Pikakysymys: Huawei E5186s-22a -reititin


Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +16

Huomenta :)

 

Tämä koskee lähinnä jotka omistavat Huawei E5186s-22a Kodin Netti -reitittimen. Olen viemässä laitetta huoltoon ja haluaisin vielä varmistaa muutamalla lisäkysymyksillä.

 

Laite katkaisee internet-yhteyden (wifi- ja lan-yhteyden) n. 20-60 sekunnin ajaksi epäsäännöllisesti päivän aikana 1-4 kertaa. Olen palauttanut tehdasasetuksiin laitteen, käytössä on viimeisin firmware (21.310.01.00.07) ja 4g-yhteys (1800 MHz taajuudella) on pakotettu. Signaali on hyvä tukiasemalle ja Soneran verkko on kunnossa. Laite on sijoitettu avoimelle paikalle, jossa ei ole magneettia yms.

 

Tekeekö teillä reititin välillä niin että internet-yhteys katkeaa silloin tällöin?

 

 

 

 


102 kommenttia

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +16

**.¸¸¸.*¨¨*.¸¸¸.*¸.•*¨¨*.¸¸¸.*


 


Tervehdys kaikille ketjuni seuraajille! :smileyvery-happy:


 


En ole pitkään aikaan kirjoittanut tähän blogiin, koska olen työstänyt laitteen vianmääritystä Telialle. Joten tässä on alustavia tietoja...


 


Mikä on tämän hetkinen tilanne?


"Ilmeisestikin juuri wifin raskas kuormittaminen lyö yhteyttä poikki. Huaweilla nyt aloitetaan virhedatan tutkiminen" (30.3.2017)


 


Omien tietojeni ja kokemukseni mukaan tuota pätkintää ei tapahdu, jos laitetta käyttää esimerkiksi 1 laitteella kerrallaan. Laitteiden ylikuumenemisesta minulla ei tietoa, mutta epäilen sen johtuvan laiteviasta eli maanataikappaleista. En havainnut tätä vikaa omassa laitteessani.


 


Milloin uusin firmware tulee?


Olen ainoastaan Telian asiakas, mutta tietojeni mukaan tämä on yksi syy miksi uusin päivitys viivästyy. Aikataulusta ei ole tietoa :smileyhappy:


 


**.¸¸¸.*¨¨*.¸¸¸.*¸.•*¨¨*.¸¸¸.*


 


 


 

Omasta verkostani löysin ongelman aiheuttajan.

 

Ongelman aiheuttaa valvontakamera, joka on yhteydessä wlaniin. Tietokone, joka kameran kuvia analysoi ja tallentaa, on myös verkossa kiinni wlanin kautta. Kun siirsin valvontakameran ottamaan yhteyden wlanilla Zyxelin kytkimeen ja tämän kytkimen yhdistin johdolla Huaweihin, on ongelma poistunut täysin.

 

En teidä aiheuttaako ongelman juurikin tuo ruuhka (kun kamera ja tallennin ovat kiinni wlanilla ja Huawei joutuu ensin vastaanottamaan kuvavirran ja sitten lähettämään sen tallentimelle), TAI sitten kamera ei noudata wlan-standardeja oikein ja Huawei ei tätä pysty käsittelemään.

4 purkki menossa..ihan uusi tuli huollosta. En ajanut edes firmispäivitystä..verkko katoa puhelimen wlanista aika nopsaa..tunteja päällä...vika on laitemallissa / firmiksessä..ihme ettei telia saa tuohon ratkaisua

 

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +16

@Morkank kirjoitti:

4 purkki menossa..ihan uusi tuli huollosta. En ajanut edes firmispäivitystä..verkko katoa puhelimen wlanista aika nopsaa..tunteja päällä...vika on laitemallissa / firmiksessä..ihme ettei telia saa tuohon ratkaisua


 




Oletko testannut toisella puhelimella wlan-yhteyttä? Ja yhdellä laitteella kerrallaan?


 


Huaweilla on tiedossa ja Telia on tietääkseni julkaissut uuden korjaavan firmwaren tässä lähiaikoina. Wifi-yhteyttä pitää kuormittaa useammalla laitteella, jolloin internet-yhteys katoaa myös ethernet-yhteydestä muutamiksi minuuteiksi :smileyhappy:


@Sekunti kirjoitti:

@Morkank kirjoitti:

4 purkki menossa..ihan uusi tuli huollosta. En ajanut edes firmispäivitystä..verkko katoa puhelimen wlanista aika nopsaa..tunteja päällä...vika on laitemallissa / firmiksessä..ihme ettei telia saa tuohon ratkaisua

 


Oletko testannut toisella puhelimella wlan-yhteyttä? Ja yhdellä laitteella kerrallaan?

