Sagemcom Hybrid Router Fast 5370 Air

  • 14 December 2019
  • 54 kommenttia
  • 1170 katselukertaa

  • Savumerkittäjä
  • 5 kommenttia

Onko mitään tehtävissä?

Tätä on jatkunut nyt siitä asti, kun tilasin liittymän (1 1/2 kk) ja reititin käynnistynyt ajalla 3 kertaa itsestään.

Ainoastaan klo 03:00-08:00 välillä yhteys toimii täysillä. Kuka hemmetti nyt keskellä yötä tarvitsee täys nopeutta?

Puoliso kyttää netin kautta telkkarilla ohjelmia ja jos itse katsoo esim. youtubesta jotain ja lataa edes megan nopeudella samaan aikaan niin kohta kuuluu huuto et netti ei toimi! Laita se toimiin!

Nopeustestit näytti tälläistä (ei netti ohjelmaa telkkarista samaan aikaan) näin ehtoolla ja tämä on jokapäiväistä.

Yhteys Kotiin L on nopeus.

 


54 kommenttia

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +14

Silmääni pisti tuo DSL yhteyden nopeus. Kannattaa tästä ehdottomasti tehdä häiriöilmoitus chatin kautta jotta saadaan DSL osuus tarkistettua. Voi olla että kiinteän kaistan maksimi on linjapituuden takia 8Mbit/s, mutta ehdottomasti tuo kannattaa tarkistaa.

 

Hidastelu todennäköisesti nyt johtuu 4G-verkon ruuhkaisuudesta. Olitko jo kerennyt testata olisiko nopeudet parempia jos laitteen pakottaa tietylle 4G-verkon taajuudelle? Kannattaa aloittaa korkeimmasta taajuudesta ja siirtyä alemmalle taajuudelle jos laite ei taajuudesta kiinni saa.

 

Linkissä ohjeet miten pääset laitteen hallintaan https://www.telia.fi/asiakastuki/laitteet/modeemit-ja-reitittimet/telia-zone-hybrid-reititin

Käyttäjätaso 2
Kunniamerkki +4

Mistäköhän voisi todentaa mikä firmis on laitteessa ja pitää olla. Mistä voisi ladata ? Automaattipäivitys jonkun viestin perusteella, mutta mistään et voi tarkistaa mikä on versio nyt jakelussa.

Olisi edes manuaalissa kerrottu mistä versiosta tehty

https://www.telia.fi/asiakastuki/laitteet/modeemit-ja-reitittimet/telia-zone-hybrid-reititin

  • SW
  • GUI
  • HW

Ja jos ei ole niin mitä voi tehdä että "automaattisesti päivittää". Nyt viikko ollut verkossa, ei päivitystä, ei vastaa käsikirjaa, LTE on ihan syvältä, mutta kun ei hallintapaneelista saa mitään irti. Muilta osin ihan ok dataa tarjolla, mutta LTE ... ei hyvää päivää. 

 

Joka tapauksessa kaikki te, joilla tuntuu olevan nopeusongelmia: ota SIM irti. Jos LTE verkko on heikko, niin tuntuu tyhmästi MLPS olevan käytössä vaikka ADSL nopea ja LTE ihan tukossa. Kun ottaa SIM:n irti niin johan toimii.

 

Suunta-antenni (mino) kytketty, ei vaikutusta ??? Jos laittaa tilalle vaikka TP-Linkin LTE reitittimen ja sama antenni sekä simmi kiinni, niin huikeat nopeudet ??? 

 

Karseaa etsiä "googlettamalta" apuja, koska Telia ei tarjoa systemaattista tukisivustoa, jossa olisi riittävästi tietoa. Karseaa etsiä täältä yhteisöstä dataa kun ei ole modattu systeemi. Sekalainen setti keskusteluja. 

 

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +10

Moikka @kshji  ja tervetuloa Telia Yhteisöön keskustelemaan.

 

Tällä hetkellä hybrid-modeemin uusin ohjelmistoversio on 92C. Modeemi hakee uusimman ohjelmistoverion uudelleen käynnistyksen yhteydessä, ellei asetusta ole laitettu pois päältä modeemin ohjelmistosta.

 

Uusimmassa ohjelmistossa on mahdollista esim. 4G-verkon taajuuslukitus tietylle taajuudelle. Mukava kuulla, että sinulla on suunta-antenni käytössä. Onko kanssasi katsottu asiakaspalvelustamme mihin suuntaan se kannattaa suunnata?

