Onko mahdollista saada UBC1303 modeemi toimimaan telian kaapelissa?

  • 17 December 2018
  • 8 kommenttia
  • 157 katselukertaa

Hei!

Muutin juuri uuteen osoitteeseen, jossa on telian kaapeli ja aikaisemmilla asukkailla nettiyhteys on toiminut moitteetta yläkerran antennipaikasta, olen itse kokeillut asunnon kaksi muutakin rasiaa modeemillani. Ostin uuden kaapelimodeemin UBC1303 torstaina ja olen yrittänyt luoda yhteyttä siitä lähtien. Välillä modeemin muut valot palavat, mutta online -valo vilkkuu, välillä US valo vilkkuu ja online valo on sammunut, välillä US ja Online valot ovat sammuneina ja DS -valo vilkkuu. Olen käynyt vian läpi jo muutaman asiakaspalvelijan ja parin vikapäivystäjän kanssa, mutta ongelmaan ei löydy vastausta, vaikka vianrajaus on tehty loppuun. Modeemin CM MAC on oikein järjestelmässä, valtuutettu ja resetoitu ja taas valtuutettu ja resetoitu. Kuulemma modeemi ei tule edes näkyviin niin, että sitä voisi pingata. Teliakaupasta olivat testimodeemit loppu, joten toista kaapelimodeemia en ole testannut, mutta eri tietokoneita sekä wifin, että eri ethernet kaapeleilla, eri tietokoneilla olen testannut. Jos testimodeemi toimii niin vien omistamani modeemin takuuhuoltoon ja katsotaan sitten vielä uudestaan. Onko ehdotuksia tai mitään syytä miksei kaapelimodeemini toimisi?


8 kommenttia

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

@Arisama@  kirjoitti:

Hei!


Muutin juuri uuteen osoitteeseen, jossa on telian kaapeli ja aikaisemmilla asukkailla nettiyhteys on toiminut moitteetta yläkerran antennipaikasta, olen itse kokeillut asunnon kaksi muutakin rasiaa modeemillani. Ostin uuden kaapelimodeemin UBC1303 torstaina ja olen yrittänyt luoda yhteyttä siitä lähtien. Välillä modeemin muut valot palavat, mutta online -valo vilkkuu, välillä US valo vilkkuu ja online valo on sammunut, välillä US ja Online valot ovat sammuneina ja DS -valo vilkkuu. Olen käynyt vian läpi jo muutaman asiakaspalvelijan ja parin vikapäivystäjän kanssa, mutta ongelmaan ei löydy vastausta, vaikka vianrajaus on tehty loppuun. Modeemin CM MAC on oikein järjestelmässä, valtuutettu ja resetoitu ja taas valtuutettu ja resetoitu. Kuulemma modeemi ei tule edes näkyviin niin, että sitä voisi pingata. Teliakaupasta olivat testimodeemit loppu, joten toista kaapelimodeemia en ole testannut, mutta eri tietokoneita sekä wifin, että eri ethernet kaapeleilla, eri tietokoneilla olen testannut. Jos testimodeemi toimii niin vien omistamani modeemin takuuhuoltoon ja katsotaan sitten vielä uudestaan. Onko ehdotuksia tai mitään syytä miksei kaapelimodeemini toimisi?




Hei!


 


Minä vastikään taistelin kyseisen laitteen kanssa. Eräs käyttöpaikoistani on DNA:n KTV-verkon alueella, joten ajattelin, että tuo modeemi olisi parempi kuin se perusmodeemi - mutta katin kontit.


 


Ensimmäinen modeemi toimi hyvin 6kk, kunnes alkoi epäsäännöllinen reboot ja yhteyden tiputtelu sekä reititinominaisuuksien halvautuminen, eli kaikki valot normaalit, mutta mitään dataa ei mihinkään mennyt.


 


Takuuvaihtoon sain uuden laitteen, mutta siinä heti päivässä samat oireet. Sitten vaihdoin Sagemcommiin, joka nyt on toiminut ongelmitta.


 


Mutta tuo käyttötapasi, eli DNA modeemi Telian verkossa kuulostaa ehkä riskialttiilta. Koska nuo on yleensä konfiguroitu operaattoreiden omilla parametreillä, voi olla, että se nyt saa ladattua jotain asetustiedostoa ja siksi ei lähde toimimaan.


 


Kun DS-valo vilkkuu, laite yrittää etsiä downlink-kanavia, kun kanavat ovat löytyneet, niin valo muuttuu kiinteäksi. Sama sitten US-valolla. Online-valo taas vilkkuu kun laite hakee asetuksia/IP-osoitetta, mutta se sitten pitäisi palaa tasaisena, kun toiminto on valmis.


 


Kannattaa antaa tuon ihan rauhassa vilkutella valoja. Joskus saatta vaikuttaa siltä, että laite on valmiina käyttöön, mutta ip-liikenne ei toimi ollenkaan. Silloin joko uudelleenkäynnistys tai resetointi saattaa auttaa tai ihan vain odottelu. Huomasin, että ensimmäinen modeemi haki kanavat ja oli valmis noin minuutissa, mutta toinen laite käytti aikaa siihen noin 30-45 minuuttia.


 


Jos vikapalvelun puolelta näyttää linja olevan kunnossa, niin melkein harkitsisin suoraan jonkin toisen modeemin hankintaa. En tunne kaapelitekniikkaa niin hyvin, että tietäisin, löytyykö Telian verkosta asetuksia myös DNA:n laitteisiin. Ongelmia voi tulla myös päivitysten kanssa, sillä ymmärrettävästi DNA:n modeemi ei voi hakea päivityksiä Telian verkosta, sillä niiden hallintaväylät yms. ovat eri. 

