Telia Yhteisö
peruuta
Näytä tulokset kohteelle 
Hae sen sijaan kohdetta 
Tarkoititko: 
RoiK100
Kommentaattori
  • 1 custom-general.kudos
  • 23 custom-general.replies
  • 0 custom-general.solutions

Rovaniemen kaapeliverkossa häiriöitä

Hei, pe 13.1.2017 oli Rovaniemen alueella laajasti häiriöitä kaapeliverkossa ja tuolloin aamupäivällä Technicolor EPC3928 modeemini ei saanut yhteyttä nettiin moneen tuntiin, mutta iltapäivällä sitten sai. Nyt viime la 21.1.2017 oli taas ollut häiriöitä Soneran kaapeliverkossa Rovaniemellä, mutta ainakin välillä n. 12.00 - 16.00 modeemini sai yhteyden, mutta sen jälkeen en sitten tiedä, kun lähdin reissuun -> tämä la häiriö on näemmä korjattu myös, mutta tänään ei ole saanut modeemi yhteyttä ollenkaan -> DS syttyy, mutta US jää vilkkumaan ja sitten alkaa aina alusta ja sama homma on jatkunut 8.00 -16.15. Onko Rovaniemen verkossa edelleen jotakin viella vaikka häiriökartassa ei mitään luekkaan? Ja onko tietoa mikä nuo 13. ja 21. päivän häiriöt on aiheuttanut?

 

Sähkömies kävi tänään lukijalla testaamassa signaalin voimakkuuden kaapelipistokkeista ja se oli hyvä 67dB (terve signaali on välillä 50-80dB), jotta talon kaapeleissa ei ole ainakaan vikaa (talon kaapelit uusittu kokonaan n. 5v. sitten). Soitin vikapuhelimeen ja kaikki tavanomaiset resetoinnit ja pistokkeiden/kaapelien uudelleen kytkennät on tehty tuloksetta -> seuraavaksi käski sitten hakea Soneran toimipisteestä testausmodeemin, jotta voidaan varmistaa ettei modeemini ole rikki, mutta yllättäen kaikki liikkeen 40 modeemia olivat jo ties missä käytössä, joten soittavat sitten kun sinne sellainen ilmaantuu. Epäilen kyllä vahvasti, että n. 2 viikon ikäinen modeemini olisi rikki, mutta ajattelin nyt testata vanhalla Cisco EPC3000:lla, joka on vielä ihan toimiva peli. Jos päivitän nyt tällä tuttavan koneella sen MAC-osoitteen vanhan EPC3000 osoitteeksi, niin tuleeko uusi MAC saman tien voimaan vai onko viivettä ennen kuin päivittyy Soneran päähän?

 

Kiitos!

42 vastausta
SuviNy
Ex-telialainen
Ex-telialainen
  • 2 custom-general.kudos
  • 19 custom-general.replies
  • 0 custom-general.solutions

@RoiK100   Pientä viivettä siinä on, kun aktivoi omien sivujen kautta tuon kaapelimodeemin.

Nopeiten uuden modeemin saa valtuutettua suoraan vikapalvelusta 0206 901 01(ma–pe 8–20, la 9–16.30).

 

Laite testaus on aina hyvä tehdä, varsinkin jos kotoa löytyy vanha modeemi, sillä se nopeuttaa huomattavasti viankorjausta ja rajausta.

Testauksen jälkeen voi vikailmoituksen tehdä mm. omien sivujen kautta: http://bit.ly/1OCeDSJ.

