Pöytäkoneella netti paljon hitaampi kuin Läppärillä

  • 16 December 2021
  • 5 kommenttia
  • 16 katselukertaa

Tuli tuossa muutama päivä sitten hankittua uusi modeemi ja nyt on laitettu toimimaan, modeemi toimii hyvin mutta en ymmärrä miksi ethernetin kautta pöytäkoneella latausnopeus on 600mbps, kun taas läppärillä se on ethernetin kautta 930mbps. Miksi on näin paljon hitaampi latausnopeus pöytäkoneella?


5 kommenttia


@makecs  kirjoitti:

Tuli tuossa muutama päivä sitten hankittua uusi modeemi ja nyt on laitettu toimimaan, modeemi toimii hyvin mutta en ymmärrä miksi ethernetin kautta pöytäkoneella latausnopeus on 600mbps, kun taas läppärillä se on ethernetin kautta 930mbps. Miksi on näin paljon hitaampi latausnopeus pöytäkoneella?




Tuossa voi olla kyseessä ihan jo pelkästään koneen suorituskyky mikä tuota rajoittaa. Oletko ajanut testit selainpohjaisella testillä vai koneelle ladattavalla speedtest.net-ohjelmalla?

Pöytäkoneessa on paljon paremmat osat kuin läppärissä (i7 10700k, Z490 a pro, 16gb ram). En usko, että kone sitä rajoittaa. Testit olen ajanut selaimella ja pöytäkoneella tehnyt myös koneella ladattavalla ohjelmalla. 

Tarkasta ensin modeemin ja pöytäkoneen välisen kaapelin merkinnät, onko esim. cat5, cat5e, cat6 tai cat7. Jos pelkkä cat5 niin piuha vaihtoon. Sitten kannatta katso verkkokortin asetukset onko gigasella esim. jossain verkkoasetusten statuksena pitäisi lukea "Ethernet status speed 1 Gbps"

Kävin hakemassa samalla uuden kaapelin, kun hain modeemin (cat-6), että ei ole siitä kiinni. Läppärillä tuli juuri tuo 930mbps tulos tuolla samalla kaapelilla. 

Pöytäkoneella olen tarkistanut ethernet adapterin asetukset ja neon on (1000mbps/1000mbps), olen myös päivittänyt ajurit. 

Hyvät testit tehty. Ongelma syy on pakko olla pöytäkoneen puolella. Oletko katsonut ettei koneessa ole sovellusta, millä voi rajoittaa yksittäisen sovelluksen saamaa kaistaa ? Esimerkiksi oman MSI emolevyni mukana tuli sellainen emon softien mukana.

Itse muuten ostin pöytäkoneeseeni vuoden käytön jälkeen erillisen verkkokortin, kun emon omassa oli ihmeellistä pätkimistä. Kortti maksoin jotain vähän yli kympin.

 

Vastaa