 

Huaweilla on tiedossa ja Telia on tietääkseni julkaissut uuden korjaavan firmwaren tässä lähiaikoina. Wifi-yhteyttä pitää kuormittaa useammalla laitteella, jolloin internet-yhteys katoaa myös ethernet-yhteydestä muutamiksi minuuteiksi :smileyhappy:


Testailtu on muillakin laitteilla..odotellaan edelleenkin sitä firmistä ☺️

Minulla on tämä sama ongelma myös. On kyllä uskomatonta sontaa tuo Telian asiakaspalvelu.

 

Maanantaina sain puhelimella kiinni teknisen tuen. Siellä tiedostettiin tämä ongelma, ja ettei siihen välttämättä tule korjausta lähiaikoina. Sovittiin että tiistaina ovat yhteydessä ja kertovat onnistuuko vaihto eri laitteeseen. Odottelin siinä sitten yhteydenottoa tiistain, eikä sitä tullut.

 

Keskiviikkona olin uudestaan yhteydessä, ja eihän sieltä tietenkään samaa henkilöä saa kiinni. Ei muuta kuin piti selvittää asia uudestaan ja nytpä laite pitäisikin lähettää huoltoon, mutta tämä asiakaspalvelija aikoi olla yhteydessä henkilöön kuka oli yhteydessä maanantaina, ja olla sitten yhteydessä torstaina, ja kertoa miten edetään. Odottelin siinä yhteydenottoa torstaina - eikä sitä saatara taaskaan tullut!

 

Nyt perjantaina taas uudestaan joudun selvittämään saman ongelman asiakaspalveluun ja huoltoa vaan ehdottavat, eikä tietenkään voi saada vuokralaitetta kun Kajaanissa ei ole Elissa Storea. Asiakaspalvelun mielestä on ihan ok että laite on huollossa muutaman viikon ja asiakas on ilman nettiä. "Voithan käyttää puhelimen nettiä", voi saatara kun alkaa näkyä punaista silmissä tämän asian kanssa..

 

Lähtee kyllä hyvin äkäseen koko talouden ja firman liittymät DNA:lle, aivan käsittämätöntä *******aa suoraan sanottuna tämän asian hoitaminen ollut.

Laitoin laitteen firmispäivityksen tilanteen selvitykseen. Vastauksen taidan saada vasta ensiviikolla. Palaamme paremman tiedon kanssa vielä asiaan.

Nauruksi pistää...kohta puoli vuotta ainakin kyselty firmispäivitystä..jos ei enämpikin..kohta tulee...kysyjille tiedoksi että purkin vaihto ei auta ..on tosiaan onko jo 4 vaihtopurkki menossa sama vika...telia ei osaa ratkasta vikaa..näin se vain on..nostas kissan pöydälle ja toisen merkin purkit tilalle...

en ole jaksanut näitä kaiken maailman toisella wlan purkilla perään testata..purkki toimii jos toimii...tiedoksi ..nyt on huigaten firmiskin sisässä..takuusta viis..ei vaikuta asiaan..sama *******a purkki...nurin menee..että onnea niille jotka tämän saa ratkaistua

lue mun kommentit

niin ja löysin varmaan ihan uusimman firmiksenkin..ei auta

 

 

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +15

@MorkankHuollolla olisi tähän laitteeseen nyt sopiva päivitys, mikä mahdollisesti poistaa ongelman. Siis huoltoon..

 


@Morkank kirjoitti:

@Sekunti kirjoitti:

@Morkank kirjoitti:

4 purkki menossa..ihan uusi tuli huollosta. En ajanut edes firmispäivitystä..verkko katoa puhelimen wlanista aika nopsaa..tunteja päällä...vika on laitemallissa / firmiksessä..ihme ettei telia saa tuohon ratkaisua

 


Oletko testannut toisella puhelimella wlan-yhteyttä? Ja yhdellä laitteella kerrallaan?

 

Huaweilla on tiedossa ja Telia on tietääkseni julkaissut uuden korjaavan firmwaren tässä lähiaikoina. Wifi-yhteyttä pitää kuormittaa useammalla laitteella, jolloin internet-yhteys katoaa myös ethernet-yhteydestä muutamiksi minuuteiksi :smileyhappy:


Testailtu on muillakin laitteilla..odotellaan edelleenkin sitä firmistä ☺️


 

Olen nyt vajaan viikon ajanut tätä Huawein B525 reititintä sisään, yrittänyt kuormittaa sitä niin paljon mitä lähtee. Ei ole kertaakaan kaatunut vielä. Eli kyllä tuossa E5186s mallissa on todellakin jotain pahasti vialla, kun se WIFI nytkähteli ihan jo siitä, jos yksi käyttäjä katsoi Netflixia ja toinen selasi nettiä.