RoiK100
Kommentaattori
  • 1 custom-general.kudos
  • 23 custom-general.replies
  • 0 custom-general.solutions

Hei, eilen illalla sitten 21.00 jälkeen modeemi sai taas yhteyden, eli modeemi on kyllä kunnossa kuten arvelinkin. Tänä aamuna testasin taas 5.30 ja sai taas yhteyden ja Speedtest.net Oulun serverille (tätä Oulun pistettä käytän aina) nopeus näytti Download 43-46 Mbs ja Upload sen normaalin reilu 5 Mbs. Sitten resetoin tuon modeemin painamalla 10s nappia pohjassa ja sen jälkeen Download näytti 110-116 Mbs ja Upload sen saman reilu 5 Mbs kuten aina. Useimmiten Download on näyttänyt sen n. 42-46 Mbs (eli vaikuttaa kuin minulla olisi 50 Mbs yhteys, joka rajautuu alle 50 Mbs, eikä tämä 100Mbs yhteys) ja Upload on aina ja ikuisesti sen reilu 5 Mbs riippumatta mistään.

 

Nyt kun testailen niin Download heiluu välillä 9-30 Mbs ja näyttää pätkivän koko ajan (internetyhteys ei siis pätki vaan latausnopeus "pätkii") Uploadin ollessa normaalin reilu 5Mbs. Eli selvästi näyttää olevan häiriöitä/pulsseja/kohinaa joko Soneran kaapeliverkossa tai muualla.

 

Seuraavaksi hieman historiaa: Ostin tämän Soneran 100/5 Mbs kaapeliyhteyden ensimmäisen kerran vuonna 2010 tähän samaan asuntoon, jossa asun nytkin. Silloin yhteys toimi erittäin huonosti, eli katkesi säännöllisesti ja oli hidas toimiessaan (modeemina Cisco EPC3000, joka on vielä toimivana tallessa siis). Soneran päästä yhteys näytti pelaavan hyvin, mutta sähkömiehen mitattua kaapelipistokkeiden desibelit näytti ne alle 40dB, joten talon vanhat kaapelit ja systeemit nykyaikaistettiin loppuvuodesta 2010. Kaapeliremontin jälkeen yhteys rupesi toimimaan moitteettomasti ja täsmälleen samoilla Speedtest.net:in asetuksilla Download näytti käytännössa aina +/- 95 Mbs ja Upload reilu 5 Mbs, eikä yhteys katkeillut käytännössä ikinä käytössä. Näin hyvin yhteys toimi aina 2015 kesään saakka (lähes 5 vuotta) jolloin muutin ulkomaille noin 1.5 vuodeksi.

 

Nyt sitten tammikuun alussa muutin takaisin Suomeen ja tähän samaan asuntoon ja ostin Soneralta saman 100/5 Mbs kaapeliyhteyden. Päätin jatkaa vanhalla Cisco  EPC3000 modeemillani, mutta Download yhteys olikin nyt jotain ihan muuta Speedtest.net:issä, eli joko erittäin hidasta 9-30 Mbs, 42-46 Mbs tai joskus harvoin näytti 110-116 ja internetyhteys katkeili säännöllisesti (Upload sama kuten aina). Noh ajattelin, että ongelma olisi nyt vanha modeemini ja ostin uuden Technicolor EPC3928:n, jolla Download nopeudet näyttivät ihan samoja edellä olevia lukemia kuin mitä ne näyttävät yhä edelleenkin olevan, mutta yhteyden pätkimistä tapahtuu nyt selvästi harvemmin.

 

Tästä tervaisesta yhteydestä pitää nyt kyllä tehdä vikailmoitus, mutta onko Soneran kaapeliverkko nykyään jotenkin "häiriöisempi" kuin ennen?

 

Kiitos!

 

RoiK100
Kommentaattori
  • 1 custom-general.kudos
  • 23 custom-general.replies
  • 0 custom-general.solutions

Tänään koko yhteys on pätkinyt aamusta lähtien EPC3928:lla varmaan vähintään sata kertaa niin, että on ollut yhteydessä->katkennut->taas yhteyteen->katkennut jne. kerrallaan minuutista reiluun 10 minuuttiin ollut nettiyhteydessä. Speedtest.net:in Downloadit ovat olleet yhteyden aikaan suurimmaksi osaksi alueella 10-30 Mbit/s ja vain hetkellisesti käyneet 40-46 Mbit/s.