Käyttäjätaso 2
Kunniamerkki +4

Miksi se pitää etsiä täältä ? Miksi ei ole esim. käyttöohjesivulla ?

 

On bootattu X kertaa, tehty reset hallintapaneelista, reset nappulasta 3 x, ei vaan lataa. Tuollaista esto asetusta ei ole edes tullut esiin. Ainoastaan mahdollisuus ladata firmis tiedostosta. Aika normaali tapa verkkolaitteissa. Ei ole edes nappulaa, että nouda. Ei kerro, mikä olisi uusin versio tarjolla. Siis kaukana mitä tulisi olla.

 

Miksi ei voi tehdä myös manuaalisesti ? Sitä kysyn edelleen. Nyt mennyt viikko ja ollaan edelleen samassa tilanteessa. Chatista heitti verkonvalvontaan. Ja siellä jossakin on. Missä on tikettisysteeminne, että asiakas voi seurata asian etenemistä ?

Surkein asiakastukisysteemi, mitä olen käyttänyt.  Ihan oikeasti pohjat.

 

Suunta-antennista (mimo) ei ole apua, jollei laite käytä, kuten nyt on tilanne. Sama antenni kelpaa muille LTE laitteille.

 

Miksi noin vanhalla ja surkealla softalla edes toimitetaan. Vastuutonta. Kuinkahan reikänen versio ? On myös xxxx portti auki ulkoa. Kuka  "tietoliikenneasiantuntija" antaisi tuollaisella softalle  "uusia laitteita" asiakkaille. Softa on ainakin kaukaa menneisyydestä.

 

 

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +14

Kyseinen laite on Telian palvelulaite, eli ohjelmistopäivitykset hoidetaan automaattisesti meidän toimesta. Onhan reititin kytkettynä dsl verkkoon? LTE-yhteyden yli eivät päivitykset laitteelle tule.

 

Olit tehnyt asiasta häiriöilmoituksen? Toistaiseksi omien sivujen kautta ei häiriöilmoitusten etenemistä voi seurata, sitä on toivottu ja asia on kehitysputkella mutta en nyt osaa sanoa mikä on asian aikataulu. Hidastelevien ja pätkivien yhteyksien korjauksen tavoite aikataulu on meillä 2-5 arkipäivää ilmoituksesta. Täysin toimimattomissa kaksi arkipäivää.

 

Laite toimitetaan ns. perus softalla koska laite hakee päivitykset heti dsl yhteyden muodostuessa ensimmäistä kertaa.

Käyttäjätaso 2
Kunniamerkki +4

Ei hakenut millään konstilla.

  • Kyllä: oli virta päällä reitittimessä
  • Kyllä: oli valot päällä, myös käyttäjällä - oletan
  • Kyllä: oli ADSL yhteydessä, koska asentajakin lopulta varmisti DSLAM:iin kytkennän keskuksen päästä, että signaalit on priimaa ja reititys ok.
  • Kyllä: reitittimen ADSL IP osoite oli sama kuin myip.is palautti
  • Kyllä: SIM kortti ei ole edes paikallaan, koska ko. softaversiolla ei edes ulkoinen antenni toimi.
  • Kyllä: vaikka SIM kortti oli irti niin pääsi nettiin. Veikkasin, että käytti kupariparia, toisessa päässä keskuksessa on DSLAM tms.
  • Kyllä: tehty kaikki eri bootti versiot: Hallintapaneeli reboot, virrat pois/päälle, rauta reset nappulasta ja kaikki vielä toisen ja kolmannen kerran. En tehnyt kuudetta kertaa. Olisiko pitänyt ?
  • Kyllä: testattu pelkällä reitittimellä ja yhdessä tietokone kiinni LAN-portissa, joka ei ollut sillattu
  • Kyllä: toimii nyt mutta ei mitään dokumentointia tiketillä suoritteista. Oletettavasti kirjauduitte omilla tunnuksillanne meidän reitittimeen ilmoittamatta siitä mitenkään TAI sitten päivitystä tehty päivityspalvelimenne access listoissanne, että reitittimen tekemä päivityspyyntö menee läpi - ei voi tietää

Montakohan vastaavaa reititintä on verkoissanne, joissa on ns. todella ei niin turvallinen softaversio käytössä eikä oletettu automaattipäivitys toimikaan. 

 

Mistä tiedätte, että automaattipäivitys toimii ?

