Pikakysymys: Huawei E5186s-22a -reititin


Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +16

Huomenta :)

 

Tämä koskee lähinnä jotka omistavat Huawei E5186s-22a Kodin Netti -reitittimen. Olen viemässä laitetta huoltoon ja haluaisin vielä varmistaa muutamalla lisäkysymyksillä.

 

Laite katkaisee internet-yhteyden (wifi- ja lan-yhteyden) n. 20-60 sekunnin ajaksi epäsäännöllisesti päivän aikana 1-4 kertaa. Olen palauttanut tehdasasetuksiin laitteen, käytössä on viimeisin firmware (21.310.01.00.07) ja 4g-yhteys (1800 MHz taajuudella) on pakotettu. Signaali on hyvä tukiasemalle ja Soneran verkko on kunnossa. Laite on sijoitettu avoimelle paikalle, jossa ei ole magneettia yms.

 

Tekeekö teillä reititin välillä niin että internet-yhteys katkeaa silloin tällöin?

 

 

 

 


102 kommenttia

Kunniamerkki +14

Oikeastaan kyllä, tuli havaittua tällaista kun käytin tuota purkkia kodin wlan-tukiasemana kuituyhteydessä. LANin katkeamista en huomannut, mutta uusi wlan-tukiasema tuli hankittua sen takia kun tuo katkoi välillä yhteyttä kun striimasi vaikka netflixiä.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +16

@kjns kirjoitti:

Oikeastaan kyllä, tuli havaittua tällaista kun käytin tuota purkkia kodin wlan-tukiasemana kuituyhteydessä. LANin katkeamista en huomannut, mutta uusi wlan-tukiasema tuli hankittua sen takia kun tuo katkoi välillä yhteyttä kun striimasi vaikka netflixiä.


Antaakohan ne uuden mallin tilalle?

 

En muista, että aiemmat laitteeni ovat tehneet tuota. Kyllä ymmärtäisin jos verkossa on iltaisin hitautta tai huoltotyö käynnissä :)

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +16

Ainakin toivon että palvelupisteellä olisi lainata varalaitetta, mutta se selviää vasta paikan päällä. Toivoisin Soneran päivittävän tätä palvelua tai panostamaan enemmän tulevaisuudessa :)

 

 

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +19

@Sekunti kirjoitti:

Ainakin toivon että palvelupisteellä olisi lainata varalaitetta, mutta se selviää vasta paikan päällä. Toivoisin Soneran päivittävän tätä palvelua tai panostamaan enemmän tulevaisuudessa :)


 


 




Kiitoksia palautteesta, varalaitteita pitäisi Sonera Kaupoissa olla. Toki joskus voi käydä niin että ne pääsevät äkillisesti loppumaan, näin kävi tänä kesänä kun eräällä alueella oli ukkonen tehnyt tuhojaan useammassakin kodissa. Kuinkas sinun kävi? Saitko vietyä laitteen huoltoon ja oliko heillä antaa lainalaitetta sinulle?

Paikkakunilla jossa useita Sonera kauppoja voi varalaitteet olla keskitetty johonkin liikkeeseen. Vikapalvelusta saa tietää missä liikkeessä varalaitteita pitäisi olla.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +16

@Merja_J kirjoitti:

@Sekunti kirjoitti:

Ainakin toivon että palvelupisteellä olisi lainata varalaitetta, mutta se selviää vasta paikan päällä. Toivoisin Soneran päivittävän tätä palvelua tai panostamaan enemmän tulevaisuudessa :)

 

 


Kiitoksia palautteesta, varalaitteita pitäisi Sonera Kaupoissa olla. Toki joskus voi käydä niin että ne pääsevät äkillisesti loppumaan, näin kävi tänä kesänä kun eräällä alueella oli ukkonen tehnyt tuhojaan useammassakin kodissa. Kuinkas sinun kävi? Saitko vietyä laitteen huoltoon ja oliko heillä antaa lainalaitetta sinulle?


Huomenta @Merja_J!

 

Oli varalaitteita Sonera palvelupisteellä. Sain Huawei E5577s-321 -laitteen. Laite lähti eilen huoltoon ja toivottavasti saavat korjattua. Käytän maadoitettua jatkojohtoa ja tämä rivitalo on lisäksi suojattu ukkosten varalle.