 

Tämä yhteys on ollut nyt 3.1.2017 lähtien ja kertaakaan tähän mennessä Downloadit eivät ole olleet alueella 50-99 Mbit/s (?) vaan suurimmaksi osaksi alle ja vain muutaman kerran ovat olleet 100-116 Mbit/s. Upload edelleen hieman vajaasta 5 Mbit/s reiluun 5 Mbit/s.

 

Vaihdoin tänään omien sivujen kautta noin klo 13.00 MAC:in vanhaan EPC3000:aan, mutta vielä ainakaan se ei ole päivittynyt, jotta pääsen silläkin testailemaan. Päivittyy ilmeisesti vain arkisin? Soneran paikallisesta liikkeestä eivät ole edelleenkään ilmoittaneet käytettävissä olevasta varamodeemista, jolla pitäisi myös testata. Huomenna käyn taas liikkeestä kyselemässä.

RoiK100
Kommentaattori
  • 1 custom-general.kudos
  • 23 custom-general.replies
  • 0 custom-general.solutions

Tänä aamuna sai taas hyvin yhteyden EPC3928:lla ja aluksi Speedtest.net:issä Download rajoittui 45-46 Mbit/s ja nopeuden kuvaajan yläosa oli hyvin tasainen, eli yhteys ei "pätkinyt" kuten Downloadin ollessa n.10-30 Mbit/s jolloin kuvaaja pomppii ylös ja alas epätasaisesti. Resetoin modeemin kerran ja edelleen vakaat 45-46 Mbit/s. Resetoin modeemin toisen kerran ja sitten pääsi taas 110-116 Mbit/s (kuvaaja edelleen tasainen) mikä pitäisi olla normaali nopeus tälle 100/5 Mbit/s kaapeliyhteydelle ilman internetyhteyden pätkimistä säännöllisesti.

 

En tiedä onko vika tuossa modeemiyksilössä vai missä .. No tänään MAC varmaankin jossain vaiheessa vaihtuu tuohon vanhaan EPC3000:aan, jotta voin silläkin kokeilla.

 

..Jaahas! Justiin äsken yhteys pätkäisi hetkeksi valijen kuitenkin paleassa ja tippui taas 43-46 Mbit/s! Mitä ihmettä..

PasiS
Konkari ☆
  • 492 custom-general.kudos
  • 1234 custom-general.replies
  • 60 custom-general.solutions

Pyydä vikapalvelua valtuuttamaan se EPC3000, ei se Omilta sivuilta tehtynäkään pitäisi vuorokausia kestää.

Appalakki
Uusi jäsen
  • 0 custom-general.kudos
  • 3 custom-general.replies
  • 0 custom-general.solutions

Minulla on myös ollut samaa ongelmaa viimeisen parin viikon aikana. Yhteys katkennut, sitten palautunut. Eilen sunnuntaina tätä tapahtui kymmenkunta kertaa. Modeemina Ciscon EPC3928. 

 

Onkohan kyseessä laitekohtainen vika vai verkossa jotain häiriötä? Laiton asiasta yhteydenottopyynnön.

 

T: Rovaniemeläinen kohtalotoveri

Pekka_Koo
Telialainen
Telialainen
  • 126 custom-general.kudos
  • 531 custom-general.replies
  • 50 custom-general.solutions

@RoiK100, voisit tosiaan olla yhteydessä vikapalveluun vielä erikseen, niin saadaan tuo EPC3000 valtuutettua ja tarvittaessa vikailmoituskin tehtyä, jos et sellaista ole jo ehtinyt tekemäänkin.

 

@Appalakki, hyvä että jätit yhteydenottopyynnön, niin saadaan asia selvitykseeen! Rovaniemellä on havaittu jonkun verran häiriötä kaapeliverkossa lähipäivinä, mutta aivan tarkkaa vaikutusaluetta ja sitä, kuinka se vaikuttaa yhteyksien toimintaan en pysty suoraan sanomaan. Mutta yhteydenottopyynnön kautta saadaan asiaa kyllä eteenpäin.