Tiedättekö monta vastaavaa reititintä on verkossanne, joissa päivitys ei toimi. 

Tiedättekö monta asiakastanne ei ole tarkistanut mikä versio käytössä ?

Tiedättekö mistä asiakas voi varmistaa mikä versio pitäisi olla käytössä ? Liittymällä on käyttäjällä oma tunnuskin - sieltä tulisi ainakin nähdä mikä versio oltava ja ohjeet kuinka voi varmistaa = kaikkien etu. Nykyinen malli ei ole ainakaan asiakkaan eikä Internetin etu.

 

 

Käyttäjätaso 2
Kunniamerkki +4

Nyt sain uuden reitittimen.

66C oli lähtösofta.

Se päivitti heti itsensä 92C:n.

=> Jos on "liian vanha" firmis niin ei päivitä automaattisesti ... ??? Tosi vaarallista.

 

Mutta varsinainen ongelma ei poistunut: Siltaus ei toimi.

  • Asetuksen tekeminen ei kysy varmistusta vaan suoraan lähtee tekemään jotain joka kestää vähintään 5 min.
  • lopputulos LAN portti 4 edelleen antaa reitittimen LAN:n IP:n eikä julkista.
  • virrat pois ja päälle - auttaisiko ...
  • sama lopputulos
  • asetuksissa LAN4 näyttää ihan ok että siltaus päällä.
  • Avattava taas tiketti uudelleen
  • Onkohan kukaan saanut 92C versiolla siltausta toimimaan oikeasti niin, että antaa julkisen IP:n eikä LAN:n DHCP:stä (reitittimen) - kannattaa tarkistaa ...
  • Aivan liian vähän rautaa reitillä: aamulla saat jopa 30/25 ja nyt esim. 16/2 on maksimi. Viereisessä kuparissa INY ADSL 24 kiinni. Antaa pitkin päivää iloisesti.
  • Myyjä lupasi että vaihteliväli on tässä osoitteessa 24-50, totuus on 10-30. Rauta antaa mahdollisuuuden ja lähiyhteys. Ongelma on runkoreitin ihan liian vähäinen kapasiteetti suhteessa myytyyn.
Käyttäjätaso 2
Kunniamerkki +4

Jossakin muualla thdään jotain päivitystä.

Nyt onkin pitkin iltaa 24/20 ...

 

EIkä saa tuota MPTCP:tä enää edes päältä pois ???

 

Nyt kolmesti laitettu siltaus päälle/pois ja joka kerta käyttäytyy eritavalla ja lopputulos: mistään portista ei esim. Googlen nimipalvelu vastaa.

 

Tee reset ja taas kaikki kunnossa, toki siltaus edelleen mahdottomuus.

 

Vahvasti viittaa tuohon ettei tuo siltaus asetussetti ole ihan priimaa ...

 

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +15

@kshji@  kirjoitti:

Jossakin muualla thdään jotain päivitystä.

Nyt onkin pitkin iltaa 24/20 ...

 

EIkä saa tuota MPTCP:tä enää edes päältä pois ???

 

Nyt kolmesti laitettu siltaus päälle/pois ja joka kerta käyttäytyy eritavalla ja lopputulos: mistään portista ei esim. Googlen nimipalvelu vastaa.

 

Tee reset ja taas kaikki kunnossa, toki siltaus edelleen mahdottomuus.

 

Vahvasti viittaa tuohon ettei tuo siltaus asetussetti ole ihan priimaa ...

 


Tästä pystyisimme auttamaan asiassa paremmin, kun tietäisimme tarkemmin liittymästäsi ja laitteestasi. Tarkoitan sillä sitä, että kun /jos olet tehnyt Häiriöilmoituksen meille, niin hyvä, mutta muuten suosittelisin tulemaan kanssamme Chat-palveluun (kirjautumalla telia.fi -sivustolle). Pystyisit esim. linkittämään keskustelun tästä Telia Yhteisöstä siihen. Sen takia ohjaan Chat-palveluumme, niin pääsemme asiakastietoihisi, mitä tässä tapauksessa tarvitsisimme. 

Ilmoitin tästä siltauksen toimimattomuudesta jo tammikuussa, silloin vastaus oli että "Uutta päivitystä ollaan rakentamassa asiantuntijoiden toimesta ja se tuodaan laitteille mahdollisimman nopeasti", mutta korjausta ei ole kuulunut. Linkki viestiini

 

Chat-palvelusta ei tule olemaan apua, siellä lopulta suosittelevat soittamaan maksulliseen palveluun mistä ei myöskään ole apua. Ainoa apu olisi siitä että softa korjattaisiin.

