Paikannusongelma taloyhtiönetissä

  • 11 August 2021
  • 3 kommenttia
  • 5 katselukertaa

Mistä mahtanee johtua että Telian taloyhtiönetti täällä Hämeenlinnassa paikantuu Tampereelle? Sama on tapahtunut jo kahdessa eri osoitteessa. Google sanoo että paikannus perustuu IP-osoitteeseen, ja kun yritän päivittää sijaintia, niin tulee ilmoitus "sijaintia ei voi päivittää". Hankaloittaa netin käyttöä, kun paikannettaessa tulee aina Tampereen säätiedot, kaupat, yms. näkyviin, ja joutuu erikseen hakemaan Hämeenlinnan.


3 kommenttia

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +14

Liittymässä ei ole käytetty riittävästi Android-laitteita, jotka käyttäjältä lupaa kysymättä paljastavat IP-osoitteen sijainnin. Eli jos nyt välttämättä haluat sinne sijaintisi paljastaa niin eipä siihen muuta tarvita kuin joku Android-puhelin roikkumaan wifin perään paikannus sallittuna niin jopa päättyy yksityisyys. On myös tärkeää pitää reititintä yms. verkon laitteita käynnissä jatkuvasti, jottei IP-osoite pääse vaihtumaan. Eli älä ikinä sammuta niitä! Hyvä reititin tulisi toimia häiriöittä ainakin vuoden pari, ennen kuin tarvitsee bootata jne.

 

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +16

IP-osoitteeseen pohjautuva paikannus on todellisuudessa arvailua. Arvaukset voivat heittää satoja, jopa tuhansia kilometrejä.

 

Mikäli ehdottomasti haluat raportoida sijaintisi Googlelle, sekin onnistuu Android-laitetta käyttämällä, kuten @SINAD jo mainitsi. Paikannuksen tehostamiseksi toimi näin:

 

  • Käännä Android-laitteesi mobiilidata pois päältä.
  • Varmista, että laitteen asetuksista paikannus on päällä.
  • Mene laitteen kanssa pihalle ja etsi sijainti, jossa laite saa yhteyden kotisi langattomaan lähiverkkoon sekä esteettömän näkyvyyden taivaalle.

Mikäli Android-laitetta ei ole, pyydä sellaista käyttävä tuttavaasi kylään. Yhdistä hänen Android-laitteensa langattomaan lähiverkkoosi ja lähtekää pihalle bongailemaan paikannussatelliitteja.

 

Muistakaa palauttaa laitteen mobiilidata- ja paikannusasetukset ennalleen, kun palaatte sisälle.

 

Itseäni ip-paikannuksen epämääräisyys ei häiritse. Päin vastoin, olen aivan tyytyväinen, jos Google arvelee minun olevan 200 – 1500 km sivussa.

 

Hauskin ip-paikannus, jolle olen naureskellut, tapahtui linja-auton langattomassa lähiverkossa. Itse olin matkalla Helsinkiin, mutta Googlen mukaan sijaintini läheni ja läheni koko ajan Mikkeliä. Selkeästi toisessa saman yhtiön bussissa joku Android-matkustaja oli menossa Mikkelin suuntaan ja syötti jatkuvasti tietoa Googlen ip-sijaintitietokantaan. Itselläni oli tuolloin Symbian-laite.

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +14

Ja omien havaintojen muikaan se Android-laite pitänee olla siellä wifissä jonkun aikaa (päiviä) ennen kuin sijainti päivittyy.

Vastaa