Nettiyhteyden mielivaltainen katkaisu keskellä päivää?!


Kunniamerkki +4

Telia ilmoitti että nettiyhteys on katkaistu (käytännössä, koska olen Zoom-koulutuksessa koko päivän) koska "alueellinen huoltotyö". Alkaen kello 8 aamulla. Siis miten on mahdollista että maailmanlaajuisen pandemian aikana kun ennennäkemätön määrä ihmisiä tekee töitä kotoa mennään noin vaan repimään piuhat irti? Aiemmin kun näitä on ollut niin on alkanut keskiyöllä mutta ilmeisesti nyt pandemian aikana ei ole niin väliä?

 

Kirsikkana kakussa, neuvottiin katsomaan lisätietoja osoitteesta telia.fi/hairiotiedotteet. Minkäänlaista mainintaa tästä huollosta sivulla ei kuitenkaan ole.


10 kommenttia

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +13

Huoltotöitä tehdään myös päivällä, riippuen tarvittavista toimenpiteistä. Pyrimme toki tiedottamaan kaikille käyttäjille katkokset ennakkoon, jotta katkokset ei pääsisi yllättämään ja käyttäjä kerkeää varautua käyttämää mahdollisesti toista yhteyttä.

Haluatko kertoa asuinpaikkasi (tarkkaa kotiosoitetta ei tule kertoa) niin tarkistelen, onko tiedote jäänyt tekemättä. Mistä / mitä kautta sait neuvon katsoa telia.fi/hairiotiedotteet -sivustoa? Onko käyttämäsi nettiyhteys mobiililaajakaista vai kiinteä yhteys (data-pistokeen, antennipistokeen tai puhelinpistokkeen kautta)?

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +14

Pakkohan verkkojakin on joskus päivittää... Kyllä Telia on yleensä ilmoittanut näistä selkeästi ja hyvissä ajoin tuolla häiriösivulla kohdassa suunnitellut huoltokatkot. Ei tästä nyt ole pitkä aika kun päivittivät runkoa 5G:n takia ja oli lyhyt katkos tarkalleen ilmoitettuna ajankohtana. Kuituverkon puolella ei katkoksia ole kovin usein, ei edes joka vuosi.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

Kriittistä toimintaa varten kannattaa olla ainakin yksi toisen operaattorin liittymä,vaikka mobiililaajakaista. Vain yhteen yhteyteen ei voi turvautua, jos lähes täysin katkoton toiminta on välttämätöntä.

 

Kunniamerkki +4

Asuinpaikka on Espoo. Tiedon sain tekstarilla ja sähköpostilla. Yhteys on kiinteä, kuitu omakotitalossa.

 

Kyllähän se ketuttaisi vähemmän jos edes voitaisiin kertoa mikä "alueellinen huoltotyö" kuituverkossa kestää viisi tuntia ja minkä takia se pitää tehdä keskellä päivää. Viittaus härösivulle jossa ei huoltotyöstä ole mitään tietoa menee jo haistattelun puolelle.

 

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +14

@amrs0@  kirjoitti:

Asuinpaikka on Espoo. Tiedon sain tekstarilla ja sähköpostilla. Yhteys on kiinteä, kuitu omakotitalossa.

Kyllähän se ketuttaisi vähemmän jos edes voitaisiin kertoa mikä "alueellinen huoltotyö" kuituverkossa kestää viisi tuntia ja minkä takia se pitää tehdä keskellä päivää. Viittaus härösivulle jossa ei huoltotyöstä ole mitään tietoa menee jo haistattelun puolelle.


5 tuntia? No huhhuh.. täkäläiset katkokset ovat oleet 20 minuuttia korkeintaan. Tällä hetkellä pääsyyllinen katkoksiin on 5G:n rakentaminen.


@amrs0@  kirjoitti:

Asuinpaikka on Espoo. Tiedon sain tekstarilla ja sähköpostilla. Yhteys on kiinteä, kuitu omakotitalossa.


 


Kyllähän se ketuttaisi vähemmän jos edes voitaisiin kertoa mikä "alueellinen huoltotyö" kuituverkossa kestää viisi tuntia ja minkä takia se pitää tehdä keskellä päivää. Viittaus härösivulle jossa ei huoltotyöstä ole mitään tietoa menee jo haistattelun puolelle.


 




Koitin etsiä kyseistä työtä, mutta näillä tiedoilla en sitä löytänyt. Tapahtuiko tämä siis eilen 10.6?

Tuo 5h kuulostaa kyllä pitkältä ajalta muutostyölle, varsinkin jos itse yhteyden katkos on kestänyt noin pitkään. On toki mahdollista että kyseessä on ollut pitkä työ tai sitten siinä on tullut vastaan jotakin odottamatonta ja tämä on viivästyttänyt yhteyksien palautumista. 

Tätä meillä olisi hyvä katsoa asiakastietojen kanssa niin nähdään mistä työstä on ollut kyse ja voimme myös selvittää että miksi työ ei ole noussut telia.fi:n häiriötiedotteisiin. 

Kunniamerkki +4

Tapahtui tosiaan 10.6. Varsinaisen katkoksen pituudesta en osaa sanoa mitään, kuten sanoin olin Zoom-koulutuksessa tai paremminkin Zoom+remote desktop -koulutuksessa koko päivän. Kun kuituyhteys hävisi, vaihdoin 4G:hen ja tahmeaa oli. En joutanut seuraamaan onko kuidun kautta yhteys vai ei eikä satu olemaan mitään automaattista seurantaa käytössä. Tarkempi havainto kuviosta on että huolto aloitettiin vasta 9:45 eli ei se niin pitkä ollutkaan, siirtyi vain huonompaan aikaan.



Kello 13:15 tuli tekstiviesti että huoltotyö on päättynyt ja ennakkoilmoitus oli siis että alkaa kahdeksalta. Laitoin nyt sitten viestin Minun Telia -osaston kautta.


 



@SINAD   kirjoitti: 5 tuntia? No huhhuh.. täkäläiset katkokset ovat oleet 20 minuuttia korkeintaan. Tällä hetkellä pääsyyllinen katkoksiin on 5G:n rakentaminen.





Hmm, mistä tiedät tuon syyn, "päivittivät runkoa 5G:n takia"? Olisipa hienoa jos edes tuollaisen minitiedon saisi.

Edit MinnaLN: yhdistetty kaksi peräkkäistä viestiä ja lisätty lainaus.

Kunniamerkki +8

Onkohan haettu jotain varaosaa kauempaa tai joku varaosa unohtunut matkasta. Viisi tuntia on todella pitkä aika saada pitää linjaa poikki. 

Kunniamerkki +4
Tätä meillä olisi hyvä katsoa asiakastietojen kanssa niin nähdään mistä työstä on ollut kyse ja voimme myös selvittää että miksi työ ei ole noussut telia.fi:n häiriötiedotteisiin.

Eipä tuolta asiakaspalvelustakaan sen kummempaa vastausta tullut. Lisätietoa ei ole. Sieltä ei väitetty että tämä kiinnostaisi mitenkään. En ilmeisesti saanut tälle Valterille perille ettei ole kovin hyvää viestintää tuo että viestissä on linkki olemattomiin lisätietoihin.

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +15

Emme pääse @amrs0 katsomaan tästä tarkemmin tilannetta. Toivon, että olisit yhteydessä uudelleen Häiriöilmoitusten puolelle. He tekevät tarvittaessa häiriöilmoituksen eteenpäin tutkittavaksi, kun ei mikään huoltotyö normaalisti vie montaa tuntia tai päivää. 

Vastaa