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +15

@pajiska@  kirjoitti:

Ilmoitin tästä siltauksen toimimattomuudesta jo tammikuussa, silloin vastaus oli että "Uutta päivitystä ollaan rakentamassa asiantuntijoiden toimesta ja se tuodaan laitteille mahdollisimman nopeasti", mutta korjausta ei ole kuulunut. Linkki viestiini

 

Chat-palvelusta ei tule olemaan apua, siellä lopulta suosittelevat soittamaan maksulliseen palveluun mistä ei myöskään ole apua. Ainoa apu olisi siitä että softa korjattaisiin.


Korjaus softan osalta siihen on, eli se korjaa tämän kyseisen siltausongelman. Laitevalmistaja tietoinen tästä ja odotellaan softaa. 

Käyttäjätaso 2
Kunniamerkki +4

En tiedä millainen sisäinen tiedonvälitys Telialla on käytössä ? Tämänkin kokemuksen perusteella ....

 

On todella typerää juoksuttaa asiakasta chatista toiseen, tiketistä toiseen, ottamaan helppariin yhteyttä, ... 

VAIKKA ONGELMA ON OLLUT TIEDOSSA TEILLÄ, ainakin joillakin.

 

Todella outoa, että tekninen tuki puskee vain uutta reititintä, vaikka tälläkin foorumille joku kai henkilökuntaanne kuuluva tuntuu tietävän, että ongelma on ollut (kai kokoajan) myös 92C versiosssa ja odottatte päivitystä, että vihdoinkin ko. ongelmasta pääsisi eroon ja että asiakkaat voivat esim. kytkeä oman palomuurinsa LAN4 porttiin siltaus tilassa.

 

Minulla oli ensin firmis joku kivi-sakset 38C, joka EI EDES osaa päivittää itseensä vaikka muuta väitätte. Manuaalisesti tekivät päivityksen. Ko. versiossa siltaus ei toiminut.

 

92C ei siltaus toiminut, tehty tikettiä ja vaikka mitä MUTTA KUKAAN tuessa eikä teknisessä "häiriökeskuksessa" tiennyt tuota, että softa tekee jotain muuta kuin on luvattu asiakkaille jo pitkään. Ei ole montaa asiakkaan säädettävää ja siitäkin yksi tärkein ei toimi.

 

KUN SAATTE nyt sen uuden softan, niin testatkaa käyttötapauksia ensin itse - kiitos. JA päivittäkää käyttöohjesivui vastaamaan uutta versiota JA kertokaa jossakin versiot ja historiat, mikä nyt voimassa jne. Jollette ala tehdä, niin olette edelleen tietoturvassa kaukana tästä päivästä. 

 

Katsokaa ympärille miten maailma toimii vuonna 2020.

 

Suoritusteho ko. reitittimessä ihan hirveä, testien perusteella syö 30-40% kaistatehoista. 

 

Millä perusteella ? Jos sinulla käytettävissä joku ADSL INY liittymä, testaa nopeus. Vaihda tilalle tämä mystinen muovilaatikko, niin 40% tippuu ADSL-nopeus. 

 

JA Palauttakaa asetus MPTCP  mahdolliseksi ottaa pois päältä. 

Voisi edes järkevästi kokeilla toimisiko jopa paremmin. Nyt pakotetaan liikenne jonnekin proxiin, joka ei tunnu aina jaksavan, tekee liikenteen estoja asiakkaalta päin, ... Ihme touhua.

Mm. pingiä droppaa. Reset purkille, toimii ping eri DNS kohti. Yöllä loppuu. INY:ssä ei tee samaa.

Aika vänkää testailla eri protokolilla onkohan Internet pystyssä vai ei.

 

Ja mikä kivointa, jos ADSL kyykkää, niin IPTV digiboksi ei toimikaan. Tosi vikasietoista.

Joo kyllä nyt tiedän, että toimii kun

  • virrat pois/päälle digiboksi
  • vaihtaa vanhan softan AIPTV tilalle
  • sitten osaa taas ...

Aivan, kun adsl nousee ylös, niin sama uudelleen ja taas onkin IPTV käytössä.

Todella outoa settiä. 