 

Oho, eipä ole pätkinyt kertaakaan netti! :D

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

Mulla 5186 ollut aktiivikäytössä nyt noin puoli vuotta, eikä ole pätkintää ainakaan vielä ilmennyt. Soneran malli, elisan liittymä. Ainoa tyhmä juttu on se, että laitteen käyttöliittymä on aivan liian basic, monia tärkeitä juttuja puuttuu, kuten kunnon hallinta DHCP-palvelimesta, loki, liikenteen tiedot yms. Onneksi Soneran firmiksessä on mm. taajuuslukko ja yksityskohtaiset signaalitiedot. Puutteista ei ole Soneraa syyttäminen, vaan Huaweita.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +16

@Purnipsi kirjoitti:

Mulla 5186 ollut aktiivikäytössä nyt noin puoli vuotta, eikä ole pätkintää ainakaan vielä ilmennyt. Soneran malli, elisan liittymä. Ainoa tyhmä juttu on se, että laitteen käyttöliittymä on aivan liian basic, monia tärkeitä juttuja puuttuu, kuten kunnon hallinta DHCP-palvelimesta, loki, liikenteen tiedot yms. Onneksi Soneran firmiksessä on mm. taajuuslukko ja yksityskohtaiset signaalitiedot. Puutteista ei ole Soneraa syyttäminen, vaan Huaweita.


Niin,

 

Varalaitteesta katosi verkko vähän aikaa sitten. Vähän alkaa epäilyttää, että Soneran 4G-verkossa on jokin bugi eikä laitteessa :D


@Purnipsi kirjoitti:

Mulla 5186 ollut aktiivikäytössä nyt noin puoli vuotta, eikä ole pätkintää ainakaan vielä ilmennyt. Soneran malli, elisan liittymä. Ainoa tyhmä juttu on se, että laitteen käyttöliittymä on aivan liian basic, monia tärkeitä juttuja puuttuu, kuten kunnon hallinta DHCP-palvelimesta, loki, liikenteen tiedot yms. Onneksi Soneran firmiksessä on mm. taajuuslukko ja yksityskohtaiset signaalitiedot. Puutteista ei ole Soneraa syyttäminen, vaan Huaweita.




Se on vaan jännää. että eri operaattorien mallit päivittyvät ihan eri aikataululla.

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +16

@PasiS kirjoitti:


@Purnipsi kirjoitti:

Mulla 5186 ollut aktiivikäytössä nyt noin puoli vuotta, eikä ole pätkintää ainakaan vielä ilmennyt. Soneran malli, elisan liittymä. Ainoa tyhmä juttu on se, että laitteen käyttöliittymä on aivan liian basic, monia tärkeitä juttuja puuttuu, kuten kunnon hallinta DHCP-palvelimesta, loki, liikenteen tiedot yms. Onneksi Soneran firmiksessä on mm. taajuuslukko ja yksityskohtaiset signaalitiedot. Puutteista ei ole Soneraa syyttäminen, vaan Huaweita.




Se on vaan jännää. että eri operaattorien mallit päivittyvät ihan eri aikataululla.




Operaattorien wariantit testataan operaattorilla ja palaavat takaisin valmistajalle jne... Kunnes se on "hyvä". 


 


Sama ongelma on ollut Androidilla kautta aikojen. Tästä syystä päivitykset kestävät yllättävän kauan... Toki tässä on valmistajankin puolella vikaa mutta pääsääntöisesti ongelmat on operaattori varianteissa kun testataan.


@Sekunti kirjoitti:

@Merja_J kirjoitti:

@Sekunti kirjoitti:

Ainakin toivon että palvelupisteellä olisi lainata varalaitetta, mutta se selviää vasta paikan päällä. Toivoisin Soneran päivittävän tätä palvelua tai panostamaan enemmän tulevaisuudessa :)

 

 


Kiitoksia palautteesta, varalaitteita pitäisi Sonera Kaupoissa olla. Toki joskus voi käydä niin että ne pääsevät äkillisesti loppumaan, näin kävi tänä kesänä kun eräällä alueella oli ukkonen tehnyt tuhojaan useammassakin kodissa. Kuinkas sinun kävi? Saitko vietyä laitteen huoltoon ja oliko heillä antaa lainalaitetta sinulle?


Huomenta @Merja_J!

