Rovaniemen kaapeliverkossa häiriöitä


Hei, pe 13.1.2017 oli Rovaniemen alueella laajasti häiriöitä kaapeliverkossa ja tuolloin aamupäivällä Technicolor EPC3928 modeemini ei saanut yhteyttä nettiin moneen tuntiin, mutta iltapäivällä sitten sai. Nyt viime la 21.1.2017 oli taas ollut häiriöitä Soneran kaapeliverkossa Rovaniemellä, mutta ainakin välillä n. 12.00 - 16.00 modeemini sai yhteyden, mutta sen jälkeen en sitten tiedä, kun lähdin reissuun -> tämä la häiriö on näemmä korjattu myös, mutta tänään ei ole saanut modeemi yhteyttä ollenkaan -> DS syttyy, mutta US jää vilkkumaan ja sitten alkaa aina alusta ja sama homma on jatkunut 8.00 -16.15. Onko Rovaniemen verkossa edelleen jotakin viella vaikka häiriökartassa ei mitään luekkaan? Ja onko tietoa mikä nuo 13. ja 21. päivän häiriöt on aiheuttanut?

 

Sähkömies kävi tänään lukijalla testaamassa signaalin voimakkuuden kaapelipistokkeista ja se oli hyvä 67dB (terve signaali on välillä 50-80dB), jotta talon kaapeleissa ei ole ainakaan vikaa (talon kaapelit uusittu kokonaan n. 5v. sitten). Soitin vikapuhelimeen ja kaikki tavanomaiset resetoinnit ja pistokkeiden/kaapelien uudelleen kytkennät on tehty tuloksetta -> seuraavaksi käski sitten hakea Soneran toimipisteestä testausmodeemin, jotta voidaan varmistaa ettei modeemini ole rikki, mutta yllättäen kaikki liikkeen 40 modeemia olivat jo ties missä käytössä, joten soittavat sitten kun sinne sellainen ilmaantuu. Epäilen kyllä vahvasti, että n. 2 viikon ikäinen modeemini olisi rikki, mutta ajattelin nyt testata vanhalla Cisco EPC3000:lla, joka on vielä ihan toimiva peli. Jos päivitän nyt tällä tuttavan koneella sen MAC-osoitteen vanhan EPC3000 osoitteeksi, niin tuleeko uusi MAC saman tien voimaan vai onko viivettä ennen kuin päivittyy Soneran päähän?

 

Kiitos!


42 kommenttia

Varsinkin jos ongelma on toistuvaa, siitä kannattaa ehdottomasti laitella meille vikailmoituksia jotta päästään puuttumaan ongelmaa.

Nyt taas toimii yhteys hyvin. Saa nähdä kuinka kauan. :I

 

Samoja yhteysongelmia on ollut minullakin monta päivää.

Kun en enää muuta osannut tehdä, vaihdoin tietokone-modeemikaapelin sellaiseen, jossa ei ole häiriösuojaa (kaapelissa oleva sylinterin muotoinen mokkula, sisällä on ferriittirengas).

Nyt yhteys toimii aivan moitteettomasti!

Mielenkiintoista, että suojaamaton kaapeli auttoi! Pitääpä kokeilla tuota itsekin, kun seuraavan kerran yhteysongelmia ilmenee. Itse käytän jo melko kulunutta rj45 kaapelia, jota olen teipannut muutamasta kohtaa kun uloin muovikuori on halkeillut, mutta ei auttanut tuon aikaisemman yhteysongelman aikana vaikka kokeilin virheettömällä uudellakin kaapelilla. Nyt käytän edelleen tätä vanhaa teipattua kaapelia ja sillä on toiminut Soneran pään korjauksen jälkeen tämä yhteys ilman ongelmia. Ainakaan täällä ei johtunut kaapelista tuo yhteysongelma.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +16

@voittoroi kirjoitti:

Kun en enää muuta osannut tehdä, vaihdoin tietokone-modeemikaapelin sellaiseen, jossa ei ole häiriösuojaa (kaapelissa oleva sylinterin muotoinen mokkula, sisällä on ferriittirengas).


Ethernet-kaapeleissa en ole nähnyt käytettävän ferriittirenkaita, mutta USB-kaapeleissa niihin silloin tällöin törmää. Ethernet-kaapeleista puhuttaessa suojattu Ethernet-kaapeli (shielded twisted pair, STP) ei tarkoita ferriittirenkaita kaapelissa, vaan metallifoliota koko kaapelin ympärillä sekä suojapeltiä liittimissä.

 

Käytätkö kaapelimodeemin ja tietokoneen välillä USB vai Ethernet-liitäntää?

 

Yksi häiriölähde yhteisantenniverkoissa ovat maalenkit. Mikäli kaapelimodeemi on kytketty USB-kaapelilla tai suojatulla Ethernet-kaapelilla tietokoneeseen ja tietokone maadoittuu sähköpistorasian kautta, kaapelimodeemi kytkeytyy maahan sekä antenniverkon että tietokoneen kautta. Näin syntyy maalenkki.

