Nettiyhteys täysin halvaantunut, Cisco epc3928

  • 23 March 2017
  • 2 kommenttia
  • 3 katselukertaa

Elikkäs epätoivo alkaa olla sillä tasolla, että sitä voi huutaa tuuleen näitä avunpyyntöjä, joten kokeillaan vielä täältä. Nettiyhteys on siis pätkinyt säännöllisen epäsäännöllisesti jo 1,5 vuotta, katkeillen vähintään kerran päivässä joksikin aikaa. Nyt pari kuukautta putkeen on menty niin että yhteys on enemmän pois päältä kuin päällä.

Empowerin korjaaja on käynyt paikalla toteamassa että ei pitäisi olla Soneran/Telian vika, eli sisäverkossa ongelma, soita siis isännöitsijälle. Isännöitsijä ei tee asialle mitään. Tällä hetkellä modeemissa palaa kaksi ylintä valoa ja US-valo vilkkuu. Näin on ollut sunnuntaista asti ja mitään muutosta ei näyttäisi tapahtuvan. TV-kanavat pätkivät myöskin taukoamatta, silloin kun sitä kerran viikossa satun kokeilemaan. 
Mitähän tässä pitäisi tehdä, ja miksi maksan tästä?


2 kommenttia

Kiinteistön sisäverkon korjaaminen on isännöitsijän velvollisuus hoitaa ja asia kannattaa hänelle vielä tuoda ilmi. Tarvittaessa siitä kannattaa vielä jättää meille häiriöilmoitusta omilta sivuilta tai olla yhteydessä meihin puhelimitse. Varsinkin jos yhteys on tällä hetkellä kokonaan toimimattomana, kannattaa olla vielä yhteydessä jotta saadaan tarkastettua ettei mistään muusta ole kysymys tässä tilanteessa.

Kunniamerkki +8

 


@Aivopaise kirjoitti:

Elikkäs epätoivo alkaa olla sillä tasolla, että sitä voi huutaa tuuleen näitä avunpyyntöjä, joten kokeillaan vielä täältä. Nettiyhteys on siis pätkinyt säännöllisen epäsäännöllisesti jo 1,5 vuotta, katkeillen vähintään kerran päivässä joksikin aikaa. Nyt pari kuukautta putkeen on menty niin että yhteys on enemmän pois päältä kuin päällä.

Empowerin korjaaja on käynyt paikalla toteamassa että ei pitäisi olla Soneran/Telian vika, eli sisäverkossa ongelma, soita siis isännöitsijälle. Isännöitsijä ei tee asialle mitään. Tällä hetkellä modeemissa palaa kaksi ylintä valoa ja US-valo vilkkuu. Näin on ollut sunnuntaista asti ja mitään muutosta ei näyttäisi tapahtuvan. TV-kanavat pätkivät myöskin taukoamatta, silloin kun sitä kerran viikossa satun kokeilemaan. 
Mitähän tässä pitäisi tehdä, ja miksi maksan tästä?


Isännöitsijään ja taloyhtiöön saa vauhtia sillä, jos ns. must carry kanavat pätkivät. Ne pitää näkyä ja isännöitsijä saa luvan laittaa linjat siihen pisteeseen, että ne näkyvät. Siinä samalla se kaapelimodeemin toimintavarmuus paranee.

 

https://www.viestintavirasto.fi/tvradio/jakelujavastaanotto/Kaapeli-tv/mustcarryelisiirtovelvoite.html

 

Harvoin kiinteistön sisäkaapelointi on niin huono, että se vaikuttaisi. Jo pelkät tasojen mittaukset ja talovahvistimien säädöt parantavat tilannetta. Ongelmalliseksi tilanteet tulevat, jos kiinteistön kaapeleissa on jossain kohtaa pyöriteltäviä F-liittimiä käytetty. Tuppaavat löystymään ajan saatossa ja siitä alkavat ongelmat. Ylivoimaisesti suurin vikakohta kyllä jää siihen antennirasiaan. 

 

Joten usein auttaa myös seinärasian tsekkaaminen, että se on kunnossa. 10 vuottakin on jo pitkä aika antennirasialle ja uudet maksaa reilusti alle kymmenen euroa urakoitsijalle. Antennirasiat on taloyhtiön vastuulla ja useimmiten helpoin tie lähteä korjaamaan vikaa. Tuota ei kannata itse lähteä askartelmaan, jos ei tiedä mitä tekee. Antenniurakoitsijalle peruskauraa, voivat mitata ja tarvittaessa vaihtaa vähemmän vaimentavaa antennirasiaa.

 

 Myös kaikki paukkulangasta antennikaapelit rasiasta tv:n ja modeemin taakse kannattaa vaihtaa kunnollisiin. Optimi on itse tehdä vaikka 140 dB suojatulla kaapelilla ja kunnon täysmetallisilla liittimillä. Sijoitus kunnon koaksiaalikaapelin kuorintatyökaluun säästää hermoja eikä maksa paljoa. Operaattorin tarjoama tv-data-jaotin on yleensä sellaista kuraa ja Tratecin valmistamaa ei enää oikein tahdo saada. Se palikka vaimentaa signaalia myös. Perinteinen antenniliitin on myös mielenkiintoisesti käyttäytyvä, niitä kannattaa ennakoivasti pyöritellä välillä. Huomaa samalla onko ne liittimien kontaktit löystyneet. 

 

Sitten näissä auttaisi paljon ne signaalitasot sieltä modeemilta. Niistä näkee jo paljon, että mikä tilanne on. Kyseinen Cisco happanee pahimmillaan parissa viikossa.
 

 

 

Vastaa