 

Testiin:

  • 4G toimii hitaalla, kannattaa mennä EI MPTCP tilaan, että ei yritä tyhmiä
  • 4G ei lainkaan, ADSL:stä kaikki irti
  • LAN4 siltaus päälle, saahan ip:n valtakunnan verkosta uudelleen ja uudelleen, vielä seuraavanakin päivänä
  • onhan käsikirja oikeasti kaikista toiminnoista ja vastaa uusinta "automaattisesti jaossa olevaa" firmistä: https://www.telia.fi/asiakastuki/laitteet/modeemit-ja-reitittimet/telia-zone-hybrid-reititin
  • ping -t 193.201.18.18 tai ping -t 8.8.8.8 pysyy elossa edes muutaman tunnin että voi usko systeemin toimivan
  • että huomennakin ping vielä vastaa esim. em. hosteihin
  • että dokumentoitu kuinka Digiboksinne vaatii käsien taputusta jos niin sitten taas ei
  • kerrottehan jossakin kuinka jokainen voi varmistaa mikä versio käytössä ja varmistaa että onhan viimeinen: joko nettisivu tai purkin hallintapaneelissa on toiminto kuten missä tahansa vähänkään tällä vuosituhannella tehdyssä softassa - paina nappulaa, joka kertoo, että uusin on 110C, sinulla on 92C, paina Päivitä ...
  • voisi asettaa automaattisen rebootin ajastuksella tyyliin kerran viikossa esim. ma klo 2:31 jos kerran päivitys vaatii bootin kautta havaitsemisen, kuten on tämän purkin osalta väitetty. Vai ?

 

Avatkaa ihan oikeasti joku vastaava kuin esim. MS on uskaltanut avata githubiin. Kutakin reititintä ja kutakin "tuotetta" varten oma. Heti näkisi mitä ongelmia joku löytänyt ja että onko joku tuotteesta vastannut reagoinut, kertonut statusta missä mennään jne. Tottakai tietoturvajutuissa mennään sovitulla kaavalla.

 

Esim. MS:n kanssa saat käytännössä kuittauksia suoraan sellaiselta, joka voi viedä asiaa eteenpäin. Ei tarvitse jaaritella joutavia asiasta tietämättömien chattien , "asiakaspalvelujen", häiriökeskusten, teknisten tukien, ... kanssa. Voit yrittää ensin lukaista olisiko joku muu jo havainnut jotain samaa.

 

Ja mikä parasta, näkee kuinka ongelman ratkaisu etenee. 

 

11.2 alkoi tämän yhteyden asennus, nyt 29.2 ... ja maalia ei näy ... Ihan uusi ennätys omassa historiassa yhden yhteyden asentamisessa toimivaksi. Toki vasta muutama sata yhteyden rakennusta takana ... erilaisilla tekniikoilla, osa ei ole edes kuullutkaan miten yhteyksiä onkaan voitu rakentaa.

 

Aikamoista spedeilyä. Anteeksi Spede, olit ammattilainen.

 

PS. Johtonne tietää jo tapauksen. Ei ole aikaa tikitookkiin enää.

 

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +15

Asia on tiedossamme, mistä olen aiemmin kirjoittanut. Se, miksi olisin pyytänyt sinut @kshji chat-palveluumme, niin olisimme voineet katsoa missä vaiheessa tiketti menee tutkinnassa. Asian eteen tehdään töitä ja parhaamme sen eteen, että saadaan siltaus kuntoon. Laitoin tästä keskustelusta tutkivalle taholle viestiä, niin tietävät testata tarvittavat toimenpiteet. 

Käyttäjätaso 2
Kunniamerkki +4

Pikavastaus kaikille siltauksen kanssa tappeleville:

 

Katso onko automaattisesti tullut uusin versio, jossa ensipuraisulla voin kertoa, että siltaus toimii. Toistan: siltaus toimii. 

 

Päivitetty firmis 4.3.2020, loppui 3 viikon säätäminen.

 

Käytössä ollut firmis:

Software Version

SG4T1R000092C

GUI Version

4.29.1

 

Nyt asennettu:

Software Version

SG4T1R000408C

GUI Version

4.38.1.1

 

Avaa tukitiketti, jos siltaus on ongelma eikä ko. uusin firmis ole vielä ilmestynyt.