 

Kaapelimodeemi olisikin suositeltavaa kytkeä tietokoneeseen suojaamattomalla Ethernet-kaapelilla, unshielded twisted pair, UTP. Eli sellaisella, jonka liittimen päässä ei ole liittimen rungon ympäri menevää pellinkappaletta.

 

Ethernet-liitäntä on galvaanisesti erotettu verkkosovittimessa muuntajilla, joten suojaamatonta UTP-

kaapelia käytettäessä maalenkkiä ei pääse syntymään.

 

USB-liitäntä ei ole galvaanisesti erotettu, joten sitä käytettäessä maalenkiltä ei voi välttyä. Periaatteessa antennirasian ja kaapelimodeemin väliin voisi yrittää lisätä maaerottimen, mutta on parempi antaa modeemin maadoittua antenniverkkoon ja tehdä galvaaninen erotus Ethernet-rajapinnassa.

Hei, mielenkiintoista uutta tietoa jälleen! Kiitos tästä irritus. Mulla näyttää olevan STP rj45 ja tietokone on kytketty maadoitettuun seinäpistokkeeseen ylijännitesuojatun APC-jakorasian kautta ja tässä jakorasiassa on myös rj45:lle omat pistokkeet kaapeliverkosta tulevia piikkejä vastaan. Silti on toiminut aina moitteettomasti kunhan Soneran verkossa kaikki pelaa hyvin. Tällä kaapelilla homma toimii myös suoraan tietokoneeseen yhdistettynä.

 

Täällä yhteys toimii siis edelleen normaalisti 113-116 Mbit/s.

Noniin, taas nettiyhteys pätkii. Pari viikkoa sai taas nauttia maksamastaan yhteydestä ilman ongelmia, nyt taas koko ilta packet lossia. Mutta vikahan ei voi olla Soneran mahtavassa verkossa, vaan se täytyy olla modeemi/reitittimessäni, joka käyttäytyy kuin teini-ikäinen penikka. Ihan vain V*lakseen se aina randomisti pätkii yhteyttä.

 

Heh heh!

 

(Meni 30 min ennenku tämä viesti meni läpi)

Update: Kello 21:50 ja yhteys näyttäisi taas stabiloituneen. Ensi viikolla taidan käydä Sonera pisteellä tekemässä tiedustelua aiheesta.

 

Ensi kertaan...

Suosittelen olemaan vikapalveluun 

yhteydessä kun tuo pätkiminen on päällä näkevät vähän sieltä päästä tilannetta ja saavat tarvittaessa tehtyä vika keikkaa alueen asentajille. 

Hei, täällä on toistaiseksi toiminut yhteys moitteettomasti edelleen, onneksi.

 

 

 

 

 

Toripuistikko kuutosessa on pätkinyt kaapelinetti sunnuntai illan ja tämän hetken (ke ilta) välillä useamman kerran päivässä.


@Anatolius kirjoitti:

Toripuistikko kuutosessa on pätkinyt kaapelinetti sunnuntai illan ja tämän hetken (ke ilta) välillä useamman kerran päivässä.


Mitään laajempaa vikaa siellä suunnalla ei ole tiedossa. Jos pätkiminen tänäänkin edelleen jatkuu, jätä vikailmoitus vaikkapa Omilta Sivuilta niin selvitetään asiaa tarkemmin läpi.

Hei taas. Nyt on viime päivinä yhteys mennyt kokonaan katki useita kertoja erityisesti iltaisin. Muuten yhteys toimii normaalilla nopeudella, mutta jos tämä pätkiminen jatkuu niin pitää tehdä taas vikailmoitus.

 

 

 

 

 

 

 

 

Minullakin Kairatien lähiössä pätkii taas vaihteeksi kaapelinetti. Turhaa edes miettiä vikatiketin tekemistä kun eivät tähänkään mennessä ole osanneet tehdä mitään. Alkuvuodesta toimi ihan OK mutta nyt ruvennut enemmän pätkimään.

 

Onko muillakin Rovaniemeläisillä edelleen päivittäistä pätkimistä?

No niin eilen meni netti kokonaan poikki ja tein vikailmoituksen. Tänään selvisi, että tässä lähellä on tuollainen kaivuutyömaa ja siellä oli sitten kaiveltu kaapelit *******aksi. Relacom:ilta kävivät tänään sen korjaamassa iltapäivän aikana.

 

Nopeudet ovat nyt tuoreeltaan korjaamisen jälkeen vielä hieman hitaat ja epävakaat (heittelevät 95-110 Mbs välillä, ping on tosin aika hyvä, 8 paikkeilla, kun yleensä on 12 paikkeilla ). Seurataanpa kuinka nopeudet kehittyy..

 

 

 

 

 

 

No niin taas vaihteeksi hidastelee ja pätkii tämä 100Mbs kaapeli oikein urakalla (Speedtest.net download vaihtelee sattumanvaraisesti n. 20-70Mbs välillä).Vikailmoituksen laitan menemään tietenkin.

Näemmä 10.1.2018 huoltavat/uusivat kaapeliverkkoa Roissa. Liittyyköhän tämä hidastelu/pätkiminen samaan asiaan?

 

Ja nyt toimii taas lähes täydellisesti kaapelit .. hmm ..

 

 

 

 

 

Vastaa