 

Tässä B525:ssä on korjattu nuo E5186 mallin pahimmat puutteet muutenkin mitä tulee ohjelmistoon: pystyy DHCP:llä varaamaan IP:n MAC osoitteen perusteella, pakottamaan ulkoisen antennin käyttöön yms. aika oleellista, mitkä jostain kumman syystä puuttuu tuosta E5186:sta.. Nämä ominaisuudet voisi helposti korjata ihan vaan ohjelmistopäivityksellä.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +16

@HuojuvaSonni kirjoitti:

Olen nyt vajaan viikon ajanut tätä Huawein B525 reititintä sisään, yrittänyt kuormittaa sitä niin paljon mitä lähtee. Ei ole kertaakaan kaatunut vielä. Eli kyllä tuossa E5186s mallissa on todellakin jotain pahasti vialla, kun se WIFI nytkähteli ihan jo siitä, jos yksi käyttäjä katsoi Netflixia ja toinen selasi nettiä.


 


Tässä B525:ssä on korjattu nuo E5186 mallin pahimmat puutteet muutenkin mitä tulee ohjelmistoon: pystyy DHCP:llä varaamaan IP:n MAC osoitteen perusteella, pakottamaan ulkoisen antennin käyttöön yms. aika oleellista, mitkä jostain kumman syystä puuttuu tuosta E5186:sta.. Nämä ominaisuudet voisi helposti korjata ihan vaan ohjelmistopäivityksellä.




Tuossa E5186-mallissa on oikeasti vika, mutta tuolta Telian huollon kautta saadun Huawein uusimman firmwaren pitäisi purra siihen vai loppuuko sitten tehot purkista jolloin tuo wifi-yhteys pätkii? Onko kellään tehty tuota päivitystä? Auttoiko se? :smileyhappy:

Jeps, minulle infottiin että siellä huollossa on uusi softa mitä testaavat. Epäilyttää vaan että pitääkö purkin WIFI tehoja jotenkin laskea sitten, että ongelma korjaantuu, jos ongelma johtuu ylikuormituksesta?

 

Minulla kun on talo kolmessa kerroksessa, niin tuossa E5186:ssa alkoi tehdä jo tiukkaa että saan joka paikkaan hyvät palkit, ei kärsisi yhtään laskea WIFI kentät. Reititintäkään kun ei voi liikuttaa yläkerran ikkunalta pois, kun siitä ainoastaan saa hyvän signaalin mastoon. Tässä B525 mallissa on ollut selvästi parempi WIFI kuuluuvuus. Jopa kellariin asti kantaa vaikka asuinkerroksien välissä on puoli metriä betonia.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +16

@HuojuvaSonni kirjoitti:

Jeps, minulle infottiin että siellä huollossa on uusi softa mitä testaavat. Epäilyttää vaan että pitääkö purkin WIFI tehoja jotenkin laskea sitten, että ongelma korjaantuu, jos ongelma johtuu ylikuormituksesta?


 


Minulla kun on talo kolmessa kerroksessa, niin tuossa E5186:ssa alkoi tehdä jo tiukkaa että saan joka paikkaan hyvät palkit, ei kärsisi yhtään laskea WIFI kentät. Reititintäkään kun ei voi liikuttaa yläkerran ikkunalta pois, kun siitä ainoastaan saa hyvän signaalin mastoon. Tässä B525 mallissa on ollut selvästi parempi WIFI kuuluuvuus. Jopa kellariin asti kantaa vaikka asuinkerroksien välissä on puoli metriä betonia.




Suosittelisin asentamaan tuon uuden softan purkkiin huollosta, jos sinulla on se takuu voimassa. Eihän siitä haittaakaan ole? Wifi-verkon tehoja ei voi laskea. Tuo kyseinen bugi taitaapi sijaita käyttöjärjestelmässä. Monet ovat aikaisemmin laittaneet siltatilaan laitteen tai muokatun käyttöjärjestelmän (jota en voi suositella epävakauden vuoksi).  Jos tuota vikaa ei saada edellenkään korjattua, niin on mahdollista vedota tuohon virhevastuuseen, jolloin on mahdollista saada vastaavanlainen virheetön laite tilalle :)


 


Moderaattorit saavat oikaista tätä kirjoitusta, jos olen väärässä.