 

Tässä välissä ehdin jo ratkaista koko ongelman omalta kannalta erinomaisesti asentamalla pro-tason ADSL-reitittimen, jossa mm. siltaus toimi heittämällä useammassa portissa ja parilla eri tavallakin. Kuin myös 4G kuormantasauksineen. Sai jopa säätää onko istuntokohtainen reititys, mikä on kovin tärkeää yleensä http(s)-istunnoissa: ei saa viskoa yhteydestä toiseen yhtä istuntoa. Pysyttävä sillä reitillä kuin oli istunnon avaus.

 

Myös Telia TV digiboksi sain toimimaan kauniisti IPTV-versiona eikä tippunut  käyttämään vanhaa AIPTV:ksi. En ymmärrä miksi ko. perusarvoja ei ole dokumentoitu. Joillekin sopii appleajattelu (olemme ajatelleet kaiken puolestasi, muuta et tarvitse), mutta meitä on paljon joilla käyttötarpeet ovat moninaisemmat ja etenkin jos ja kun vaihtaa operaattoria, niin ei tarvitsisi kaikkea säätää operaattorin pervesioiden mukaiseksi vaan voisi ns. piuhaa vaihtamalla liittää oman paketin. Kutsutaan yliheitoksi.

 

Ko. mystinen piuha+asiakaslaite pakkopaketointi haiskahtaa kovasti menetelmälle rajoittaa kilpailua. Kyllä: voidaan verhota ihan toisenlaisen selityksen taakse. Sillä ampuu nilkkaansa. 

Toki paketointiakin saa ja tulee tarjota. Joillekin riittää ko. valmis perussetti ja ovat siihen tyytyväisiä. Haluavat kokonaispalveluna.

 

Ko. geneerisen setup setin pukkaan esille tulevina päivinä. Löytyy myös veikkaus miksi ko. Hyprid reititin ei saanut siltausta toimimaan kuten luulisi ko. 92C versiolla. Jos olisi hallintapaneelissa paremmat säädöt eikä kaikki kovakoodattuna piiloon firmikseen, niin ko. arvaus olisi ratkennut asetuksia korjaamalla. Toki vain veikkaus. Mutta saattaa olla jopa oikein vaikka enhän minä netin käyttäjänä näistä mitään ymmärrä.

 

 

 

 

Käyttäjätaso 2
Kunniamerkki +4

Lukekaa kuinka lopulta siltauksen saa toimimaan.

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +11

Onko softaversio 408C jo yleisesti jakelussa ? Tarkistin äsken, ja minulla edelleen 092C.

@Tomppa_1  Kyseinen versio ei ole vielä yleisessä jakelussa. Versio on vielä testauksessa ja pyrimme tuomaan sen mahdollisimman nopeasti kaikkille. Voit ottaa yhteyttä meille jolloin voimme päivittää tuon uudemman version modeemillesi käyttöön. Voit pyytää vikailmoituksen jättämistä ja kerro, että haluat uusimman päivityksen laitteellesi.

 

@kshji  Hyvä, että tilanne on ratkennut tuolla uudella päivityksellä. Olet oikeassa siinä, että tilanteen korjaamisessa on kestänyt jo turhankin pitkään. Nämä pyritään selvittämään aina mahdollisimman nopeasti asiantuntijoiden toimesta. Tilannetta on selvitetty ja selvitellään edelleenkin asiantuntijoiden toimesta. Olemme pyrkineet tuomaan jo useammankin päivityksen, mitkä eivät ole kuitenkaan toimineet halutulla tavalla. 

 

Telia TV-tuotteissa pyrimme siihen, että laitteet olisi mahdollisimman helppo asentaa käyttöön. Tällä tavalla voimme myös varmistaa, että laitteet toimivat oikein, oikealla tavalla kytkettynä. Tästä syystä tekniikkaa on kehitetty sen tyyppiseksi. Pyrimme kyllä autamaan heitäkin joilla on moninaisemmat käyttötarkoitukset. 

Käyttäjätaso 2
Kunniamerkki +4

Tutkimustyön tuloksena joukko vastauksia. Niin reititin ongelmiin kuin myös Telian digiboksiin.

Lue kooste.