Asiantuntija soitti tänään ja kuulostaa nyt siltä, että taloyhtiöni kaapeli olisi sen verran vanhaa ettei se tue tämän modeemin 32/8 down ja up streameja, selittäisi noiden valojen välillisen vilkkumisen. Tämä asiantuntija ei ollut ensimmäinen joka tarjosi tätä vastausta. Vika ei välttämättä esiinny vanhemmilla modeemeilla, joissa on vähemmän streameja, mutta näin hienot  ja uuden malliset ottavat niin paljon häiriötä ettei nouse linjoille. Huoltomies käy tänään katsomassa mistä kiikastaa. Modeemiin on mahdollista myös ladata asetukset ihan asennustiedostona, en tiedä onko näillä asetuksilla tuon nettiyhteyden vastaanottamisen kannalta kuinka paljon mahdollisuuksia korjata asiaa. Mutta jos niillä olisi merkitystä, se tarkoittaisi, että ne pitäisi asentaa joka resetoinnin yhteydessä eli tarvitsisin ne asetukset itselleni.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

Onko tuo DNA:n vai Telian vikapalvelu, kenelle olet jutellut? Laitteeseen saa ainakin nuo langattomien verkkojen yms. tiedot tiedostona, mutta sitten kaapelinetin konfiguraatiotiedostosta en tiedä. Voi olla, että Telian pitää heippa generoida se ja jollain tavalla syöttää laitteeseen. Itse menetin toivon tuohon purkkiin, kun ei suostunut edes DNA:n omassa verkossa toimimaan. Kaapeli oli kunnossa.


 


Sen enempää ei kanavia ole, kuin Telia lähettää niitä. 32/8 ei todellakaan ole kaikki käytössä. Jokin 20/5 on aika normaali.

Voi olla mahdollista, että uudempi laite on alttiimpi tunnistamaan noita häiriöitä. Tästä syystä on aina hyvä testata toisella laitteella. Mikäli sillä kaikki toimii, voidaan todeta, että laiteessa itsessään on jokin mikä tätä aiheuttaa.

 

Laitteessa voi olla jotakin operaattorin tekemiä muutoksia parametreihin mutta verkkolukittuja ne ei varmastikaan ole. Suosittelemme laitteita, jotka tukevat Docsis 3.0 standardia. Meidän kautta tilatut laitteet tukevat tätä ja näihin annamme myös toimivuuslupauksen.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

Tuo Ubee on 3.0 sekä 3.1 standardien mukainen. Mutta tosiaan katsellaan, mitä aloituspostaajalle tuosta selviää.

Laite on tosiaan Docsis 3.0 ja 3.1 yhteensopiva ovh. 199€, tukee jopa 2200Megabitin teoreettisia nopeuksia langattomasti, tässä on tarkempaa tietoa https://www.speedguide.net/routers/ubee-ubc1303-docsis-31-wireless-voice-gateway-3883. Kävin eilen Telian kaupassa, mutta testilaitteet olivat loppu. Tänään sain laitteen, mutta ilman mitään johtoja. Onneksi olen hyvin varustettu niiden suhteen. Kassalla en tosin tajunnut mainita, että lisää myös testilaitteen CM MAC tietoihini. Tein sen sitten kotona iltapäivällä itsepalvelussa, mutta näköjään pyynnön täyttäminen voi kestää yön yli, jos niitä edes illala käsitellään. Huomenna tulee sitten huoltomies enkä voi toista modeemia testata ajoissa. Kuumottaa hiukan, että tuleeko tästä vielä lisää laskua...

CM MAC ei näy päivitettynä itsepalvelussa enkä saanut päivittämisestä viestiä, joten varmaankin liikkeessä se sittenkin asetettiin, sillä nyt on testiboxi noussut verkkoon!

Sain 1000 megabitin liittymälläni huimat 89,3 latausnopeudeksi ja 23 lähetysnopeudeksi telian nopeustestillä ethernetkaapelilla. Taitaa sittenkin olla huoltomiehen paikka.

Liitin tähä viestiin kuvat siitä mitä UBC1303 sanoo yhteyden laadusta. Tällä tiedolla kuvaa voi tulkita https://arris.secure.force.com/consumers/articles/General_FAQs/SB6183-Cable-Signal-Levels. Elikkäs modeemi löytää yhden latauskanavan johon se on onnistunut lukittumaan kuvan oton aikana ja yhden lähetyskanavan, johon se ei onnistu lukkiutumaan eli tässä kohtaa ilmeisesti DS valo palaa ja US valo vilkkuu.


Veikkaisin nyt, että koska testimodeemi Cisco EPC3825 tukee korkeintaan QAM128 modulointitekniikkaa ja UBC1303 QAM256 -tekniikkaa, on uudella laitteella korkeammat signaalin laadulliset vaatimukset yhteyden onnistuneeseen luontiin. Eli veikkaisin tässä olevan syy siihen miksi vanha testimodeemi toimii täällä siinä missä uusi ei. Signaalien tasot ovat vain liian huonoja. Saatoin juuri itse vastata omaan alkuperäiseen kysymykseeni tonkimalla vähän nettiä.


 



 


Edit EssiJn: Kuva upotettu

Vastaa