 

Oli varalaitteita Sonera palvelupisteellä. Sain Huawei E5577s-321 -laitteen. Laite lähti eilen huoltoon ja toivottavasti saavat korjattua. Käytän maadoitettua jatkojohtoa ja tämä rivitalo on lisäksi suojattu ukkosten varalle.

 

Oho, eipä ole pätkinyt kertaakaan netti! :D


Hei! Ei auta laitteen vaihto..mulla vaihdettu 2 kertaa ..sama vika jatkuu...pätkäsee nurin koko koneen satunnaisesti pitkin päivää...varmaan firmisvika..toivottavasti Sonera tutkii tätä purkkia( kenttää on 4 pykälää) ..ei siis ole verkon huonoudesta kiinni

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +15

Oletko laittanut taajuuslukituksen laitteeseen? Tämä ei suoranaisesti yhteyden katkeamista tee, vaikka taajuudelta toiselle siirtyminen saattaa hidastaa nettiyhteyttä.

 

Suosittelisin ottamaan meidän tekniseen asiakaspalveluumme yhteyttä, niin voisimme tarvittaessa tarkistaa alueen 4G-verkon ja katsoa syytä tilanteeseen, mikä yhteyttä laittaa poikki.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +16

@PiaJo kirjoitti:

Oletko laittanut taajuuslukituksen laitteeseen? Tämä ei suoranaisesti yhteyden katkeamista tee, vaikka taajuudelta toiselle siirtyminen saattaa hidastaa nettiyhteyttä.


 


Suosittelisin ottamaan meidän tekniseen asiakaspalveluumme yhteyttä, niin voisimme tarvittaessa tarkistaa alueen 4G-verkon ja katsoa syytä tilanteeseen, mikä yhteyttä laittaa poikki.




Minulla testattiin huollossa tuo purkki ja se läpäisi testit. Tekee muutamien minuuttien katkoksia päivän mittaan. Ensi vuonna harkitsen tuon reitittimen vaihtamista. Olen kuullut että on tulossa uusi päivitys :)

Oliko tähän tekniseen asiakaspalveluun joku suora numero...nämä taajuuslukitukset ja resetoinnit on jo tuttua puuroa..väittäisin että purkissa joku perustavanlaatuinen vika..varapurkilla (mokkula) laskuri äkkiseltään sen muutama sata tuntia päällä..ilman katkoksia..eka purkista kun soittelin niin sain jotakin kautta sinne yhteyden..voishan tuon yhdeyden kuitenkin uudelleen tarkistaa..

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20
0206 9 0101 taitaa tuo numero olla ja se on myös vikapalvelun numero.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +16
Noin. Laitoin taajuuslukituksen 4G 1800Mhz, poistin käytöstä 5G-lähetyksen ja pakotin wifi-yhteyden 1 kanavalle. Toistaiseksi on sujunut ilman katkoksia 🙂

Katotaan kuin käy..ei tietenkään mukavaa tuokaan, että pitää 5G ottaa pois ja pakottaa kanava..

 

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +16

@Morkank kirjoitti:

Katotaan kuin käy..ei tietenkään mukavaa tuokaan, että pitää 5G ottaa pois ja pakottaa kanava..


 




Ei auttanut :smileyvery-happy: vika tietysti voi olla uusimmassa Windows 10 -käyttöjärjestelmän päivityspaketissa

Kyllä täältä tipahtaa telkkarit ja puhelimet alas (WLAN) kun sen aika tulee..ei winkkarin syytä...on nyt ihmeenki kauan ollu hengissä..enkä tuo taajuuslukitus nyt kuitenkin jotenki tähän purkkiin puri...mutta oon oottavalla kannalla,,,

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +16

@Morkank kirjoitti:

Kyllä täältä tipahtaa telkkarit ja puhelimet alas (WLAN) kun sen aika tulee..ei winkkarin syytä...on nyt ihmeenki kauan ollu hengissä..enkä tuo taajuuslukitus nyt kuitenkin jotenki tähän purkkiin puri...mutta oon oottavalla kannalla,,,




Toivottavasti uusi firmware korjaisi ongelman. Ainakin uusia ominaisuuksia on tulossa. En vielä tiedä aikataulua, mutta luultavammin ensi vuoden puolella tulee :)

Kyllä se kuule nyt on ollu 96h linjalla..että tähän purkkiin tuo taajuuslukko puri..edelliseen ei

se vaikuttanut...nyt ei saa koskea mihinkään :-)

vastaampa jälleen...heti kun kommentoin että 96h ylhäällä..rupesin kattomaan Viaplay:ltä elokuvaa 10 min ja nurin ...modeemiin punanen valo...ja odotusta...nousi taas sitten henkiin..lämpeneeköhän tuo...kiva homma ..toimii kun ei käytä..toivottavasti äkkiä tulee uus

firmis...