Onko mitään uutta ohjelmistopäivitystä laitteelle saatavana testiin. Olen ottanut laitteen nyt testiin kahdeksi viikoksi, mutta ongelmia löytyy. Kerran tai kaksi on adsl-yhteys kadonnut ja palautunut vasta uudelleenkäynnistyksellä. Jos lukitsen 4Gssä kaistan 700 tai 800mhz on noin päivän tai puoli päivää toiminut ja tämän jälkeen yleensä nopeus hidastunut merkittävästä. Lisäksi joka kerta kun laitteen käynnistää uudelleen, se ei enää ymmärrä kytkettyjä ulkosia antenneja vaan siirtyy käyttämään sisäisiä antenneja (vaikka asetuksissa on vieläkin ulkoiset antennit valittuna) Tallöin mun on pitänyt valita käyttämään sisäisiä antenneja, tallentaa, valita kaksi ulkoista antennia ja tallentaa ennen kuin laite taas osaa käyttää niitä ulkoisia antenneja. 

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +13

@nikogassmann@  kirjoitti:

Onko mitään uutta ohjelmistopäivitystä laitteelle saatavana testiin. Olen ottanut laitteen nyt testiin kahdeksi viikoksi, mutta ongelmia löytyy. Kerran tai kaksi on adsl-yhteys kadonnut ja palautunut vasta uudelleenkäynnistyksellä. Jos lukitsen 4Gssä kaistan 700 tai 800mhz on noin päivän tai puoli päivää toiminut ja tämän jälkeen yleensä nopeus hidastunut merkittävästä. Lisäksi joka kerta kun laitteen käynnistää uudelleen, se ei enää ymmärrä kytkettyjä ulkosia antenneja vaan siirtyy käyttämään sisäisiä antenneja (vaikka asetuksissa on vieläkin ulkoiset antennit valittuna) Tallöin mun on pitänyt valita käyttämään sisäisiä antenneja, tallentaa, valita kaksi ulkoista antennia ja tallentaa ennen kuin laite taas osaa käyttää niitä ulkoisia antenneja. 


Tällä hetkellä käynnissä ei ole testausta, missä asiakkaamme pääsisisvät testaamaan julkaisematonta versiota. Uusin ohjelmistoversio on tulossa julkaistavaksi, mutta tarkempaa aikataulua siitä ei ole vielä tiedossa.

 

Kiinteän kaistan toimivuudesta pyytäisin olemaan yhteydessä meidän asiakaspalveluun, niin voidaan katsoa sen linjan kunto tarkemmin ja tarkistaa, mistä katkokset voisi johtua.


800MHz taajuudella voi ilmetä ruuhkaa esim. ilta-aikaan, joka selittäisi hitaamman yhteyden, kuin kytkiessä päälle. Oletko testannut jo muita taajuuksia, onko niillä signaalin voimakkuus vielä hyvä ja nopeudet mahdollisesti parempia? Asiakaspalvelussa käyttöosoitteen perusteella voimme myös tarkistaa, mitä taajuuksia osoitteessa kuuluu ja mihin suunnata antennit, jos haluaa. Täällä yhteisössä emme käsittele asiakastietoja.

Tarkistaisitko vielä, mikä ohjelmistoversio sinulla on käytössä? Tieto löytyy modeemin hallintasivulta: My Telia WiFi Router > Device Info > Software version.


@HenriLie@  kirjoitti:

@nikogassmann@  kirjoitti:

Onko mitään uutta ohjelmistopäivitystä laitteelle saatavana testiin. Olen ottanut laitteen nyt testiin kahdeksi viikoksi, mutta ongelmia löytyy. Kerran tai kaksi on adsl-yhteys kadonnut ja palautunut vasta uudelleenkäynnistyksellä. Jos lukitsen 4Gssä kaistan 700 tai 800mhz on noin päivän tai puoli päivää toiminut ja tämän jälkeen yleensä nopeus hidastunut merkittävästä. Lisäksi joka kerta kun laitteen käynnistää uudelleen, se ei enää ymmärrä kytkettyjä ulkosia antenneja vaan siirtyy käyttämään sisäisiä antenneja (vaikka asetuksissa on vieläkin ulkoiset antennit valittuna) Tallöin mun on pitänyt valita käyttämään sisäisiä antenneja, tallentaa, valita kaksi ulkoista antennia ja tallentaa ennen kuin laite taas osaa käyttää niitä ulkoisia antenneja. 


Tällä hetkellä käynnissä ei ole testausta, missä asiakkaamme pääsisisvät testaamaan julkaisematonta versiota. Uusin ohjelmistoversio on tulossa julkaistavaksi, mutta tarkempaa aikataulua siitä ei ole vielä tiedossa.