Viestistä saa tykätä, jos se on hyvä, ja merkata ratkaisuksi, jos auttoi ongelmassasi. 🙂 Telia.fi -sivulla hallinnoit liittymiäsi ja palveluitasi milloin tahansa. Chat-yhteys asiakaspalveluumme 24/7

RoiK100
Kommentaattori
  • 1 custom-general.kudos
  • 23 custom-general.replies
  • 0 custom-general.solutions

Hei taas! Eilen kävin paikallisliikkeessä valtuuttamassa EPC3000:n, koska omilta sivuilta pystyy kyllä MAC:in vaihtamaan, mutta se ei silti valtuuta sitä modeemia. Noh EPC3000 kokeilu jäi lyhyeen, koska se toimi vielä huonommin kuin 3928 -> Downloadit 5-25 Mbit/s, yhteys pätkii herkästi, mutta Upload normaali n. 5 Mbit/s. Menin takaisin liikkeeseen selittämään tätä hitautta/vikaa ja myyjä teki suoraan siellä tekniikkaan vikailmoituksen. Itse käytän modeemin ja koneen välillä rj45:sta, kaapeli menee suoraan seinään (multimediapistoke) modeemista ja kaikki modeemin siltaukset,firewallit, IP-floodit ja selainten asetukset on käyty läpi tuloksetta.

 

Tänä aamuna 10.00 jälkeen valtuuttivat takaisin tuon uudemman EPC3928:n ja lähtivät tutkimaan tämän hitauden/vian alkuperää (tuli tekstari tekniikasta klo 7.14). Pitää pitää tuo modeemi päällä ja kytkettynä nyt koko ajan, jotta pääsevät tutkimaan linjoja pitkin. Voi mennä jopa päivä heillä etsiessä vikaa ja ilmoittavat varmaan sitten tuloksen kun löytyy/selviää.

 

Tällä hetkellä Download edelleen luokkaa 25-40 Mbit/s (ping = 10-12) ja "tipauttelee" download yhteyttä säännöllisesti, mutta itse nettiyhteys ei ole katkeillut. Tuo ping oli muuten luokkaa 4-5 vuosina 2010-2015, kun EPC3000 toimi tällä yhteydellä moitteettomasti, eli viive on kasvanut. Mielenkiinnolla odotellaan mitä selviää 🙂 Kirjoittelen tänne päiväkirjamaisesti sitä mukaa kun tilannne kehittyy.

RoiK100
Kommentaattori
  • 1 custom-general.kudos
  • 23 custom-general.replies
  • 0 custom-general.solutions

Hei! Muillakin siis on samoja katkosongelmia, mutta oletko Appalakki testannut esim. Speedtest.net:issä Oulun pisteestä/serveriltä Download/Upload nopeuksia eri vuorokaudenaikoihin?

 

Eilen illalla 21.00 jälkeen Download oli välillä 25-40 Mbit/s. Tänä aamuna näytti suhteellisen vakaata 43-46 Mbit/s, joten aiemman kokemuksen perusteella resetoin modeemin ensimmäisen kerran n. klo 7.13, jonka jälkeen Download melko epävakaa 35-40 Mbit/s sitten resetoin toisen kerran n. klo 7.19, jonka jälkeen se näytti ja näyttää edelleen vakaata 113-116 Mbit/s Download nopeutta (ping = 11ms). Kokeilen taas tätä nopeustestausta 15 min välein, jotta näen suurinpiirtein mihin kellonaikaan tämä yhteys romahtaa siihen rajoitettuun alle 50 Mbit/s. En enää resetoi tuota EPC3928:a jotta pääsevät tekniikasta taas esteettä linjoja pitkin perille.

 

Tekniikasta sanoivat siis pari päivää sitten, että tämän hitaus-/katkeiluvian löytäminen voi viedä useita päiviä eikä päivän verran kuten aiemmassa virheellisesti kirjoitin.