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

@Morkank kirjoitti:

vastaampa jälleen...heti kun kommentoin että 96h ylhäällä..rupesin kattomaan Viaplay:ltä elokuvaa 10 min ja nurin ...modeemiin punanen valo...ja odotusta...nousi taas sitten henkiin..lämpeneeköhän tuo...kiva homma ..toimii kun ei käytä..toivottavasti äkkiä tulee uus


firmis...




Ymmärtääkseni tuossa tilanteessa voisi olla jopa kaupan purku mahdollinen, kun laitetta on jo vaihdettu eikä ongelma ratkea. Pura kauppa ja osta vaikka ZTE MF286 , jota kilpailijat myyvät. Ei ole mistään kotoisin, jos laitteen vaihdosta huolimatta vika toistuu aina uudelleen ja uudelleen estäen käytön.


 


Ei nyt pitäisi tuo kaatuilla lämmön takia, jos se sulla nyt ei oo jonkin patterin päällä ja  muuten ilma pääsee kiertämään. Kyllähän tuo Huawei lämpenee enemmän kuin esim. ZTE tai Huawei B593s-22 , mutta ihan normaalia aika voimakaskin kuumeneminen.


 


KKV:n sivuilta:


http://www.kkv.fi/Tietoa-ja-ohjeita/Viat-viivastykset/tavaran-vika-tai-puute/korjaaminen/


http://www.kkv.fi/Tietoa-ja-ohjeita/Viat-viivastykset/tavaran-vika-tai-puute/hinnanalennus-ja-kaupan-purku/


Kaupan purku


Kaupan purkaminen on usein viimeinen hyvityskeino. Sitä voi vaatia, jos virhe ei ole vähäinen ja virhettä ei voi hyvittää muilla keinoilla. Virhe on vähäinen esimerkiksi, kun tavara on helposti ja nopeasti korjattavissa tai tavarassa on jokin pintavika, jonka merkitys on asiakkaalle kaupan kokonaisuus huomioon ottaen vähäinen.


 


Vaihtaminen


Jos korjaaminen tai tavaran vaihtaminen ei onnistu, virhe voidaan hyvittää hinnanalennuksella tai kauppa voidaan purkaa. Hyvitykseksi ei tarvitse hyväksyä liikkeen lahjakorttia tai muuta tuotetta kauppahinnan palautuksen sijasta.


 


---


Itse vetoaisin:



  • Vikaa on yritetty korjata tuloksetta, joten virhettä ei ole voitu hyvittää. Jo 2 kertaa laite vaihdettu. Myöskään valikoimissa ei ole toista vastaavaa LTE CAT 6 -tason ja WIFI AC -tason laitetta.

  • Vika ei ole myöskään vähäinen, sillä laitteen käyttö käyttötarkoitukseensa estyy täydellisesti, eikä korjaamiselle ole osoitettu selkeää, kohtuullista aikataulua

  • Vikaa ei ole saatu korjattua

Kipukynnys meni yli...Soittelen Soneralle ...

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +16

@Morkank kirjoitti:

Kyllä se kuule nyt on ollu 96h linjalla..että tähän purkkiin tuo taajuuslukko puri..edelliseen ei


se vaikuttanut...nyt ei saa koskea mihinkään :-)




Ei tuo taajuuslukko auta, mutta helpottaa pätkimistä. Wlan-yhteys katoaa kaikilta laitteilta (pl. puskuroidut videot) ja palaa puolen minuutin kuluessa aina päivien mittaan. Tämä laite on epävakaa käytitpä kaapelia tai yhdistit langattomasti. Olen itse siirtymässä pikku hiljalleen käyttämään kiinteää nettiyhteyttä ja uutta laitetta :smileyvery-happy:

Vastaa