Reititin ASUS RT-N56U sähkökaappiin?

  • 25 November 2015
  • 6 kommenttia
  • 63 katselukertaa

Käytössä on Soneran kiinteistölaajakaista. Nettiyhteyden saa tietokoneeseen suoraan kytkemällä kaapelin olohuoneen datarasiaan. Modeemia ei tarvita.

(Eteisen sähkökaapissa on 30 cm pitkä ethernet kaapeli kahden pistokeen välillä ohjaamassa yhteyden sinne olohuoneeseen.)

Koska haluan myös langattoman verkon puhelinta varten olen hankkinut ASUS  RT-N56U reitittimen. Se toimii loistavasti kun se on kytkettynä olohuoneeseen datarasian ja tietokoneen väliin kaapeleilla. Myös langaton verkko toimii.

Kun olen yrittänyt siirtää reitittomen eteiseen sähkökaapin viereen siten, että nettiyhteys tulee ensin reitittimeen ja siitä kaapelilla pistokkeeseen, joka menee olehuoneeseen, ei nettiyhteyttä enää tietokoneeseen saa kaapelilla. Langaton yhteys toimii eteisestä kyllä.

En ymmärrä mistä johtuu. Pitääkö reitittimen asetuksia jotenkin muuttaa Äh!

Olen ymmärtänyt, että eteisestä olohuoneeseen kulkeva johto on vain samanlainen kuin normaali ethernet kaapeli.

 

Kiitos, jos joku ymmärtää minua paremmin ja osaa neuvoa :) 

 


6 kommenttia

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +16

Mitkä ovat rakennuksen rakenteet ja kuinka pitkä matka? Ei se langaton äärettömän pitkälle kanna mutta Asus RT-N56U kantaa kyllä aika hyvin 2.4Ghz taajuudella. Vaikea sanoa kun ei tiedä asuntosi rakennetta ja materiaalia ollenkaan.


 


Siis sähkökaapista menee kaapelit olohuoneeseen ja ovat kuinka pitkät?


@olkitu kirjoitti:

Mitkä ovat rakennuksen rakenteet ja kuinka pitkä matka? Ei se langaton äärettömän pitkälle kanna mutta Asus RT-N56U kantaa kyllä aika hyvin 2.4Ghz taajuudella. Vaikea sanoa kun ei tiedä asuntosi rakennetta ja materiaalia ollenkaan.


 


Siis sähkökaapista menee kaapelit olohuoneeseen ja ovat kuinka pitkät?




Luitko @olkitu ihan ajatuksella kysymyksen, ongelma ei ollut wlanissa vaan kaapelin päässä oleva kone ei enää toimi, kun netti menee Asuksen "läpi."

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +16

@PasiS kirjoitti:


@olkitu kirjoitti:

Mitkä ovat rakennuksen rakenteet ja kuinka pitkä matka? Ei se langaton äärettömän pitkälle kanna mutta Asus RT-N56U kantaa kyllä aika hyvin 2.4Ghz taajuudella. Vaikea sanoa kun ei tiedä asuntosi rakennetta ja materiaalia ollenkaan.


 


Siis sähkökaapista menee kaapelit olohuoneeseen ja ovat kuinka pitkät?




Luitko @olkitu ihan ajatuksella kysymyksen, ongelma ei ollut wlanissa vaan kaapelin päässä oleva kone ei enää toimi, kun netti menee Asuksen "läpi."




Kiitti, oho olinpas huolimaton :)


 


Nouseeko linkki valot ylös? Eli syttyykö verkkokorttiin valot että tunnistaako se toisensa.


 

Sorry. Kiitos vastauksista.

Niin reitittimessä on yksi valo pimeänä, varmaankin se LAN-yhteyden valo ei siis pala, kun reitititin on siellä eteisessä. 

Kunniamerkki +14

@KenTajuu kirjoitti:


Kun olen yrittänyt siirtää reitittomen eteiseen sähkökaapin viereen siten, että nettiyhteys tulee ensin reitittimeen ja siitä kaapelilla pistokkeeseen, joka menee olehuoneeseen, ei nettiyhteyttä enää tietokoneeseen saa kaapelilla. Langaton yhteys toimii eteisestä kyllä.




 




 


Kyllä sen pitäisi ihan sillätavalla toimia, että kytket sen ns. nousukaapelin datakaapista Asuksen WAN porttiin ja sitten Asuksen LAN porteista kaapeleita niihin eri huoneisiin meneviin liittimiin.


 



 


Jos ei se meinaa lähteä toiminaan, niin toki koneista kannattaa kokeilla uusia ip-osoitteet, ettei sinne jää joku vanha tieto roikkumaan. Esim. Windowsin verkonkorjaustyökalulla tai sitten ihan komentokehoitteesta..

Kunniamerkki +1

Luulisin, että laitteen asetuksista saa porttien asetuksia muutella ja tehdä sitä sun tätä, eli teoriassa asetuksetkin voisivat olla päin prinkkalaa. Tuskin kuitenkaan, jos laite on tehdasasetuksissa suurinpiirtein vielä. Eli en ehkä ihan ensimmäiseksi lähtisi tehdasasetuksia palauttamaan reitittimeen.

 

Mitäs jos kokeilisi perusjuttuja: Virta reitittimestä pois ja päälle edestakaisin. 

 

Kokeile toista johtoa nousun ja reitittimen välillä ja reitittimen ja sen pisteen välillä, josta lähtee johto seinän sisään kohti olkkarin rasiaa ja varmista, että ne ovat oikeasti kliksahtaneet paikoilleen kunnolla. (Johtojakin voi olla usein rikki.)

 

Koita myös reitittimen jotain toista porttia (jos käytit nyt porttia 1, niin koita vaikka porttia 3). Luulisin, että tehdasasetuksissakin porteilla voisi ainakin teoriassa olla ohjelmoituna eri tehtäviä.

 

Muista myös olkkarin rasian ja tietokoneen välinen piuha.

 

Syttyykö valot, kun johto kliksahtaa paikoilleen?

 

Löytääkö tietokone lähiverkkoyhteyden, kun johdot on kiinni. Eli yhteys on fyysiseti ok, mutta nettisivut vain eivät aukea?

 

Koita sulkea tietokoneesta mahdollinen WLAN kokonaan pois, kun testaat LAN:ia, jos osaat. Mun koneessa on ihan fyysinen nappi kyljessä, josta saa WLANin pois ja päälle.

 

Mun koneessa oli joskus ongelmaa, kun käytin vuorotellen WLAN ja LAN, niin vaikka LAN yhteys muodostui, niin aina jouduin jotain häsläämään, että Windows tajusi hakea netin sen kautta. Tuo Wlanin sulkeminen auttoi siihen (Ja onhan siitä sekin hyöty, että mikroaaltosäteilykuormitus vähenee, kun WLAN on sulki :)

 

Koita tehdä samat kytkennät, mutta ohjaakin olkkarin sijasta makkariin, toimiiko siellä?

 

 

Vastaa