Jos oikein ymmärsin huoltoraportin, niin en saa enää sitä vanhaa reititintä testiin, kun minulle annettiin korvaava tuote jo. Sinänsä mielenkiintoista olisi testata onko vikaa enää päivityksen jälkeen, mutta toisaalta eipähän enää verenpaineet nouse turhan takia ylös.. Aika paljon söi hermoja tuo kaatuileva WIFI kun pitemmän aikaa sain tapella sen kanssa.. Yritä siinä etätöitä tehdä kun yhteys katkoo kotiverkon puolesta.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +16

@HuojuvaSonni kirjoitti:

Jos oikein ymmärsin huoltoraportin, niin en saa enää sitä vanhaa reititintä testiin, kun minulle annettiin korvaava tuote jo. Sinänsä mielenkiintoista olisi testata onko vikaa enää päivityksen jälkeen, mutta toisaalta eipähän enää verenpaineet nouse turhan takia ylös.. Aika paljon söi hermoja tuo kaatuileva WIFI kun pitemmän aikaa sain tapella sen kanssa.. Yritä siinä etätöitä tehdä kun yhteys katkoo kotiverkon puolesta.




Totta @HuojuvaSonni! Kyllähän tuo uusi firmware tulee jakeluun valtakunnallisesti jonkin ajan kuluttua. Kyseinen laite on näköjään poistettu myynnistä Telian verkkokaupasta ja Kodin Netti -liittymä sisältää tuon uuden B525-mallin :smileyhappy:

odottelen saako sitä firmistä käyttäjille jakoon...epäilen että se mikä tulee jakoon on jätetty 5G alue wlanista pois (ainoastaan 2.4G)  ja sitten ei ole tarvittavia lisäohjelmia mitä huigaten ohjelmassa on..mm. ddns mikä on tarpeellinen ainakin minulla...kertokaapa kun saatta sen käyttöön..

 

jos on softaversio 

Software version:21.316.01.00.07

 

niin boottailee samanlailla..

Minulla tuo 5G disablointi ei auttanut mitään pätkimiseen, eli tuskin se on ainakaan ratkaisu. Ja muutenkin, tuotteen ominaisuudet muuttuisivat silloin, ja sitten käsittääkseni voisi vaatia kauppojen purkua.

 

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +16

Vinkkejä Huawei E5186-mobiilireitittimen ohjelmistopäivitykseen


 


Häiriön alkamisaika: 14.12.2017 00:00:00


 


Huawein E5186-mobiilireitittimeen on saatavilla ohjelmistopäivitys, mikä parantaa laitteen suorituskykyä entisestään. Päivitys kannattaa ehdottomasti tehdä. Löydät tarkemmat ohjeet Asiakastuki-sivustoltamme https://www.telia.fi/asiakastuki/laitteet/nettitikut-ja-4g-reitittimet/huawei-E5186S

Mikäli päivityksen ajamisessa ilmenee ongelmia, suosittelemme olemaan yhteydessä Telia Helppiin numeroon 0600 10 100 (ma-pe 8 - 20, la 9 - 16.30 2,25 €/min + pvm/mpm).

Ollaan yhteydessä,

Telia


 


 


Lisätiedot: https://www.telia.fi/asiakastuki/hairiotiedote?id=sabre_1503661832332

niin ..missä se firmis on..ois kiva tietää mikä versio...ohjeilla menee joko häiriöilmoitussivulle tai käyttöohjesivulle...lopetin tuosta laitteesta valittamisen puoli vuotta sitten kun ei tuota firmistä saanut telian kautta...ite ajan nyt 21.216.2.00.07

ohjelmaa...vähän vakaampi 400h nyt taulussa ilman kaatumista...siin ollut tuo ohjelma jo ennen joulua..

 

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

Pitää kirjautua laitteen hallintaan, valita ylhäältä päivitys ja sitten siitä sivulta tarkistaa/asenna päivitys.

no niinhän se onkin...version tarvin tietää..

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +16

@Morkank:



FIRMWARE1: 21.316.01.01.07
Features:
[Release Notes]

This update improves system performance and stability. Please update your device for improved experience.

[Update notes]

If you experience any issues during the update, please visit the Huawei Support website or contact your local service center for assistance.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

Tuota tarjosi minullekin ja asentui vaivatta. En tosiaan tiedä, mihin kaikkeen vaikuttaa. Kerran kun Telialta kyselin, niin sen luvattiin auttavan 5GHz wifin töksähtämiseen ja siten purkin jumiutumiseen.

Vastaa