netti katkeaa ilman syytä yhä useammin ja pidemmäksi ajaksi, joskus jopa 10min. Kun on joku peli auki se ei katkea koskaan. En tiedä oikein missä vika voisi olla. Jos se on koneessa niin miksi sitten ongelma pahenee hiljalleen enemmän ja enemmän?


Siis käytätkö nettitikkua reitittimessä kiinni? Miksi et käytä pelkästään reititintä? @Purnipsi on oikeassa siinä, että kovempaan käyttöön nettitikku ei ole paras vaihtoehto. 

0 tykkäystä
Vakiokalustoa ☆☆
Rekisteröitynyt: ‎24-07-2015
Kirjoituksia: 383
6/17

Vs: Nettitikkuun liittyvä onglema


@PiaJo  kirjoitti:


Siis käytätkö nettitikkua reitittimessä kiinni? Miksi et käytä pelkästään reititintä? @Purnipsi on oikeassa siinä, että kovempaan käyttöön nettitikku ei ole paras vaihtoehto. 


On olemassa vanhoja reitittimiä, joissa ei ole integroitua modeemia. Tällöin niihin pitää liittää USB-nettitikku jos haluaa käyttää mobiililaajakaistaa. Tällaisia olivat mm. A-Link WNAP laitteet. Näissä oli sellainen hauskuus että ne olivat yhteensopivia vain tiettyjen (tai tietyn aikakauden) tikkujen kanssa, eli 3G ja 4G tikuille oli erilaiset reitittimet. Jos 3G reitittimeen yrittää laittaa 4G-tikun niin se ei joko toimi lainkaan, tai sitten se toimii mutta hitaasti (USB rajoittaa) tai sitten se menee todellakin 3G modeen.

Uusi keskustelija
Rekisteröitynyt: ‎25-12-2018
Kirjoituksia: 5
7/17

Vs: Nettitikkuun liittyvä onglema

Hei! 

Nyt on hyvin kummallinen tilanne. Ostin Huawei b593 routerin, jossa on myös 2 paikkaa ulkoiselle antennille. Itsellä käytössä 2kpl kunnon yagi antennia jotka sai syksyllä 80-100 Mbps irti vanhalla pikku modeemilla. Nyt kun laitan routerin vain 4G tilaan ja laitan sen käyttämään sen omia antenneja niin se näyttää signaalin voimakkuudeksi 1/5 ja nopeus 20Mbps. Jos laitan yagit ja käyttämään ulkoista antennia saan 3/5 signaalivoimakkuuden ja 3-5Mbps nopeuden, jolla ei tee yhtään mitään. En osaa yhtään sanoa mitä tapahtuu.

0 tykkäystä
Vakiokalustoa ☆☆
Rekisteröitynyt: ‎24-07-2015
Kirjoituksia: 383
8/17

Vs: Nettitikkuun liittyvä onglema


@ElenaBogomolova  kirjoitti:

Nyt kun laitan routerin vain 4G tilaan ja laitan sen käyttämään sen omia antenneja niin se näyttää signaalin voimakkuudeksi 1/5 ja nopeus 20Mbps. Jos laitan yagit ja käyttämään ulkoista antennia saan 3/5 signaalivoimakkuuden ja 3-5Mbps nopeuden, jolla ei tee yhtään mitään. En osaa yhtään sanoa mitä tapahtuu.


Voi tuntua hölmöltä, mutta kokeilepas siten että laita toiseen liittimeen yagi ja jätä toiseen se oma antenni. Saattoi olla niin että takaa katsoen vasempaan tuli ulkoantenni ja oikeanpuoleiseen oma. Virittelin nimittäin itsekin kyseistä purkkia joku aika sitten erääseen maaseutukohteeseen ja oli juuri kuvailemasi kaltaiset ongelmat sen kanssa. Sitten muistin omista työhommista, että mobiiliverkon modeemeissa on pääantenni yleensä lähettävä ja vastaanottava (tähän kytketään ulkoantenni) ja sitten se toinen antenni on pelkästään vastaanottava (ns. diversitettiantenni), jota ei ole pakko kytkeä ensinkään. Jostain syystä edellä kuvatulla yhdistelyllä sekä signaali että nopeus oli paras.

 

Ai niin ja vielä lisäys: modeemin asetuksissakin oli vielä valinta sisäinen/ulkoinen antenni. Kannattaa tarkistaa että ne on oikein.

Kunniajäsen
Rekisteröitynyt: ‎11-02-2015
Kirjoituksia: 198
9/17

Vs: Nettitikkuun liittyvä onglema


@ElenaBogomolova  kirjoitti:

Hei! 

Nyt on hyvin kummallinen tilanne. Ostin Huawei b593 routerin, jossa on myös 2 paikkaa ulkoiselle antennille. Itsellä käytössä 2kpl kunnon yagi antennia jotka sai syksyllä 80-100 Mbps irti vanhalla pikku modeemilla. Nyt kun laitan routerin vain 4G tilaan ja laitan sen käyttämään sen omia antenneja niin se näyttää signaalin voimakkuudeksi 1/5 ja nopeus 20Mbps. Jos laitan yagit ja käyttämään ulkoista antennia saan 3/5 signaalivoimakkuuden ja 3-5Mbps nopeuden, jolla ei tee yhtään mitään. En osaa yhtään sanoa mitä tapahtuu.


Antenni voi vahvistaa sen verran, että modeemi yhdistääkin vaikka 1800Mhz-verkkoon ja ilman ulkoista antennia yhdistyy sitten 800Mhz verkkoon. Kannattaa kokeilla taajuuslukitusvaihtoehdot läpi, jos niitä löytyy modeemin asetuksista.

Uusi keskustelija
Rekisteröitynyt: ‎25-12-2018
Kirjoituksia: 5
10/17

Vs: Nettitikkuun liittyvä onglema

Valitettavasti ei ole semmosta alternatiivia ku taajuudenlukitus ja sitä paitsi se on todennäköisesti auto. vain verkkotila lukittu 4G. Sitä vaan en tajua että miten semmonen netti mokkula voi toimia paremmin kun tuommonen modeemi router? Samat antennit samat olosuhteet ja nopeudet aivan erit

0 tykkäystä