 

Kiinteän kaistan toimivuudesta pyytäisin olemaan yhteydessä meidän asiakaspalveluun, niin voidaan katsoa sen linjan kunto tarkemmin ja tarkistaa, mistä katkokset voisi johtua.


800MHz taajuudella voi ilmetä ruuhkaa esim. ilta-aikaan, joka selittäisi hitaamman yhteyden, kuin kytkiessä päälle. Oletko testannut jo muita taajuuksia, onko niillä signaalin voimakkuus vielä hyvä ja nopeudet mahdollisesti parempia? Asiakaspalvelussa käyttöosoitteen perusteella voimme myös tarkistaa, mitä taajuuksia osoitteessa kuuluu ja mihin suunnata antennit, jos haluaa. Täällä yhteisössä emme käsittele asiakastietoja.

Tarkistaisitko vielä, mikä ohjelmistoversio sinulla on käytössä? Tieto löytyy modeemin hallintasivulta: My Telia WiFi Router > Device Info > Software version.


Ulkoisten antennien kanssa ollut ihan sama ongelma alusta saakka ja jokaikisellä firmisversiolla. Sinänsä outoa, koska laite tunnistaa ulkoisen antennin sekä "Auto" että "Double..." asetuksella, mutta bootin jälkeen tipauttaa ulkoiset antennit aina pois.

Sekään ei välttämättä olisi kovin iso ongelma, jos laite ei buuttailisi itsekseen niin usein. Sunnuntaisin (päivällä "prime-time" katseluaikaan) purkki buuttaa 1-2 tunnin välein. Meillä on kenttä ilman ulkoisia antenneja niin huono, että MPTCP menee jotenkin solmuun ja yhteys muuttuu käsittämättömän hitaaksi, joka taasen johtaa siihen, että laite on pakko virtabuutata.

Onkohan näihin ongelmiin tulossa jotain korjausta, nyt firmis on 422C?

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +10

Yhteyden uudelleen käynnistyminen ei kuulu asiaan vaan on oire jostain ongelmasta. Onko sinulla olemassa toista modeemilaitetta, jolla kiinteää yhteyttä voisi testata? Toista laitetta testaamalla saisi selville sen, katkeileeko yhteys kiinteästä kaistasta vai käynnistääkö modeemi itseään uudelleen. 
Jos asunnostasi löytyy toinen puhelinpistorasia, myös sitä voisi testata sekä mahdollisesti toista puhelinjohtoa.


Häiriöilmoituksen ongelmasta voi jättää Minun Teliaan kirjautumalla.

Käyttäjätaso 2
Kunniamerkki +4

Miksi DNS-palvelimia ei pysty vaihtamaan IPv4-puolella?

 

 

Täsmennyksenä siis tuolta oikeasta alareunasta puuttuu "cancel/apply" IPv4-puolella kokonaan.

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +13

@Mersukolari@  kirjoitti:

Miksi DNS-palvelimia ei pysty vaihtamaan IPv4-puolella?


 



 



Täsmennyksenä siis tuolta oikeasta alareunasta puuttuu "cancel/apply" IPv4-puolella kokonaan.




Joskus tietyt painikkeet voivat kadota, jos sivusto ei lataudu kunnolla loppuun saakka. Oletko jo kokeillut selaimen välimuistin tyhjennystä tai toista selainta? Tämä voi joskus olla avuksi kun jokin ei sivulla näy.

Kyse voi kuitenkin olla jostain muustakin, joten kyselen meidän asiantuntijoilta hieman lisää aiheesta ja vastailen myöhemmin lisää tänne.

Käyttäjätaso 2
Kunniamerkki +4

 


@HenriLie@  kirjoitti:

@Mersukolari@  kirjoitti:

Miksi DNS-palvelimia ei pysty vaihtamaan IPv4-puolella?

 

 

Täsmennyksenä siis tuolta oikeasta alareunasta puuttuu "cancel/apply" IPv4-puolella kokonaan.


Joskus tietyt painikkeet voivat kadota, jos sivusto ei lataudu kunnolla loppuun saakka. Oletko jo kokeillut selaimen välimuistin tyhjennystä tai toista selainta? Tämä voi joskus olla avuksi kun jokin ei sivulla näy.

Kyse voi kuitenkin olla jostain muustakin, joten kyselen meidän asiantuntijoilta hieman lisää aiheesta ja vastailen myöhemmin lisää tänne.


On kokeiltu eri selaimellakin, ei apua.

Vastaa